Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2006, 15:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
tanne schreef op 29-08-2006 @ 21:13 :
had mijn eigen instructeur niet meegenomen omdat ik bang was dat ik dan extra zenuwachtig zou worden, achteraf erg balen want hij had er misschien iets tegen in kunnen brengen!
1) een instructeur heeft geen enkele invloed op het besluit van een examinator
2) een instructeur gaat niet snel tegen een examinator in; hij moet nog vaker van zijn diensten gebruik maken, en je wil die lui eigenlijk liever wat te vriend houden.

Citaat:

Maar mijn examinator vond achteraf dat ik te dicht op de vrachtauto zat en beter aan het einde van de invoegstrook had moeten stilstaan. (wat in de lessen mijn nachtmerrie was om dat op een examen mee te moeten maken!)


Over het invoegen, een paar opmerkingen. Officieel mag je, als je ziet dat je niet in kan voegen, aan het begin van de invoegstrook stoppen.
aan het einde van de invoegstrook nooit stoppen !. (Ik snap bij god niet hoe die examinator dat in zn hoofd haalt). Je kan dan beter doorrijden over de vluchtstrook, als die er is.
Ik denk dat jij, in dit geval, beter wat langzamer in had kunnen voegen (dan was de afstand tot de vrachtwagen immers kleiner geweest) ofwel sneller, en voor de vrachtwagen. De ruimte achter je wordt dan vanzelf groter, dankzij het snelheidsverschil.

Aan het einde van de invoegstrook stoppen is meestal levensgevaarlijk, lekker advies is dat.

Citaat:

Dan was er nog 1 klein puntje volgens mijn examinator, dat was op een kruispunt waar van rechts een auto kwam. Hij had voorrang, dat had ik ook door maar ik vond dat ik nog wel eerder kon. (Kon ook makkelijk, auto heeft niet moeten afremmen voor mij).


Daar zak je op, dat klopt, en is ook wel terecht. Rechts = voorrang.

Citaat:

Btw: deze keer heb ik niet de pilletjes van de dokter, omdat ik achteraf toch niet zo een fijn gevoel er van kreeg. Leek net of mijn hart erg snel wou pompen maar het werd onderdrukt, zo voelde het.

Valeriaanpilletjes, zeker ? die hebben namelijk invloed op de hartfunctie (ze moeten voorkomen dat je hart overuren gaat draaien). Bij mij werkt dat wel goed, maar je moet er wel tegen kunnen, en dat kan lang niet iedereen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Advertentie
Oud 30-08-2006, 19:16
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 28-08-2006 @ 15:25 :
gefeliciteeeeeeeeRd!! en je kunt nog rustig blijven posten hoor
dankje en mrhanky ook
Nah ik denk ook niet dat jullie zo snel van me af komen.

Aragnabite en Dith ook gefeliciteerd.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 30-08-2006, 20:15
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-08-2006 @ 16:52 :
1) een instructeur heeft geen enkele invloed op het besluit van een examinator
2) een instructeur gaat niet snel tegen een examinator in; hij moet nog vaker van zijn diensten gebruik maken, en je wil die lui eigenlijk liever wat te vriend houden.


Ja en nee.

Instructeurs proberen best wel eens tegen een examinator in te gaan. Alleen haalt het wat uit? Neen. Ik ben ook een keer onterecht gezakt. Ik ben die keer echt alleen gezakt op het feit dat ik bij een kruising eerst naar rechts keek en toen pas naar links. Volgens de examinator zou ik daardoor nog niet zelfstandig de weg op kunnen. De rest was wel goed. *zucht* Mijn rijinstructeur zei achteraf dat hij nog een heel pleidooi voor me had gehouden, maar dat de examinator voet bij stuk hield.
En dat is eigenlijk wat ik altijd hoor van mensen om me heen. Of ze nou terecht of onterecht gezakt zijn. (Los van het feit dat driekwart van de gezakten sowieso vind onterecht gezakt te zijn)

Wel is het verstandig om een instructeur mee te nemen als het gaat om de vraag van de examinator "Hoe rijd hij/zij tijdens de lessen". Dan maak je nog wel eens een kans.

Maargoed, veel woorden voor een simpel antwoord:
In discussie gaan met de examinator heeft GEEN zin.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 31-08-2006, 12:10
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Aragnabite super dat je em nu hebt


Wat betreft dan wel of niet instructeur meenemen:
ik vond het wel fijn aangezien mijn instructeur die man al 15 jaar kende en ze daarom in gesprek gingen over de kinderen, op vakantie gaan naar Kroatië etc
Wat ik bedoel is dat ik de sfeer daardoor heel ontspannen vond, ik hoefde niet een gesprek 'draaiende' te houden (voor zo ver je dat hoeft natuurlijk op een examen Maar zwijgen lijkt me helemaal niks)

M'n instructeur vertelde wel dat alle instructeurs uit de Achterhoek horror zijn en mensen onterecht laten zakken. Daar heeft hij al heel wat discussies mee gevoerd en allen verloren.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 31-08-2006, 14:31
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 31-08-2006 @ 13:10 :
Wat betreft dan wel of niet instructeur meenemen:
ik vond het wel fijn aangezien mijn instructeur die man al 15 jaar kende en ze daarom in gesprek gingen over de kinderen, op vakantie gaan naar Kroatië etc
Wat ik bedoel is dat ik de sfeer daardoor heel ontspannen vond, ik hoefde niet een gesprek 'draaiende' te houden (voor zo ver je dat hoeft natuurlijk op een examen Maar zwijgen lijkt me helemaal niks)
Ik had mijn instructeur meegenomen, omdat ik dacht dat ik door de zenuwen zou zakken, zodat hij meteen zou weten op welke zaken ik de komende lessen nog moest letten. Ook bij mij kende mijn instructeur de examinatrice al, en ze hebben samen gezellig over de wintersport zitten kletsen. Ik hoefde amper iets te zeggen, kon lekker rijden en me op geschikte momenten in het gesprek mengen. Een keer moest ik zelfs vragen welke kan ik op moest (aangezien ik naar een t-splitsing toereed en ik geen opdracht kreeg).
Oud 31-08-2006, 15:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 30-08-2006 @ 21:15 :
Ja en nee.

Instructeurs proberen best wel eens tegen een examinator in te gaan. Alleen haalt het wat uit? Neen. Ik ben ook een keer onterecht gezakt. Ik ben die keer echt alleen gezakt op het feit dat ik bij een kruising eerst naar rechts keek en toen pas naar links. Volgens de examinator zou ik daardoor nog niet zelfstandig de weg op kunnen. De rest was wel goed. *zucht* Mijn rijinstructeur zei achteraf dat hij nog een heel pleidooi voor me had gehouden, maar dat de examinator voet bij stuk hield.
En dat is eigenlijk wat ik altijd hoor van mensen om me heen. Of ze nou terecht of onterecht gezakt zijn. (Los van het feit dat driekwart van de gezakten sowieso vind onterecht gezakt te zijn)

Wel is het verstandig om een instructeur mee te nemen als het gaat om de vraag van de examinator "Hoe rijd hij/zij tijdens de lessen". Dan maak je nog wel eens een kans.

Maargoed, veel woorden voor een simpel antwoord:
In discussie gaan met de examinator heeft GEEN zin.
Je begrijpt dat mijn antwoord gebaseerd is op de gecombineerde examenervaringen van drie instructeurs en talloze leerlingen, en niet zomaar uit de lucht gegrepen ?

jij baseert je op jouw persoonlijke ervaringen met jou rij-examen, ik baseer me op de ervaringen van tientallen/honderden examens.

desalniettemin kan het goed zijn om je instructeur mee te nemen hoor. ook als je zakt; dan weet hij(zij) tenminste waarom je gezakt bent.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 31-08-2006, 16:49
Naru
Avatar van Naru
Naru is offline
eindelijk mag ik dan ook afrijden! 28 september om 11.40!
Oud 31-08-2006, 18:40
Verwijderd
Pff, krijg eindelijk het idee dat ik wat relaxter achter het stuur zit, maar tegelijkertijd heb ik niet echt het gevoel dat ik dit óóit goed zal leren, whaha.. Dubieus. Maar mn hellingproef was geweldig
Oud 01-09-2006, 11:14
Verwijderd
Hmm waarom heb ik hier nooit gepost?

Nah jah, heb vandaag iig geval mijn rijbewijs gehaald, in 1x

Had het trouwens tegen niemand gezegd, dat rijdt toch een stuk relaxter
Oud 01-09-2006, 12:35
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik had mijn instructeur de eerste keer mee laten rijden zodat hij zou weten wat er goed en fout ging en we het later beter konden bespreken, dan heb je wel een tweede mening. Het nadeel daarvan was dat hij niet zo heel subtiel was over hoe dom ik was geweest Maar vond het wel prettig dat hij met de examinator praatte over hoe het ging met zijn vrouwe en zo.
De tweede keer reed hij dus niet mee, want je weet maar nooit of het dan ineens kei goed gaat. Nou ja, het ging dus goed, dus ook al was hij meegereden dan had hij daarna nog niet kunnen beginnen over mijn slechte dingen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 04-09-2006, 09:35
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
nog een uurtje.. dan praktijkexamen!
__________________
Life is too important to be taken seriously
Oud 04-09-2006, 11:51
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Gezakt.

Ik keek nie ver genoeg vooruit en deed daarom te voorzichtig volgens de examinator. Verder ging alles goed. Maarja kende de weg niet enzo en da kijken was minder dus jammer. Binnekort nog een keer proberen
__________________
Life is too important to be taken seriously
Oud 04-09-2006, 12:13
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
maxman schreef op 04-09-2006 @ 12:51 :
Gezakt.

Ik keek nie ver genoeg vooruit en deed daarom te voorzichtig volgens de examinator. Verder ging alles goed. Maarja kende de weg niet enzo en da kijken was minder dus jammer. Binnekort nog een keer proberen
Helaas. Kun je niet aan je instructeur vragen of je wat examenroutes mag rijden? Dan ken je de omgeving in ieder geval een beetje op je volgende examen...
Oud 04-09-2006, 12:45
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik kende alle wegen, dat scheelt echt wel
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 04-09-2006, 14:34
Verwijderd
Ugh, soms word ik zo totaal zenuwachtig vna mijn instructrice.. Dan gaat er even iets verkeerd, corrigeert ze me in plaats van me dat zelf te laten doen en dan gaat het alleen nog maar meer verkeerd Dat rijbewijs duurt nog wel ff, haha.
Oud 05-09-2006, 15:42
meisje833
meisje833 is offline
Ik had een vraagje, ik les al een tijdje voor mijn autorijbewijs, maar ik snap die dubbele rotondes nog niet helemaal. Ook al rij ik ze 100 keer ik begrijp ze nooit zo.
Want als je rechtdoor gaat mag je dan zowel de middelste en de buitenste baan nemen? of is de binnenste baan alleen voor mensen die drie kwart rond gaan?

wie kan me het uitleggen.

Thx!
Oud 05-09-2006, 16:05
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Dat verschilt volgens mij per rotonde?

Als je gewoon goed de borden leest, kom je er wel uit toch?
__________________
Oud 05-09-2006, 16:16
meisje833
meisje833 is offline
ja klopt
maar ik heb gehoord van mensen, dat als je een dubbele hebt je mag kiezen als je rechtdoor gaat zeg maar, of je neemt de binnenste of de buitenste voor de snelle doorgang zeg maar, dat schijnt standaard te zijn.
Oud 05-09-2006, 16:17
meisje833
meisje833 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 05-09-2006 @ 17:05 :
Dat verschilt volgens mij per rotonde?

Als je gewoon goed de borden leest, kom je er wel uit toch?
maar geloof niet dat er bij alle rotondes borden staan, soms staat het ook alleen op de weg geloof ik die pijlen.
Oud 07-09-2006, 16:17
tanne
tanne is offline
Morgenochtend mag ik voor de 4e keer een poging wagen. Ben zo benieuwd!
Wat me wel opvalt, deze keer ben ik echt niet zenuwachtig, alleen erg opgewonden! Ik weet gewoon dat ik het kan en heb het gevoel dat het nu echt gaat lukken.
Maar ik juich niet te vroeg, de teleurstelling is dan zo groot Maar toch.
Oud 07-09-2006, 17:52
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Veel succes
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 08-09-2006, 11:55
tanne
tanne is offline
en jawel.. ik heb het!!!
Oud 09-09-2006, 19:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Gefeliciteerd
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 10-09-2006, 12:10
Odin
Avatar van Odin
Odin is offline
Ik heb een probleem. Morgen moet ik mijn theorie examen doen, maar ik heb alleen dat uitreksel van het bevolkingsregister nog niet.

(' het afschrift van de persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie' http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=156 )

Ben ik nu de lul, of kan ik het nog steeds maken door middel van een paspoort of iets dergelijks?
Oud 10-09-2006, 12:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Odin schreef op 10-09-2006 @ 13:10 :
Ik heb een probleem. Morgen moet ik mijn theorie examen doen, maar ik heb alleen dat uitreksel van het bevolkingsregister nog niet.

(' het afschrift van de persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie' http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=156 )

Ben ik nu de lul, of kan ik het nog steeds maken door middel van een paspoort of iets dergelijks?
Als er staat dat je zo'n afschrift nodig hebt, dan volstaat het paspoort niet nee. Anders hadden ze wel gezegd dat dat ook mocht.
Maar kan je niet voor je theorie nog langs het gemeentehuis, of heb je je examen heel vroeg?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 10-09-2006, 12:34
Odin
Avatar van Odin
Odin is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-09-2006 @ 13:11 :
Als er staat dat je zo'n afschrift nodig hebt, dan volstaat het paspoort niet nee. Anders hadden ze wel gezegd dat dat ook mocht.
Maar kan je niet voor je theorie nog langs het gemeentehuis, of heb je je examen heel vroeg?
Ja, om negen uur al.
Oud 10-09-2006, 18:10
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
dan heb je een klein probleem, ben ik bang..

edit: wees dan blij dat dit je theorie nog "maar" is, en niet je echte afrijden..
Oud 12-09-2006, 13:47
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
Vanochtend eindelijk mn theorie gehaald na 4 keer reserve te zijn geweest. 4 fout
Oud 17-09-2006, 10:48
Verwijderd
Gefeliciteerd!

Het enige dat goed ging gisteren, was achteruit fileparkeren. Hmm.
Oud 18-09-2006, 09:28
niña
Avatar van niña
niña is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 20-07-2006 @ 12:34 :

Wanneer je begonnen bent/wanneer je gaat beginnen met rijles.
Wanneer je examen hebt.
Wanneer en of je geslaagd bent.
Hoeveel lessen je hebt gehad.
December 2004 begonnen.
Vandaag tweede examen gedaan, en gehaald <3
En 54 lessen zo uit mijn hoofd. Ik begon nogal slecht
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 20-09-2006, 03:47
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Als ik dit topic zo lees, lijkt het wel alsof iedereen bij de 1e of 2e keer slaagd. Heb zelf al meer dan 140 rijlessen gehad en 5 keer opgeweest, en heb het nog steeds niet.

Schijnbaar zijn motorvoertuigen niet aan mij besteed!
Oud 20-09-2006, 10:20
Verwijderd
Moet je dan niet een staatsexamen doen, na 5x opgeweest te zijn?
Oud 20-09-2006, 11:10
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
het komt relatief vaak voor hoor, dat mensen er wat langer over doen. Nederland heeft dan ook de strengste rij-examens ter wereld.

ik denk dat 2 a 3 % van alle leerlingen er moeite mee heeft. niet eens met het rijden, maar met de examens.

na 4 examens bij het cbr, moet je een examen bij het BNOR - bureau nader onderzoek rijvaardigheid - doen. Dit wordt wel 'staatsexamen' genoemd, maar die term klopt eigenlijk niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 23-09-2006, 13:18
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Cornel schreef op 20-09-2006 @ 04:47 :
Als ik dit topic zo lees, lijkt het wel alsof iedereen bij de 1e of 2e keer slaagd. Heb zelf al meer dan 140 rijlessen gehad en 5 keer opgeweest, en heb het nog steeds niet.

Schijnbaar zijn motorvoertuigen niet aan mij besteed!
op die ^ manier is het wel extreem duur zeg! Komt het door de spanning van het examen of gaat het rijden zelf nog niet zo super?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 23-09-2006, 13:33
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik neem aan dat als je op mag je ook redelijk kunt rijden. En tsja dan gaat het om het beheersen van jezelf, een beetje geluk en een hoop situaties.

Hoewel ik ook steeds vaker om me heen hoor dat mensen de eerste keer slagen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 23-09-2006, 13:56
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Cornel schreef op 20-09-2006 @ 04:47 :
Als ik dit topic zo lees, lijkt het wel alsof iedereen bij de 1e of 2e keer slaagd. Heb zelf al meer dan 140 rijlessen gehad en 5 keer opgeweest, en heb het nog steeds niet.

Schijnbaar zijn motorvoertuigen niet aan mij besteed!
Jeetje... dat is echt klote voor je.. ik vond het al erg dat ik mijn theorie examen maar niet haalde. ( ben ook zo'n 5X opgeweest)

Ik maakte me telkens veel te druk, en daardoor twijfelde ik zo erg dat ik eigenlijk helemaal niets meer zeker wist.

Gelukkig wel in 1X geslaagd voor mijn praktijkexamen. Hoewel dit ook maar net met de hakken over de sloot was, aldus de examinator.
Hopelijk haal jij het volgende keer ook, ben je eindelijk van dat rijlessen en de stress af.
Oud 27-09-2006, 14:15
relisys
relisys is offline
nu 2 lessen gehad....
en grootste probleem is tog wel combi van kijken en handelen in bochten
Oud 27-09-2006, 14:15
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Odin schreef op 10-09-2006 @ 13:10 :
Ik heb een probleem. Morgen moet ik mijn theorie examen doen, maar ik heb alleen dat uitreksel van het bevolkingsregister nog niet.

(' het afschrift van de persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie' http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=156 )

Ben ik nu de lul, of kan ik het nog steeds maken door middel van een paspoort of iets dergelijks?
volgens mij hoef je dit binnenkort niet meer in te leveren! normale identificatie volstaat. Althans zo is het hier bij cbr in zwolle nu/binnenkort. (misschien handig voor mensen die nog op moeten :+ )
__________________
hoi
Oud 27-09-2006, 20:02
Verwijderd
Wanneer je begonnen bent/wanneer je gaat beginnen met rijles:
Ergens eind juni.
Wanneer je examen hebt:
Weet ik nog niet. 5 oktober heb ik mijn TTT.
Wanneer en of je geslaagd bent:
Voor m'n theorie ben ik een week geleden geslaagd.
Hoeveel lessen je hebt gehad:
Nu 24.
Oud 30-09-2006, 13:25
Verwijderd
Ik wil ook graag beginnen met rijlessen, maar ik heb geen flauw idee wat ik moet gaan doen. Het gaat mij gewoon om de verkeersveiligheid en verkeersinzicht dat ik goed wil aanleren (een van de redenen dat ik dus ook maar meteen in Utrecht wil lessen ).

Vraag is: wat voor rijopleiding kan ik hierbij doen? De ANWB rijopleiding lijkt me wel prettig, maar dan niet de één of twee weken variant. Of de Rijopleiding in Stappen, maar daar hoor ik weer over dat het teveel geld kost. Met de ANWB is dat volgens mij ook zo, niet goedkoop in ieder geval.

Heeft iemand een suggestie? Ik bedoel, het hoeft niet supergoedkoop, maar het moet wel een beetje te doen zijn natuurlijk
Oud 30-09-2006, 15:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2

Zoek hier wat rijscholen uit die je aanstaan. Diegenen met een site kun je al aardig goed beoordelen vanuit je stoel.

Je kunt ze dan vergelijken op:
Grootte (aantal auto's en instructeurs)
Slagingspercentage
Prijzen
Pakketten
Auto('s)
Manier van lesgeven
(Bovag keurmerk?)

Ook zou ik zeker vragen naar ervaringen van anderen!

Je kunt dan kiezen wat je het meeste aanstaat en bellen voor een proefles (deze kosten vaak wel geld). Je kunt ook meerdere proeflessen nemen.

Veel succes!
__________________
Oud 30-09-2006, 16:55
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Miracle schreef op 30-09-2006 @ 16:21 :
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2

Zoek hier wat rijscholen uit die je aanstaan. Diegenen met een site kun je al aardig goed beoordelen vanuit je stoel.

Je kunt ze dan vergelijken op:
Grootte (aantal auto's en instructeurs)
Slagingspercentage
Prijzen
Pakketten
Auto('s)
Manier van lesgeven
(Bovag keurmerk?)

Ook zou ik zeker vragen naar ervaringen van anderen!

Je kunt dan kiezen wat je het meeste aanstaat en bellen voor een proefles (deze kosten vaak wel geld). Je kunt ook meerdere proeflessen nemen.


veel succes!
hoewel ik je redenering (vanuit de leerling) kan begrijpen, moet je wel weten dat slagingspercentages niet echt een goed beeld geven van een rijschool. Over het algemeen is het slagingspercentage van alle rijscholen nogal aan verandering onderhevig, en is het gemiddelde over meerdere jaren genomen vrijwel altijd ongeveer het kringgemiddelde. Dat er dan rijscholen tussen staan die een slecht jaartje gehad hebben en een percentage van 10% of zo hebben, zegt weinig als diezelfde rijschool het jaar daarvoor een percentage van 80% had. (En ja, dat komt voor, zelfs bij de beste rijscholen). Zo zie ik bij mijn 'kring' een nieuwe rijschool staan met 36-40%, en een ervaren rijschool met 0-5%. Dat dit komt omdat de ervaren rijschool veel lesgeeft aan minder begaafde mensen staat er dan toevallig niet bij. Ik bedoel maar.

ook - maar dat vind ik - werkt dit systeem monopolie-vorming nogal in de hand. Leerlingen willen graag les bij een grote rijschool. Gevolg : ze zoeken een rijschool met veel examens (dus groot). Gevolg : de kleine rijscholen worden snel overgeslagen... (overigens zeg ik dit niet uit persoonlijk belang, 'wij' zijn al best groot.)

Wat betreft het bovag-lidmaatschap : een rijschool moet inderdaad aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dan moet je zelf weten hoeveel waarde je er aan hecth, de rijschool betaald namelijk zelf gewoon voor zn lidmaatschap, dus is de bovag niet objectief.(wel regelt de bovag een aantal dingen, ook voor leerlingen, in het geval van eventuele problemen etc.)

waar jij op rijschoolgegevens.nl de grootte uitgedrukt in aantal auto's of instructeurs kan vinden is mij een raadsel, evenals informatie over de auto('s) of de manier van lesgeven.

wat ik mensen aan zou raden : bel gewoon eens op. Je weet dan snel genoeg wat voor mensen er werken, en dat moet gewoon bij je passen. Doet het dat niet, zoek dan een andere rijschool.

Overigens is de ANWB-rij-opleiding niks beter of slechter dan een andere rijschool. (Oke, ik heb mn twijfels bij hun spoedopleiding, maar dat terzijde). De instructeurs hebben dezelfde examens moeten afleggen en de leerlingen worden hetzelfde beoordeeld, en het voordeel van dat anwb-logootje ontgaat mij een beetje.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 30-09-2006, 17:07
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
Cornel schreef op 20-09-2006 @ 04:47 :
Als ik dit topic zo lees, lijkt het wel alsof iedereen bij de 1e of 2e keer slaagd. Heb zelf al meer dan 140 rijlessen gehad en 5 keer opgeweest, en heb het nog steeds niet.

Schijnbaar zijn motorvoertuigen niet aan mij besteed!
Hier nog zo een. Ik ben al 7 x gezakt
Oud 30-09-2006, 17:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-09-2006 @ 17:55 :
hoewel ik je redenering (vanuit de leerling) kan begrijpen, moet je wel weten dat slagingspercentages niet echt een goed beeld geven van een rijschool. Over het algemeen is het slagingspercentage van alle rijscholen nogal aan verandering onderhevig, en is het gemiddelde over meerdere jaren genomen vrijwel altijd ongeveer het kringgemiddelde. Dat er dan rijscholen tussen staan die een slecht jaartje gehad hebben en een percentage van 10% of zo hebben, zegt weinig als diezelfde rijschool het jaar daarvoor een percentage van 80% had. (En ja, dat komt voor, zelfs bij de beste rijscholen). Zo zie ik bij mijn 'kring' een nieuwe rijschool staan met 36-40%, en een ervaren rijschool met 0-5%. Dat dit komt omdat de ervaren rijschool veel lesgeeft aan minder begaafde mensen staat er dan toevallig niet bij. Ik bedoel maar.

ook - maar dat vind ik - werkt dit systeem monopolie-vorming nogal in de hand. Leerlingen willen graag les bij een grote rijschool. Gevolg : ze zoeken een rijschool met veel examens (dus groot). Gevolg : de kleine rijscholen worden snel overgeslagen... (overigens zeg ik dit niet uit persoonlijk belang, 'wij' zijn al best groot.)

Wat betreft het bovag-lidmaatschap : een rijschool moet inderdaad aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dan moet je zelf weten hoeveel waarde je er aan hecth, de rijschool betaald namelijk zelf gewoon voor zn lidmaatschap, dus is de bovag niet objectief.(wel regelt de bovag een aantal dingen, ook voor leerlingen, in het geval van eventuele problemen etc.)

waar jij op rijschoolgegevens.nl de grootte uitgedrukt in aantal auto's of instructeurs kan vinden is mij een raadsel, evenals informatie over de auto('s) of de manier van lesgeven.

wat ik mensen aan zou raden : bel gewoon eens op. Je weet dan snel genoeg wat voor mensen er werken, en dat moet gewoon bij je passen. Doet het dat niet, zoek dan een andere rijschool.

Overigens is de ANWB-rij-opleiding niks beter of slechter dan een andere rijschool. (Oke, ik heb mn twijfels bij hun spoedopleiding, maar dat terzijde). De instructeurs hebben dezelfde examens moeten afleggen en de leerlingen worden hetzelfde beoordeeld, en het voordeel van dat anwb-logootje ontgaat mij een beetje.
Je begrijpt me helemaal verkeerd.
Citaat:
Miracle schreef op 30-09-2006 @ 16:21 :
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2

Zoek hier wat rijscholen uit die je aanstaan. Diegenen met een site kun je al aardig goed beoordelen vanuit je stoel.
Hiermee bedoel ik, dat je daar naar sites kunt kijken en daar de extra informatie kunt vinden. Ik zeg niet dat alle informatie op die ene site staat.

En het was mijn bedoeling om objectief wat maatstaven weer te geven, zonder daar direct mijn waardeoordeel aan te hangen.
Zo kan diegene die de vraag stelde, zelf bepalen wat ze belangrijk vindt aan een rijschool. Het lijkt mij niet gek dat mensen bewust kiezen voor een kleine rijschool, bijvoorbeeld. Dat moet ze zelf maar bepalen.

Over het BOVAG keurmerk weet (wist) ik vrij weinig, vandaar dat ik het tussen haakjes heb gezet. Zo weet ze dat het bestaat, als ze het belangrijk vindt, moet ze het zelf maar uitzoeken.

Zelf hou ik er helemaal niet van om voor iets als rijlessen op te bellen. Om te kunnen vergelijken is het veel makkelijker om het schriftelijk (of op de pc) te hebben, dan dat je het moet onthouden van een telefoongesprek. Telefonisch vergeet je gewoon veel informatie en vergeet je soms belangrijke vragen te stellen.
Daarnaast ben ik niet het type dat al die rijscholen opbelt. Mocht een rijschool je aanstaan dan kun je vaak ook bellen voor een informatiepakket. Maar normaals, dat doe je niet gauw bij alle rijscholen.
__________________
Oud 03-10-2006, 10:16
Jacolinuh
Avatar van Jacolinuh
Jacolinuh is offline
Heb het vanochtend, de eerste keer gehaald!!

Ben 8 augustus '06 begonnen en heb zo'n 33 lessen gehad!
__________________
It's funny how silence speak when you're alone...
Oud 03-10-2006, 10:34
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Jacolinuh schreef op 03-10-2006 @ 11:16 :
Heb het vanochtend, de eerste keer gehaald!!

Ben 8 augustus '06 begonnen en heb zo'n 33 lessen gehad!
proficiaaaaaaaaat
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 04-10-2006, 12:48
Verwijderd
heeft er iemand hier een Rijopleiding in stappen gedaan?
Oud 04-10-2006, 13:49
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 04-10-2006 @ 13:48 :
heeft er iemand hier een Rijopleiding in stappen gedaan?
Ja.
Volgens mij doen de meeste rijscholen dat nu.
Oud 04-10-2006, 15:13
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
wat is een rijopleiding in stappen ??
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Oud 04-10-2006, 16:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 04-10-2006 @ 16:13 :
wat is een rijopleiding in stappen ??
Duur
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.