Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2002, 00:49
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
'Nederlanders oordelen hard over sociaal zwakkeren'

In 2002 hebben steeds meer Nederlanders een hard oordeel over sociaal zwakke groeperingen. Dit blijkt uit het NIPO-onderzoek 'Geloof jij dat het beter wordt?', gehouden in opdracht van het Leger des Heils.


Herhaling studie
Aan het onderzoek, naar de beleving en ervaring van sociale onderwerpen, namen 1064 Nederlanders van 18 jaar en ouder deel. De studie is een herhaling van een onderzoek dat vorig jaar werd uitgevoerd.

Toen was de belangrijkste conclusie dat een zinvol leven voor vier miljoen Nederlanders een moeilijke opdracht bleek te zijn. Dit cijfer is in de meest actuele versie nauwelijks veranderd.


Onbegrip voor zwakkeren
Opvallend in 2002 is de verharding en het onbegrip voor zwakkeren in de samenleving, zo stellen de onderzoekers. Zo vindt ruim driekwart van de bevolking (77%) tieners zelf schuldig aan het feit dat ze ongewenst zwanger raken. Meer dan de helft van de de deelnemers aan het onderzoek (53%) is van mening dat mensen met overdraagbare infecties als HIV en aids zelf schuldig zijn aan hun ziekte. En maar liefst één op de vijf Nederlanders vindt dat daklozen profiteurs van de samenleving zijn.


Buitengesloten
Volgens de onderzoekers heeft deze morele afkeuring, waarvan meer voorbeelden worden gegeven, een verhoogd risico op sociale uitsluiting tot gevolg. Uit de cijfers blijkt dat 10% van de Nederlanders zich sociaal uitgesloten voelt. Dat gaat dan om 1,2 miljoen mensen van 18 jaar en ouder. Meer dan een miljoen mensen zegt geen vrienden te hebben.


Schadelijk
C. Voorham, directeur van de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg, deelt deze conclusie: "Dat is buitengwoon pijnlijk voor alle mannen, vrouwen en kinderen die het betreft, maar het is ook schadelijk voor de totale samenleving."
bron

Voor mij de meest opvallende punten:
- 1 MILJOEN mensen zonder vrienden
- 4 MILJOEN mensen moeite met het hebben van een zinvol leven

Is dit wat wij beschaving noemen? Ik ben nogal aangedaan eerlijk gezegd...
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2002, 01:34
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Hmmmz. Tja, het is net hoe je het bekijkt. Wat verstaan we onder een zinvol leven?
Als je het puur biologisch kijkt dan is dat niks anders als voortplanten tot je er bij neer valt. Als jullie dat zinvol vinden dan moeten jullie dat zelf weten. En wat hebben we nu aan al dat andere gezeik? Leg mij eigenlijk eens uit waarom er perse al dat gezeik er omheen nodig is. Iedereen loopt moeilijk te doen. Iedereen loopt zich zorgen te maken over geld. En pas maar op als je je niet kleed en gedraagd naar de door de media in onze botte koppen gestampte norm. Dan ben je vreemd, eng en hoor je er niet bij. (oplossing: ik kijk geen tv)
Ach jah, de wereld is kapot aan het gaan. En eigenlijk kijk ik er niet eens van op.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:13
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Zo vindt ruim driekwart van de bevolking (77%) tieners zelf schuldig aan het feit dat ze ongewenst zwanger raken.
Duh. Het was niet de ooievaar.

Citaat:
Meer dan de helft van de de deelnemers aan het onderzoek (53%) is van mening dat mensen met overdraagbare infecties als HIV en aids zelf schuldig zijn aan hun ziekte.
Mja, als ze door onveilige seks of drugsgebruik geïnfecteerd zijn geraakt, dan is het tot op zekere hoogte hun eigen schuld. Dit betekent IMO echter niet dat ze zomaar aan hun lot overgelaten dienen te worden, oid.

Verder is dit bericht nogal droevigmakend, maar helaas niet erg verassend.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 09:41
Krastain
Avatar van Krastain
Krastain is offline
en dan toch een verwachtte verkiezings winst voor links?
__________________
Not wanting to share, not willing to give. Deserving to die, too selfish to live.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 09:57
Outsider
Avatar van Outsider
Outsider is offline
Citaat:
Krastain schreef:
en dan toch een verwachtte verkiezings winst voor links?
Wat heeft een overdraagbare ziekte met een verwachrbere winst voor links te maken? Beetje een vreemd verband.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 13:15
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
wat hebben politieke standpunten tegenwoordig nog te maken met verkiezingswinst/-verlies?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 16:10
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
bij dit soort berichten ben ik altijd erg nieuwsgierig naar de interviewstijl van de enquete...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 16:15
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
wat hebben politieke standpunten tegenwoordig nog te maken met verkiezingswinst/-verlies?

nou ben ik helemaal depressief
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 17:00
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
bij dit soort berichten ben ik altijd erg nieuwsgierig naar de interviewstijl van de enquete...
NIPO staat toch wel goed aangeschreven hoor..
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 17:53
nps
Avatar van nps
nps is offline
Trouwens, het is rechts dat zich zinzet voor het individu en eigenbelang, ipv van sociaal met elkaar omgaan (beetje extreem gezegd, maar in mijn ogen komt het daar in principe op neer )

En ik weet niet of ze een steekprof hebben genomen onder de mensen in een bepaald gebied, maar het lijkt me niet echt dat deze cijfers geheel kloppen.. :/
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 18:22
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik vind het onderzoek nogal dubieus. Als een tienermeisje nou verkracht is of ze heeft niks over voorbehoedsmiddelen geleerd dan zijn ze niet zelf schuldig. Als ze vrolijk erop los neuken wel.

Bij HIV-patiënten hangt het ook van de situatie af. Die Afrikanen die niks over voorbehoedsmiddelen weten zijn niet schuldig, maar de mensen die er wel weten en toch onveilig vrijen, zijn zelf wel schuldig.

Dus...

Ben ik het met xcorienx eens.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 19:45
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik ook.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquête vooroordelen Nederlanders t.o.v. Duitsers
Fortuna_
23 07-01-2010 16:32
Studeren Sociologie
danielcraiglove
17 22-06-2007 15:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden
Verwijderd
39 13-09-2006 19:14
Eindexamens 2003 Samenvattingen
SeXyCHiCK
15 09-05-2003 08:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.