Oud 30-07-2003, 10:45
student UvT
student UvT is offline
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij of er nog veel mensen lid gaan worden van een vereniging. Ik neem aan van wel aangezien je echt een mooie tijd kan beleven en veel intensiever geniet van je studententijd en ook daarna. Als mensen niet lid worden waarom dan niet. Ik ben zelf lid in tilburg maar daar worden niet veel mensen lid en dat is jammer want achteraf zeggen die mensen altijd had ik het toch maar gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2003, 10:49
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Alleen de faculteitsvereniging.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 10:52
student UvT
student UvT is offline
Maar waarom geen studentenvereniging. Je hebt ze in alle soorten en maten?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 11:05
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Ieder zo zijn eigen keuze toch? Ik heb d'r nu iig nog geen behoefte aan, ik ken de stad waar ik ga studeren, mede-studenten zal ik ook wel vlug genoeg kennen aangezien er veel zal moeten worden samengewerkt in de opleiding die ik ga volgen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 11:09
student UvT
student UvT is offline
OK prima het verschilt ook hoezeer je met je studie samenwerkt met je studiegenoten. Op de universiteit is dat minder dan op het hbo al verschilt dat ook niet veel meer.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 11:28
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Ben geen lid.. Ik hou er niet zo van om te betalen om bij een groep te horen waar je eigenlijk toe al bijhoort... Het is misschien handig om de soos binnen te komen, verder maakt het echt geen verschil tussen leden en niet-leden (hoewel de leden vinden van wel, maar ze hebben me nog niet uit kunnen leggen waarom dan)..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 11:38
student UvT
student UvT is offline
Het is ook moeilijk uit te leggen. Maar als je het eenmaal hebt meegemaakt dan weet je wel wat het is. En wat betreft dat betalen daar krijg je eenboel voor terug zoals mooie feetsen, goedkope drank en kortingen bij sportclubs etc.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 11:53
Miess
Miess is offline
Ik ben in de introductietijd eerst wel lid geworden van een studentenvereniging, maar ik had het na dag 1 al wel gezien. Geen ontgroening gedaan dus, nu ook geen lid meer. Ik merkte van mezelf dat ik geen behoefte had aan een studentenverenging, gezien ik de stad waarin ik ging studeren al kende en ik er tevens al veel mensen kende. Ik woonde er al op kamers, dus dan maak je snel genoeg vrienden. Ook heb ik een hekel aan dat traditionele gebral, de jasjes-dasjes onzin en zie ik mijn studententijd juist als een periode van vrijheid krijgen. Het beeld van een traditionele studentenvereniging, met veel verplichtingen en hiërarchische structuur, paste daar niet bij.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef op 30-07-2003 @ 11:53:
Ik ben in de introductietijd eerst wel lid geworden van een studentenvereniging, maar ik had het na dag 1 al wel gezien. Geen ontgroening gedaan dus, nu ook geen lid meer. Ik merkte van mezelf dat ik geen behoefte had aan een studentenverenging, gezien ik de stad waarin ik ging studeren al kende en ik er tevens al veel mensen kende. Ik woonde er al op kamers, dus dan maak je snel genoeg vrienden. Ook heb ik een hekel aan dat traditionele gebral, de jasjes-dasjes onzin en zie ik mijn studententijd juist als een periode van vrijheid krijgen. Het beeld van een traditionele studentenvereniging, met veel verplichtingen en hiërarchische structuur, paste daar niet bij.
Goed gesproken.

En wat vinden we van studieverenigingen?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:41
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
student UvT schreef op 30-07-2003 @ 11:38:
Het is ook moeilijk uit te leggen. Maar als je het eenmaal hebt meegemaakt dan weet je wel wat het is. En wat betreft dat betalen daar krijg je eenboel voor terug zoals mooie feetsen, goedkope drank en kortingen bij sportclubs etc.
Op feesten mag ik ook komen, drank is altijd goedkoop bij ons, kortingen krijgen ze niet bij ons... En wat moet ik meemaken dan? Ze gaan niet weg, hebben alleen een ontgroening in het begin van het jaar..

Kweenie, ik zie er absoluut niets in...
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:42
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 30-07-2003 @ 12:36:
En wat vinden we van studieverenigingen?
Daar word ik volgend jar wel lid van, omdat het goedkoper is om dan met excursies te gaan.. En aangezien ik nogal wat punten nodig heb
Jeuh...
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:52
Thomas
Thomas is offline
Eerste jaar ben ik nergens lid van geweest, tweede jaar wel en het aankomend derde jaar zal ik weer nergens lid van zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:55
Miess
Miess is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 30-07-2003 @ 12:36:
Goed gesproken.

En wat vinden we van studieverenigingen?
Ben ik wel lid van, vanwege de kortingen op de boeken en ander studiemateriaal (is bij mijn studie nogal veel).
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:56
student UvT
student UvT is offline
Het is jammer dat mensen continu bij studentenverenigingen aan jasje-dasje verenigingen denken. Ik ben daar zelf wel lid van maar mensen moeten niet alle verenigingen over een kam scheren. Er zijn genoeg verenigingen zonder ontgroeningen en al die poes-pas die ik en andere mensen wel erbij vinden horen. Iedereen moet zelf die keuze maken natuurlijk en is daar vrij in. Ik wil dan ook geen verhalen over ontgroening is niet meer van deze tijd en er is zoveel verplicht. Je kiest er zelf voor omdat je dat wil. Als je dat niet wil of dat tegen staat dan doe je het niet maar geef er in ieder geval niet op af want iedereen mag zijn ding doen. Vaak zijn de mensen die vrij willen zijn niet vrij ten opzichte van andere die ook hun eigen vrije keuze willen maken.
Tenslotte vind ik het dus jammer dat mensen zich niet altijd realiseren dat er ook verenigingen zijn zonder die bekende zaken als ontgroening etc waar je lid van kan worden en een leuke tijd kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:58
Verwijderd
Citaat:
student UvT schreef op 30-07-2003 @ 10:45:
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij of er nog veel mensen lid gaan worden van een vereniging. Ik neem aan van wel aangezien je echt een mooie tijd kan beleven en veel intensiever geniet van je studententijd en ook daarna. Als mensen niet lid worden waarom dan niet. Ik ben zelf lid in tilburg maar daar worden niet veel mensen lid en dat is jammer want achteraf zeggen die mensen altijd had ik het toch maar gedaan.
Ik zit zelf in Nijmegen en de NSV Carolus Magnus heeft nog minder leden dan St. Olof (jullie zitten nu geloof ik op 500 ofzo? NSVCM op 400...)

Nijmegen staat natuurlijk ook bekend als de Rode Universiteit. Het traditionele studentenleven is bij ons niet erg populair. Ik heb er zelf overigens geen behoefte aan. Ik heb de intro gelopen bij Carolus maar de mensen die er op af kwamen spraken me nou niet bepaald aan: beetje jammere figuren die geïnspireerd door Jiskefet lid wilden worden. Dan denk ik, meld je dan aan bij het corps als je het zo graag wilt, in plaats van bij een AHC-vereniging. Ik ben gestopt omdat ik niet echt de behoefte had om zoveel moeite te doen om uiteindelijk lid te worden van een enorme gepenclub.

Maar goed, ieder het zijne natuurlijk. Zolang je het blijft doen voor de gezelligheid is er niets aan de hand. Zodra je een beeld krijgt van meerwaarde die je als mens hebt omdat je lid bent, of het enkele lid worden om het opdoen van connecties, ben je fout bezig.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 13:20
student UvT
student UvT is offline
Je hebt helemaal gelijk.

Hetgeen mij soms irriteert is dat het van eerstejaars niet geaccepteerd wordt dat ze ergens lid te worden. Er wordt altijd negatief gesproken over verenigingen en gezegd dat je dat niet moet doen. Laat mensen nou eens zelf hun keuze maken. Ze gaan niet voor niets naar het hbo of universiteit. In Tilburg is er introductie die vollledig draait en steunt op de verenigingen maar enige inspraak over de intro is er vervolgens niet bij. Die commissie weert stelselmatig leden om mentor te worden. Als er vervolgens een tekort is komen ze met hangende pootjes terug. Die mentoren wordt ook gezegd dat ze de verenigingen niet hoeven te promoten. En op deze manier wordt niet iedereen in zijn waarde gelaten omdat er gedacht wordt voor de mensen. Het is zeer treurig dat zij zich niet bewust zijn van deze bekrompenheid. Ze zien het gewoon niet in. Het enige wat ze terug kunnen zeggen is dat leden bekrompen zijn omdat er nog ontgroening is. Dan mis je dus het belangrijkste namelijk dat iedereen voor zich zelf kan denken en die keuzes kan maken.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 13:21
NN
NN is offline
Ik ben niet lid van een studentenvereniging omdat ik principiëel heel erg tegen de hokjesgeest van deze zuipverenigingen ben.

Om mensen te leren kennen ben ik actief geworden bij een facultaire studentenbelangenvereniging en een studentenvakbond in mijn studiestad.

Daarnaast ben ik lid van een faculteitsvereniging, maar dat is voornamelijk voor de 10% korting op de boeken.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 14:45
Verwijderd
Citaat:
student UvT schreef op 30-07-2003 @ 13:20:
Je hebt helemaal gelijk.

Hetgeen mij soms irriteert is dat het van eerstejaars niet geaccepteerd wordt dat ze ergens lid te worden. Er wordt altijd negatief gesproken over verenigingen en gezegd dat je dat niet moet doen. Laat mensen nou eens zelf hun keuze maken. Ze gaan niet voor niets naar het hbo of universiteit. In Tilburg is er introductie die vollledig draait en steunt op de verenigingen maar enige inspraak over de intro is er vervolgens niet bij. Die commissie weert stelselmatig leden om mentor te worden. Als er vervolgens een tekort is komen ze met hangende pootjes terug. Die mentoren wordt ook gezegd dat ze de verenigingen niet hoeven te promoten. En op deze manier wordt niet iedereen in zijn waarde gelaten omdat er gedacht wordt voor de mensen. Het is zeer treurig dat zij zich niet bewust zijn van deze bekrompenheid. Ze zien het gewoon niet in. Het enige wat ze terug kunnen zeggen is dat leden bekrompen zijn omdat er nog ontgroening is. Dan mis je dus het belangrijkste namelijk dat iedereen voor zich zelf kan denken en die keuzes kan maken.
Nee, dat is inderdaad jammer. Vroeger wilde ik altijd lid worden van een traditionele vereniging maar toen het eenmaal zover was knapte ik er nogal op af. Het is gewoon niets voor mij. Overigens kan dat heel goed aan de vereniging hebben gelegen. Volgens mij is Olof ook een veel leukere vereniging. Ook verenigingen als Veritas en Albertus Magnus bevallen me meer, te oordelen naar de grote hoeveelheid mensen die ik bij beide ken en het beeld wat ik ervan heb gekregen. Veel minder grootdoenerij, veel normalere mensen. Bij NSVCM zit echt alleen het gedeelte van de Nijmeegse studentenstand dat zichzelf koste wat het kost wil profileren naast (en liefst boven) de "knorren" (dat ze het lef hebben anderen knor te noemen verbaast mij überhaupt nogal). Misschien komt het omdat in steden als Groningen en Utrecht het niet zoveel nut heeft voor verenigingen om zichzelf groter en beter voor te doen dan ze zijn, omdat ze toch wel het corps (USC/UVSV resp. GSC Vindicat atque Polit) boven zich hebben.

Een flink aantal goede vrienden en vriendinnen van me is corpslid en is zich daardoor echt niet ineens anders gaan gedragen. Zolang mensen het doen voor de lol, de gezelligheid en het tijdverdrijf is natuurlijk alles in orde. Beetje brallen hoort erbij, dat is leuk, dat mag je m.i. ook wel doen als je geen verenigingsstudent bent (het enkele feit dat je op de uni zit is al heuglijk genoeg). Het is alleen echt heel jammer als mensen zich echt beter gaan voelen dan anderen, louter en alleen om het enkele feit dat ze lid zijn. Overigens zijn mensen die gezelligheidsverenigingen verwerpen op de enkele grond dat het 'allemaal wel zuipen en erbij horen' zal zijn, net zo kortzichtig bezig.

Maar ik geloof dat we nogal afdwalen Trouwens een vraagje: waarom noemen jullie jezelf nou eigenlijk "TSC" en hebben jullie een Senaat, terwijn jullie geen onderdeel zijn van de corpora maar van het AHC? Ben wel benieuwd naar de ontstaansgeschiedenis

Laatst gewijzigd op 30-07-2003 om 14:49.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-07-2003, 14:56
Basia
Basia is offline
ik ga in tilburg studeren maar heb niet de behoefe om lid van een studentenvereniging te worden. natuurlijk zal het zijn leuke kanten hebben, maar ten eerste lijkt die ontgroening me niets, en bovendien heb ik geen zin in verplicht zuipen etc.
ik zie iig meer nadelen dan voordelen.

heb me daarentegen wel aangemeld bij de studievereniging die bij mijn studie hoort.
__________________
blablabla
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 15:27
student UvT
student UvT is offline
De hele geschiedenis weet ik niet meer maar het heeft te maken met het feit dat de oprichter van het DSC kwam en die zal die naam er wil in gegooid hebben. Bovendien zijn we de oudste vereniging en dan gebeurd het ook als snel. Verder zijn we tijdens de oorlog wel erkend door de corpora vanwege het studentenverzet maar niet tot toegetreden. Dat zal wel met het geloof te maken hebben gehad. We zijn destijds ook door Wilhelmina erkent.
Maar die naam zegt niet zoveel want de sfeer bij alle corpora is ook heel verschillend. Groningen is heel relaxed terwijl andere een heel a relaxte sfeer hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 18:16
Verwijderd
Ja, dat weet ik. Ik ben regelmatig met vrienden van me naar Mutua Fides (de kroeg van Vindicat) geweest en daar word je gewoon heel relaxed behandeld, terwijl als je naar Sociëteit Minerva in Leiden gaat, je echt meteen bij binnenkomst het risico loopt om neergehoekt te worden, of je nu lid bent van een ander corps of niet...en bij het USC is het helemaal erg

Beetje hetzelfde verhaal als Carolus dus. Dat heette in de beginjaren ook Nijmeegsch Studenten Corps Carolus Magnus, omdat toentertijd corps gewoon de standaardnaam was voor de oudste en eerste vereniging in een stad. Dat is later echter gewijzigd omdat men niet bij het corps wilde horen (zoals je weet zijn de corpora protestant terwijl het AHC katholiek is).
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 19:43
El_Fenomino
El_Fenomino is offline
Waarschijnlijk kom ik wel terecht bij een studentenclub die houdt van praten ovef politiek, maar toch ook wel graag een pilsie pakt. Beetje een normale/fatsoenlijke, voorzover die bestaan. Studentenvereniging schijnt trouwens vooral goed te gaan als je in de city woont. (Wat ik dus niet ga doen)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 21:03
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik heb niks tegen studentenverenigingen, wat ik alleen een beetje jammer vind is dat er nogal wat verenigingsstudenten zijn die eigenlijk geen leven buiten hun vereniging hebben. Binnen de universiteit gaan ze alleen om met mede-leden, ze gaan alleen uit met mede-leden enz.

Dit geldt dus zeker niet voor alle leden, en ze moeten het ook vooral zelf weten, ik vind het alleen een beetje beperkt.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 23:17
Maart
Maart is offline
Ik ben niet echt het type voor een gezelligheidsvereniging zoals Vindicat of Albertus. (Groningen) Maar ik ken ook veel mensen die zich erg op hun gemak voelen binnen deze verenigingen.

Ik zelf ben lid bij de sportverenigingen Mayday en Tjas. Verder ben ik ook binnen de studievereniging af en toe actief. Ik ben het meest actief bij Mayday en deze vereniging biedt voor mij alles wat ik van een studentenvereniging verwacht en zelfs meer.

De meeste sport-, muziek en andere studentenverenigingen doen minstens zoveel aan sociale activiteiten als de 'gewone' (as in niet sport of muziek e.d.) studentenverenigingen naar mijn mening.Ieder op eigen wijze en met eigen karakter.

Aanstaande studenten ga op je gevoel af en zoek gewoon een vereniging die bij jou past. Ik ben het wel met de opzetter van dit topic eens dat je eigenlijk lid moet worden van een vereniging aangezien het echt de manier is om mensen te ontmoeten en het studentenleven te leren kennen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 30-07-2003 @ 21:03:
Ik heb niks tegen studentenverenigingen, wat ik alleen een beetje jammer vind is dat er nogal wat verenigingsstudenten zijn die eigenlijk geen leven buiten hun vereniging hebben. Binnen de universiteit gaan ze alleen om met mede-leden, ze gaan alleen uit met mede-leden enz.

Dit geldt dus zeker niet voor alle leden, en ze moeten het ook vooral zelf weten, ik vind het alleen een beetje beperkt.
Je zit in Nijmegen, dus je weet hoe Carolingers zich gedragen, dat is inderdaad hoofdzakelijk met mede-CMers omgaan. Er zat afgelopen jaar bij mij ook een stel in het jaar, die gingen ook alleen maar met elkaar om, het hele jaar alleen naast één persoon gezeten in college, enz.

Béétje jammer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2003, 00:36
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 30-07-2003 @ 21:03:
Ik heb niks tegen studentenverenigingen, wat ik alleen een beetje jammer vind is dat er nogal wat verenigingsstudenten zijn die eigenlijk geen leven buiten hun vereniging hebben. Binnen de universiteit gaan ze alleen om met mede-leden, ze gaan alleen uit met mede-leden enz.

Dit geldt dus zeker niet voor alle leden, en ze moeten het ook vooral zelf weten, ik vind het alleen een beetje beperkt.
helemaal mee eens, behalve dat ik er om die redenen toch wel iets tegen heb
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 01:06
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-07-2003 @ 00:03:
Er zat afgelopen jaar bij mij ook een stel in het jaar, die gingen ook alleen maar met elkaar om, het hele jaar alleen naast één persoon gezeten in college, enz.

Haha, zo'n stel zit er in mijn jaar dus ook. Maar nogmaals: ze moeten het vooral zelf weten. Mij lijkt alleen dat het voor die mensen zelf verstandig is als ze een keer hun verenigingscirkeltje doorbreken. Veel vereningingsleden zeggen wel dat je 'ontzettend veel mist als je niet lid van een vereniging bent', maar ik denk dat je ook veel mist als je alleen maar in je vereniging leeft.

Maarja, wie ben ik
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 08:55
niels18
Avatar van niels18
niels18 is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-07-2003 @ 18:16:
Ja, dat weet ik. Ik ben regelmatig met vrienden van me naar Mutua Fides (de kroeg van Vindicat) geweest en daar word je gewoon heel relaxed behandeld, terwijl als je naar Sociëteit Minerva in Leiden gaat, je echt meteen bij binnenkomst het risico loopt om neergehoekt te worden, of je nu lid bent van een ander corps of niet...en bij het USC is het helemaal erg

Beetje hetzelfde verhaal als Carolus dus. Dat heette in de beginjaren ook Nijmeegsch Studenten Corps Carolus Magnus, omdat toentertijd corps gewoon de standaardnaam was voor de oudste en eerste vereniging in een stad. Dat is later echter gewijzigd omdat men niet bij het corps wilde horen (zoals je weet zijn de corpora protestant terwijl het AHC katholiek is).
Je weet echt weer totaal niet hoe het zit nare man.
Dat je niet bij CM wilt horen, prima, maar verkeerde verhalen ophangen over de relatie NSV CM / NSC CM lijkt me niet nodig.

De NSV CM is een fusievereniging van De SSN Roland en de SV De Meisjesclub in 1972. Dat waren oud-onderverenigingen van het Nijmeegs Studentencorps Carolus Magnus, echter dat ging in 1964 al ter ziele. Overigens heette de vereniging na de fusie eerst een aantal jaren de Algemene Nijmeegse Studentenvereniging voordat het Carolus Magnus ging heten, dus jaren na de dood van het NSC waarvan het dus ook geen voortzetting is, en de geloofskwestie speelt dus hier geen enkele rol.

Nog iets anders, als er al mensen zijn bij Carolus die enorm zouden brallen en uit de hoogte doen (het valt m.i. nog al mee) dan lijkt mij dat toch ook zeker wel het geval bij verenigingen in andere steden (of wou je zeggen dat je bij Minerva slechts neergehoekt wordt en men aan groot doen in woorden niet toekomt?)
__________________
N.S.V. Carolus Magnus...op weg naar het 15e lustrum, gala in Februari
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 12:18
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-07-2003 @ 18:16:
Ja, dat weet ik. Ik ben regelmatig met vrienden van me naar Mutua Fides (de kroeg van Vindicat) geweest en daar word je gewoon heel relaxed behandeld,
Nou.........
De Vindi's (leden Vindicat atque Pollit) zijn wel een apart soort volk hoor. Enkele stereotype herkenningspunten:
- te laat op colleges of -vaker- niet op colleges
- niet opletten, maar praten over drank&vrouwen/jongens
- bietsen om papier/pennen/boeken etc.
- altijd zoveel mogelijk polo's / strepentruien over elkaar heen, allen met kraag omhoog
- contact met de buitenwereld -de niet Vindi's- minimaal.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 21:36
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
NN schreef op 31-07-2003 @ 12:18:
Nou.........
De Vindi's (leden Vindicat atque Pollit) zijn wel een apart soort volk hoor. Enkele stereotype herkenningspunten:
- te laat op colleges of -vaker- niet op colleges
- niet opletten, maar praten over drank&vrouwen/jongens
- bietsen om papier/pennen/boeken etc.
- altijd zoveel mogelijk polo's / strepentruien over elkaar heen, allen met kraag omhoog
- contact met de buitenwereld -de niet Vindi's- minimaal.
Wat een onzin , ooit eens de moeite genomen om echt met Vindi's om te gaan? Heb je Vindi's in je vriendengroep zitten? Pas dan kun je hier over oordelen. Ik als niet-corpslid heb gemerkt dat er binnen Vindi erg veel verschillende mensen zitten. Er zitten rukkers tussen die je kan schieten, er zitten ook mensen tussen waarmee je vrienden wordt. En dit geldt niet alleen voor Vindi, maar voor allerlei groepen/hokjes etc in het algemeen. Het punt is dat je je er open voor moet stellen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 00:37
Verwijderd
Citaat:
niels18 schreef op 31-07-2003 @ 08:55:
Je weet echt weer totaal niet hoe het zit nare man.
Dat je niet bij CM wilt horen, prima, maar verkeerde verhalen ophangen over de relatie NSV CM / NSC CM lijkt me niet nodig.

De NSV CM is een fusievereniging van De SSN Roland en de SV De Meisjesclub in 1972. Dat waren oud-onderverenigingen van het Nijmeegs Studentencorps Carolus Magnus, echter dat ging in 1964 al ter ziele. Overigens heette de vereniging na de fusie eerst een aantal jaren de Algemene Nijmeegse Studentenvereniging voordat het Carolus Magnus ging heten, dus jaren na de dood van het NSC waarvan het dus ook geen voortzetting is, en de geloofskwestie speelt dus hier geen enkele rol.

Nog iets anders, als er al mensen zijn bij Carolus die enorm zouden brallen en uit de hoogte doen (het valt m.i. nog al mee) dan lijkt mij dat toch ook zeker wel het geval bij verenigingen in andere steden (of wou je zeggen dat je bij Minerva slechts neergehoekt wordt en men aan groot doen in woorden niet toekomt?)
Jij kunt het inderdaad weten, goed dat je me even corrigeert. Ik pretendeer natuurlijk niet alles over CM te weten, maar een foutje van mijn kant heeft niets te maken met verkeerde verhalen ophangen omdat ik niet bij CM zou willen horen. Als aankomend student van de NLS heb ik wel betere dingen te doen dan me bezig te houden met zo'n vereniging.

Laatst gewijzigd op 01-08-2003 om 00:41.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 01:37
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2003 @ 00:37:
NLS
?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 01:44
Verwijderd
http://www.nijmegenlawschool.nl/
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 13:32
NN
NN is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 31-07-2003 @ 21:36:
Wat een onzin , ooit eens de moeite genomen om echt met Vindi's om te gaan? Heb je Vindi's in je vriendengroep zitten? Pas dan kun je hier over oordelen. Ik als niet-corpslid heb gemerkt dat er binnen Vindi erg veel verschillende mensen zitten. Er zitten rukkers tussen die je kan schieten, er zitten ook mensen tussen waarmee je vrienden wordt. En dit geldt niet alleen voor Vindi, maar voor allerlei groepen/hokjes etc in het algemeen. Het punt is dat je je er open voor moet stellen.
Ach, ik gaf aan stereotype herkenningspunten. Ik generaliseer dan ook een beetje. Ik houd niet zo van die ons-kent-ons-mentaliteit, het maakt mij altijd een beetje opstandig.

Het merendeel van deze mensen is wel zo, ik ken er een behoorlijk aantal, waar ik ook best wel redelijk mee op kan schieten.

Maar als je met een Vindi een scriptietje moet maken waar krappe deadlines voor staan voel je je even niet zo gemakkelijk, want afspraken nakomen hebben ze erg moeite mee.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 13:38
Verwijderd
Verschilt behoorlijk per persoon. Een bepaalde vriendin van mij heeft dit jaar nog maar vier studiepunten gehaald omdat ze werkelijk elke avond op de kroeg bij Vindicat was. Maar een andere vriendin van me, nota bene uit dezelfde jaarclub als dat eerste meisje, heeft haar eerste jaar op één tentamen na helemaal gehaald en ik ken ook jongens en meisjes bij andere corpora die wel voldoende punten halen.

Misschien ligt de verdeling bij verenigingen wel iets anders dan erbuiten als het gaat om het halen van punten, maar ik denk niet dat dat zo heel extreem ligt. Als je door je verenigingsactiviteiten onvoldoende punten haalt ben je m.i. nogal dom en niet geschikt om student te zijn, want dan wordt echt wel van je verwacht dat je studie en studentenleven succesvol kunt combineren.

Maar goed, voor de ballo's die acht jaar over hun vierjarige studie doen en vervolgens hopen dat ze met hun verenigingsconnecties een baan kunnen krijgen is dat natuurlijk geen argument.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 01:24
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Om allereerst een antwoord te geven op de hoofdvraag van dit topic:
Ja, ik wil sowieso lid worden van een studentenvereniging (Groningen). Ik denk dat ik lid word van Albertus Magnus, wat me een leuke vereniging lijkt. Het belangrijkste vind ik gezelligheid en sociale contacten tijdens mijn studieperiode. Een traditionele vereniging spreekt me op zich wel aan, alhoewel het corps me iets te ver gaat wat betreft mores en tradities, hiërarchie e.d. Een beetje brallen, zuipen e.d. hoort er mijns inziens wel bij, maar het moet niet te erg de overhand krijgen. Daarnaast leef je bij het corps wel heel erg binnen een wereldje en zit toch het grootste deel van je vriendenkring ook bij het corps, de rest wordt immers beschouwd als burgers en knorren. Ik weet ook wel dat er wel relaxede corps-leden zijn die niet alles en iedereen buiten het corps beschouwen als knorren en burgers - Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs gehospiteerd in een studentenhuis waar 3 van de 5 bewoners vindicat-lid was (3e/4e jaars), alle hospiteerders waren aankomend eerstejaars en uiteraard geen vindicatlid, maar de sfeer was prima. Niet alle corps-leden zijn over een kam te scheren, maar er zijn er wel veel die aan het profiel voldoen dat 'NN' schetst. Ik denk dat er wat dat betreft ook wel een groot verschil is tussen bijvoorbeeld Vindicat en Albertus.

Ik vind het overigens niet meer dan terecht dat er ook een verplicht onderdeel in je lidmaatschap zit. Als je lid wordt van een vereniging, moet je ook actief lid zijn, anders kun je net zo goed wegblijven. Bij nieuwere verenigingen is dit idee vaak minder sterk.

Voor de mensen die overigens nog eens een goed boek willen lezen over dit onderwerp: 'Mores' van Onno te Rijdt is een absolute aanrader. Hij is ooit zelf lid geweest van Minerva en woonde in een berucht Leids corpshuis. Later heeft hij zijn ervaringen op papier gezet. De situaties in het boek zijn wel vrij extreem denk ik, maar het is zonder meer erg goed geschreven

Nare Man, een vriend van mij, die ook in Nijmegen gaat studeren, had het er laatst over dat ie lid ging worden van de vereniging THOR. Wat is dat eigenlijk voor vereniging, ik heb er namelijk nog nooit van gehoord?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-08-2003, 12:00
niels18
Avatar van niels18
niels18 is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2003 @ 00:37:
Jij kunt het inderdaad weten, goed dat je me even corrigeert. Ik pretendeer natuurlijk niet alles over CM te weten, maar een foutje van mijn kant heeft niets te maken met verkeerde verhalen ophangen omdat ik niet bij CM zou willen horen. Als aankomend student van de NLS heb ik wel betere dingen te doen dan me bezig te houden met zo'n vereniging.
Er zijn ook kroegleden bij de NLS hoor!
__________________
N.S.V. Carolus Magnus...op weg naar het 15e lustrum, gala in Februari
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 12:03
niels18
Avatar van niels18
niels18 is offline
Citaat:
Blisss schreef op 02-08-2003 @ 01:24:
Om allereerst een antwoord te geven op de hoofdvraag van dit topic:
Ja, ik wil sowieso lid worden van een studentenvereniging (Groningen). Ik denk dat ik lid word van Albertus Magnus, wat me een leuke vereniging lijkt. Het belangrijkste vind ik gezelligheid en sociale contacten tijdens mijn studieperiode. Een traditionele vereniging spreekt me op zich wel aan, alhoewel het corps me iets te ver gaat wat betreft mores en tradities, hiërarchie e.d. Een beetje brallen, zuipen e.d. hoort er mijns inziens wel bij, maar het moet niet te erg de overhand krijgen. Daarnaast leef je bij het corps wel heel erg binnen een wereldje en zit toch het grootste deel van je vriendenkring ook bij het corps, de rest wordt immers beschouwd als burgers en knorren. Ik weet ook wel dat er wel relaxede corps-leden zijn die niet alles en iedereen buiten het corps beschouwen als knorren en burgers - Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs gehospiteerd in een studentenhuis waar 3 van de 5 bewoners vindicat-lid was (3e/4e jaars), alle hospiteerders waren aankomend eerstejaars en uiteraard geen vindicatlid, maar de sfeer was prima. Niet alle corps-leden zijn over een kam te scheren, maar er zijn er wel veel die aan het profiel voldoen dat 'NN' schetst. Ik denk dat er wat dat betreft ook wel een groot verschil is tussen bijvoorbeeld Vindicat en Albertus.

Ik vind het overigens niet meer dan terecht dat er ook een verplicht onderdeel in je lidmaatschap zit. Als je lid wordt van een vereniging, moet je ook actief lid zijn, anders kun je net zo goed wegblijven. Bij nieuwere verenigingen is dit idee vaak minder sterk.

Voor de mensen die overigens nog eens een goed boek willen lezen over dit onderwerp: 'Mores' van Onno te Rijdt is een absolute aanrader. Hij is ooit zelf lid geweest van Minerva en woonde in een berucht Leids corpshuis. Later heeft hij zijn ervaringen op papier gezet. De situaties in het boek zijn wel vrij extreem denk ik, maar het is zonder meer erg goed geschreven

Nare Man, een vriend van mij, die ook in Nijmegen gaat studeren, had het er laatst over dat ie lid ging worden van de vereniging THOR. Wat is dat eigenlijk voor vereniging, ik heb er namelijk nog nooit van gehoord?
THOR is een dispuut dat behoort tot de nijmeegse disputenfedratie argus, www.ndfargus.com
__________________
N.S.V. Carolus Magnus...op weg naar het 15e lustrum, gala in Februari
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 12:38
NN
NN is offline
Citaat:
Blisss schreef op 02-08-2003 @ 01:24:
Om allereerst een antwoord te geven op de hoofdvraag van dit topic:
Ja, ik wil sowieso lid worden van een studentenvereniging (Groningen). Ik denk dat ik lid word van Albertus Magnus, wat me een leuke vereniging lijkt. Het belangrijkste vind ik gezelligheid en sociale contacten tijdens mijn studieperiode. Een traditionele vereniging spreekt me op zich wel aan, alhoewel het corps me iets te ver gaat wat betreft mores en tradities, hiërarchie e.d. Een beetje brallen, zuipen e.d. hoort er mijns inziens wel bij, maar het moet niet te erg de overhand krijgen. Daarnaast leef je bij het corps wel heel erg binnen een wereldje en zit toch het grootste deel van je vriendenkring ook bij het corps, de rest wordt immers beschouwd als burgers en knorren. Ik weet ook wel dat er wel relaxede corps-leden zijn die niet alles en iedereen buiten het corps beschouwen als knorren en burgers - Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs gehospiteerd in een studentenhuis waar 3 van de 5 bewoners vindicat-lid was (3e/4e jaars), alle hospiteerders waren aankomend eerstejaars en uiteraard geen vindicatlid, maar de sfeer was prima. Niet alle corps-leden zijn over een kam te scheren, maar er zijn er wel veel die aan het profiel voldoen dat 'NN' schetst. Ik denk dat er wat dat betreft ook wel een groot verschil is tussen bijvoorbeeld Vindicat en Albertus.
Blisss,

Als je willen brallen en zuipen bij een traditionele vereniging is Albertus inderdaad wel een aardige keuze, beter dan Vindicat in elk geval. Bij Albertus zijn de mensen een stuk normaler (voldoen minder aan het eerder door mij beschreven Vindi-profiel). Men is er een stuk minder ingenomen met zichzelf.

Ga er trouwens maar wel vanuit dat je ook bij A.M. de eerste tijd de collegezaal niet vaak ziet vanwege introductiedingen. Een oud-klasgenoot van me is afgelopen jaar ook Albertiaan geworden en heeft dit jaar ongeveer zes van de 42 studiepunten behaald.

(Wat ga je trouwens studeren?)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 13:39
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
NN schreef op 02-08-2003 @ 12:38:
Blisss,

Als je willen brallen en zuipen bij een traditionele vereniging is Albertus inderdaad wel een aardige keuze, beter dan Vindicat in elk geval. Bij Albertus zijn de mensen een stuk normaler (voldoen minder aan het eerder door mij beschreven Vindi-profiel). Men is er een stuk minder ingenomen met zichzelf.
Ja precies, dat idee heb ik in ieder geval ook.
Citaat:

Ga er trouwens maar wel vanuit dat je ook bij A.M. de eerste tijd de collegezaal niet vaak ziet vanwege introductiedingen. Een oud-klasgenoot van me is afgelopen jaar ook Albertiaan geworden en heeft dit jaar ongeveer zes van de 42 studiepunten behaald.
Je zult, zeker in het begin, ongetwijfeld veel tijd kwijt zijn aan de vereniging waardoor je minder aan studeren toekomt. Maar ik denk dat het ook wel een beetje aan je houding ligt hoeveel je werkelijk aan studeren toekomt. Als je wilt zul je vast wel meer dan 6 punten kunnen halen . Daarnaast ken ik ook iemand die lid is van 'Cleopatra' in Groningen, totaal geen traditionele vereniging, en die is inmiddels ook al 5 jaar aan het studeren zonder het afstuderen in zicht te hebben. Verenigingen zullen dus in het algemeen tijd kosten als je actief lid wilt zijn denk ik, en of dat veel erger is bij iets als Albertus... (?) Ik zal het zien volgend jaar

Citaat:
(Wat ga je trouwens studeren?)
Ik ga international economics and business studeren. Eigenlijk, zeker de bachelor, bijna hetzelfde als gewoon economie, maar alles is in het Engels. Later is het internationaler georiënteerd.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 13:24
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
student UvT schreef op 30-07-2003 @ 12:56:
Het is jammer dat mensen continu bij studentenverenigingen aan jasje-dasje verenigingen denken. Ik ben daar zelf wel lid van maar mensen moeten niet alle verenigingen over een kam scheren. Er zijn genoeg verenigingen zonder ontgroeningen en al die poes-pas die ik en andere mensen wel erbij vinden horen. Iedereen moet zelf die keuze maken natuurlijk en is daar vrij in. Ik wil dan ook geen verhalen over ontgroening is niet meer van deze tijd en er is zoveel verplicht. Je kiest er zelf voor omdat je dat wil. Als je dat niet wil of dat tegen staat dan doe je het niet maar geef er in ieder geval niet op af want iedereen mag zijn ding doen. Vaak zijn de mensen die vrij willen zijn niet vrij ten opzichte van andere die ook hun eigen vrije keuze willen maken.
Tenslotte vind ik het dus jammer dat mensen zich niet altijd realiseren dat er ook verenigingen zijn zonder die bekende zaken als ontgroening etc waar je lid van kan worden en een leuke tijd kan hebben.
Je hebt gelijk, maar vergeet niet de 'mens-onterende praktijken' zoals de media destijds sprak over Unitas SR en Veritas te Utrecht. Hun subsidie van rond de 25.000 euro werd toen ook ingetrokken. Je kiest er wel zelf voor, maar een beetje meer respect voor nieuwe leden van de vereniging waar men lid van is, zou helemaal geen kwaad kunnen!!!

En het is idd jammer dat mensen zich niet realiseren dat er ook verenigingen zijn zonder ontgroening, zoals GSZ Mayday, te Groningen, waar ik lid van ben. Ook hoef je geen 'bal' te zijn om lid te worden van een studentenvereniging en daaruit volgt ook weer dat je 'bal' bent als je lid bent van een studentenvereniging.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 16:38
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Heej wta leuk een stadsgenoot van mij..

ik studeer dus ook in tilbur, en ga wel bij een studentenvereniging...maar niet bij olof. Die vereniging is mij ontzettend tegen gaan staan... Dus ik ga bij Plato...heb er wel zin in.
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:42
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Loesje schreef op 04-08-2003 @ 16:38:
Heej wta leuk een stadsgenoot van mij..

ik studeer dus ook in tilbur, en ga wel bij een studentenvereniging...maar niet bij olof. Die vereniging is mij ontzettend tegen gaan staan... Dus ik ga bij Plato...heb er wel zin in.
Vertel er eens wat meer over (als je wilt natuurlijk). Waarom is het je tegen gaan staan e.d. Kan weer interessante discussies opleveren.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 01:38
Maart
Maart is offline
Citaat:
En het is idd jammer dat mensen zich niet realiseren dat er ook verenigingen zijn zonder ontgroening, zoals GSZ Mayday, te Groningen, waar ik lid van ben. Ook hoef je geen 'bal' te zijn om lid te worden van een studentenvereniging en daaruit volgt ook weer dat je 'bal' bent als je lid bent van een studentenvereniging.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben net terug van de Sneekweek, waar ons verenigingsonderkomen, de Nico(laas Mulerius) een klipper van 26m, zich nu bevindt. Echt super! Ik ga dit jaar ook zeker weer mee op Mayday intro als het aan mij ligt. Stijn, jij bent toch nog nooit op intro geweest of wel?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 22:40
Nuck
Nuck is offline
Ik ga wel bij een studentenvereniging, lijkt me gewoon hartstikke gezellig . Ik vind het er eigenlijk ook wel bijhoren, ongeacht bij wat voor vereniging je gaat. Het kan net zo goed een studentensportvereniging zijn. Maar goed, ik ga bij Vindicat of Albertus Magnus, ik bekijk in de KEI-week wel welke me het meeste aanspreekt.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 12:51
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Citaat:
Blisss schreef op 04-08-2003 @ 21:42:
Vertel er eens wat meer over (als je wilt natuurlijk). Waarom is het je tegen gaan staan e.d. Kan weer interessante discussies opleveren.
Olof is mij tegen gaan staan, doordt het zichzelf zo ontzettend leuk vind. Ik heb het gevoel dat ze zichzelf erg leuk vinden, maar dat ze over een heleboel andere dingen niet zo leuk denken.

Ook vind ik dat er sprake is van een eenheidswordst binnen die vereniging. Ik kan iemand van olof zo herkennen. In het eerste jaar heeft iedereen voor mijn gevoel nog wel redelijk een eigen stijl, maar in het 3e jaar ziet iedereen er hetzelfde uit.

Nou is dit misschien een beetje overdreven, maar dat bevalt me niet aan die vereniging, vandaar dat ik er echt niet bij ga.
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 21:56
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Nuck schreef op 05-08-2003 @ 22:40:
Ik ga wel bij een studentenvereniging, lijkt me gewoon hartstikke gezellig . Ik vind het er eigenlijk ook wel bijhoren, ongeacht bij wat voor vereniging je gaat. Het kan net zo goed een studentensportvereniging zijn. Maar goed, ik ga bij Vindicat of Albertus Magnus, ik bekijk in de KEI-week wel welke me het meeste aanspreekt.
Dan worden we misschien wel jaargenoot-nullen . Ik twijfel zelf nog over Albertus, alhoewel iemand me dat vandaag afraadde omdat die een erg zware ontgroening schijnen te hebben , maar die gene is zelf lid van cleopatra, dus dan heb je het ook niet over meest pro-albertus/vindicat-mensen . Ik zie wel in de KEI-week.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 23:13
Nuck
Nuck is offline
Ik kies geen vereniging omdat de ontgroening daar minder zwaar zou zijn o.i.d. 't Zou trouwens wel een leuke bijkomstigheid zijn , maar ik kijk gewoon welke sfeer me het meeste aanspreekt.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 18:23
Sjaan
Sjaan is offline
Haaaaaaaai!

Ik ga komend jaar ook studeren in Tilburg! (wat leuk trouwens, allemaal mede-aankomende-studentjes..!)
Ik weet nog niet zeker of ik bij een studentenvereniging ga, maar voel me opzich wel aangetrokken tot Plato... Olof zal best wel gezellig zijn enzo, maar ik denk dat ik beter tussen de Plato-mensen pas... Meer verschillende types, iedereen is meteen gelijk...... Bovendien vind ik het wel een voordeel dat er geen ontgroening is... Ik vind het zo raar dat de mensen die je eerst twee weken zwaar de grond in boren en afzeiken, daarna opeens je 'vrienden' zijn..... Daar kan ik niet echt bij...
Bovendien is Plato in Tilburg ook de grootste nu...

Maar goed, eerst lekker de TIK-week afwachten, en dan kan ik daarna een keertje beslissen wat het wordt... Ik heb me overigens wel al aangemeld voor mijn studie-vereniging, maar weet nog niet of ik actief wordt... Korting op boeken, en excursies vond ik al genoeg reden om toch maar lid te worden.....
Ik zie het allemaal wel... Laat alles lekker over me heen komen, en kijk daarna wel wat ik doe...

Ik denk trouwens dat je van buitenaf niet echt een goed beeld kan vormen van hoe een vereniging écht is... Maar vaak worden je vooroordelen wel bevestigd, vin ik......

Zoooooooow, dat was het onderhand wel weer!!!!!

Kus, Sjaan
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 19:28
Verwijderd
Citaat:
student UvT schreef op 30-07-2003 @ 10:45:
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij of er nog veel mensen lid gaan worden van een vereniging. Ik neem aan van wel aangezien je echt een mooie tijd kan beleven en veel intensiever geniet van je studententijd en ook daarna. Als mensen niet lid worden waarom dan niet. Ik ben zelf lid in tilburg maar daar worden niet veel mensen lid en dat is jammer want achteraf zeggen die mensen altijd had ik het toch maar gedaan.
Wat een gelul er zijn ook mensen die na een jaar zeggen, shit had ik dat nou maar niet gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 08:22
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 21:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 20:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 04:00
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 12:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 11:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.