Oud 20-11-2006, 15:45
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Ik heb 2 een poes van 6 maanden en een kater van 8 maanden, ik heb in een boek gelezen dat poezen vanaf hun 5e maand geslachtsrijp zijn en katers vanaf hun 7e maand.
Mijn kater probeert de laatste tijd ook op de poes te rijden.

Alleen nu zijn we een beetje ongerust, want onze poes is best wel klein.
Weet iemand misschien of een kat te klein (niet qua leeftijd, maar qua grootte) kan zijn voor jonkies?
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!

Laatst gewijzigd op 20-11-2006 om 15:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2006, 17:02
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Dat kan zeker; niet alleen de zwangerschap maar ook het zogen kan grote problemen opleveren, omdat de moeder poes gewoon niet genoeg energie of voorraad heeft om kleintjes te zogen.
(Erge herinnering aan de kat van onze buren die ook te jong zwanger was en waar ze toen 3 kleintjes van dood hebben moeten maken om ervoor te zorgen dat de moeder (en 2 overgebleven kleintjes) het zou overleven...)
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 17:24
Verwijderd
Een poes van zes maanden is véél te jong voor een nestje, ze is dan zelf bijna nog een kitten!
En of een poes te "klein" is voor een nest hangt vooral af van de stand van het bekken en niet zo zeer van de grootte van de poes zelf. (dwz. een grote poes kan een nauw bekken hebben en vice versa)
Edit: En idd, ook het voeden van de kittens kan een heel jong moedertje opbreken, soms idd met de dood als gevolg. Het is ook heel goed mogelijk dat zo'n moeder bijvoorbeeld de benen neemt en niet meer naar haar nest omkijkt. (uit zelfbescherming)
Ik zou de poes maar snel laten steriliseren: dat is veel beter voor haar en dan kan ze meteen niet meer zwanger worden.
Dat zijn dus meteen twee vliegen in één klap, want ik ga er vanuit dat je zelf al had bedacht dat er zóveel lieve kittens in de asiels zitten die allemaal op zoek zijn naar een liefdevol thuis dat het eigenlijk niet nodig is om nóg meer kittens te fokken.

En zeker omdat je je kennelijk niet echt goed hebt ingelezen en niet eens weet dat een poes alleen bevrucht kan worden wanneer ze krols is, lijkt het me niet verstandig om aan een nestje te beginnen.

Met een kater van acht maanden moet je opletten dat hij niet gaat sproeien, want een kater die het hele huis onder plast is geen fijne huisgenoot.
Zolang hij niet sproeit maakt het niks uit, maar als hij gaat sproeien dan moet je hem eigenlijk laten castreren. Dan sproeit hij niet meer (als je het snel genoeg hebt gedan) en kan hij ook geen vreemde poezen dekken (als hij naar buiten gaat tenminste)

Dat rijden is waarschijnlijk gewoon dominantie gedrag, of meneer begint zijn hormonen te voelen en begint met "oefenen".

Laatst gewijzigd op 20-11-2006 om 17:41.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 18:41
Verwijderd
Met 15 jaar ben jij als mensenmeisje technisch gezien ook geslachtsrijp, prop ik jou ook gelijk vol met jong? Lijkt me niet. En idd kat een kat te klein zijn voor eventuele nestjes, er worden in normale fokselecties (dus geen broodfok en aanverwante dierenmishandeling) zo groot mogelijke teven genomen die het beter aankunnen dan kleiner uitgevallen dames.

Wacht tot de dieren volgroeid zijn, rond 1.5 jaar dus pas. Als je geen kittens wil (ook voor de lol komt er veel bij kijken, weet waar je aan begint) is een sterilisatie van je meisje wel een goed idee...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 20:10
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-11-2006 @ 17:24 :
Een poes van zes maanden is véél te jong voor een nestje, ze is dan zelf bijna nog een kitten!
En of een poes te "klein" is voor een nest hangt vooral af van de stand van het bekken en niet zo zeer van de grootte van de poes zelf. (dwz. een grote poes kan een nauw bekken hebben en vice versa)
Edit: En idd, ook het voeden van de kittens kan een heel jong moedertje opbreken, soms idd met de dood als gevolg. Het is ook heel goed mogelijk dat zo'n moeder bijvoorbeeld de benen neemt en niet meer naar haar nest omkijkt. (uit zelfbescherming)
Ik zou de poes maar snel laten steriliseren: dat is veel beter voor haar en dan kan ze meteen niet meer zwanger worden.
Dat zijn dus meteen twee vliegen in één klap, want ik ga er vanuit dat je zelf al had bedacht dat er zóveel lieve kittens in de asiels zitten die allemaal op zoek zijn naar een liefdevol thuis dat het eigenlijk niet nodig is om nóg meer kittens te fokken.

En zeker omdat je je kennelijk niet echt goed hebt ingelezen en niet eens weet dat een poes alleen bevrucht kan worden wanneer ze krols is, lijkt het me niet verstandig om aan een nestje te beginnen.

Met een kater van acht maanden moet je opletten dat hij niet gaat sproeien, want een kater die het hele huis onder plast is geen fijne huisgenoot.
Zolang hij niet sproeit maakt het niks uit, maar als hij gaat sproeien dan moet je hem eigenlijk laten castreren. Dan sproeit hij niet meer (als je het snel genoeg hebt gedan) en kan hij ook geen vreemde poezen dekken (als hij naar buiten gaat tenminste)

Dat rijden is waarschijnlijk gewoon dominantie gedrag, of meneer begint zijn hormonen te voelen en begint met "oefenen".
Ik heb wel goed gelezen, in het boek dat ik heb staat dat een kitten tussen 5 maanden en 1,5 jaar voor de eerste keer krols kan worden.

Mijn kat gaat niet naar buiten.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 20:12
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 20-11-2006 @ 18:41 :
Met 15 jaar ben jij als mensenmeisje technisch gezien ook geslachtsrijp, prop ik jou ook gelijk vol met jong? Lijkt me niet. En idd kat een kat te klein zijn voor eventuele nestjes, er worden in normale fokselecties (dus geen broodfok en aanverwante dierenmishandeling) zo groot mogelijke teven genomen die het beter aankunnen dan kleiner uitgevallen dames.

Wacht tot de dieren volgroeid zijn, rond 1.5 jaar dus pas. Als je geen kittens wil (ook voor de lol komt er veel bij kijken, weet waar je aan begint) is een sterilisatie van je meisje wel een goed idee...
Ik was niet van plan nu al nestjes te "nemen", maar ik vroeg het me gewoon af. Mijn moeder blijft ook al maar zeuren dat ze niet groter gaat worden enz.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Sortjuh schreef op 20-11-2006 @ 20:10 :
Ik heb wel goed gelezen, in het boek dat ik heb staat dat een kitten tussen 5 maanden en 1,5 jaar voor de eerste keer krols kan worden.

Mijn kat gaat niet naar buiten.
En weet je ook wat een poes doet als ze krols is?
Kennelijk niet, anders zou je je nu geen zorgen maken, aangezien je dan zou weten dat ze niet krols is.
Een krolse kat is namelijk moeilijk te missen. En bovendien is het seizoen er niet echt naar.

Wat weet je van de achtergrond van de toekomstige ouderdieren?
Als je daar weinig van weet, waarom zou je dan een nest kittens willen fokken dat mogelijk helemaal niet gezond is?
Het kan namelijk heel goed zijn dat de ouders bepaalde erfelijke ziekten dragen en die dan door zullen geven aan hun kittens.
En dan heb ik het nog niet eens over alles wat er mis kan gaan met een bevalling en het nest wat daar op volgt.
Mocht er iets misgaan met de bevalling, heb je dan het geld om een keizersnede te betalen? En als de kittens door de keizersnede de tepels niet meer kunnen vinden, kan je het dan opbrengen om de kittens om de twee uur zelf te voeden?
Je zult wel moeten, want dat is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar, maar waarom deze problemen opzoeken?
Waarom in godsnaam fokken met twee ouderdieren waarvan je niks van hun achtergrond weet?!
Er worden al genoeg prutsnesten gefokt, de asiels zitten er overvol mee. De jezelf, de toekomstige kittens en je huidige katten een plezier en houd het gewoon hierbij.

Het spijt me dat ik zo fel reageer, maar ik baal echt enorm van alle mensen die denken "oh leuk een nestje" en zich niet realiseren wat ze zichzelf daarmee op de hals halen, omdat ze niet genoeg verstand hebben van zorgvuldig fokken.

Citaat:
Ik was niet van plan nu al nestjes te "nemen"
Het lijkt me verstandig dat je gewoon helemaal geen nesten gaat nemen.


*dat is eruit*
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 20:55
Verwijderd
Het lijkt me verstandig dat mensen die alleen hun huisdier kennen als hun huidier, en niet de genetica van hun huisdier, minimaal 4 generaties terug aan aanverwante familie en dus genen kennen en niet de nodige inside-cursussen of wat dan ook hebben gevolgd geen dieren mogen fokken.
Genoeg dieren die al leven en een huisje nodig hebben, en genoeg mensen die dieren, diersoorten en gezondheid verkrachten door zomaar wat aan te kutten met 'leuke puppies' en 'lieve kittens' nemen van de natuurlijk daarvoor aangekochtte mannetje en vrouwtje dieren.


Maar dat is weer een heel ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 20-11-2006 @ 20:55 :
Het lijkt me verstandig dat mensen die alleen hun huisdier kennen als hun huidier, en niet de genetica van hun huisdier, minimaal 4 generaties terug aan aanverwante familie en dus genen kennen en niet de nodige inside-cursussen of wat dan ook hebben gevolgd geen dieren mogen fokken.
Genoeg dieren die al leven en een huisje nodig hebben, en genoeg mensen die dieren, diersoorten en gezondheid verkrachten door zomaar wat aan te kutten met 'leuke puppies' en 'lieve kittens' nemen van de natuurlijk daarvoor aangekochtte mannetje en vrouwtje dieren.


Maar dat is weer een heel ander verhaal
Dank u

Het is zo vreselijk frustrerend om te zien hoe onzorgvuldig veel mensen er mee omgaan als je zelf als houder van raskatten al bijna een halfjaar bezig bent met alleen het VOORBEREIDEN van een nest dmv. het bekijken van stambomen; testen op erfelijke ziektes etc.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 21:13
Verwijderd
Poe, als ik later mijn eigen vuilnisbakkenkat heb, wil ik misschien ook wel een nestje (hoewel niet voor ik weet dat ik de kittens bij mensen onder kan brengen). En dan ga ik lekker niet uitzoeken hoe de genetica van 4 generaties terug in elkaar zit. Lijkt me trouwens fijn, met een zielig achtergelaten asielkatje.

Lekker onverantwoord en gemeen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 20-11-2006 @ 21:13 :
Poe, als ik later mijn eigen vuilnisbakkenkat heb, wil ik misschien ook wel een nestje (hoewel niet voor ik weet dat ik de kittens bij mensen onder kan brengen). En dan ga ik lekker niet uitzoeken hoe de genetica van 4 generaties terug in elkaar zit. Lijkt me trouwens fijn, met een zielig achtergelaten asielkatje.

Lekker onverantwoord en gemeen
Daarom moet je dan ook niet fokken met een zielig achtergelaten asielkatje.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 21:35
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-11-2006 @ 21:13 :
Poe, als ik later mijn eigen vuilnisbakkenkat heb, wil ik misschien ook wel een nestje (hoewel niet voor ik weet dat ik de kittens bij mensen onder kan brengen). En dan ga ik lekker niet uitzoeken hoe de genetica van 4 generaties terug in elkaar zit. Lijkt me trouwens fijn, met een zielig achtergelaten asielkatje.

Lekker onverantwoord en gemeen
vooral doen ja!

er zijn al tienduizenden zwerfkatten, en in de asielen zitten ook nog eens veels teveel katten. En dan hebben we het over nederland en nog niet eens over het buitenland...

en dat komt voor een groot deel doordat mensen denken en doen zoals jij.

en dan nog wil je een nesje nemen?

JIJ bent onverantwoord en gemeen
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 00:07
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-11-2006 @ 20:34 :
En weet je ook wat een poes doet als ze krols is?
Kennelijk niet, anders zou je je nu geen zorgen maken, aangezien je dan zou weten dat ze niet krols is.
Een krolse kat is namelijk moeilijk te missen. En bovendien is het seizoen er niet echt naar.

Wat weet je van de achtergrond van de toekomstige ouderdieren?
Als je daar weinig van weet, waarom zou je dan een nest kittens willen fokken dat mogelijk helemaal niet gezond is?
Het kan namelijk heel goed zijn dat de ouders bepaalde erfelijke ziekten dragen en die dan door zullen geven aan hun kittens.
En dan heb ik het nog niet eens over alles wat er mis kan gaan met een bevalling en het nest wat daar op volgt.
Mocht er iets misgaan met de bevalling, heb je dan het geld om een keizersnede te betalen? En als de kittens door de keizersnede de tepels niet meer kunnen vinden, kan je het dan opbrengen om de kittens om de twee uur zelf te voeden?
Je zult wel moeten, want dat is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar, maar waarom deze problemen opzoeken?
Waarom in godsnaam fokken met twee ouderdieren waarvan je niks van hun achtergrond weet?!
Er worden al genoeg prutsnesten gefokt, de asiels zitten er overvol mee. De jezelf, de toekomstige kittens en je huidige katten een plezier en houd het gewoon hierbij.

Het spijt me dat ik zo fel reageer, maar ik baal echt enorm van alle mensen die denken "oh leuk een nestje" en zich niet realiseren wat ze zichzelf daarmee op de hals halen, omdat ze niet genoeg verstand hebben van zorgvuldig fokken.


Het lijkt me verstandig dat je gewoon helemaal geen nesten gaat nemen.


*dat is eruit*
Godver ik zeg toch dat ik het nog niet van plan ben en mocht ik het over een jaar wel willen dan ben ik heus niet zo dom daar niet over na te denken.

Daarbij vroeg ik alleen of een kat te klein kan zijn voor jonkies.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 00:17
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Ik vind het trouwens wel heel laag dat jullie me zo beginnen af te katten terwijl jullie niet eens weten wat ik weet.

Omdat ik niet alle feiten over krols zijn op noem wordt er meteen vanuit gegaan dat ik het niet weet.

Daarbij vroeg ik niet of het slim is voor mij om een nest te nemen, ik heb nooit gezegd dat ik een nest ga nemen, en als ik dat ga doen ben ik heus niet zo dom me nergens op voor te bereiden.

Ik kan me voorstellen als iemand me tips zou willen geven maar zeg dat dan op een normale manier zeg, ik word hier aangevallen alsof ik een of andere dierenbeul ben.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 00:19
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Sortjuh schreef op 20-11-2006 @ 20:12 :
Ik was niet van plan nu al nestjes te "nemen"
wat zeg je hier dan?

daarbij zou je niet eens na moeten denken om uberhaupt een nestje te willen, gewoon heel simpel NIET DOEN.

er zijn al teveel vuilnisbakkenkatten op de wereld
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 00:34
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
fractal-illusio schreef op 21-11-2006 @ 00:19 :
wat zeg je hier dan?

daarbij zou je niet eens na moeten denken om uberhaupt een nestje te willen, gewoon heel simpel NIET DOEN.

er zijn al teveel vuilnisbakkenkatten op de wereld
Oh ja want er moeten alleen dure raskatten met stamboom van 68736876763827632 euro zijn zodat mensen met iets minder geld geen katten meer kunnen hebben?
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 02:35
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Sortjuh schreef op 20-11-2006 @ 15:45 :
Ik heb 2 een poes van 6 maanden en een kater van 8 maanden, ik heb in een boek gelezen dat poezen vanaf hun 5e maand geslachtsrijp zijn en katers vanaf hun 7e maand.
Mijn kater probeert de laatste tijd ook op de poes te rijden.

Alleen nu zijn we een beetje ongerust, want onze poes is best wel klein.
Weet iemand misschien of een kat te klein (niet qua leeftijd, maar qua grootte) kan zijn voor jonkies?

whahhahahahahahahahahahahaahha

zijn er ook vrouwen 'te klein' voor jonkies???
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Sortjuh schreef op 21-11-2006 @ 00:34 :
Oh ja want er moeten alleen dure raskatten met stamboom van 68736876763827632 euro zijn zodat mensen met iets minder geld geen katten meer kunnen hebben?
Dat slaat echt nergens op daar gáát het helemaal niet om
Het punt is dat wanneer je met katten gaat fokken (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) waar je niks van af weet, je dus ook niet weet wat voor ziekten je er misschien wel infokt.

Je gaf mij het gevoel dat je wel van plan bent om te gaan fokken en als dat zo zou zijn, dan vind ik je vraag gewoon een beetje dom, aangezien dat gewoon basis kennis is. Ook als je niet zou gaan fokken vind ik dat eigenaren dat moeten weten als ze beiden geslachten van een bepaald dier in huis hebben, da's nog wel het minste.

Dat ik minder fel zou kunnen reageren, daar heb je wel gelijk in
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-11-2006, 11:11
Verwijderd
Ik denk dat iets minder fel reageren hier best wel mag ja.

Maar om op de vraag van ts in te gaan.
Het verstandigst is gewoon om je poes en kater te laten helpen. En doe dat anders iig bij één van beiden. Als je zeker geen nestje wil kan je je poes ook beter laten helpen, maar laat anders iig je kater castreren. Hij zal er niet slechter van worden en scheelt jullie later ook een hoop gedoe met sproeien enzo idd. En hij kan dan ook meteen jullie poes niet meer dekken.
Mocht je poes drachtig worden op jonge leeftijd blijft ze zeker klein, omdat dan al de energie die ze nu nog in groeien steekt naar de kleintjes zal gaan. Grote kans dat ze nog best wel een eindje doorgroeit als je haar zou laten steriliseren.

Ik dacht dat castreren en steriliseren bij allebei wel vanaf ongeveer een half jaar kan, maar dat weet ik niet zeker.

Een poes en een kater in huis die allebei niet geholpen zijn gaat niet echt werken op de lange termijn ben ik bang.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:14
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 20-11-2006 @ 21:35 :
vooral doen ja!

er zijn al tienduizenden zwerfkatten, en in de asielen zitten ook nog eens veels teveel katten. En dan hebben we het over nederland en nog niet eens over het buitenland...

en dat komt voor een groot deel doordat mensen denken en doen zoals jij.

en dan nog wil je een nesje nemen?

JIJ bent onverantwoord en gemeen
Hihihi, dat zeg ik toch ook. Moeilijk hè, begrijpend lezen. Nu ga ik eigenlijk niet maar een nestje nemen als ik plekken weet voor de katjes en er zelf nog een of twee bij wil houden - nee, speciaal voor jou ga ik nu een kater en een kat kopen en ze elk jaar nestjes laten krijgen en dan de jonge katjes als ze niet meer schattig zijn in het bos dumpen of misschien in een zak bij het vuilnis zetten, of nee, in het kanaal gooien. En dan elk jaar opnieuw. Lekker onverantwoord en gemeen. En als ik het goed doe, kan ik er elk jaar méér krijgen om lekker onverantwoord dood te laten gaan. \o/
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-11-2006 @ 21:15 :
Daarom moet je dan ook niet fokken met een zielig achtergelaten asielkatje.
Want alle mensen moeten alleen maar raskittens hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:27
Verwijderd
Citaat:
ABgirl schreef op 21-11-2006 @ 11:11 :
Ik denk dat iets minder fel reageren hier best wel mag ja.

Maar om op de vraag van ts in te gaan.
Het verstandigst is gewoon om je poes en kater te laten helpen. En doe dat anders iig bij één van beiden. Als je zeker geen nestje wil kan je je poes ook beter laten helpen, maar laat anders iig je kater castreren. Hij zal er niet slechter van worden en scheelt jullie later ook een hoop gedoe met sproeien enzo idd. En hij kan dan ook meteen jullie poes niet meer dekken.
Mocht je poes drachtig worden op jonge leeftijd blijft ze zeker klein, omdat dan al de energie die ze nu nog in groeien steekt naar de kleintjes zal gaan. Grote kans dat ze nog best wel een eindje doorgroeit als je haar zou laten steriliseren.

Ik dacht dat castreren en steriliseren bij allebei wel vanaf ongeveer een half jaar kan, maar dat weet ik niet zeker.

Een poes en een kater in huis die allebei niet geholpen zijn gaat niet echt werken op de lange termijn ben ik bang.
Dat zeg ook, dat het minder fel had gekund

Het is niet verstandig een kater te castreren van zes maanden, want de kans is dan heel erg groot dat hij op den duur last krijgt van allerlei vervelende verstoppingen en blaasgruis. Zeker als ze geen super hoogwaardig voer krijgen als whiskas, felix etc.
Vanaf een maand of negen is beter
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 21-11-2006 @ 11:15 :
Want alle mensen moeten alleen maar raskittens hebben.
Nee, er zitten zat europese korthaar kittens in alle asiels en ik zeg helemaal niet dat mensen alleen maar raskittens moeten hebben, ik zeg dat mensen niet zomaar lukraak kater op poes moeten zetten zonder enig benul te hebben van bijvoorbeeld het dragen van erfelijke ziektes.
Mijns inziens gaat het meer om kwaliteit dan om kwantiteit.

En ook je huis tuin en keuken kat kun je laten testen. Dat veel mensen dat er niet voor over hebben, zegt meer over die mensen dan over mij
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 21-11-2006 @ 11:29 :
Nee, er zitten zat europese korthaar kittens in alle asiels en ik zeg helemaal niet dat mensen alleen maar raskittens moeten hebben, ik zeg dat mensen niet zomaar lukraak kater op poes moeten zetten zonder enig benul te hebben van bijvoorbeeld het dragen van erfelijke ziektes.
Mijns inziens gaat het meer om kwaliteit dan om kwantiteit.

En ook je huis tuin en keuken kat kun je laten testen. Dat veel mensen dat er niet voor over hebben, zegt meer over die mensen dan over mij
Ja het lijkt me logisch dat je eerst met je kat langs de dierenarts gaat om te kijken of ze wel gezond is, en de kater ook. Maar als ik een vuilnisbakje heb, vind ik niet dat ik daarom geen nestje zou mogen hebben, alleen omdat je niet de genetica van 4 generaties terug te weten kunt komen.
Zouden ze bij mensen eens moeten gaan doen, trouwens
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 21-11-2006 @ 11:27 :
Dat zeg ook, dat het minder fel had gekund

Het is niet verstandig een kater te castreren van zes maanden, want de kans is dan heel erg groot dat hij op den duur last krijgt van allerlei vervelende verstoppingen en blaasgruis. Zeker als ze geen super hoogwaardig voer krijgen als whiskas, felix etc.
Vanaf een maand of negen is beter
Wat dat betreft kan die kater al bijna geholpen worden aangezien hij volgens ts al 8 maanden is.
Wij hebben het wel vroeg laten doen omdat we een broertje en zusje hadden en daar natuurlijk geen jongen van wilden.
Hebben daar geen van beiden last van ondervonden en de poes is daarna uigegroeid tot een hele mooie grote kat. Helaas is ze juist vorige week doodgereden (7 jaar oud).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2006, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-11-2006 @ 20:34 :
Een krolse kat is namelijk moeilijk te missen. En bovendien is het seizoen er niet echt naar.
Verschilt per kat (of het moeilijk te missen is of niet en of het seizoen mee speelt - wij hadden één kat waarbij het amper te merken was en één kat die het hele jaar door krols was, welk seizoen het ook was).

@TS: Zoals gezegd is, is zes maanden veels te jong voor een poes om zwanger te zijn en een nestje te krijgen, hoe groot de kat is doet er niet eens zoveel toe, zes maanden is gewoon te jong. De kater is acht maanden, die zou je kunnen laten castreren en dat zou dan ook hetgeen zijn dat ik zou doen als ik een kat en een poes had van die leeftijden.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 21-11-2006 @ 11:38 :
Ja het lijkt me logisch dat je eerst met je kat langs de dierenarts gaat om te kijken of ze wel gezond is, en de kater ook. Maar als ik een vuilnisbakje heb, vind ik niet dat ik daarom geen nestje zou mogen hebben, alleen omdat je niet de genetica van 4 generaties terug te weten kunt komen.
Zouden ze bij mensen eens moeten gaan doen, trouwens
Het probleem bij kijken of een poes/kater wel gezond is is dat het niet gebruikelijk is dat je dan ook daadwerkelijk (prijzige) testen uitvoert om te kijken of de betreffende kat ook ziekten DRAAGT die hij/zij niet toont.

En het zijn vaak juist die ziektes waar het uiteindelijk omgaat. Het is natuurlijk nooit gezond om een zieke poes een nestje te laten hebben, maar als dit een virus of bacterie betreft dan hoeven de kittens het (tot negen weken) niet eens per se te hebben en zo wel dan kun je kittens daar gewoon tegen behandelen. Dat is echter een stuk lastiger bij erfelijke ziektes, zeker wanneer je niet weet dat ze het überhaupt hebben

Testen waarmee je dat kan uitzoeken zijn bijvoorbeeld HCM(erfelijke hartafwijking) en PKD(erfelijke nieraandoening) testen; testen op kattenaids en leukemie etc.

Laatst gewijzigd op 21-11-2006 om 15:07.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 14:59
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Morgan schreef op 21-11-2006 @ 11:38 :
Ja het lijkt me logisch dat je eerst met je kat langs de dierenarts gaat om te kijken of ze wel gezond is, en de kater ook. Maar als ik een vuilnisbakje heb, vind ik niet dat ik daarom geen nestje zou mogen hebben, alleen omdat je niet de genetica van 4 generaties terug te weten kunt komen.
Zouden ze bij mensen eens moeten gaan doen, trouwens
Precies.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-11-2006 @ 12:02 :
Verschilt per kat (of het moeilijk te missen is of niet en of het seizoen mee speelt - wij hadden één kat waarbij het amper te merken was en één kat die het hele jaar door krols was, welk seizoen het ook was).

@TS: Zoals gezegd is, is zes maanden veels te jong voor een poes om zwanger te zijn en een nestje te krijgen, hoe groot de kat is doet er niet eens zoveel toe, zes maanden is gewoon te jong. De kater is acht maanden, die zou je kunnen laten castreren en dat zou dan ook hetgeen zijn dat ik zou doen als ik een kat en een poes had van die leeftijden.
Ja, klopt. Onze poes werd om de week krols, heel fijn

Maar gezien de leeftijd van deze poes en het huidige seizoen, is het waarschijnlijk dat ze pas in het voorjaar krols zal worden.
Het voorjaar is namelijk meestal het seizoen wanneer de meeste poezen krols worden en daarbij komt dat zes maanden toch vrij vroeg is voor een poes om krols te worden. Maar het kan natuurlijk wel.

Dat een kat krols is zonder dat je het merkt heb ik nog nooit meegemaakt, maar goed, het zou kunnen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:05
Verwijderd
Citaat:
ABgirl schreef op 21-11-2006 @ 11:56 :
Wat dat betreft kan die kater al bijna geholpen worden aangezien hij volgens ts al 8 maanden is.
Wij hebben het wel vroeg laten doen omdat we een broertje en zusje hadden en daar natuurlijk geen jongen van wilden.
Hebben daar geen van beiden last van ondervonden en de poes is daarna uigegroeid tot een hele mooie grote kat. Helaas is ze juist vorige week doodgereden (7 jaar oud).
Een poes kun je ook makkelijk met zes maanden steriliseren. Hoe eerder hoe beter

Ik zou een kater nooit zo jong laten castreren, tenzij het niet anders kan door bijvoorbeeld sproeien of het hebben van een krolse kat in huis die je niet wil steriliseren, omdat het een fokpoes is.
Maar goed, er zullen best dierenartse zijn die het probleem niet inzien van vroege castratie en het dus gewoon doen.

Sterkte met het verlies van je poes trouwens, heb zelf ook drie katten op die manier verloren en dat is echt moeilijk
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:49
Verwijderd
Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar onze poes moest gesteriliseerd worden omdat bleek dat ze (na twee nestjes gehad te hebben waarvan beide keren de helft van de kittens doodging ) te klein was om überhaupt te bevallen. Zeker van de kater die ze op 't oog had, onze poes is een kleine blauwe pers en 'r liefje was een enorme zwarte straatkat.

Ze heeft dus twee keer de keizersnede gehad omdat ze 't anders niet had gered en 't is maar goed dat we de derde keer een andere dierenarts hadden, want die zei direct dat ze veel te klein was en dat een (natuurlijke) bevalling haar fataal zou worden. Dus dan liever éénmaal een sterilisatie dan telkens opereren, pijn lijden voor de poes, dode kattenkindjes, etc.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:56
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 21-11-2006 @ 14:59 :
Het probleem bij kijken of een poes/kater wel gezond is is dat het niet gebruikelijk is dat je dan ook daadwerkelijk (prijzige) testen uitvoert om te kijken of de betreffende kat ook ziekten DRAAGT die hij/zij niet toont.

En het zijn vaak juist die ziektes waar het uiteindelijk omgaat. Het is natuurlijk nooit gezond om een zieke poes een nestje te laten hebben, maar als dit een virus of bacterie betreft dan hoeven de kittens het (tot negen weken) niet eens per se te hebben en zo wel dan kun je kittens daar gewoon tegen behandelen. Dat is echter een stuk lastiger bij erfelijke ziektes, zeker wanneer je niet weet dat ze het überhaupt hebben

Testen waarmee je dat kan uitzoeken zijn bijvoorbeeld HCM(erfelijke hartafwijking) en PKD(erfelijke nieraandoening) testen; testen op kattenaids en leukemie etc.
ook erfelijke ziekten slaan generaties over.

je eigen poes kan wel ziekte-vrij zijn, maar ondertussen kan de moeder of oma het wel dragen en het uiteindelijk via jouw kat doorgeven aan de aanstaande kittens.
ziekten slaan soms wel 3 generaties over.

Tsja en met de gemiddelde huiskat kun je zover niet terug kijken.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:58
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 21-11-2006 @ 15:49 :
Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar onze poes moest gesteriliseerd worden omdat bleek dat ze (na twee nestjes gehad te hebben waarvan beide keren de helft van de kittens doodging ) te klein was om überhaupt te bevallen. Zeker van de kater die ze op 't oog had, onze poes is een kleine blauwe pers en 'r liefje was een enorme zwarte straatkat.

Ze heeft dus twee keer de keizersnede gehad omdat ze 't anders niet had gered en 't is maar goed dat we de derde keer een andere dierenarts hadden, want die zei direct dat ze veel te klein was en dat een (natuurlijke) bevalling haar fataal zou worden. Dus dan liever éénmaal een sterilisatie dan telkens opereren, pijn lijden voor de poes, dode kattenkindjes, etc.
als zoiets al een keer gebeurd is, waarom laat je het dan nog een keer gebeuren? En blijkbaar nog een keer?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 21-11-2006 @ 15:49 :
Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar onze poes moest gesteriliseerd worden omdat bleek dat ze (na twee nestjes gehad te hebben waarvan beide keren de helft van de kittens doodging )
Dan is ze waarschijnlijk gedekt door een kater met een andere bloedgroep dan zijzelf heeft.
Katten maken namelijk van nature antistoffen aan tegen de bloedgroep anders dan zij zelf hebben.
Wanneer een B poes gedekt wordt door een A kater, dan zal (statistisch gezien) de helft van de kittens bloedgroep A hebben en de andere helft bloedgroep B. Op het moment dat je die kittens vanaf het begin af aan laat drinken bij de moeder (ze mogen dan eigenlijk de eerste 24 uur niet drinken) dan zorgen de antistoffen van de moeder ervoor dat alle bloedgroep A kittens doodgaan.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 16:12
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 21-11-2006 @ 15:56 :
ook erfelijke ziekten slaan generaties over.

je eigen poes kan wel ziekte-vrij zijn, maar ondertussen kan de moeder of oma het wel dragen en het uiteindelijk via jouw kat doorgeven aan de aanstaande kittens.
ziekten slaan soms wel 3 generaties over.
Volgens mij moet een kat zelf ook drager zijn om het door te kunnen geven (wat niet betekend dat hij of zij de ziekte ook heeft). En dat drager zijn of niet valt vast te stellen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-11-2006 @ 16:12 :
Volgens mij moet een kat zelf ook drager zijn om het door te kunnen geven (wat niet betekend dat hij of zij de ziekte ook heeft). En dat drager zijn of niet valt vast te stellen.
Jup. Bovendien hangt het ook nog af over welke ziekte we het hebben en of deze dominant of recessief vererfd.
Sommige ziekten zijn zelfs geslachtsgebonden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-11-2006, 02:06
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 21-11-2006 @ 15:58 :
als zoiets al een keer gebeurd is, waarom laat je het dan nog een keer gebeuren? En blijkbaar nog een keer?
Ze heeft twee nestjes gehad, op vierjarige en op vijfjarige leeftijd. Voor een gewone kat is dat heel normaal en het kan gebeuren dat 't een keer misgaat omdat er een kitten verkeerd ligt oid. We vonden het dan ook niet vreemd dat het die eerste keer niet vanzelf ging en dat ze een keizersnede moest. Dat de dierenarts een mongool was en niet opmerkte dat ze helemaal niet zwanger mocht raken, daar kan ik ook niks aan doen.

De tweede keer ging ongeveer 't zelfde, afgezien van dat hij 'r ook nog eens veel te veel verdoving gaf, omdat hij daarvoor een vrij grote hond behandeld en hij was vergeten om de dosis te veranderen. Dus toen vertrouwden we het niet meer en lieten we zowel de poes als de kittens nakijken bij een andere dierenarts. Die zei direct dat ze gesteriliseerd moest worden en dat hebben we dan ook gelijk laten doen.

Dus stop die roloog maar in je aars, je hebt hier niks te verwijten.

Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 07:28
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
fractal-illusio schreef op 21-11-2006 @ 15:58 :
als zoiets al een keer gebeurd is, waarom laat je het dan nog een keer gebeuren? En blijkbaar nog een keer?
Argumentatiekoningin!!!1!
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 14:56
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 24-11-2006 @ 02:06 :
Ze heeft twee nestjes gehad, op vierjarige en op vijfjarige leeftijd. Voor een gewone kat is dat heel normaal en het kan gebeuren dat 't een keer misgaat omdat er een kitten verkeerd ligt oid. We vonden het dan ook niet vreemd dat het die eerste keer niet vanzelf ging en dat ze een keizersnede moest. Dat de dierenarts een mongool was en niet opmerkte dat ze helemaal niet zwanger mocht raken, daar kan ik ook niks aan doen.

De tweede keer ging ongeveer 't zelfde, afgezien van dat hij 'r ook nog eens veel te veel verdoving gaf, omdat hij daarvoor een vrij grote hond behandeld en hij was vergeten om de dosis te veranderen. Dus toen vertrouwden we het niet meer en lieten we zowel de poes als de kittens nakijken bij een andere dierenarts. Die zei direct dat ze gesteriliseerd moest worden en dat hebben we dan ook gelijk laten doen.

Dus stop die roloog maar in je aars, je hebt hier niks te verwijten.

mensen die verantwoord een nestje willen, zullen eerst hun poes laten onderzoeken voordat ze de poes de kans geven kittens te laten krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 14:58
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 24-11-2006 @ 07:28 :
Argumentatiekoningin!!!1!
verklaar je nader
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 16:13
Saarah
Saarah is offline
Ik vind dat de mensen hier echt wel overdreven reageren.

Ik heb in april dit jaar met mijn kat (die toen 10 maanden ofzo was -> ook jong dus) een nestje gehad. Het was niet echt zo dat we écht een nestje wilden (en we hadden er dus ook niet over nagedacht en ook de stamboom van mijn kat niet uitgepluisd - die heeft ze niet eens. En we weten niet eens wie de vader is, aangezien er hier in de buurt meer dan één kater rondloopt). Maar het nestje was ook niet ongewenst, we hebben het dus gewoon gelaten. Ik heb er wel informatie over gezocht enzo, ook over de bevalling en over kittens.

En uiteindelijk is alles méér dan goed verlopen, méér nog, als mensen de verantwoordelijkheid willen nemen zou ik het zelfs aanraden (ook al is het maar een vuilnisbakkat, of hoe werd dat hier genoemd? ). Het waren vier kittens, en ik heb geweldig veel plezier gehad met hen, in de paar maandjes dat ze hier thuis gebleven zijn. We hebben er ééntje zelf gehouden, niet omdat we er niet vanaf geraakten, maar omdat ik hen niet allemaal wilde afgeven. Voor de drie overige katjes hebben we ook allemaal (goede) eigenaars gevonden.

Ik vind het dus onzin als mensen zo fel reageren in dit topic. Het kan bést goed gaan, als je er een beetje over nadenkt, en ziektes enzo kunnen altijd voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 21-11-2006 @ 11:38 :
Zouden ze bij mensen eens moeten gaan doen, trouwens
<3

En inderdaad, wat een overdreven reacties, zeker op de zgn domheid van de ts. Ik vind het eigenlijk bewonderenswaardig dat zij hier op haar 15e al aandacht aan besteedt, nieuwsgierig is, zich zorgen maakt en informatie inwint. Ik ken genoeg 15jarigen die niet eens weten dat een kat ook werkelijk eten nodig heeft en niet alleen op melk leeft.

Al dat geroloog kan nooit goed zijn voor een mens.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 24-11-2006 @ 17:26 :
<3

En inderdaad, wat een overdreven reacties, zeker op de zgn domheid van de ts. Ik vind het eigenlijk bewonderenswaardig dat zij hier op haar 15e al aandacht aan besteedt, nieuwsgierig is, zich zorgen maakt en informatie inwint. Ik ken genoeg 15jarigen die niet eens weten dat een kat ook werkelijk eten nodig heeft en niet alleen op melk leeft.

Al dat geroloog kan nooit goed zijn voor een mens.
Serieus, dat zou een hoop ellende schelen "Ja sorry, maar jullie kunnen echt beter geen kinderen krijgen. Ga maar adopteren."
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 00:26
All Out Of Love
Avatar van All Out Of Love
All Out Of Love is offline
ik vind dat als ik een nieuwe vriendin vind, en ik wil een nieuw nestje bouwen, ook de informatie van 4 generaties geleden hebben. Wie weet wat voor foute DNA code zij wel niet allemaal meedraagt !

Uiteraard hoef ik dat niet te doen, mijn ouders en grootouders fokken al 10 generaties lang met uitgedoceerde partners. Ik ben ubermensh !
__________________
By law i am required to inform you: I am a registered sex offender.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 00:56
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Saarah schreef op 24-11-2006 @ 16:13 :
Ik vind dat de mensen hier echt wel overdreven reageren.

Ik heb in april dit jaar met mijn kat (die toen 10 maanden ofzo was -> ook jong dus) een nestje gehad. Het was niet echt zo dat we écht een nestje wilden (en we hadden er dus ook niet over nagedacht en ook de stamboom van mijn kat niet uitgepluisd - die heeft ze niet eens. En we weten niet eens wie de vader is, aangezien er hier in de buurt meer dan één kater rondloopt). Maar het nestje was ook niet ongewenst, we hebben het dus gewoon gelaten. Ik heb er wel informatie over gezocht enzo, ook over de bevalling en over kittens.

En uiteindelijk is alles méér dan goed verlopen, méér nog, als mensen de verantwoordelijkheid willen nemen zou ik het zelfs aanraden (ook al is het maar een vuilnisbakkat, of hoe werd dat hier genoemd? ). Het waren vier kittens, en ik heb geweldig veel plezier gehad met hen, in de paar maandjes dat ze hier thuis gebleven zijn. We hebben er ééntje zelf gehouden, niet omdat we er niet vanaf geraakten, maar omdat ik hen niet allemaal wilde afgeven. Voor de drie overige katjes hebben we ook allemaal (goede) eigenaars gevonden.

Ik vind het dus onzin als mensen zo fel reageren in dit topic. Het kan bést goed gaan, als je er een beetje over nadenkt, en ziektes enzo kunnen altijd voorkomen.
Precies.
Natuurlijk is het belangijk om te weten hoe je een bevalling moet aanpakken. Maar moet je dat allemaal ten alle tijden weten dan?
Vanaf het moment dat je kat zwanger raakt is er meer dan genoeg tijd om informatie in te winnen. Als je het planned is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik vind het hele stamboom uitpluisgedoe ook overdreven. Als iederen zich daar aan gaat houden heb je over een tijdje alleen nog maar dure raskatten over, en mensen die gewoon een kat willen voor de gezeligheid en niet zo veel geld hebben kunnen hetw el schudden.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 01:00
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Mutant schreef op 24-11-2006 @ 17:26 :
<3

En inderdaad, wat een overdreven reacties, zeker op de zgn domheid van de ts. Ik vind het eigenlijk bewonderenswaardig dat zij hier op haar 15e al aandacht aan besteedt, nieuwsgierig is, zich zorgen maakt en informatie inwint. Ik ken genoeg 15jarigen die niet eens weten dat een kat ook werkelijk eten nodig heeft en niet alleen op melk leeft.

Al dat geroloog kan nooit goed zijn voor een mens.
Ja ik had nl. ook kunnen denken van, het kan me geen flikker schelen.

Ik stel hier alleen maar een vraag mbt de grootte van mijn kat, en of het erg zou zijn als ze zwanger zou raken.
Meteen wordt er vanuit gegaan dat ik niet weet wanneer een kat zwanger kan raken, wat krols zijn inhoudt etc.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 01:12
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 24-11-2006 @ 14:56 :
mensen die verantwoord een nestje willen, zullen eerst hun poes laten onderzoeken voordat ze de poes de kans geven kittens te laten krijgen.
Ok, mevrouw de superduper kattenfokker
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 13:31
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-11-2006 @ 01:12 :
Ok, mevrouw de superduper kattenfokker
nee, sorry het spijt me.
ik fok geen katten
ik fok geen honden,
helemaal geen enkel dier

en waarom niet?
hierom niet:

http://www.marktplaats.nl
http://www.dierenasiels.com
http://www.slhh.nl/
http://www.shhh.nl/
http://www.huisdieren-herplaatsing.nl/honden.htm
http://www.dierenherplaatsingzeist.nl/main.php
http://www.baasjegezocht.nl/

een klein greep uit het assortiment van dieren die een nieuw huisje zoeken omdat de baas om een of andere reden er niet meer voor kan zorgen.
er zijn meer dan 20.000 zweerfkatten hier, daarbij nog een absurd aantal in asiels en opvangcentra.
En onmdertussen blijft iedereen maar lekker doorgaan met nestjes krijgen, zodat er straks nog meer dieren in de asiels en opvangcentra zitten of gewoon ergens rondzwerven.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 13:44
MickeyV
MickeyV is offline
Natuurlijk erg sympathiek. Er zijn gewoon teveel katten, dus ga er niet nog meer fokken zodat die asielkatten nog minder kans maken een goed huis te vinden. Een goede boodschap.

Waar men het alleen niet echt met jou eens is, betreft de vraag of áls er dan toch nestjes genomen worden (fout fout fout, uiteraard, maar als), je dan met checks en double checks moet zorgen dat er een soort Herrenras, Überkatz of hoe je het wilt noemen uit komt.

Zie:

Citaat:
Morgan schreef op 21-11-2006 @ 11:38 :

Zouden ze bij mensen eens moeten gaan doen, trouwens


__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 14:49
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 26-11-2006 @ 13:44 :
Natuurlijk erg sympathiek. Er zijn gewoon teveel katten, dus ga er niet nog meer fokken zodat die asielkatten nog minder kans maken een goed huis te vinden. Een goede boodschap.

Waar men het alleen niet echt met jou eens is, betreft de vraag of áls er dan toch nestjes genomen worden (fout fout fout, uiteraard, maar als), je dan met checks en double checks moet zorgen dat er een soort Herrenras, Überkatz of hoe je het wilt noemen uit komt.
Iedere kat zou uberkatz moeten zijn in de belevingswereld van zijn/haar baasje

Maar je kan
a) iets toevoegen aan het ras
b) doodsimpel aan rasvermeerdering doen

Waar het mij om gaat is dat als je dan al een nestje wil je dat niet zomaar lukraak moet doen, maar dat je eerst bij de dierenarts je poes laat onderzoeken. Voor hetzelfde geld heeft je poes erfelijke ziektes, waar je zodadelijk nog een handvol kittens van op de wereld zet(en die zullen zich ook weer voortplanten) Ook kan je er dan achter komen of dat je poes misschien niet te klein is voor het krijgen van kittens (of andere 'mankementen'). Zo kan je tenminste ook (levens)bedreigende situatie voor poes danwel kittens voorkomen.

Ik kan iemand niet tegenhouden om een nestje te nemen, ik kan het me zelfs wel voorstellen, want ja het is nu eenmaal geweldig om allemaal van die pluizebollige kittens (puppies, etc.) om je heen te hebben. Maar om gewoon lukraak een stel kittens op de wereld te zetten zonder verder na te denken over de consequenties voor moeder en kind........ dat vind ik dom, stom en overantwoord.

Laatst gewijzigd op 26-11-2006 om 14:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.