Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2005, 19:48
light fighter
light fighter is offline
kan iemand mij duidelijker uitleggen wat dit is?? want tis mij min of meer sterk geadviseerd om daar eens serieus over na te denken omdat ik nu op mezelf woon.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2005, 21:26
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
is dat zoiets als begeleid kamerwonen?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 23:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Er zijn meerdere vormen van kamertraining, maar ze komen min of meer wel op hetzelfde neer.

Bij kamertraining woon je met een aantal jongeren in een huis. Aangrenzend van dat huis (of bijvoorbeeld er boven/eronder) woont een mentor/mentrix/mentor echtpaar*
Jullie leven ieder je eigen leven: jij samen met de andere jongeren en de mentor gewoon zijn eigen leven. Maar die mentor is wel betrokken bij jullie. Op vaste tijden bespreken jullie hoe het huishouden verloopt of krijgen jullie bijvoorbeeld je zakgeld.
Naast deze vaste momenten kun je altijd terecht bij je mentor met vragen. Door deze manier van begeleid wonen leer je met de alledaagse dingen om te gaan: je financiën, trouw naar je werk of school toe gaan, omgaan met anderen zoals je huisgenoten, het indelen van het huishouden, enzovoorts. Je kunt altijd terugvallen op je mentor, maar tegelijkertijd wordt je niet overspoeld door hulp die je helemaal niet wil. Jullie leven verder gewoon je eigen leven.

De mentor staat nog wel in contact met een overkoepelend orgaan. Hier wordt bij gehouden hoe het gaat en hier kan de mentor terecht indien hij vragen heeft.

Ik weet even niet wat ik verder nog moet schrijven, maar als je nog vragen hebt moet je die maar stellen. Ik heb veel over kamertraining gehoord bij een excursie voor mijn studie en heb daarnaast een boek thuis wat geheel over kamertraining gaat.


*Ik ga voor de rest van het verhaal uit van een mentor
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:50
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 08-05-2005 @ 22:26 :
is dat zoiets als begeleid kamerwonen?
geen ideen maar wat balance zegt is iets anders dan waar m'n maat. werker het over had dus ik weet het niet zal hem er naar vragen de volgende keer
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
light fighter schreef op 09-05-2005 @ 11:50 :
geen ideen maar wat balance zegt is iets anders dan waar m'n maat. werker het over had dus ik weet het niet zal hem er naar vragen de volgende keer
misschien dat het dan een andere vorm van kamertraining is. Naar wat ik begrepen heb zijn de verschillen maar klein (bij de één is de mentor inwonend, bij de ander woont ie in een apartement erboven, bij de volgende is er juist een mentorgezin, enzovoorts), maar misschien dat ze mij niet alle vormen van kamertraining verteld hebben. Dat er ook vormen zijn die er compleet van verschillen.
Het lijkt me idd handig om het dan nog eens aan je maatschappelijk werker te vragen. Wil je het hier posten als je weet wat het bij jou in zou gaan houden? Ik ben wel benieuwd namelijk..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:39
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Bij kamertraining krijg je gewoon "les" over hoe je met geld om moet gaan, hoe je moet koken, rekeningen betalen, sociale contacten leggen, contact met instanties etc. etc.
De persoon die je hierbij helpt komt meerdere keren langs, kijkt hoe het gaat etc. etc. helpt je waarbij nodig en deze hulp wordt langzaam afgebouwd.

Begeleid kamerwonen is dat je met meerdere jongeren in 1 huis woont en begeleid wordt door een soort mentor.

Tenminste, dat is het verschil wat ik zelf heb geleerd op de SPH
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:18
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
justhanna schreef op 09-05-2005 @ 12:39 :
Bij kamertraining krijg je gewoon "les" over hoe je met geld om moet gaan, hoe je moet koken, rekeningen betalen, sociale contacten leggen, contact met instanties etc. etc.
De persoon die je hierbij helpt komt meerdere keren langs, kijkt hoe het gaat etc. etc. helpt je waarbij nodig en deze hulp wordt langzaam afgebouwd.

Begeleid kamerwonen is dat je met meerdere jongeren in 1 huis woont en begeleid wordt door een soort mentor.

Tenminste, dat is het verschil wat ik zelf heb geleerd op de SPH
Ja inderdaad, Hier sluit ik me bij aan Kamertraining kan heel breed zijn, van het leren hoe de vaatwasser werkt tot leren grenzen aangeven en vanalles wat daar nog tussen zit.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:47
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Volgens mij zijn er ook verschillende stappen binnen de kamer training die tussen niet/weinig zelfstandig en totaal zelfstandig inliggen. Waarbinnen het me logisch lijkt dat er vantevoren beoordeeld wordt naar welke je zou moeten gaan. En er zijn uiteraard verschillende redenen waarom mensen naar kamertraining gaan: Verslaving, problemen thuis, na een opname etc, en het lijkt me niet dat die allemaal in een "kamertrainingscomplex" samen zitten maar dat daar aparte trainingen voor zijn

Of sla ik nu volledig de plank mis?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 14:17
light fighter
light fighter is offline
dan denk ik dat m'n maat. werker bedoelde dat ik gewoon wel op mezelf blijf wonen zoals nu en dan wat extra begeleiding krijg in het redden van de dagelijkse dingetjes
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 17:43
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
light fighter schreef op 09-05-2005 @ 15:17 :
dan denk ik dat m'n maat. werker bedoelde dat ik gewoon wel op mezelf blijf wonen zoals nu en dan wat extra begeleiding krijg in het redden van de dagelijkse dingetjes
Dat denk ik ook, dat je begeleiding krijgt zodat je er niet helemaal alleen voor staat meteen
Maar als je het echt duidelijk wilt weten gewoon navragen, dat weet je he meis

Hoop je binnenkort weer eens op msn te spreken!
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 09:12
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
justhanna schreef op 09-05-2005 @ 18:43 :
Dat denk ik ook, dat je begeleiding krijgt zodat je er niet helemaal alleen voor staat meteen
Maar als je het echt duidelijk wilt weten gewoon navragen, dat weet je he meis

Hoop je binnenkort weer eens op msn te spreken!
ik weet dat ik het moet vragen maar goed wie weet zeggen ze in groningen wel iets heel anders maar we zullen zien hoe of wat. Ik ben eind van de avond denk ik op msn mss ook begin van de avond
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 08:57
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik zou het op mijn 14e gaan doen maar vond het niet erg aangenaam om te wonen tussen rokende probleemjongeren, dus ben lekker op mezelf gaan wonen. Is toch een eitje.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 12:27
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-05-2005 @ 09:57 :
dus ben lekker op mezelf gaan wonen. Is toch een eitje.
Ofwel, mensen die er moeite mee hebben op zich zelf te wonen zijn stupide, het is immers een 'eitje'... Wellicht bedoel je het niet rot, het komt er enkel een beetje tactloos uit..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 12:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-05-2005 @ 13:27 :
Wellicht bedoel je het niet rot, het komt er enkel een beetje tactloos uit..
Dit doet me denken aan een fragment uit een conférence van Wim Sonneveld: "Ik weet wat je wilt zeggen, alleen komt het een beetje rottig je strot uit..."
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 15:18
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-05-2005 @ 13:27 :
Ofwel, mensen die er moeite mee hebben op zich zelf te wonen zijn stupide, het is immers een 'eitje'... Wellicht bedoel je het niet rot, het komt er enkel een beetje tactloos uit..
Als je er moeite mee hebt kun je beter op kamertraining ja. Maar voor mensen die nog geen ervaring hebben op op kamer wonen gebied, ook niet kunnen koken of wat ook, maar verder geen mogelijke problemen verwachten is het een eitje ja. Ik was notabene probleemkind maar heb er geen moeite mee gehad.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 15:30
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-05-2005 @ 16:18 :
Als je er moeite mee hebt kun je beter op kamertraining ja. Maar voor mensen die nog geen ervaring hebben op op kamer wonen gebied, ook niet kunnen koken of wat ook, maar verder geen mogelijke problemen verwachten is het een eitje ja. Ik was notabene probleemkind maar heb er geen moeite mee gehad.
Matig argument. Je kunt probleemkind zijn wat betreft je gedrag jegens anderen, maar dat heeft mijn inziens niets met niet-zelfstandig-kunnen-functioneren te maken. Met huishoudelijke bezigheden ondervind ik bv geen problemen, maar op het gebied van belasting(dienst), leningen, chronisch te weinig geld en te hoge (studie)kosten daarentegen wel..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 15:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-05-2005 @ 16:18 :
Als je er moeite mee hebt kun je beter op kamertraining ja. Maar voor mensen die nog geen ervaring hebben op op kamer wonen gebied, ook niet kunnen koken of wat ook, maar verder geen mogelijke problemen verwachten is het een eitje ja. Ik was notabene probleemkind maar heb er geen moeite mee gehad.
dat jij het makkelijk vond betekent toch niet direct dat het voor iedereen een eitje is? Bovendien heeft ook niet iedereen de middelen ervoor.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 12:31
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-05-2005 @ 09:57 :
Ik zou het op mijn 14e gaan doen maar vond het niet erg aangenaam om te wonen tussen rokende probleemjongeren, dus ben lekker op mezelf gaan wonen. Is toch een eitje.
dat jij het een eitje vond hoeft niet te zeggen dat dat voor iedereen geld. Ik woon nu ook op mezelf. Maar jij hebt misschien ondersteuning van je ouders gehad of weet ik veel en als je die niet hebt kan ik je vertellen dat het iets anders ligt.
Maar goed, wat kamertraining betrefd gaat dat waarschijnlijk niet door omdat eigenlijk de verwachte problemen uit zijn gebleven *klopt af*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-05-2005, 16:52
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-05-2005 @ 16:30 :
Matig argument. Je kunt probleemkind zijn wat betreft je gedrag jegens anderen, maar dat heeft mijn inziens niets met niet-zelfstandig-kunnen-functioneren te maken. Met huishoudelijke bezigheden ondervind ik bv geen problemen, maar op het gebied van belasting(dienst), leningen, chronisch te weinig geld en te hoge (studie)kosten daarentegen wel..
Mja, ik heb het over het geheel he, ook de dingen die je dan zelf moet regelen en waar je toch zekere sociale vermogens voor nodig hebt en lef.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 16:53
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2005 @ 16:37 :
dat jij het makkelijk vond betekent toch niet direct dat het voor iedereen een eitje is? Bovendien heeft ook niet iedereen de middelen ervoor.
Dat zeg ik toch ook niet? Maar ik geloof wel dat het niet iets is waar je te zwaar over na moet denken, en gewoon uit moet proberen als je de gelegenheid krijgt, want het is i.i.g niet moeilijker dan je denkt. Je leert 't vanzelf.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 14:54
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Ik woon in een kamertraingscentrum en kan je daar dus wel het een en ander over vertellen!
Alleen heb ik nu erg weinig tijd, als je je vragen hier onder neerzet zal ik ze beantwoorden, ook kan je me altijd PM'en, je mag me ook altijd even aanspreken op MSN.

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Relatie met ouders gaat niet langer
Mischa W
45 05-11-2012 15:34
Werk, Geld & Recht Begeleid wonen, help!
thatgirl01
19 11-09-2011 13:13
Werk, Geld & Recht Kamer training
Jowziej
5 15-09-2010 15:05
Werk, Geld & Recht Op kamers
Minami
50 14-09-2006 16:10
Lichaam & Gezondheid niet slapen
mystress-darqyr
12 03-06-2003 20:40
Psychologie Teleurgesteld
Snippie
8 23-12-2002 20:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.