Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2006, 17:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ontgroening moet verboden worden. Eigenlijk heb ik me nog nooit echt verdiept in studentenverenigingen maar ik heb ook te veel horrorverhalen gehoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2006, 19:08
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-06-2006 @ 18:28 :
Gek he, maar ik dacht dat je bij een studie ook dingen leert ? O, wacht, dat is natuurlijk alleen voor diegenen die de studie serieuzer nemen dat een studentenvereniging.

@Morgan : my thoughts exactly.
Natuurlijk leer je dergelijke dingen ook in je studie. Echter bij een studentenvereniging kun je dingen leren die je bij je studie niet leert.

Maar het wordt weer het standaard verhaal over wat je er kunt leren, waarom je wel of, en dat vooral, niet lid zult worden, ontgroeningen, noem maar op. Waar een studentenvereniging werkelijk om draait is gezelligheid . Dat lijkt op dit forum nogal vaak vergeten te worden. Verder is niemand verplicht lid te worden.

Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 08:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sann schreef op 03-06-2006 @ 20:08 :
Natuurlijk leer je dergelijke dingen ook in je studie. Echter bij een studentenvereniging kun je dingen leren die je bij je studie niet leert.

Maar het wordt weer het standaard verhaal over wat je er kunt leren, waarom je wel of, en dat vooral, niet lid zult worden, ontgroeningen, noem maar op. Waar een studentenvereniging werkelijk om draait is gezelligheid . Dat lijkt op dit forum nogal vaak vergeten te worden. Verder is niemand verplicht lid te worden.

en daar wringt 'm wat mij betreft nou precies de schoen : een vereniging die een strakke structuur kent, waar men eerst een absurde ontgroening moet doorstaan, waarbij men alleen maar lid wordt om het ego goed te doen, en waarbij er simpelweg teveel misstanden voorkomen, heeft weinig met gezelligheid te maken.

'niemand is verplicht om lid te worden'; dat is wel zo, maar daarmee praat je niet zomaar alles goed wat er bij een aantal corpsen gebeurd. Zo werkt dat godzijdank niet.

Wat dat betreft weet dit topic me zover te krijgen dat ik het daadwerkelijk eens eens ben met Chloe.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 12:24
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Jij baseert je mening puur op corporale verenigingen. Daardoor heb je een scheefgetrokken beeld van studentenvereniging. Verder doe je alsof de aanwezigheid van studentenverenigingen jouw ervan weerhouden om met je vrienden in een café een biertje te drinken. Laat mensen zelf kiezen met welke regels ze willen borrelen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 16:34
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-06-2006 @ 09:42 :
en daar wringt 'm wat mij betreft nou precies de schoen : een vereniging die een strakke structuur kent, waar men eerst een absurde ontgroening moet doorstaan, waarbij men alleen maar lid wordt om het ego goed te doen, en waarbij er simpelweg teveel misstanden voorkomen, heeft weinig met gezelligheid te maken.

'niemand is verplicht om lid te worden'; dat is wel zo, maar daarmee praat je niet zomaar alles goed wat er bij een aantal corpsen gebeurd. Zo werkt dat godzijdank niet.

Wat dat betreft weet dit topic me zover te krijgen dat ik het daadwerkelijk eens eens ben met Chloe.
echt, gast, wat is je probleem? Jij wilt niet lid worden bij een corps. Prima, ik ook niet. Anderen wel, laat ze lekker. Zij hebben het er blijkbaar voor over om een ontgroening te doorlopen. Op welk punt werd dat jouw probleem?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 18:04
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-06-2006 @ 09:42 :
en daar wringt 'm wat mij betreft nou precies de schoen : een vereniging die een strakke structuur kent, waar men eerst een absurde ontgroening moet doorstaan, waarbij men alleen maar lid wordt om het ego goed te doen, en waarbij er simpelweg teveel misstanden voorkomen, heeft weinig met gezelligheid te maken.
Oja joh, laat me dan even de uitspraak van de Objectieve Gezelligheid Beoordelings Commissie zien waar dat staat.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 18:21
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-06-2006 @ 09:42 :
en daar wringt 'm wat mij betreft nou precies de schoen : een vereniging die een strakke structuur kent, waar men eerst een absurde ontgroening moet doorstaan, waarbij men alleen maar lid wordt om het ego goed te doen, en waarbij er simpelweg teveel misstanden voorkomen, heeft weinig met gezelligheid te maken.
ik ga mij ook eens moeien want je hebt wel een pak vooroordelen vind ik. Het is niet alsof ik zelf zo'n laaiend enthousiaste voorstander ben van studentenclubs, maar ik ben wel gedoopt en ik amuseer mij ook wel als naar een activiteit ervan ga. Ik heb absoluut niks tegen mensen die dat niet willen, vrije keuze.. Je leert er gewoon wat mensen kennen en de drank is goedkoper dan ergens anders, en er gebeuren heus nog andere dingen dan cantussen. Ik zie niet in wat je daar op tegen zou kunnen hebben eigenlijk.

En om in te gaan op je 'argumenten', strakke structuur is echt niet overal het geval, dat hangt er maar vanaf hoe je dat ziet, maar een praesidium zijn ook maar gewoon mensen die bij je in de les zitten hoor.. Ik denk verder ook niet dat mijn ego erop vooruitgegaan sinds vorig jaar
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 03-06-2006 @ 04:58 :
Bij tradities moet je overigens niet denken aan respect voor ouderejaars oid, want bij ons zijn alle leden gelijkwaardig.
Ben ik nou gek, of verdient een 5e jaars die vele commissies gedaan heeft, disputen heeft bestuurd, mores heeft gehandhaafd en barman is geweest binnen de vereniging gewoon meer respect dan een feutneus die nog niets gedaan heeft voor z'n vereniging?

Je moet het niet te doortrekken (als in: ouderejaars die eerstejaars mogen feuten, gigantisch ver BOVEN de eerstejaars staan en meer rechten/minder plichten hebben dan eerstejaars), maar een vorm van respect voor leden die veel voor de vereniging gedaan hebben lijkt mij niet meer dan normaal.

Anciënniteit zul je ook in het echte leven tegenkomen, wen er aan.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 03-06-2006 @ 00:44 :
Maar als je er niet bijhoort is de sfeer niet leuk en als je in een ontgroening zit is de sfeer ook niet leuk, dus hoe weet je dat nou..?
Hier in Groningen heb je de KEI-week waarin je de kans krijgt om alle (traditionele) verenigingen te leren kennen. Je krijgt dus wel degelijk iets mee van de sfeer die heerst op de sociëteit.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 17:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
FuSe schreef op 05-06-2006 @ 13:39 :
Ben ik nou gek, of verdient een 5e jaars die vele commissies gedaan heeft, disputen heeft bestuurd, mores heeft gehandhaafd en barman is geweest binnen de vereniging gewoon meer respect dan een feutneus die nog niets gedaan heeft voor z'n vereniging?
Dat onstaat vanzelf: in elke vereniging. Of je nou corporaal of uiterst alternatief bent.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 18:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 05-06-2006 @ 16:18 :
Hier in Groningen heb je de KEI-week waarin je de kans krijgt om alle (traditionele) verenigingen te leren kennen. Je krijgt dus wel degelijk iets mee van de sfeer die heerst op de sociëteit.
Mwoah, hier heb je de OWee en het beeld dat je dan van verenigingen krijgt is toch wel heel anders.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 23:15
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
FuSe schreef op 05-06-2006 @ 13:39 :
Ben ik nou gek, of verdient een 5e jaars die vele commissies gedaan heeft, disputen heeft bestuurd, mores heeft gehandhaafd en barman is geweest binnen de vereniging gewoon meer respect dan een feutneus die nog niets gedaan heeft voor z'n vereniging?

Je moet het niet te doortrekken (als in: ouderejaars die eerstejaars mogen feuten, gigantisch ver BOVEN de eerstejaars staan en meer rechten/minder plichten hebben dan eerstejaars), maar een vorm van respect voor leden die veel voor de vereniging gedaan hebben lijkt mij niet meer dan normaal.

Anciënniteit zul je ook in het echte leven tegenkomen, wen er aan.
Tuurlijk verdient iemand die veel voor de vereniging heeft gedaan meer respect, maar dat is geen traditie, maar een algemene sociale regel. Gelijkwaardigheid wil zeggen dat mensen niet automatisch een bepaalde gaafheid krijgen door het doen van dingen of door het simpelweg langer lid zijn. In andere woorden: mensen kunnen wel respect verdienen, maar dat staat los van rechten en plichten.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 15:22
Jones
Citaat:
Ozzy A schreef op 06-06-2006 @ 00:15 :
Tuurlijk verdient iemand die veel voor de vereniging heeft gedaan meer respect, maar dat is geen traditie, maar een algemene sociale regel. Gelijkwaardigheid wil zeggen dat mensen niet automatisch een bepaalde gaafheid krijgen door het doen van dingen of door het simpelweg langer lid zijn. In andere woorden: mensen kunnen wel respect verdienen, maar dat staat los van rechten en plichten.
Met het eerste deel ben ik het eens. Volgens mij is het ook nergens een traditie maar is het inderdaad gewoon algemeen sociaal gedrag dat je iemand die ergens veel tijd/moeite in heeft gestopt met meer respect benaderd dan een eerstejaars (die zichzelf toch nog moet "bewijzen")

Door het simpelweg langer lid zijn zal niemand meer gaafheid krijgen. Ook niet op verenigingen waar er op dat vlak wel bepaalde "tradities" zijn. Maar hoe langer iemand lid is, hoe meer kans dat hij/zij veel voor de vereniging heeft gedaan. En dat maakt iemand niet gaaf, maar hij/zij verdiend daardoor dus wel respect.

Ik snap alleen de link niet meer tussen gaafheid/respect/rechten/plichten?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 08:38
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Ik snap alleen de link niet meer tussen gaafheid/respect/rechten/plichten?
Om het even met een voorbeeld te illustreren: Een ouderejaars die het recht heeft een jongerejaars van zijn stoel te schoppen, omdat die jongerjaars respect dient te hebben voor ouderejaars en de ouderejaars fie zich hierdoor gaver vindt.

Misschien een beetje een vergezocht voorbeeld, maar daarom is het ook een voorbeeld. Wat ik wil zeggen is dat dit soort situaties bij de grote verenigingen veel meer voorkomt dan bij ons.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 23:34
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 07-06-2006 @ 09:38 :
Om het even met een voorbeeld te illustreren: Een ouderejaars die het recht heeft een jongerejaars van zijn stoel te schoppen, omdat die jongerjaars respect dient te hebben voor ouderejaars en de ouderejaars fie zich hierdoor gaver vindt.
dan had ik m werkelijk over z'n schoenen heen gepist.
Ik kan niet zo goed tegen sterke ongelijkheid op verenigingen, vooral gebruikt door de studentjes (rechten/andere-3-uur-per-weekstudie) die zichzelf veel te serieus nemen, sarcasme niet eens kunnen spelen en die denken dat zelfspot eetbaar is.

Eigenlijk als je dat respect gebeuren een beetje bekijkt verschilt het weinig met de negers from tha hood.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 07:06
Verwijderd
jij lijkt anders ook niet te veel respect te hebben..
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 13:51
Urineer de beer
Avatar van Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Op dit moment heb ik niet echt het gevoel dat ik veel zal missen als ik niet lid wordt van een studentenvereniging
Misschien dat ik in het tweede jaar wel lid word, misschien dat het toch best leuk is... "het" traditionele corps heeft in ieder geval de minste voorkeur...
Zal wel gelijk lid worden van een studentensportvereniging, maar dat is natuurlijk ook weer iets anders...
__________________
You're so afraid of what people might say
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 15:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Fatality schreef op 08-06-2006 @ 00:34 :
dan had ik m werkelijk over z'n schoenen heen gepist.
Ik kan niet zo goed tegen sterke ongelijkheid op verenigingen, vooral gebruikt door de studentjes (rechten/andere-3-uur-per-weekstudie) die zichzelf veel te serieus nemen, sarcasme niet eens kunnen spelen en die denken dat zelfspot eetbaar is.

Eigenlijk als je dat respect gebeuren een beetje bekijkt verschilt het weinig met de negers from tha hood.
Een verwijzing noemen naar spelling en dan het woord zelf verkeerd spelen... euh, spellen natuurlijk. Ach ja.

Overigens ben ik het verder met je eens.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 16:04
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
doezel schreef op 08-06-2006 @ 08:06 :
jij lijkt anders ook niet te veel respect te hebben..
als iemand zich beter voelt dan ik, omdat ie een ouderejaars is zie ik niet waarom ik de persoon dan ook nog met respect zou behandelen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 16:04
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-06-2006 @ 16:14 :
Een verwijzing noemen naar spelling en dan het woord zelf verkeerd spelen... euh, spellen natuurlijk. Ach ja.

ja dat was wel een beetje jammer
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 10:02
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Fatality schreef op 08-06-2006 @ 00:34 :
dan had ik m werkelijk over z'n schoenen heen gepist.
Was je dan ook niet huilend weggelopen nadat je een lekkere harde vlakke had geïncasseerd?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2006, 19:44
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 01-06-2006 @ 11:47 :

Wat ga je eigenlijk studeren?

Mocht je vragen hebben, stuur gerust een PM

En verder heb je uiteraard een aantal sportverenigingen.
Ik zou op de volgende site ene keertje kijken:
http://www.waardeleden.nl

Maar zoals al eerder is gezegd, is het in Nijmegen niet echt gebruikelijk om lid te worden.
Nijmegen is een nogal links georienteerde stad, en slecht 7.5% van alle studenten zit ergens bij.
Maar laat je hier niet door afschrikken, gewoon rondkijken en een eigen mening vormen.
Dankjewel! Ik zal inderdaad gewoon verder rondkijken tijdens de intro.
Ik ga wiskunde studeren trouwens
Oh en bij een sportvereniging ga ik sowieso niet aangezien ik volkomen asportief ben .
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 23:25
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-06-2006 @ 11:02 :
Was je dan ook niet huilend weggelopen nadat je een lekkere harde vlakke had geïncasseerd?
om een vlakke hand ga ik eerder lachen.
maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 03:14
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Anyway, het komt er op neer dat wij beiden tegen harde regels met betrekking tot respect e.d. zijn. We zijn het dus eigenlijk met elkaar eens.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 10:48
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
een ouderejaars verdient ook meer respect dan een nullie/sjaars

inderdaad met commissie werk of andere zaken,

nullies weten gewoon nergens wat van af en ik heb een hekel als er hier van die twatters rondhuppelen op dit forum die NIET lid zijn maar het wel denken te weten hoe het gaat op corporale/nietcorporale verenigingen

als je niet lid bent van een gezelligheidsvereniging dan moet je uberhaupt hier niet posten want je weet niet eens waar je het over hebt!

trouwens is er ook nog groot verschil tussen de corporale verenigingen zelf
mijn vereniging is bijvoorbeeld ook corporaal ingesteld maar we hebben ook minerva en die zijn nog ff wat harder daarin...
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:51
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 14-06-2006 @ 11:48 :


als je niet lid bent van een gezelligheidsvereniging dan moet je uberhaupt hier niet posten want je weet niet eens waar je het over hebt!
wat een bs
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 12:55
Urineer de beer
Avatar van Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-06-2006 @ 12:51 :
wat een bs
Inderdaad. Ging er toch om dat ook niet-leden hun mening geven.
__________________
You're so afraid of what people might say
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Urineer de beer schreef op 14-06-2006 @ 13:55 :
Inderdaad. Ging er toch om dat ook niet-leden hun mening geven.
en net alsof je als niet lid niet kan weten hoe het er daaraan toegaat. Ik denk dat je als niet lid zelfs een objectiever en dus beter beeld kan geven van de meeste verenigingen
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 13:36
Urineer de beer
Avatar van Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-06-2006 @ 14:14 :
en net alsof je als niet lid niet kan weten hoe het er daaraan toegaat. Ik denk dat je als niet lid zelfs een objectiever en dus beter beeld kan geven van de meeste verenigingen
Kerel, je hebt er verstand van
__________________
You're so afraid of what people might say
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 13:48
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-06-2006 @ 14:14 :
en net alsof je als niet lid niet kan weten hoe het er daaraan toegaat. Ik denk dat je als niet lid zelfs een objectiever en dus beter beeld kan geven van de meeste verenigingen
dat kan toch niet kloppen?!

edit: en met m'n post bedoelde ik meer van de mensen die niet lid zijn die denken te weten hoe het werkt bij sommige verenigingen en ik kan dat gewoon niet hebben omdat ze het altijd verkeerd hebben
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-06-2006 @ 14:14 :
en net alsof je als niet lid niet kan weten hoe het er daaraan toegaat.
Nee, want je krijgt dan lang niet alles mee om er een goed beeld van te kunnen vormen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Lisanne schreef op 14-06-2006 @ 15:18 :
Nee, want je krijgt dan lang niet alles mee om er een goed beeld van te kunnen vormen.
Misschien kun jeje als buitenstaander soms juist wel een veel beter beeld vormen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 14:25
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-06-2006 @ 14:14 :
en net alsof je als niet lid niet kan weten hoe het er daaraan toegaat. Ik denk dat je als niet lid zelfs een objectiever en dus beter beeld kan geven van de meeste verenigingen
Als 'buitenstaander' proef je de sfeer en ambiance op open-feestjes en bijvoorbeeld tijdens een introductie.

Je weet verder dan niets over de verbanden die een vereniging kan hebben/heeft.
Denk aan (bijv. tap)commissies, jaarclubs, disputen etc etc.
Het enige dat je mee krijgt is de sfeer die er hangt en de eventuele disputen.

Bovendien heb jij als buitenstaander ook nog niet veel te maken met de anciniteit die binnen de vereniging vaak een grote rol speelt. Dit alles leer je pas echt kennen wanneer je lid bent.

Waar is je beeldvorming dan op gebaseerd? Inderdaad, op de sfeer die er hangt tijdens feesten (het ene feest is nu eenmaal leuker dan het andere, maar betekend dit dat die hele vereniging dan 3x niets is?) en uit de verhalen die je hoort (die dikwijls niet kloppen....)
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 14-06-2006 @ 15:25 :
Als 'buitenstaander' proef je de sfeer en ambiance op open-feestjes en bijvoorbeeld tijdens een introductie.

Je weet verder dan niets over de verbanden die een vereniging kan hebben/heeft.
Denk aan (bijv. tap)commissies, jaarclubs, disputen etc etc.
Het enige dat je mee krijgt is de sfeer die er hangt en de eventuele disputen.

Bovendien heb jij als buitenstaander ook nog niet veel te maken met de anciniteit die binnen de vereniging vaak een grote rol speelt. Dit alles leer je pas echt kennen wanneer je lid bent.

Waar is je beeldvorming dan op gebaseerd? Inderdaad, op de sfeer die er hangt tijdens feesten (het ene feest is nu eenmaal leuker dan het andere, maar betekend dit dat die hele vereniging dan 3x niets is?) en uit de verhalen die je hoort (die dikwijls niet kloppen....)
Je wil dus vertellen dat verenigingsleden liegen over wat er zich binnen de vereniging afspeelt tov buitenstaanders?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 15:32
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-06-2006 @ 15:44 :
Je wil dus vertellen dat verenigingsleden liegen over wat er zich binnen de vereniging afspeelt tov buitenstaanders?
Alsof ze gaan vertellen over hun ontgroeningspraktijken, over hun Adspirantaatschap of over verdere (minder leuke) verplichtingen.

Ze zullen benadrukken dat het hartstikke leuk is bij hun vereniging (en uiteraard is dat ook zo!) maar de minder leuke kanten zullen ze waarschijnlijk niet geheel waarheidsgetrouw vertellen.
En eerlijk gezegd, dat hoeft ook niet. De kracht van een ontgroening/A-tijd, is de ontwetendheid, en daar leer je het meeste uit.
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 14-06-2006 @ 16:32 :
Alsof ze gaan vertellen over hun ontgroeningspraktijken, over hun Adspirantaatschap of over verdere (minder leuke) verplichtingen.

Ze zullen benadrukken dat het hartstikke leuk is bij hun vereniging (en uiteraard is dat ook zo!) maar de minder leuke kanten zullen ze waarschijnlijk niet geheel waarheidsgetrouw vertellen.
En eerlijk gezegd, dat hoeft ook niet. De kracht van een ontgroening/A-tijd, is de ontwetendheid, en daar leer je het meeste uit.
Uiteraard niet tegenover nuldejaars. Maar verder ik word regelmatig alles verteld. Zodoende denk ik dat ik heel goed in staat ben om een oordeel over een vereniging te geven en zoals je zelf al aangeeft zal deze dus objectiever zijn dan die van een verenigingslid.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 01:47
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 14-06-2006 @ 15:18 :
Nee, want je krijgt dan lang niet alles mee om er een goed beeld van te kunnen vormen.
precies ben ik helemaal mee eens
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 23-05-2006 @ 17:14 :
Er zijn twee definities van knor. Volgens de ene is een knor iemand die nergens lid is. Volgens de andere is het iemand die niet van het corps lid is, maar wel ergens anders of helemaal nergens. Vroeger toen er alleen nog corpora waren waren de twee betekenissen hetzelfde. Toen er later ook andere verenigingen ontstonden vonden de mensen die daar lid waren zichzelf geen knor, maar de corpsleden vonden van wel.

Het is over het algemeen zo dat corpsleden te tweede definitie hanteren en de rest van de studenten de eerste.
Het is zo dat een knor, altijd een lid is van een vereniging dat geen corps is, maar het wordt bijna altijd gebruikt bij verenigingen die wel traditioneel zijn bijvoorbeeld van Unitas of Veritas (Utrecht). Dit is de enige juiste uitleg en voorzover ik weet zijn de meesten hiervan wel op de hoogte, ook niet-lid studenten. De rest doet het dus gewoon fout. "Knor" heeft dus de toon van een soort wannabe-corpslid, en niet zozeer van een pauper.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 01-06-2006 @ 00:07 :
ik weet niet of Utrecht misschien een uitzondering is maar bij niet-corporale verenigingen kun je over het algemeen op elk willekeurig moment lid worden. Bij corporale misschien ook wel maar ik weet niet hoe dat dan zit met de ontgroening en voor jou maakt dat ook niets uit.
Dan is Utrecht een uitzondering want je moet er snel bij wezen. Verenigingen zijn zeer in trek in utrecht en dat geldt ook voor sportverenigingen (er zijn zelfs wachtlijsten). De meeste mensen beslissen op de donderdag van de UITdagen waar ze lid willen worden. Alleen Biton heeft 3 mogelijkheden om lid te worden waarvan de laatste mogelijkheid in dec/jan ligt.

Tips voor aankomend eerstejaars:
1 Ga op je gevoel af. De sfeer bij een vereniging bepaalt of jij je daar thuisvoelt.
2 ALs je twijfelt om lid te worden: je hebt maar een mogelijheid op lid te worden. Bedenk dat je daarna een jaar zult moeten wachten
3 Als je twijfelt tussen verschillende verenigingen: bedenk dat waar je ook lid wordt, je het overal goed naar je zin kunt hebben. Dus slapenloze nachten zijn niet nodig
4 Bij de introductie/KMT/ontgroening is de sfeer lang niet altijd representatief voor de algemene sfeer binnen de vereniging. Zo'n periode is bedoeld om de geschiedenis en tradities van de vereniging grondig te leren kennen, net zoals de andere eerstejaars.
5 Als je een slecht gevoel hebt bij inschrijving: je hoeft niet per se lid te worden, je bent er nog niet aan toe of het is niets voor jou
6 Sta open voor nieuwe dingen en neem gewoon overal een kijkje. De UITdagen, de Inkom of de Keiweek is heel leuk en erg nuttig!

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 11:04.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:08
Verwijderd
Mja als ik al die regeltjes hoor vind ik het hier toch beter geregeld.. (lid kunnen worden waar, wanneer, van zoveel verenigingen als je wil, niks verplichtingen)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 21:24
Verwijderd
De manier waarop het gebeurt is niet voor niets (enkele ontgroeningsperikelen daargelaten). Je laat eerstjaars samen op kamp gaan waardoor ze elkaar beter leren kennen. Dat belangrijk omdat ze daarna zelf jaarclubs gaan vormen. Je zet een programma in elkaar waarbij alle onderdelen verplicht zijn. Op deze manier leert iedereen de vereniging door en door kennen, wat belangrijk is. Ze leren hoe de structuur in elkaar zit, hoe alles werkt en hoe ze hier in de toekomst zelf actief aan kunnen deelnemen. Als ze allemaal mogen uitslapen, en zelf bepalen waaraan ze meedoen gaat dat natuurlijk nooit werken. Door je wat autoritairder op te stellen bewerkstellig je gewoon dat ze doen wat je zegt. Er zit een heel draaiboek achter zo'n introductie, en een aantal mensen hebben zich een jaar lang ingezet om dat allemaal op orde te krijgen, dus ze verdienen ook wel een beetje respect. In denk dat ik namens alle verenigingen spreek als ik zeg dat saamhorigheid, sociaal gedrag en voor elkaar opkomen een van de belangrijkte aspecten zijn die tijdens zo'n intro naar voren komen. Dat zijn best deugdelijke eigenschappen. Bij sommige verenigingen is het gebruikelijk om een aantal dagen te werken. Daardoor brengen de eerstejaars wat geld binnen voor de vereniging maar het belangrijkste is eigenlijk dat je het moet zien als vrijwilligerswerk (want het levert meestal maar 1 euro per uur op) en dat je persoonlijk wat doet voor de samenleving, dat de handen uit de mouwen steken een gezond iets is. Daarnaast is het zo dat door het doen van werk dat niet zo leuk is, je meer een eenheid vormt en hiermee groepjesvorming tegen gaat. Dit zijn dingen die heel belangrijk zijn, en daarom vind ik dat je niet kunt zeggen dat het zonder verplichtingen beter geregeld is.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 21:43
Verwijderd
Ik denk dat verenigingen waar je elk moment van het jaar lid kunt worden in de minderheid zijn. En terecht.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 20:39
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 15-06-2006 @ 22:43 :
Ik denk dat verenigingen waar je elk moment van het jaar lid kunt worden in de minderheid zijn. En terecht.
Hoezo terecht? Ik zie niet in wat er mis is met een beetje vrijheid, tkan toch goed zijn dat je nog niet in het begin van het jaar lid wilt worden. En er kan ook echt wel een goeie 'structuur' uitgebouwd worden met vrijwilligers zonder dat daar allerlei verplichtingen, regels, en toestanden bijhoren. Of tenminste, dat lukt toch bij ons..
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-06-2006 @ 22:24 :
Op deze manier leert iedereen de vereniging door en door kennen, wat belangrijk is. Ze leren hoe de structuur in elkaar zit, hoe alles werkt en hoe ze hier in de toekomst zelf actief aan kunnen deelnemen. Als ze allemaal mogen uitslapen, en zelf bepalen waaraan ze meedoen gaat dat natuurlijk nooit werken.
Ik vind dat je wel iets overdrijft soms, het blijft uiteindelijk 'maar' een studentengroepje die feesten enzo willen organiseren he
Samenhorigheid, sociaal gedrag en voor elkaar opkomen krijg je echt ook wel zonder zo'n vaste structuur hoor..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 10:59
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
doezel schreef op 16-06-2006 @ 21:39 :
*Verhaal*
In jouw vereniging is dus niet zoiets als een vast bestuur? (Dat ter compensatie een aantal studiemaanden krijgt?)
Hoe wordt je dan lid in jouw geval? Ik ben even benieuwd of jullie zoiets kennen als ontgroenig of Adspirantaatschap.

Onze vereniging is er niet alleen voor te feesten. Ook de nuttige, leerzame activiteiten zijn erg belangrijk. Debatteren ed.
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 17-06-2006 @ 11:59 :
In jouw vereniging is dus niet zoiets als een vast bestuur? (Dat ter compensatie een aantal studiemaanden krijgt?)
Hoe wordt je dan lid in jouw geval? Ik ben even benieuwd of jullie zoiets kennen als ontgroenig of Adspirantaatschap.

Onze vereniging is er niet alleen voor te feesten. Ook de nuttige, leerzame activiteiten zijn erg belangrijk. Debatteren ed.
Oh jawel er is wel een vast bestuur, tuurlijk.. alleen noemt het praesidium hier. En studiemaanden.. geen flauw idee wat dat is dus het zal wel niet maar een praesidium bestaat gewoon uit een aantal studenten die dat graag willen doen, en dan is er nog een verkiezing maar dikwijls valt er niet zoveel te verkiezen wegens maar 1 kandidaat-praesidium
Je wordt lid door een lidkaart te kopen en dat kan je eender wanneer doen, het grote voordeel is dat je dan korting krijgt op feesten, drank enzo. Ontgroening en dopen is er ook ja, maar da's dus niet verplicht, al worden de mensen die het gedaan hebben wel gezien als er 'volledig' bij horen (ofzo) maar dat is ook deels omdat die gewoon vaker naar activiteiten komen. Niemand heeft er een probleem mee als je niet gedoopt wil worden ofzo, al moet je in de meeste clubs wel gedoopt zijn om bij een praesidium te mogen, maar dat kan je dan het jaar dat je erbij wil ook nog wel doen.

En onze vereniging is er eigenlijk wel alleen om te feesten en je te amuseren met vanalles, heel af en toe gebeurt er nog wel eens een debat ofzo. Maar echt maar héél af en toe Wat ik geen probleem vind overigens want debatten ed worden wel door andere (overkoepelende) verenigingen enzo georganiseerd.

Oeh wat een uitleg
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 16:26
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
doezel schreef op 16-06-2006 @ 21:39 :
Ik vind dat je wel iets overdrijft soms, het blijft uiteindelijk 'maar' een studentengroepje die feesten enzo willen organiseren he
Samenhorigheid, sociaal gedrag en voor elkaar opkomen krijg je echt ook wel zonder zo'n vaste structuur hoor..
en dat dat ben ik nou volledig met je eens.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 00:02
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 16-06-2006 @ 21:39 :
Ik vind dat je wel iets overdrijft soms, het blijft uiteindelijk 'maar' een studentengroepje die feesten enzo willen organiseren he
Je staat anders wel ingeschreven bij de kamer van koophandel hoor. En je hebt te maken met contacten met de Universiteit, de Hogeschool, de media en het bedrijfsleven. Bij een studentenvereniging moet er ook beleid gevoerd worden, jaarverslagen worden gemaakt, een communicatiemodel en aan public relations gedaan worden en sponsorcontracten gesloten worden, en soms krijg je te maken met de overheid en soms met rechtzaken waar je niet altijd iets aan kunt doen. Dat is hartstikke belangrijk, daar draait je vereniging op en het zijn de studenten zelf die daar niet voor opgeleid zijn maar die dat wel zelf moeten regelen! ( Ik noem het stichtingsbestuur, het dagelijks bestuur, het societeitsbestuur, de sponsorcommissie, de PR commissie, de kascommissie. Daar worden serieuzere zaken geregeld dan feestjes en borrels en voorkomen dat je vereniging doodbloedt). Het is niet een of ander zelf opgericht clubje ofzo...

Ben jij lid van een studentengezelligheidsvereniging of van een studievereniging? Daar zit echt een gigantisch verschil in.

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 00:13.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 01:13
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Qua actief zijn zit er niet zo heel veel verschilt tussen hoor. Ik denk niet dat je in de kascommissie van een studentenvereniging andere dingen leert dan in de kascommissie van een studievereniging. Ook bestuur en dergelijk is redelijk gelijk aan elkaar. Het verschil zit hem in het inactieve deel van je lidmaatschap. Als standaardlid van een studievereniging ben je eigenlijk op papier lid en verder stelt het weinig voor. Bij een studentenvereniging houdt het ook in dat je elke week met elkaar gaat zuipen om het even kort samen te vatten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 11:32
Jones
Citaat:
Ozzy A schreef op 20-06-2006 @ 02:13 :
Qua actief zijn zit er niet zo heel veel verschilt tussen hoor. Ik denk niet dat je in de kascommissie van een studentenvereniging andere dingen leert dan in de kascommissie van een studievereniging. Ook bestuur en dergelijk is redelijk gelijk aan elkaar. Het verschil zit hem in het inactieve deel van je lidmaatschap. Als standaardlid van een studievereniging ben je eigenlijk op papier lid en verder stelt het weinig voor. Bij een studentenvereniging houdt het ook in dat je elke week met elkaar gaat zuipen om het even kort samen te vatten.
Het verschil zit hem echt niet alleen maar in het activiteitenniveau. Ik wil een grotere vereniging echt niet vergelijken met een studie-vereniging. Natuurlijk heb je dezelfde commissies maar een grote vereniging gaat echt wel een stapje verder dan een studievereniging. (op alle gebieden) Zoals Someone al zegt, je hebt gewoon met enorm veel groepen/instanties te maken waar je in eerste instantie helemaal niet aan denkt. Het is gewoon te vergelijken met een groot bedrijf dat je met z'n allen draaiende moet houden..
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 13:04
Verwijderd
@ **SoMeOne
Ehm voor zover ik weet, ik zit nu niet in het bestuur van mijn vereniging, zijn veel van die dingen echt niet van toepassing ofzo. Kamer van koophandel, rechtszaken, bedrijfsleven, .. Al die 'besturen ' worden gewoon verdeeld onder de mensen van het praesidium ipv dat je er hele besturen voor moet oprichten..

En ik denk dat ik bij een studentengezelligheidsvereniging zit, kzou niet weten wat een studievereniging is nl..

Ik ken trouwens een paar clubs die "zomaar even" opgericht zijn, zoals jij het noemt dus dat is wel degelijk mogelijk.

Eigenlijk ga ik dus wel een deel mee in wat de tegenstanders van studentenclubs vinden. Een club met een
Citaat:
stichtingsbestuur, het dagelijks bestuur, het societeitsbestuur, de sponsorcommissie, de PR commissie, de kascommissie.
vind ik persoonlijk echt niet nodig en duidelijk overdreven. Maar goed, ieder zijn ding zeker
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.