Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2001, 18:19
moestieke
moestieke is offline
heelp, wie heeft er soms een site met een boekbespreking van ZES MAAL ééN IS ZEVEN van GERDA VAN ERKEL ?? of zelf een boekbespreking plzz sturen tis dringend
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2001, 18:25
Zes maal één is zeven, 1997 (tweede, volledig nieuwe uitgave)

Drie meisjes en drie jongens, met elkaar verbonden door een touw, volgen in het donker een rivier. Eén ding hebben ze gemeen: ze werden alle zes door de jeugdrechter naar dit kamp in de Ardennen gestuurd. Een alternatieve straf, die ze verkozen boven plaatsing in een tehuis of een pleeggezin.

vanaf 14 jaar
Met citaat reageren
Oud 11-10-2001, 18:29
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
http://huiswerk.scholieren.com/uittr...&zoek=Zes+maal
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2001, 18:31
Algemene vorm: De voorflap van het boek is wat mij betreft zeer geslaagd, de tekening nodigt je echt uit om te lezen. De rug van het boek spreekt aan om het uit de kast te nemen. De rug van een boek vind ik het belangrijkste van de kaft omdat dat het enige is dat je ziet als het boek in de kast staat en ik mij dus daarop baseer om een boek van naderbij te bekijken. Als de korte inhoud van het boek mij dan ook nog aanspreekt heb je al 90% kans dat ik het ook ontleen. De achterflap van dit boek vond ik iets minder geslaagd, ik vind de inhoud niet zo goed verwoord.
Het lettertype vind ik uitstekend, niet te groot, niet te klein en niet te zwart zodat het contrast met de achtergrond niet te groot wordt. De hoofdstukken zijn redelijk lang, maar dat wordt opgelost door de indeling in alinea's.

Onderwerp: Volgens mij zijn er 3 grote onderwerpen in het boek, als eerste natuurlijk alternatieve straffen. Het is wel interessant om daar iets over te lezen, vermits er nogal veel over wordt gesproken in de media. Door het boek kan ik me nu een concreter beeld vormen hoe zoiets kan verlopen. Ik vraag me wel af of het in het echt ook allemaal zo goed afloopt als in het boekŠ Ik had er ook nog geen andere boeken over gelezen. Dat is wel niet zo vreemd, omdat er nog niet zo lang gebruik wordt gemaakt van dit soort alternatieve straffen.

Tweede en derde onderwerp: vriendschap/liefde en racisme. Dit wordt heel fijn en sereen behandeld. De gevoelens worden heel goed weergegeven.
Hoofdpersonages: De karakters en hetgeen de personages voelen en denken wordt goed beschreven. Soms is het wel verwarrend om te weten te komen wie wat nu precies denktof zegt, maar over het algemeen stellen er zich daar weinig problemen.

Mijn belangstelling: De auteur kon heel het boek op mijn volle belangstelling rekenen, ik heb me in heel het boek geen moment verveeld, al kon ik me niet echt bij alle personages inleven. Het meest kon ik meevoelen met Thomas, Josi en Aïcha.

Manier van schrijven: Er worden doorheeen het boek bijna alleen maar korte zinnetjes gebruikt en veel mooie beschrijvingen heb ik niet gevonden. Maar dat ervaar ik niet echt als een gebrek, want korte, soms bijna afgekapte zinnen geven beter de sfeer van het boek weer.

Besluit: Een zeer goed boek, de moeite van het lezen zeker waard, maar misschien niet helemaal realistisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Boekbespreking] Wederopstanding
Verwijderd
48 01-10-2006 12:17
Verhalen & Gedichten Boekbespreking: het kiezen van het boek!
Verwijderd
16 11-02-2004 15:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen boekbespreking engels
linn
1 22-03-2003 16:50
Verhalen & Gedichten Boekbespreking: De tweeling van Tessa de Loo.
Ieke
55 18-03-2003 19:32
Verhalen & Gedichten Evaluatie boekbespreking A clockwork orange
Ieke
12 14-12-2002 20:41
ARTistiek Boekbespreking nummer 2
Verwijderd
54 21-09-2002 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.