Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2006, 22:02
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2006 @ 16:08 :
Ja, maar is dat zo specifiek des students? Er zijn zoveel mensen die de eigen groep geweldig vinden, kijk maar eens hoeveel HBO'ers er zo trots op zijn dat ze enerzijds wel Echte Studenten zijn en anderzijds zoveel beter dan WO'ers omdat ze 'zo praktisch zijn ingesteld'. Of het vooroordeel van veel MAVO'ers dat gymnasiasten allemaal briljante maar autistische nerds zijn.

Ik zal je overigens wel toegeven dat je bij veel traditionele gezelligheidsverenigingen een hoop mensen hebt die denken 'oh, nu heb ik de intro doorlopen en ben ik Lid, nu mag ik alles en iedereen knorrig noemen'. Maar dat zijn vaak jongerejaars die nog helemaal blij zijn en het geweldig vinden. Best veel van mijn collega's hebben bij het corps gezeten (met name RSC) maar dat zijn allemaal hele normale figuren.
Gasten die lid zijn in Amsterdam en Rotterdam vind ik over het algemeen wel wat vlotter en minder "ballerig". Maar ja mijn vriendje komt ook uit Rotterdam
Wat ik wel altijd zo lomp vind is dat mensen inderdaad helemaal blij zijn dat ze er nu bij horen en iedereen maar knor gaan noemen. Het grappige ervan is dat die lui meestal in de grootste kneuzenclubjes zitten en dat voor de buitenwereld proberen te verbergen en zich zo heel dichtgetikt gaan gedragen, hilarisch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2006, 12:47
Verwijderd
Ik ben er zelf keihard tegen maar hier even de regels van het gebruik van het woordje "knor"

Knorren zijn per definitie niet-corps leden. Per stad mag er maar één corps zijn, tenzij er een apart mannencorps en vrouwencorps bestaat. Bij elke andere vereniging, traditioneel of niet, ben je een knor. Dus als iemand die niet lid is van het corps jou een knor noemt mag je hem/haar 2x zo hard uitlachen.

Als je niet lid bent, ben je geloof ik geen knor.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 13:06
fractuur
fractuur is offline
Het woord knor is ook gangbaar bij studentensportverenigingen. Onderscheid wordt dan gemaakt tussen sportverenigingen die gerelateerd zijn (of zelfs waren) aan de plaatselijke corporale studentenvereniging. Op de overige studentenverenigingen zitten knorren, op andere verenigingen zitten burgers.

Dit als aanvulling op Someone.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Krekker schreef op 20-05-2006 @ 16:45 :


Verder wil ik julle verzoeken om hier geen corps/papenclubjes topic van te maken. Daar heb ik helemaal niks aan. Ik vraag me namelijk nog steeds af hoe mijn vereniging kan opvallen in de ontvangstweek. Wat zou voor jullie in een introweek een reden zijn om op de ene vereniging te gaan feesten en niet bij een andere als je bij geen van de verenigingen al eens binnen bent geweest.
Het probleem dat DSB heeft, is dat het een vrij suf imago heeft en daarnaast niet zo'n grote vereniging is. Daardoor hebben ze niet al te veel inkomen en kunnen ze geen grote feesten ed organiseren. Als 0 ga je nu eenmaal liever naar plaatsen waar wel iets leuks te doen is, dan naar een plaats waar één of andere quiz is...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:02
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-05-2006 @ 14:49 :
Het probleem dat DSB heeft, is dat het een vrij suf imago heeft en daarnaast niet zo'n grote vereniging is. Daardoor hebben ze niet al te veel inkomen en kunnen ze geen grote feesten ed organiseren. Als 0 ga je nu eenmaal liever naar plaatsen waar wel iets leuks te doen is, dan naar een plaats waar één of andere quiz is...
Geld is geen probleem. Althans, we hebben het wel, maar de meeste besturen zijn bang om het uit te geven. Dit jaar beginnen we aan een vijfjarige test waarbij de owee commissie een flinke smak geld meer krijgt dan voorgaande jaren, die vooral bedoeld is om bekende acts neer te kunnen zetten. Dat we een vrij suf imago hebben klopt helaas wel. Helaas is ook een groot deel van onze leden suf. Dat is op zich geen probleem, want er zijn ook genoeg leuke mensen om je bij aan te sluiten, maar nullen zien dat helaas anders.

@MM: Ik wil inderdaad zeggen dat mensen die geen zin hebben in een KMT niks toevoegen aan de vereniging. Daarbij moet ik wel zeggen dat er te veel mensen zijn die denken dat ze geen zin hebben in een KMT.

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 16:05.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 23-05-2006 @ 13:47 :
Ik ben er zelf keihard tegen maar hier even de regels van het gebruik van het woordje "knor"

Knorren zijn per definitie niet-corps leden. Per stad mag er maar één corps zijn, tenzij er een apart mannencorps en vrouwencorps bestaat. Bij elke andere vereniging, traditioneel of niet, ben je een knor. Dus als iemand die niet lid is van het corps jou een knor noemt mag je hem/haar 2x zo hard uitlachen.

Als je niet lid bent, ben je geloof ik geen knor.
zijn knorren nou mensen die geen lid zijn van een corps ?

overigens mag ik iedereen die mij 'knor' noemt keihard uitlachen, of die nou wel of niet ergens lid van is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:14
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Er zijn twee definities van knor. Volgens de ene is een knor iemand die nergens lid is. Volgens de andere is het iemand die niet van het corps lid is, maar wel ergens anders of helemaal nergens. Vroeger toen er alleen nog corpora waren waren de twee betekenissen hetzelfde. Toen er later ook andere verenigingen ontstonden vonden de mensen die daar lid waren zichzelf geen knor, maar de corpsleden vonden van wel.

Het is over het algemeen zo dat corpsleden te tweede definitie hanteren en de rest van de studenten de eerste.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 23-05-2006 @ 17:14 :
Er zijn twee definities van knor. Volgens de ene is een knor iemand die nergens lid is. Volgens de andere is het iemand die niet van het corps lid is, maar wel ergens anders of helemaal nergens. Vroeger toen er alleen nog corpora waren waren de twee betekenissen hetzelfde. Toen er later ook andere verenigingen ontstonden vonden de mensen die daar lid waren zichzelf geen knor, maar de corpsleden vonden van wel.

Het is over het algemeen zo dat corpsleden te tweede definitie hanteren en de rest van de studenten de eerste.
Hetgeen dus compleet voorbij gaat aan de oorspronkelijke betekenis van het woord knor en meer is als zelfverheerlijking om geen knor te zijn, dat is imo nog triester dan de corpsbetekenis
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:41
Li
Avatar van Li
Li is offline
Uhh je hebt ook nog papen hoor hahaha
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 22:42
Jones
Leve de papen

Om even op een aantal punten in te gaan. Met bekende namen trek je geen nullen. Althans, je krijgt een grotere smak geld maar je hebt nog steeds niet het budget om namen te boeken waar iemand echt voor blijft hangen ook al is de sfeer niet leuk. De reden dat een nul blijft hangen bij een vereniging is omdat z'n mentorgroepje blijft hangen (of de vrienden die hij inmiddels heeft gemaakt) Ooit een nul alleen op stap gezien? Ik nog niet in ieder geval.

Waarom blijft een mentorgroepje hangen bij een bepaalde vereniging?

Omdat het bier goedkoop is, omdat er mooie vrouwen rondlopen, omdat er een leuke sfeer hangt, omdat er toevallig zon schijnt op het terras, omdat ze brak zijn van de vorige avond en lekker kunnen zitten, omdat, omdat, omdat.

Als je denkt dat je met een grotere smak geld nullen binnen kan halen dan ga je van een koude kermis thuis komen. Het is zoveel meer dan alleen line-up.

Dan het persoonlijke gedeelte. Ik heb vroeger nooit het idee gehad ergens lid te worden. Ik kom uit het (hoge) noorden, vrij klein plaatsje en daar is het niet normaal om ergens lid te worden. Toen ik in Delft aan kwam werd ik er dus ook echt midden in gegooid. Na 2 nachten lang heel veel en tot diep in de nacht gepraat te hebben met jongens waar ik "logeerde" besloten om me in te schrijven bij Virgiel. Mijn ouders vonden het wel prima, wisten ook niet goed wat ze er van konden verwachten. (Allebei nergens lid geweest) Net zoals ik ook niet echt wist wat me te wachten stond.

Na bijna drie jaar echt een goed gevoel er aan overgehouden. Net klaar met een driedaags feestje organiseren voor 3600 mensen. (Als je de drankbegroting mee rekent heb je het over een feest met een begroting van meer dan een ton, waar krijg je nou de gelegenheid om zo'n groot feest te organiseren op je 21ste?) Verder heb ik er een aantal goede vrienden aan overgehouden, een gezellige jaarclub, een topdispuut en nu dus 5 oud-commissiegenoten waar ik een paar maanden lang lief en leed mee heb gedeeld.

Oef, wat een promo-praatje. Overigens, ik hoor het woord knor maar 1x per week vallen in mijn omgeving. Geen idee waar alle ophef vandaan komt maar zo vaak wordt het woord echt niet gebruikt hoor. Je kan het vergelijken met woorden als paupers of kakkers. Het is gewoon bedoeld om een bepaalde groep van de bevolking aan te duiden. In mijn ogen niks mis mee. Mits het niet beledigend is bedoeld natuurlijk.

P.S. Blijf alsjeblieft gewoon bier schenken. Als je nullen moet gaan trekken met "lekkere" drankjes ben je te ver heen als vereniging.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 03:22
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Goed, even dingen rechttrekken. Nullen komen zeker wel af op gave acts, juist omdat ze in groepjes rondlopen. En geloof me dat er zeker goede acts gaan komen op de DSB. Dat heeft de owee commissie vanavond tijdens een vergadering bekend gemaakt (wie het worden dus). Ik denk verder niet dat ik daar in dit stadium iets over mag zeggen. Verder heb ik het extra beschikbare geld alleen maar genoemd omdat LL zei dat de DSB niet genoeg geld heeft.

Het is wel zo dat als je ze in je pand wil houden je gezelligheid moet bieden, maar dat zie ik op zich wel goed komen. Er wordt in ieder geval voor gezorgd dat vooral de leuke mensen met de nullen gaan praten en dat de minder leuke mensen maar een beetje als opvulling gaan dienen.

Over de drank weet ik niet wat jij als probleem ziet voor het wat extra nadruk leggen op zoete meuk. Dat vinden namelijk veel scholieren en bijna alle vrouwen wel lekker. Je bent wellicht bekend met onze beruchte stock exchange, waar we dan die zoete meuk mee zouden kunnen verkopen. Zie het als een extraatje wat geen kwaad kan. Het is namelijk niet zo dat we er echt veel tijd en moeite in willen steken, maar meer dat je juist dat soort dingen makkelijk kan regelen en dat als het al één nul meer trekt het nuttig is.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 09:38
Jones
Goed, nullen komen misschien af op iemand als DJ Chuckie. Maar zoals ik al zei, ze blijven niet hangen als het niet gezellig is. Dus verwacht niet al teveel wonderen van het extra geld.

En er is qua drank geen probleem. Prima dat je breezers wil gaan verkopen, maar ik zou het niet zien als een "extra middel" om nullen te trekken. Alsof DSB dan de enige tent in delft zou zijn waar je een breezer kan kopen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 12:26
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik moet trouwens wel zeggen dat het bij de DSB afgelopen OWee best gezellig was. Het eten was alleen écht niet binnen te houden. Het was bijna slechter dan de dag dat we op de Koornbeurs hebben gegeten. Maar ik heb nog een rondleiding gehad van de P van de DSB en heb me daar tot twee keer toe echt prima vermaakt.

Het DSC had het allemaal ook prima voor elkaar, ik vond Jansbrug en Virgiel erg matig, hoewel het eten op Virgiel weer wél prima in orde was.

Uiteindelijk ben ik nergens lid geworden, ik heb het over me heen laten komen en heb de conclusie getrokken dat het allemaal niets voor mij is. Aan het eind had het Corps me waarschijnlijk nog wel het meest overtuigd, al is dat volgens mij absolúút geen vereniging voor mij.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 13:15
Jones
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-05-2006 @ 13:26 :
Het eten was alleen écht niet binnen te houden. Het was bijna slechter dan de dag dat we op de Koornbeurs hebben gegeten.

Het DSC had het allemaal ook prima voor elkaar, ik vond Jansbrug en Virgiel erg matig, hoewel het eten op Virgiel weer wél prima in orde was.
Even over het eten, virgiel en dsc hebben nou eenmaal de grootste keuken en door het jaar heen de meeste eters. Logisch dus dat het eten van virgiel/dsc beter te eten is dan het eten van DSB of de Koornbeurs die tijdens een Owee heel ver boven de keukencapaciteit moeten koken.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 14:07
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jones schreef op 24-05-2006 @ 14:15 :
Even over het eten, virgiel en dsc hebben nou eenmaal de grootste keuken en door het jaar heen de meeste eters. Logisch dus dat het eten van virgiel/dsc beter te eten is dan het eten van DSB of de Koornbeurs die tijdens een Owee heel ver boven de keukencapaciteit moeten koken.
Och, dat viel toen ook wel mee. De Koornbeurs heeft best een flinke keuken en het was niet druk, dus die schnitzels hadden best wat minder klef gekund en de aardappelen hadden op z'n minst gekookt mogen zijn.

Ik snap ook wel dat het logisch is dat het eten bij de twee grote verenigingen beter is, maar het was in ieder geval een verschrikkelijke ervaring om bij de Koornbeurs of DSB te eten

Het gaat mij natuurlijk om het totaalplaatje. Dan sprong Virgiel er eigenlijk "slechts" uit met het eten en had DSC de zaakjes mooi voor elkaar. Dat dat logisch is, maakt me niet zoveel uit, het is natuurlijk wel leuk om bij een vereniging te zitten die ook écht iets kan doen. Tenminste, dat is mijn mening.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 19:09
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Haihai!

Ik ben er nog niet echt uit of ik bij een studentenvereniging ga. Misschien dat jij me van dit idee af kunt helpen maar ik heb t gevoel dat dat echt eng is. Verder hoorde ik dat het een probleem kan zijn dat ik over een jaar pas 18 word, maar wel naar de uni ga na de zomer. Het is me verteld dat je er dan compleet buiten zult vallen in een studentenvereniging Voor de rest lijkt t me best leuk maar ik ben nogal verlegen dus of ik het doe weet ik nog niet

x
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 11:05
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 24-05-2006 @ 20:09 :
Haihai!

Ik ben er nog niet echt uit of ik bij een studentenvereniging ga. Misschien dat jij me van dit idee af kunt helpen maar ik heb t gevoel dat dat echt eng is. Verder hoorde ik dat het een probleem kan zijn dat ik over een jaar pas 18 word, maar wel naar de uni ga na de zomer. Het is me verteld dat je er dan compleet buiten zult vallen in een studentenvereniging Voor de rest lijkt t me best leuk maar ik ben nogal verlegen dus of ik het doe weet ik nog niet

x
Waar ga je studeren? En wat zoek je in een vereniging?
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 11:23
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 18-05-2006 @ 18:47 :
Dat brengt mij bij de bedoeling van dit topic. Ik vraag me namelijk af wat de mening van scholieren (vooral 6e klassers) is over studentenverenigingen in het algemeen en hoe jullie staan ten opzichte van een kennismakingstijd of introductieperiode (bij velen onterecht bekend als ontgroening).

Wat zoekt men zoal in een studentenvereniging en wat zou een vereniging moeten doen om jouw aandacht te trekken in een intro-week. Zou een optreden van een goede artiest of band je naar een vereniging lokken of bijvoorbeeld eerder de prijs van drank (let wel, ik heb het niet over lid worden, maar over aanwezig zijn tijdens de intro-feest-week). En wat zou voor jou een doorslaggevende reden zijn om je in te schrijven bij een studentenvereniging?

Ook mensen die de keus tussen wel en niet lid worden al hebben gemaakt kunnen hun mening over deze zaken geven trouwens.
Ik ga volgend jaar in Delft studeren, dus ik behoor tot de doelgroep

Studentenverenigingen in het algemeen: het lijkt me wel gezellig om lid te zijn van een studentenvereniging. Ik denk dat ik lid word van een sportvereniging, maar ik kijk tijdens de OWee eerst wel rond.

Ontgroening: ben ik principieel tegen. Ik vind het idioot dat je je eerst moet 'bewijzen' om lid te mogen worden. Daar komt nog bij dat ik er niet zo'n behoefte aan heb om in een kakkerscultuur te verkeren, iets wat je nogal vaak aantreft bij verenigingen met een ontgroening (althans, dat is wat ik ervan begrepen heb).

Wat zoek ik in een studentenvereniging: gezelligheid, veel georganiseerde activiteiten, mensen die bij mij passen: waarmee ik vrienden zou kunnen worden. In de intro-feest-week zou ik naar een vereniging gaan waar er een gezellige sfeer lijkt te heersen. Verder maakt het me niet zoveel uit of er een bandje is of niet. Hooguit zou lelijke of hele harde muziek me kunnen afschrikken.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 11:46
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 24-05-2006 @ 20:09 :
Haihai!

Ik ben er nog niet echt uit of ik bij een studentenvereniging ga. Misschien dat jij me van dit idee af kunt helpen maar ik heb t gevoel dat dat echt eng is. Verder hoorde ik dat het een probleem kan zijn dat ik over een jaar pas 18 word, maar wel naar de uni ga na de zomer. Het is me verteld dat je er dan compleet buiten zult vallen in een studentenvereniging Voor de rest lijkt t me best leuk maar ik ben nogal verlegen dus of ik het doe weet ik nog niet

x
Dat je te jong bent is echt onzin. Je zult wel zien dat mensen vaak op een iets oudere leeftijd lid worden, en dat als je het studentenleven induikt je overal de junior zult zijn (dat ben ik ook, en ik was relatief gezien een jaar ouder). Is op zich niets mis mee, sterker nog: ik vind het altijd wel relaxed als ik een van de jongste ben, ga ook veel en makkelijk om met "oudere" vrienden. Bovendien valt het leeftijdsverschil ook gewoon weg. Mensen vragen mij nog wel eens welke studie ik hiervoor heb gedaan, of gaan er vanuit dat ik 21 ben, maar over het algemeen valt leeftijd en het verschil daartussen weg. Het klinkt raar als je net van de middelbare komt, maar het is echt zo. Laat het iig geen reden zijn om geen lid te worden van een studenten(sport)vereniging!!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 15:43
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
FuSe schreef op 19-05-2006 @ 22:54 :
Zucht, here we go again.

'Studentenverenigingen zijn voor mensen die zelf geen vrienden kunnen maken!'

-'Niet, want...'

Triest gezeik altijd.
Precies een vriend van me zei exact hetzelfde toen ik hem vroeg of hij bij een studentenvereniging zat. Hij vertelde me dat hij zo ook wel genoeg vrienden/innen had. Daarom denk ik dat een studentenvereniging niks is voor mij. Ik heb sowieso geen zin (omdat ik het eerste jaar thuis blijf wonen) geen zin om een minimaal aantal dagen met de hele groep bijeen te komen. En vooral in het begin is het best lastig omdat dat drukke tijden zijn.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Li schreef op 22-05-2006 @ 23:02 :
Gasten die lid zijn in Amsterdam en Rotterdam vind ik over het algemeen wel wat vlotter en minder "ballerig". Maar ja mijn vriendje komt ook uit Rotterdam


Citaat:
Wat ik wel altijd zo lomp vind is dat mensen inderdaad helemaal blij zijn dat ze er nu bij horen en iedereen maar knor gaan noemen. Het grappige ervan is dat die lui meestal in de grootste kneuzenclubjes zitten en dat voor de buitenwereld proberen te verbergen en zich zo heel dichtgetikt gaan gedragen, hilarisch
Ja, ik vind het ergens wel een beetje triest als je nog na je vijftigste met Minerva-dassen loopt en om de andere zin het woord 'knorrig' gebruikt
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 24-05-2006 @ 20:09 :
Haihai!

Ik ben er nog niet echt uit of ik bij een studentenvereniging ga. Misschien dat jij me van dit idee af kunt helpen maar ik heb t gevoel dat dat echt eng is. Verder hoorde ik dat het een probleem kan zijn dat ik over een jaar pas 18 word, maar wel naar de uni ga na de zomer. Het is me verteld dat je er dan compleet buiten zult vallen in een studentenvereniging Voor de rest lijkt t me best leuk maar ik ben nogal verlegen dus of ik het doe weet ik nog niet

x
Wij hebben ook 17-jarige eerstejaars en dat is nooit een probleem geweest. Bovendien word je toch gezien als eerstejaars: of je nu 17 of 21 bent: nieuw is nieuw.
Dat betekent overigens niet dat je dan minder bent, want hoe verenigingen omgaan met 'sjaarzen' is heel verschillend. Bij ons hoor je er dan gewoon al prima bij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 11:26
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Jones schreef op 23-05-2006 @ 23:42 :

*verhaal*
Tik aan, Virgiliaan!

Ik ben vorig jaar in Utrecht gaan studeren, maar ik heb daar geen vereniging gevonden die het vacuum zo kunnen opvullen als ik me uitschrijf bij Virgiel. In Delft is vrij weinig te doen, dus kan het lidmaatschap van een studentenvereniging daar zeker aanbevelen.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 13:14
Verwijderd
Ik stond altijd vrij negatief tegenover traditionele studentenverenigingen (vooral vanwege de ontgroening), dus ben ik lid geworden bij een vereniging zonder ontgroening. Na twee jaar ga ik nu naar een andere stad (Groningen), maar mijn mening is in die twee jaar ook erg veranderd, ik ben de tradities leuk gaan vinden, alle andere dingen die er bij komen kijken etc. Dus volgend jaar wil ik zeker weer lid worden en de kans is erg groot dat ik bij een traditionele vereniging ga, Albertus of Vindicat.

Naar de ontgroening kijk ik zeker niet uit, maar het hoort erbij en daarna ga ik er een supertijd krijgen

Laatst gewijzigd op 27-05-2006 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 21:56
Verwijderd
Tegen gewone studentenverenigingen heb ik niks, maar van die gasten die bij het corps zitten (Vindicat in dit geval) krijg ik toch wel lichte jeuk hoor...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 22:15
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
stefano schreef op 27-05-2006 @ 22:56 :
Tegen gewone studentenverenigingen heb ik niks, maar van die gasten die bij het corps zitten (Vindicat in dit geval) krijg ik toch wel lichte jeuk hoor...
Zolang de rest van de wereld ze maar niets vindt en zij daarmee zichzelf alleen maar meer voor lul zetten kan ik er wel om lachen. Uitlachen wel te verstaan.

Brallende lullo's met grootheidswaanzin.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 13:54
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
stefano schreef op 27-05-2006 @ 22:56 :
Tegen gewone studentenverenigingen heb ik niks, maar van die gasten die bij het corps zitten (Vindicat in dit geval) krijg ik toch wel lichte jeuk hoor...
Maar dan is weer de vraag:
Wat is een 'gewone' studentenvereniging?
Een zonder ontgroening? Een zonder corps-status? Een gemengde vereniging? Een die werkt met jaarclubs of disputen?
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 29-05-2006 @ 14:54 :
Maar dan is weer de vraag:
Wat is een 'gewone' studentenvereniging?
Een zonder ontgroening? Een zonder corps-status? Een gemengde vereniging? Een die werkt met jaarclubs of disputen?
Dan bedoel ik alles behalve het corrr
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 16:56
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
voor mij hoeft al die poespas niet.....
ik ga naar school om te leren, om een studie te volgen die ik leuk vind
dan hoef ik niet al die sociale onzin erbij te hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 29-05-2006 @ 14:54 :
Maar dan is weer de vraag:
Wat is een 'gewone' studentenvereniging?
Een zonder ontgroening? Een zonder corps-status? Een gemengde vereniging? Een die werkt met jaarclubs of disputen?
Eentje waarin de leden in grote mate gelijk zijn en waarbij een ontgroening niet vernederend, geweldadig en smerig is.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 19:16
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 31-05-2006 @ 19:59 :
Eentje waarin de leden in grote mate gelijk zijn en waarbij een ontgroening niet vernederend, geweldadig en smerig is.
Dan is het geen ontgroening meer.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:28
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik ga volgend jaar in Nijmegen studeren en ik heb eigenlijk nog geen flauw idee of ik bij een studentenvereniging ga, en wat voor één dat dan wordt
Ik ga in ieder geval mee doen aan de introweek!

Ik weet er ook niet veel vanaf, ik was wel eerst altijd anti vanwege de verhalen die je hoort over ontgroeningen etc. Maar de broer van mijn vriend zit bij een of ander traditioneel dispuut (ik ben de naam kwijt, ook in Nijmegen) en dat blijken ook gewoon leuke mensen te zijn.

Wat voor keus heb je eigenlijk in Nijmegen qua studentenverenigingen (iemand die in Nijmegen studeert )?
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 21:51
Verwijderd
Ik ga naar Utrecht, en wil bij een sportvereniging, maar moet ik dan echt de keuze daarvoor maken tijdens de UIT-dagen?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 31-05-2006 @ 22:51 :
Ik ga naar Utrecht, en wil bij een sportvereniging, maar moet ik dan echt de keuze daarvoor maken tijdens de UIT-dagen?
ik weet niet of Utrecht misschien een uitzondering is maar bij niet-corporale verenigingen kun je over het algemeen op elk willekeurig moment lid worden. Bij corporale misschien ook wel maar ik weet niet hoe dat dan zit met de ontgroening en voor jou maakt dat ook niets uit.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 23:32
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Anneka schreef op 31-05-2006 @ 22:51 :
Ik ga naar Utrecht, en wil bij een sportvereniging, maar moet ik dan echt de keuze daarvoor maken tijdens de UIT-dagen?
Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen, maar als het niets met sportabonnementen te maken heeft: JA!! Roeien, zeilen, sommige sportcursussen: je moet er voor in de rij staan.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 23:51
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 01-06-2006 @ 00:32 :
Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen, maar als het niets met sportabonnementen te maken heeft: JA!! Roeien, zeilen, sommige sportcursussen: je moet er voor in de rij staan.
Ik wil gewoon lekker sporten in verenigingsverband, via de uni dus. Maar ik weet dus nog niet wekle sport, kan dan beter nog een beetje cursussen doen via die spotitas (of hoe heet dat).
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 10:11
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Anneka schreef op 01-06-2006 @ 00:51 :
Ik wil gewoon lekker sporten in verenigingsverband, via de uni dus. Maar ik weet dus nog niet wekle sport, kan dan beter nog een beetje cursussen doen via die spotitas (of hoe heet dat).
Olympos. Verenigingsverband kan dus erg druk zijn, maar volgens mij is er bij -noem eens iets- badminton oid meestal wel plek.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 10:47
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Crystall Girl schreef op 31-05-2006 @ 21:28 :
*knip*
Wat voor keus heb je eigenlijk in Nijmegen qua studentenverenigingen (iemand die in Nijmegen studeert )?
In Nijmegen heb je de gezelligheidsvereniging Ovum Novum
http://www.ovumnovum.nl/ , maar, hoewel ik natuurlijk niet mag zeggen omdat ik bevooroordeeld ben, is dit geen traditionele vereniging, en in velen ogen geen echte vereniging. Maar daar moet je uiteraard zelf achter komen, maar wanneer je dit wel trekt.
Verder werkt deze vereniging met de structuur van Jaarclubs.

Verder heb je de traditionele vereniging Carolus Magnus
http://www.carolusmagnus.nl/ , maar vele eerstejaars studenten worden al snel afgeschrikt door verhalen die ze horen over ontgroeningen etc.
Carolus (of de Kroeg) werkt met jaarclubs, commissies en disputen.
Je hebt eerst een ontgroening van 10 dagen, deze is vrij zwaar, maar je moet er iets voor over hebben.

En dan hebben we ook nog de Nijmeegsche Disputen Federatie Argus.
http://www.ndfargus.com
Argus kent geen echte ontgroening, omdat je in eerste instantie voor een dispuut kiest, en wanneer je lid bent van dat dispuut, ben je automatisch lid van de 'vereniging'.
Ik zelf zit bij een dispuut van Argus. (Carte Blanche http://www.dispuutcarteblanche.nl )
Een dispuut werkt met een belangstellende tijd, hierna volgt je Adspirantaat en hierna word je als het goed is, lid.
Ik zou zeggen, zoek ons gerust een keertje op tijdens de intro!!

Wat ga je eigenlijk studeren?

Mocht je vragen hebben, stuur gerust een PM

En verder heb je uiteraard een aantal sportverenigingen.
Ik zou op de volgende site ene keertje kijken:
http://www.waardeleden.nl

Maar zoals al eerder is gezegd, is het in Nijmegen niet echt gebruikelijk om lid te worden.
Nijmegen is een nogal links georienteerde stad, en slecht 7.5% van alle studenten zit ergens bij.
Maar laat je hier niet door afschrikken, gewoon rondkijken en een eigen mening vormen.
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.

Laatst gewijzigd op 01-06-2006 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 08:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 01-06-2006 @ 11:47 :

Verder heb je de traditionele vereniging Carolus Magnus
http://www.carolusmagnus.nl/ , maar vele eerstejaars studenten worden al snel afgeschrikt door verhalen die ze horen over ontgroeningen etc.
Carolus (of de Kroeg) werkt met jaarclubs, commissies en disputen.
Je hebt eerst een ontgroening van 10 dagen, deze is vrij zwaar, maar je moet er iets voor over hebben.
je moet er iets voor over hebben ? waarom ? tien dagen ? is carolienus maggi zo bijzonder of zo ?

wie verzint eigenlijk die idiote namen voor studentenverenigingen ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 10:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-06-2006 @ 09:19 :
je moet er iets voor over hebben ? waarom ? tien dagen ? is carolienus maggi zo bijzonder of zo ?

wie verzint eigenlijk die idiote namen voor studentenverenigingen ?
Omdat je bij een traditionele vereniging wil dus.
Wil je geen ontgroening, dan kies je voor een andere vereniging.
En er zijn ook verenigingen met 2 weken ontgroening trouwens, dus zo raar is 10 dagen niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 11:55
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-06-2006 @ 09:19 :
je moet er iets voor over hebben ? waarom ? tien dagen ? is carolienus maggi zo bijzonder of zo ?

wie verzint eigenlijk die idiote namen voor studentenverenigingen ?
Ik denk dat je bij vrijwel iedere studentenvereniging iets er voor moet doen, om er bij te mogen/kunnen. Dit is gewoon traditie.
Kun jij me een vereniging noemen waar je 'zomaar' lid wordt, en wordt deze serieus genomen door de rest?

Voordat je bij een dispuut gaat, moet je ook een Adspirantaat doorlopen. Vrijwel gelijk gesteld aan een ontgroening, alleen duurt een A-tijd gemiddeld een half jaar, en is het niet alleen maar ellende.

Ik bedoel, mensen kiezen er zelf voor, laat ze dan toch ook lekker in hun waarde. Net zo zeer dat jij de keuze hebt gemaakt om nergens bij te gaan. Prima toch.
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 01-06-2006 @ 11:47 :
Verder heb je de traditionele vereniging Carolus Magnus
http://www.carolusmagnus.nl/ , maar vele eerstejaars studenten worden al snel afgeschrikt door verhalen die ze horen over ontgroeningen etc.
Nee, door de kraagjes en de kapsels Maar de barbecue is lekker.

Citaat:
Ozzy A schreef op 19-05-2006 @ 17:14 :
De gemiddelde net-geen-scholier-meer sjaars is naïef en weet niet hoe hij voor zichzelf moet opkomen. Zeker niet in de volwassenere studentenwereld, die heel anders is dan het scholierenwereldje waar ze net uit komen. Hoezo vindt je commissiewerk van beperkt nut? De hele vereniging draait op commissies. Commissies zijn overigens leuk om te doen. Je doet er organisatorische vaardigheden mee op en dat heb je later in je baan zeker weten nodig. Verder is het inderdaad zo dat je studievertraging oploopt, maar dat wordt door de meeste universiteiten gecompenseerd met extra studiefinancieringsmaanden, maar dat weet jij natuurlijk niet scholier zijnde.
Pardon? Ik weet niet wat voor eerstejaars jij treft, maar dat valt nogal mee. Daarbij zijn er genoeg activiteiten zoals die commissies die buiten studentenverenigingen vallen. Ik kan genoeg ervaring opdoen bij een tijdschrift of achter de bar zonder bij een vereniging te hoeven. Dat verplichte, georganiseerde, ligt mij niet echt.

Aan de andere kant leeft het vereniginggebeuren niet echt in Nijmegen. Ik kan me voorstellen dat je, als je in de stad komt waar vrijwel de gehele studentenpopulatie lid is van een vereniging, het een stuk lastiger is om sociale contacten op te doen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 16:13
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 02-06-2006 @ 12:55 :
Ik denk dat je bij vrijwel iedere studentenvereniging iets er voor moet doen, om er bij te mogen/kunnen. Dit is gewoon traditie.
Kun jij me een vereniging noemen waar je 'zomaar' lid wordt, en wordt deze serieus genomen door de rest?

Voordat je bij een dispuut gaat, moet je ook een Adspirantaat doorlopen. Vrijwel gelijk gesteld aan een ontgroening, alleen duurt een A-tijd gemiddeld een half jaar, en is het niet alleen maar ellende.

Ik bedoel, mensen kiezen er zelf voor, laat ze dan toch ook lekker in hun waarde. Net zo zeer dat jij de keuze hebt gemaakt om nergens bij te gaan. Prima toch.
ik laat mensen toch ook in hun waarde ?
maar ik vroeg niet wat het resultaat was van de ontgroening, maar wat er dan zo geweldig is aan carolienus magneticus (ofzo) dat je er een ontgroening van tien dagen (en, begrijp ik het goed, nog een aspirientje van een half jaar ?) voor over zou moeten hebben ?

(overigens is 'het moet, want het moet overal', en 'wij doen het, net als ieder ander, en daarom dus' geen reden die ik verwacht te horen van een student; het zijn m.i. nou niet bepaald legitieme redenen).

@morgan : er zijn steden waar de helft of zo lid is van een vereniging (ik tel sportverenigingen niet mee, dat is m.i. wat anders). Meer niet. Er zijn geen steden waar vrijwel iedereen lid is, echt niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 18:28
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-06-2006 @ 17:13 :
ik laat mensen toch ook in hun waarde ?
maar ik vroeg niet wat het resultaat was van de ontgroening, maar wat er dan zo geweldig is aan carolienus magneticus (ofzo) dat je er een ontgroening van tien dagen (en, begrijp ik het goed, nog een aspirientje van een half jaar ?) voor over zou moeten hebben ?
Was ook absoluut niet als aanval jegens jou bedoeld, maar dat terzijde.
Na deze tien-daagse ontgroening wordt je geïnaugureerd als officieel lid. Hierna komt er een fleurtijd, waarin je kennismaakt met de disputen. Een week lang feesten en zuipen min of meer.
Wanneer je kiest voor een dispuut bij de Kroeg, loop je een A-tijd van een paar maanden. Je kiest er zelf voor om ook nog voor een dispuut te kiezen.
Maar ik ben niet ontzettend thuis in Carolus, want dit is niet mijn vereniging.

Bij Argus kies je voor een dispuut, en heb je een belangstellenden tijd en een A-tijd.
Je leert in korte tijd veel mensen kennen, en tijdens je A-tijd leer je presentaties, speeches te geven voor groot publiek, en een stukje bestuurservaring, je leert jezelf te overwinnen (lees: Schaamte om voor grote getalen te spreken).
En dan heb ik het nog geeneens over alle ontzettend leuke borrels, feesten en tournooien waar je als dispuut zijnde aan deel kan nemen. Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens mijn A-tijd, en ben erg blij met mijn lidmaatschap. Het was het zeker waard, aangezien al het leuks ik er voor terug heb gekregen!!
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 19:36
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-06-2006 @ 17:13 :
iwat er dan zo geweldig is aan carolienus magneticus (ofzo) dat je er een ontgroening van tien dagen (en, begrijp ik het goed, nog een aspirientje van een half jaar ?) voor over zou moeten hebben ?

(overigens is 'het moet, want het moet overal', en 'wij doen het, net als ieder ander, en daarom dus' geen reden die ik verwacht te horen van een student; het zijn m.i. nou niet bepaald legitieme redenen).
Je kiest voor een vereniging, omdat je een bepaalde sfeer leuk vind. Dus als jij bij Carolus wil gaan, dan zul je die ontgroening moeten doorlopen. Niet omdat anderen het doen, maar omdat het een voorwaarde is om lid te worden. Zonder een ontgroening wordt je geen lid. Mensen kiezen dus zelf of ze wel of niet ontgroend willen worden.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 23:44
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 02-06-2006 @ 20:36 :
Je kiest voor een vereniging, omdat je een bepaalde sfeer leuk vind. Dus als jij bij Carolus wil gaan, dan zul je die ontgroening moeten doorlopen. Niet omdat anderen het doen, maar omdat het een voorwaarde is om lid te worden. Zonder een ontgroening wordt je geen lid. Mensen kiezen dus zelf of ze wel of niet ontgroend willen worden.
Maar als je er niet bijhoort is de sfeer niet leuk en als je in een ontgroening zit is de sfeer ook niet leuk, dus hoe weet je dat nou..?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 01:50
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 01-06-2006 @ 11:47 :
Maar laat je hier niet door afschrikken, gewoon rondkijken en een eigen mening vormen.
En als je een beetje verstand in je donder hebt ga je dus niet bij een vereniging als CM.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 03:58
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
blubblubblub schreef op 26-05-2006 @ 12:23 :
Ontgroening: ben ik principieel tegen. Ik vind het idioot dat je je eerst moet 'bewijzen' om lid te mogen worden. Daar komt nog bij dat ik er niet zo'n behoefte aan heb om in een kakkerscultuur te verkeren, iets wat je nogal vaak aantreft bij verenigingen met een ontgroening (althans, dat is wat ik ervan begrepen heb).
Ik ben het met je eens. Daarom ben ik ook bij de Delftsche Studenten Bond gegaan omdat die geen ontgroening heeft. Dat is zelfs één van onze grondbeginselen die we al hanteren sinds een aantal corps leden in 1897 lid af werden en de DSB oprichtten. Er is alleen een introductieperiode om mensen de tradities van de vereniging te leren. Wat is immers een traditionele vereniging zonder tradities. Bij tradities moet je overigens niet denken aan respect voor ouderejaars oid, want bij ons zijn alle leden gelijkwaardig.

En wij zijn verder alles behalve een kakkerscultuur, maar dat zul je wel zien als je OWee komt lopen.

Citaat:
Wat zoek ik in een studentenvereniging: gezelligheid, veel georganiseerde activiteiten, mensen die bij mij passen: waarmee ik vrienden zou kunnen worden. In de intro-feest-week zou ik naar een vereniging gaan waar er een gezellige sfeer lijkt te heersen. Verder maakt het me niet zoveel uit of er een bandje is of niet. Hooguit zou lelijke of hele harde muziek me kunnen afschrikken.
Gezelligheid is behoorlijk relatief natuurlijk. Bij ons is het zo dat je in en na je introductieperiode de college's (soort disputen) leert kennen en dat je vervolgens bij het college gaat waar je het het best mee kunt vinden. Dat doe je als individu en niet in jaarclubverband oid. (die hebben we namelijk niet).

Verder denk ik dat bij elke vereniging wel het activiteitenpeil even hoog ligt, de schaal van de activiteiten verschilt slechts.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 31-05-2006 @ 19:59 :
Eentje waarin de leden in grote mate gelijk zijn en waarbij een ontgroening niet vernederend, geweldadig en smerig is.
Dizkartes dus
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 17:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 02-06-2006 @ 19:28 :
Je leert in korte tijd veel mensen kennen, en tijdens je A-tijd leer je presentaties, speeches te geven voor groot publiek, en een stukje bestuurservaring, je leert jezelf te overwinnen (lees: Schaamte om voor grote getalen te spreken).
Gek he, maar ik dacht dat je bij een studie ook dingen leert ? O, wacht, dat is natuurlijk alleen voor diegenen die de studie serieuzer nemen dat een studentenvereniging.

@Morgan : my thoughts exactly.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.