Oud 30-08-2006, 18:49
Verwijderd
Oplettende of simpelweg oude letteraars weten dat er in mythische geschriften die slechts bekendstaan als 'de announcement' melding wordt gemaakt van de legendarische boekbespreking. Wat het precies is weet niemand, want het fenomeen dat in die onheilspellende woorden beschreven wordt, is al in geen honderden jaren meer waargenomen.

Misschien is het een idee om daar verandering in te brengen. Het lijkt mij in ieder geval wel leuk om te proberen weer een boekbespreking te houden, maar er zal het één en ander anders gedaan moeten worden. In deze thread zullen we bespreken wat er precies allemaal anders kan, moet en zal gaan, ok?

Wie de announcement leest en ziet op wat voor manier we de boekbespreking in eerste instantie uitgedacht hadden, zal zien dat het voornamelijk een democratische boekenkies- en pollhoudmarathon moest worden. Het lijkt mij dat we dat dit keer anders moeten aanpakken.
Misschien is het een idee om de eerste keer gewoon een boek te laten kiezen door een forumbaas () om te zien of we überhaupt wel trek hebben in het geheel. We kunnen altijd nog bij verder edities van de bespreking de wijze waarop de boeken gekozen worden aanpassen.

Wat de bespreking betreft is het misschien een idee om die face-to-face, in real life, in de meat space, of, in goed Nederlands, in het echie, te laten plaatsvinden: Alle deelnemers in een café, park, openbare bibliotheek of zelfs de goot dumpen en aldaar op locatie babbelen over het gelezen boek. Klinkt leuk, niet?
Het nadeel is echter dat de verleiding in dat geval wel erg groot is om gewoon iets anders te doen en onze ontwikkelde bipsen in de richting van het boek te wuiven, iets wat op het forum een stuk minder makkelijk gaat. Bovendien is het via het forum makkelijker een heuse discussie op te starten, aangezien mensen meer kunnen nadenken over wat ze zeggen, en aangezien het verloop van de discussie duidelijk in beeld te krijgen is.
Ik ben er dus nog niet uit, maar laat horen wat jullie ervan denken.

Ik weet niet of er nog andere aspecten van de boekbespreking zijn waar we nog iets aan moeten veranderen, maar deze thread is ervoor. Spui je ideeën!

LUH-3417
Advertentie
Oud 30-08-2006, 18:58
Verwijderd
Ik denk dat forum makkelijker is. Het zoeken naar passages voor citaten is dan niet zo hinderlijk als wanneer het in de meat space is en de meesten komen sowieso makkelijker uit hun woorden. Ook kunnen we elkaar niet vermoorden als we een geschil krijgen om de baard van Winston Smith.

Als boek beveel ik 1984 aan, omdat ik daar laatst een paar mensen van zag, die een andere theorie aanhangen dan ik. Bovendien is 1984 verplichte kost voor de middelbare scholier (Engels!) en is het een klassieker, maar toch vrij veel gelezen.
Oud 30-08-2006, 19:14
Verwijderd
Ik vind 1984 heel erg uitgekauwd en saai. Bovendien krijg je dan een tweedeling tussen "ik heersch, ik lees ALLES in het Engels, zelfs Reve" en "ik kom eerder tot de kern van een boek als ik het in mijn moedertaal lees". Dat is kut.
Oud 30-08-2006, 20:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Mij lijkt het beste om gewoon een boek in onze eigen moedertaal te nemen. Dus Nederlandse Literatuur.

Uhw, face to face is wel erg gaaf! Maar of het echt haalbaar is.. Valt misschien te proberen.
Oud 30-08-2006, 21:38
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Lijkt me leuk. Al is het animo voor de columnwedstrijd al niet erg hoog...
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 30-08-2006, 21:46
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Het probleem is dat een boek volgens mij sterk moet beginnen en als je eerst vijf pagina's met 'de lucht was blauw, het gras was groen' krijgt, heb ik al meteen weinig zin om verder te lezen. En als ik voor de lol een boek lees en niet helemaal door de eerste bladzijdes kom, stop ik ermee.

Ik zou dus best wel mee willen doen, maar als het een boek is dat me hoe dan ook niet aanspreekt, heb ik snel moeite mezelf te motiveren om door te lezen.
Oud 30-08-2006, 22:19
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 30-08-2006 @ 21:38 :
Lijkt me leuk. Al is het animo voor de columnwedstrijd al niet erg hoog...
Columns zijn misschien niet zo in trek...
Oud 30-08-2006, 22:38
Verwijderd
Ik denk dat columns lastiger zijn dan verhalen, in dit geval, met dit thema. Maar laten we terug ontopic gaan.
Oud 30-08-2006, 22:43
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Nederlandsche literatuur. Maar dan moet het wel een leuk boek zijn, ik heb een nogal uitgekiende smaak. Niet dingetje, Wolkers, want die vind ik vervelend. Maar goed, stel wat voor. Verder vind ik het wel een leuk idee. Ik heb de announcement wel eens gelezen maar in de ruim anderhalf jaar dat ik op Letteren kom, is er niet één keer een boekbespreking geweest. Dus, inderdaad, historie.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 30-08-2006, 23:33
Verwijderd
Ja, Nederlands lijkt me wel het beste. Dat is voor iedereen goed te lezen en dan krijgen we geen ruzie met 'in de Engelse versie staat dit' en 'maar in de Nederlandse is zijn buik groen!', of iets in die geest.

Verder lijkt het me ook handig om gewoon met een dun en goed leesbaar boek te beginnen. We hoeven niet direct alle filosofische kwesties op te lossen, we moeten vooral weten of we in staat zijn om een boek te lezen en er daarna iets zinnigs over te kunnen zeggen na met elkaar van ideeën gewisseld te hebben, toch?

LUH-3417
Oud 30-08-2006, 23:39
Orpheus
Orpheus is offline
Russisch Blauw - Rascha Peper.
De Aanslag - Harry Mulisch.

Verder - goed plan!
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Oud 30-08-2006, 23:50
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik vind het een erg goed plan om mezelf weer aan het lezen te krijgen, I'm in.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 31-08-2006, 10:04
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Oud 31-08-2006, 12:31
Verwijderd
In de oude boekbespreking hadden we ook nog het idee om een boek vanuit een bepaalde invalshoek te benaderen, zodat we allemaal over hetzelfde zouden praten.

Denken jullie dat dat werkbaar is, of dat het de hele bespreking alleen nog maar lastiger maakt?

LUH-3417
Oud 31-08-2006, 13:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En ik heel naïef denken dat LUH al het boek Wederopstanding had uitgekozen

Ik vind het een prima plan, ik denk dat het via het forum handiger is, aangezien je dan meer tijd hebt en het toegankelijker is en het inderdaad ook handiger is met passages opzoeken. Nederlandse literatuur graag, of een of andere taal die toch niemand kan lezen zodat iedereen de Nederlandse vertaling gaat lezen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 31-08-2006, 15:04
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 31-08-2006 @ 12:31 :
In de oude boekbespreking hadden we ook nog het idee om een boek vanuit een bepaalde invalshoek te benaderen, zodat we allemaal over hetzelfde zouden praten.

Denken jullie dat dat werkbaar is, of dat het de hele bespreking alleen nog maar lastiger maakt?

LUH-3417
We kunnen het in ieder geval in gedachten houden tijdens het lezen. Baat het niet, dan schaadt het niet is mijn opinie.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 31-08-2006, 21:20
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Moeten we nou met suggesties voor boeken gaan gooien?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 31-08-2006, 21:27
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Arthur Japin - een schitterend gebrek (die wilde ik stiekem al lezen)
Ads door Google
Oud 31-08-2006, 23:34
Verwijderd
Ja, suggesties gooien is ok, maar probeer te mikken op dunne, Nederlandse boeken en vertel er ook bij waarom het zo geschikt is om te gaan bespreken.

LUH-3417
Oud 31-08-2006, 23:40
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Tim Krabbé - Het Gouden Ei

Relatief dun boek, leest makkelijk en het verhaal is op een bepaalde manier licht filosofisch dat je er op veel manieren over kunt praten. Ik vind zelf altijd het soort thema dat in Het Gouden Ei besproken wordt wel interessant. (Kromme zin maar ik ben te moe om er iets beters van te maken.. zo zal het wel duidelijk zijn.)
Oud 01-09-2006, 10:44
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Oh, zelfde geldt voor De Grot van Tim Krabbé, die gooi ik dan op. Het verhaal is zó rond en toch achronologisch dat het bijna eng is. Doch al een tijdje geleden gelezen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 01-09-2006, 12:15
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Citaat:
Changshan schreef op 01-09-2006 @ 10:44 :
Oh, zelfde geldt voor De Grot van Tim Krabbé, die gooi ik dan op. Het verhaal is zó rond en toch achronologisch dat het bijna eng is. Doch al een tijdje geleden gelezen.
Ook goed, vond ik ook een mooi verhaal en het is ook alweer een tijdje geleden.
Oud 01-09-2006, 12:19
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
McDuck schreef op 31-08-2006 @ 23:40 :
Tim Krabbé - Het Gouden Ei

Relatief dun boek, leest makkelijk en het verhaal is op een bepaalde manier licht filosofisch dat je er op veel manieren over kunt praten. Ik vind zelf altijd het soort thema dat in Het Gouden Ei besproken wordt wel interessant. (Kromme zin maar ik ben te moe om er iets beters van te maken.. zo zal het wel duidelijk zijn.)
Hm, wij mogen het gouden ei niet eens meer lezen op school voor werkstukken. Alleen in de tweede mochten we het lezen als overgang van kinderboeken naar literatuur.

btw, ik heb niet zulke goede ervaringen met Tim Krabbé na 'Kathy's dochter' .
Oud 01-09-2006, 12:28
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Citaat:
Simoen schreef op 01-09-2006 @ 12:19 :
Hm, wij mogen het gouden ei niet eens meer lezen op school voor werkstukken. Alleen in de tweede mochten we het lezen als overgang van kinderboeken naar literatuur.

btw, ik heb niet zulke goede ervaringen met Tim Krabbé na 'Kathy's dochter' .
Wat raar, het is misschien wel makkelijk en kort opgeschreven maar het is toch zeker een van de beste boeken uit de Nederlandse literatuur. Ik vind het best wel een boek dat je op veel verschillende manieren kunt benaderen in een werkstuk of een oid. Maar ja niet iedereen zal daar zo over denken.


'Kathy's dochter' ben ik ook ooit eens aan begonnen maar op de een of andere manier kwam ik niet ver, terwijl alle andere boeken van Krabbé me altijd meteen aanspraken.
Oud 01-09-2006, 13:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Simoen schreef op 31-08-2006 @ 21:27 :
Arthur Japin - een schitterend gebrek (die wilde ik stiekem al lezen)
Nee, ik ben overjapint, ik heb het afgelopen jaar al drie boeken van hem gelezen en "een schitterend gebrek" lijkt me zo saai

Nicolien Mizee- Voor God en de Sociale Dienst

Omdat het een dun, prettig leesbaar en geniaal boek is. Verder weet ik het niet. Overigens droomde ik vannacht over de boekbespreking en het was heel leuk
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Advertentie
Oud 01-09-2006, 13:30
Verwijderd
Oe, wat een cool idee, count me in.

Tim Crabbé weiger ik nog te lezen. Het is dát Het gouden ei zo dus was, anders was ik halverwege gestopt.
Ik ben ook voor Een schitterend gebrek, omdat dat toch nog op mijn lijstje stond.

En als het iets anders wordt: denk ajb aan de mensen met een kleine stadsbibliotheek met een zeer beperkt aanbod. (A) Niet te zeldzaam dus, zou fijn zijn.
Oud 01-09-2006, 21:43
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Maar Een schitterend gebrek is niet van een Nederlander, toch? Of heb ik het nu helemaal fout?

Verder heb ik geen goede suggesties want ik ben plotsklaps vergeten wat ik afgelopen vakantie allemaal gelezen heb, en dat terwijl het toch best veel was.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 01-09-2006, 22:32
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Oef.. suggesties voor een boek. Dat lijkt me nog best wel lastig.

Ik zal eens goed nadenken en graven in mijn leesgeheugen.
Oud 02-09-2006, 13:54
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Roosje schreef op 01-09-2006 @ 21:43 :
Maar Een schitterend gebrek is niet van een Nederlander, toch? Of heb ik het nu helemaal fout?

Verder heb ik geen goede suggesties want ik ben plotsklaps vergeten wat ik afgelopen vakantie allemaal gelezen heb, en dat terwijl het toch best veel was.
Je hebt het helemaal fout Arthur Japin komt gewoon uit Nederland, hij zal hoogstens Franse voorouders hebben.

Ik heb verder ook geen goede suggesties. Ik zou wel een keer een volwassenenboek van Carry Slee willen lezen, maar ik weet niet hoe dik die zijn en of ze leuk zijn en zo, ik wil gewoon weten of ze minder bagger zijn dan haar jeugdboeken
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 02-09-2006, 16:01
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-09-2006 @ 13:54 :
Je hebt het helemaal fout Arthur Japin komt gewoon uit Nederland, hij zal hoogstens Franse voorouders hebben.
Oh, oké, dan heb ik niets gezegd. Ik dacht altijd dat hij zo'n boek had geschreven over zijn eigen jeugd in Ierland, of was dat dan weer een ander?

Ik ben tegen Carry Slee, mijn mama heeft een volwassenboek van haar gelezen en ze vond het stom.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 02-09-2006, 20:07
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-09-2006 @ 13:54 :
Je hebt het helemaal fout Arthur Japin komt gewoon uit Nederland, hij zal hoogstens Franse voorouders hebben.

Ik heb verder ook geen goede suggesties. Ik zou wel een keer een volwassenenboek van Carry Slee willen lezen, maar ik weet niet hoe dik die zijn en of ze leuk zijn en zo, ik wil gewoon weten of ze minder bagger zijn dan haar jeugdboeken
Ik heb Carry allemaal gelezen, maar je kan het niet echt literatuur noemen vind ik. Al weet ik de definitie van literatuur niet zo . Gewoon een gevoel (a). Haar laatste boek was niet zo goed als die twee ervoor en het was treffend dat wel, maar please even iets anders.

Laatst gewijzigd op 02-09-2006 om 20:09.
Oud 02-09-2006, 20:42
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Gelieve geen Carry Slee. Ik vind haar boeken niet zó. Het verhaal is vaak wel goed, daar niet van, maar de uitwerking enz. vind ik toch minder. En er zijn vast betere en leukere schrijvers en boeken!
Oud 02-09-2006, 20:58
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 02-09-2006 @ 20:42 :
Gelieve geen Carry Slee. Ik vind haar boeken niet zó. Het verhaal is vaak wel goed, daar niet van, maar de uitwerking enz. vind ik toch minder. En er zijn vast betere en leukere schrijvers en boeken!
Jij vond het ook te oversekst
Oud 03-09-2006, 12:39
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Simoen schreef op 02-09-2006 @ 20:58 :
Jij vond het ook te oversekst
Ja, dat ook. Omg, in één boek beschrijft ze uitgebreidt hoe een meisje met een hamer, nou ja uh...
Oud 03-09-2006, 12:55
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 03-09-2006 @ 12:39 :
Ja, dat ook. Omg, in één boek beschrijft ze uitgebreidt hoe een meisje met een hamer, nou ja uh...

(dat meisje is ze zelf, though)
Oud 03-09-2006, 16:23
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Simoen schreef op 02-09-2006 @ 20:07 :
Ik heb Carry allemaal gelezen, maar je kan het niet echt literatuur noemen vind ik. Al weet ik de definitie van literatuur niet zo . Gewoon een gevoel (a). Haar laatste boek was niet zo goed als die twee ervoor en het was treffend dat wel, maar please even iets anders.
Het was maar een ideetje hè Ik heb er nooit iets van gelezen, maar als jullie het allemaal niets vinden, begin ik er ook niet aan Maar we hoeven toch niet per se iets heel literairs te lezen...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Ads door Google
Oud 03-09-2006, 17:04
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 03-09-2006 @ 12:39 :
Ja, dat ook. Omg, in één boek beschrijft ze uitgebreidt hoe een meisje met een hamer, nou ja uh...
Dat moet toch kunnen. Ik heb ook niets tegen pleeborstels in verhalen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 03-09-2006, 17:16
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 03-09-2006 @ 17:04 :
Dat moet toch kunnen. Ik heb ook niets tegen pleeborstels in verhalen.
Nou, ik werd er een beetje onpasselijk van hoor. Wie stopt er nou een hamer in d'r...
Oud 03-09-2006, 17:23
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 03-09-2006 @ 17:16 :
Nou, ik werd er een beetje onpasselijk van hoor. Wie stopt er nou een hamer in d'r...
Mja, da's waar... ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een pleeborstel gebruikt zoals ik en veel andere forummers.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 03-09-2006, 21:04
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Changshan schreef op 03-09-2006 @ 17:23 :
Mja, da's waar... ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een pleeborstel gebruikt zoals ik en veel andere forummers.

Schat, over welk gat heb jij het
Oud 03-09-2006, 21:10
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Simoen schreef op 03-09-2006 @ 21:04 :
Schat, over welk gat heb jij het
Jouw neusgat, wijsneusje.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 05-09-2006, 18:12
Verwijderd
Ik boycot Carry Slee. Andere minder literaire dingese wil ik best lezen, though.
Oud 25-09-2006, 17:03
heldine
Avatar van heldine
heldine is offline
Waarom gaan we niet gewoon voor het eerste idee: ieder kiest om de beurt een boek uit? En wie het boek vervelend vindt om te lezen, doet niet mee en wacht op de volgende ronde? Lijkt me handiger dan oeverloze discussies over Carry Slee (Carry Sléé notabene).
__________________
Ben ik weer.
Oud 26-09-2006, 11:04
heldine
Avatar van heldine
heldine is offline
Ah, ik begreep ineens dat dat al de bedoeling was.
Dan ga ik voor

Alex Boogers - Het waanzinnige van sneeuw
Guus Kuijer - Hoe een klein rotgodje God vermoordde
__________________
Ben ik weer.
Oud 26-09-2006, 16:05
Verwijderd
Die laatste klinkt wel heel interessant.
Oud 26-09-2006, 19:47
heldine
Avatar van heldine
heldine is offline
Is 'ie ook. En ik ben persoonlijk van de nederige mening dat iedereen het moet lezen, dus als het gehele Letteren-forum het in handen zou nemen, zou dat een redelijk begin zijn.
__________________
Ben ik weer.
Oud 26-09-2006, 19:59
Verwijderd
Nee, we gaan niemand verplichten een boek te lezen. Wie geen zin heeft, heeft geen zin.

Bovendien hoop ik binnen afzienbare tijd (echt waar) bekend te maken welk boek we gaan lezen en dan is er geen ruimte meer voor suggesties of zelfs smeekbeden. We moeten hard zijn.

LUH-3417
Oud 26-09-2006, 20:01
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Guus Kuijer - Hoe een klein rotgodje God vermoordde

Klinkt goed, en ik heb ook al meteen wat recensies en een woordje over dit boek gelezen. Volgens mij is dit een boek waarbij je goed over de inhoud, maar ook over de manier van schrijven kan babbelen, discussiëren en andere dingen.

Ik vind namelijk dat we maar eens aan de boekbespreking moeten gaan beginnen.

Edit: Oh wauw. Het gaat dus écht binnenkort gebeuren?
Oud 01-10-2006, 13:17
Verwijderd
Klik!

LUH-3417
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.