Oud 06-01-2006, 10:08
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Mede naar aanleiding van de vele berichtgeving van de week in diverse kranten, en persberichten van Rover, deze stelling.

Citaat:
Prestaties NS in 2005 "diep treurig"

Het is buitengewoon teleurstellend dat het de NS in 2005 bij lange na niet is gelukt om aan de afgesproken punctualiteitsnorm te voldoen. Vandaag werd duidelijk dat de NS in 2005 slechts 84,8% van de treinen op tijd liet rijden, in plaats van de afgesproken 86,5%. Zelfs passagiersonvriendelijke maatregelen zoals het vaker niet wachten op aansluitingen, dichtlassen van doorloopkoppen in intercitytreinen en het eenvoudigweg inkorten van vertraagde treinen hebben het tij niet kunnen keren. ROVER roept de gehele spoorsector op, alles op alles te zetten om hier de dringend noodzakelijke verbetering te verwezenlijken.

De reiziger is er in 2005 bekaaid van afgekomen. Het spoorverkeer is geteisterd door vier grote ontsporingen, een staking en massale computercrashes. Dit alles heeft, naast de dagelijkse storingen aan infrastructuur en treinen, regelmatig geleid tot ontwrichting van de treindienst. "Het is diep treurig dat de NS zijn afgesproken kwaliteitsnorm niet heeft gehaald. Ook in 2005 hebben honderdduizenden reizigers met een vage blik in hun gelaat op het perron zich staan afvragen of er überhaupt vandaag nog een trein kwam" , aldus Rikus Spithorst van reizigersvereniging ROVER. Overigens vindt ROVER dat het tijd wordt om niet langer de punctualiteit van treinstellen te meten, maar na het op tijd aankomen van de reizigers als uitgangspunt te nemen. Daardoor zullen maatregelen die goed zijn voor de treinpunctualiteit, maar slecht voor de reiziger, zoals in de aanhef genoemd, niet langer aantrekkelijk zijn voor de NS.

Het aandeel van de trein in de mobiliteit is in 2005 verder gekelderd: de NS vervoerde 4% meer reizigers, maar het wegverkeer is naar schatting minstens net zo hard gegroeid. Dat is jammer, maar niet verwonderlijk: terwijl de kwaliteit van het spoorvervoer is afgenomen, verhoogt de NS vrolijk de tarieven. Overigens is het tegenvallende resultaat niet uitsluitend aan NS te wijten. Spoorbeheerder ProRail is medeverantwoordelijk voor de tegenvallende cijfers. Hoewel dat niet wegneemt dat de NS eindverantwoordelijk blijft voor de kwaliteit van het reizigersvervoer per spoor, herhaalt ROVER zijn pleidooi om een deel van de meevallende aardgasbaten te besteden aan verbetering van de spoorinfrastructuur in Nederland.
Bron: Persbericht Rovernet.nl

Rover weet net als mensen die een beetje weet van het spoor hebben, dat de NS aan infrastoringen niets kunnen doen. Dat is een taak voor Prorail en indirect een taak van het ministerie van V&W. Dat zij niet genoeg geld wegleggen bij Prorail om het infrastructurele gebeuren te onderhouden, is een zaak waar NS volledig buitenstaat. Dit is des te krommer als je weet dat de infraheffing, die NS en alle andere gebruikers ven het spoor moeten betalen, elk jaar weer stijgt. Spoorvervoerders moeten dus gewoon meer gaan betalen voor mindere kwaliteit. Dat weet NS ook, maar zij kunnen niet onder die infraheffing uit.

Waar ik me dan zo kwaad om kan maken is dat Rover NS gewoon te kijk zet:
Citaat:
terwijl de kwaliteit van het spoorvervoer is afgenomen, verhoogt de NS vrolijk de tarieven. Overigens is het tegenvallende resultaat niet uitsluitend aan NS te wijten. Spoorbeheerder ProRail is medeverantwoordelijk voor de tegenvallende cijfers. Hoewel dat niet wegneemt dat de NS eindverantwoordelijk blijft voor de kwaliteit van het reizigersvervoer per spoor, herhaalt ROVER zijn pleidooi om een deel van de meevallende aardgasbaten te besteden aan verbetering van de spoorinfrastructuur in Nederland.
Zeker vehogen de spoorwegen de tarieven, daar kunnen ze niet onderuit. Overigens is Reizigers nog steeds de meest verliesgevende tak van het hele NS concern. Zeker is NS eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het reizigersvervoer (al is dat natuurlijk weer NS Reizigers, beste Rover mensen), maar als de infrastructuur een rommel is gaat het mis. Als Rover dan ook nog zegt dat bij 'een beetje sneeuw,' ja een beetje sneeuw, 15 centimeter in sommige stukken van het land is schijnbaar volstrekt normaal, de treinenloop al ontregeld is, en dat dat echt niet kan, zakt mijn broek echt af. Zie deze pagina op de site van Rover. Daar blijkt ook weer eens hoe kortzichtig en hypocriet sommige reizigers kunnen reageren.

Mijns inziens heeft Rover totaal geen benul hoe het er in een groot concern als NS aan toe gaat. Blijkt eens te meer uit het plan van een maandje terug van NS, om reizigers zoveel mogelijk verspreid over het station te laten instappen (een plan wat op de stations van Breda en Roosendaal overigens al 6 maanden zo werd uitgevoerd, dus wat dat betreft is Rover rijkelijk laat). Rover reageerde daar als volgt op:

Citaat:
Reizigersvereniging ROVER vindt het exemplarisch voor de NS dat het bedrijf reizigers bij roltrappen impliciet de schuld geeft van de achterblijvende prestaties van het bedrijf. NS deelt op sommige stations folders uit met de oproep aan reizigers om zich over het perron te verspreiden, omdat anders het instappen te lang duurt. Het bedrijf gaat daarmee voorbij aan het feit dat reizigers het vervolgens op een rennen moeten zetten om nog in te korte of op een verkeerde plaats gestopte treinen te kunnen stappen.
De NS hoopt dat meer treinen op tijd gaan rijden als mensen zich beter over het perron verspreiden en niet bij de trappen blijven staan. De NS heeft grote moeite met het op tijd laten rijden van de treinen. De met staatssecretaris Schultz van Haegen afgesproken 86,5 procent gaat waarschijnlijk niet lukken.

De NS geeft bovendien aan dat meer passagiers kunnen zitten, als ze niet allemaal één rijtuig proberen binnen te komen. Secretaris Rikus Spithorst van ROVER: "Ten koste van de zitplaatskans heeft NS net besloten om de doorloopkoppen van de intercitytreinen dicht te lassen, en nu opeens wordt NS de hoeder van de zittende reiziger..."
ROVER pleit voor betere informatie op perrons over de plek waar treinen stoppen, die ook correct is als de trein korter of langer is dan was gepland. Zolang de reiziger het met onbetrouwbare of onvolledige informatie moet doen, kan hij zich moeilijk op de juiste plek opstellen.
Zeker gaat er wel eens wat mis met treinsamenstellingen en indirect dus lengtes. Er zijn echter geen spitstreinen die maar met 2 bakken rijden, dus dan kunnen reizigers altijd nog wel gespreid gaan staan. En als ze dan verkeerd staan, kunnen reizigers misschien nog wel een stukje lopen? Hc's wachten heus wel. Als Rover wil dat NS de punctualiteit wil verbeteren, dan moeten ze niet alle plannen die dat doel hebben, zomaar afkraken.

Benieuwd wat de reacties zijn.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2006, 10:23
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik probeer de trein zoveel mogelijk te vermijden, laatste keer dat ik met de trein ging 3 uur vertraging
Ik ga liever met de auto, goedkoper (zeker als je met meerdere personen gaat), sneller, je kan voor de deur uitstappen, je hoeft niet op een perron te gaan wachten in de kou tot er eindelijk eens een trein komt.
Het enige probleem dat je hebt met de auto is file, alleen heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik 3 uur in een file moest staan, met de trein dus wel eens 3 uur vertraging gehad.
Ik ben het helemaal met ROVER eens, lekker de grond intrappen die NS, als je ziet wat je voor een kaartje betaald... en dan nog zoveel vertraging en vaak te weinig zitplaatsen... ik vind het schandalig
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 12:42
Ivo
Ivo is offline
Ik ben het wel met je eens Quantes. Een hoop vertragingen kan de NS niets aan doen (ongelukken op het spoor, werkzaamheden, storingen in de infrastructuur), maar ze draaien er wel voor op. Ook zeuren veel mensen te snel over een vertraginkje van 5 of 10 minuten. Door zo'n vertraging kun je in mijn ogen nooit te laat komen op een belangrijke afspraak. Als je met de auto gaat calculeert een normaal mens namelijk ook een marge in boven de door de routeplanner verwachtte reistijd, en zorg je dus ook dat je die 10 minuten speling wel hebt voor een belangrijke afspraak (of meer zelfs, in de ochtendspits).

Kleine vertragingen buiten beschouwing gelaten ben ik sinds september op het traject Naarden-Bussum - Utrecht Centraal en vice versa 3 keer echt vertraagd geweest en 2 keer heb ik van alternatief vervoer gebruik moeten maken. En dat bij 5x per week heen en weer reizen, vind ik nog wel meevallen.
Voor mijn vervoer naar school kies ik voorlopig nog de trein boven de auto, ookal heb ik ook een auto. Mede door m'n OV natuurlijk. Het blijft namelijk wel leuk om te zien hoe opgefokt mensen soms zijn als hun trein vertraging heeft of uitvalt. Zelf haal ik dan meestal even wat te eten en kijk rustig hoe ik dan wel thuis kan komen. En als ik een afspraak heb, dan is het lang leve de mobiele telefoon.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ivo schreef op 06-01-2006 @ 12:42 :
Door zo'n vertraging kun je in mijn ogen nooit te laat komen op een belangrijke afspraak. Als je met de auto gaat calculeert een normaal mens namelijk ook een marge in boven de door de routeplanner verwachtte reistijd, en zorg je dus ook dat je die 10 minuten speling wel hebt voor een belangrijke afspraak (of meer zelfs, in de ochtendspits).
Wanneer ik tentamen heb, ga ik altijd een uur eerder dan normaal, omdat mijn bus en trein vaak niet aansluiten door minimale vertragingen van 3 minuutjes. En wanneer ik dan per se om half 9 op de uni moet zijn, lukt dit niet eens als er vertraging is, omdat het openbaar vervoer zo vroeg niet rijdt. Nu kan ik met de auto, maar toen ik nog geen auto had, was ik wel volledig afhankelijk van het op tijd rijden van de bus en trein. Natuurlijk kan het voorkomen dat er iemand voor de trein springt, dan snap ik vertraging best. Helaas heeft de NS de dienstregeling op 'mijn' traject nu zo ontworpen, dat deze never nooit nageleefd kan worden, wat altijd minimaal 5 minuten vertraging oplevert. En daardoor is het altijd weer spannend of ik mijn aansluiting haal, iets wat ik wel vervelend vind, want de busdienstregeling is in principe netjes aangepast aan die van de NS. Dus soms kan de NS er wel iets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:57
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 06-01-2006 @ 13:28 :
*knip*

Dit heb ik ook, mijn trein komt om tien voor aan op universiteit normaal, maar laatste tijd is hij standaard 5 à 10 minuten vertraging, waardoor ik dus een uur vroeger moet vertrekken om op tijd te zijn voor verplichtte hoorcolleges enz. Idem om terug naar huis te gaan.
Ik kan begrip hebben voor zelfmoorden of een gebroken bovenleiding of een treinongeval, maar als er 3x een trein in panne valt, sorry maar op 1 week tijd is dat toch veel en lang.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 15:33
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Vandaag werd duidelijk dat de NS in 2005 slechts 84,8% van de treinen op tijd liet rijden, in plaats van de afgesproken 86,5%.
Och, die twee procentjes...

Natuurlijk baal ik ervan als de trein niet, of niet op tijd rijdt, natuurlijk is het vervelend als je soms veel eerder weg moet omdat je anders bang bent je college te missen enzovoorts. Maar ja, de ns kan ook niet overal zelf iets aan doen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 16:22
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de enige mensen die met de trein gaan en tevreden zouden moeten zijn, zijn studenten, aangezien het voor hun gratis vervoer hebt. Maar als je betaald hebt voor een kaartje en je kan na een half uur te lang wachten niet eens zitten in de trein, denk je daar anders over.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:15
Verwijderd
Dat van die aansluitingen heb je ook in België. Bussen en treinen zijn zo slecht op elkaar afgestemd dat een minimale vertraging van een paar minuten je makkelijk een half uur of een uur langer laat reizen omdat je moet wachten op de volgende aansluiting.

Maar ja, sneeuw en bladeren, of dat nu het probleem is van Prorail of NS. Ik vind het idioot dat de treinen dan niet kunnen rijden. Gaan mensen al extra met het openbaar vervoer en dan kan dat ook niet rijden.

Ik ben vrijdagavond 30 december in volle sneeuw naar huis gereden, normaal gezien een uur rijden. Ik heb er idd 2 uur over gedaan, maar mijn auto kwam wel vooruit. En ik had geen sneeuwkettingen opliggen en ik heb vrijwel de hele tijd tussen de 40 en de 70 kunnen rijden, er was niet gestrooid. Hoe kan het dan dat een trein op een vastgelegd spoor niet vooruit kan komen, al is het dan een stuk langzamer?

Overigens, toevoeging: De bussen deden het ook. Ook met vertraging, maar de stadsbussen in Tilburg, de verbinding tussen Tilburg en Baarle en de verbinding door de Belgische bus Baarle-Turnhout reden ook gewoon.

Laatst gewijzigd op 06-01-2006 om 17:17.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het argument 'dat de NS niets kan doen aan zijn infrastructuur' is totale nonsens.

Wie betaald bepaald, oftewel, als de NS bij Railion de vuist op tafel slaat en beter spoor eist dan komt dat er.

Onzin dat het niet hun schuld zou zijn, ze waren in staat het tig jaar lang te verwaarlozen, nu is het opknappen ook hun probleem.


Bovendien is de NS met allerlei ronduit vreemde maatregelen bezig, altijd boetes uitschrijven, terecht of niet, folders of mensen zich aub willen verspreiden, ondanks dat je daarmee een kans op een plaats misloopt?

Nonsens, de NS moet eens aan de slag gaan voor de mensen in plaats van de aandeelhouders.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 19:54
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2006 @ 17:39 :
(...)

Nonsens, de NS moet eens aan de slag gaan voor de mensen in plaats van de aandeelhouders.
De overheid, als aandeelhouder, moet eens serieus gaan afvragen wat ze nu eigenlijk wil met de NS; houden zoals nu, in een zielige halfbakken poging 'geprivatiseerd' (ahum) te werken, of het weer gewoon volledig met de mantel der overheidsliefde bedekken.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 22:52
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 06-01-2006 @ 13:28 :
Wanneer ik tentamen heb, ga ik altijd een uur eerder dan normaal, omdat mijn bus en trein vaak niet aansluiten door minimale vertragingen van 3 minuutjes. En wanneer ik dan per se om half 9 op de uni moet zijn, lukt dit niet eens als er vertraging is, omdat het openbaar vervoer zo vroeg niet rijdt. Nu kan ik met de auto, maar toen ik nog geen auto had, was ik wel volledig afhankelijk van het op tijd rijden van de bus en trein. Natuurlijk kan het voorkomen dat er iemand voor de trein springt, dan snap ik vertraging best. Helaas heeft de NS de dienstregeling op 'mijn' traject nu zo ontworpen, dat deze never nooit nageleefd kan worden, wat altijd minimaal 5 minuten vertraging oplevert. En daardoor is het altijd weer spannend of ik mijn aansluiting haal, iets wat ik wel vervelend vind, want de busdienstregeling is in principe netjes aangepast aan die van de NS. Dus soms kan de NS er wel iets aan doen.
Dat je bus niet lekker aansluit, daar kan de NS weinig aan doen. Dat probleem heb ik ook (als ik de bus naar het station neem moet ik een kwartier eerder weg als wanneer ik de fiets pak). Busdiensten zijn overigens niet vrijwel nergens aangepast aan de NS, het is hooguit toeval dat trein en bus enigsinds op elkaar aan moeten sluiten.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 23:10
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ivo schreef op 06-01-2006 @ 22:52 :
Dat je bus niet lekker aansluit, daar kan de NS weinig aan doen. Dat probleem heb ik ook (als ik de bus naar het station neem moet ik een kwartier eerder weg als wanneer ik de fiets pak). Busdiensten zijn overigens niet vrijwel nergens aangepast aan de NS, het is hooguit toeval dat trein en bus enigsinds op elkaar aan moeten sluiten.
Op het traject wat ik bereis, is de dienstregeling van de bus zeker weten aangepast aan die van de NS. Het lijkt me tenminste nonsens dat en de chauffeurs van die lijn en de klantenservice van de busmaatschappij verkeerde informatie daarover verstrekken. Helaas loopt de aansluiting voor de reizigers echter vaak nog mis, omdat de trein dus sinds de nieuwe dienstregeling altijd vertraging heeft. En daar kan de NS wel wat aan doen door hun dienstregeling niet onmogelijk te maken.
Bovendien kan ik moeilijk op de fiets naar het station, dat kost me anderhalf uur (35 minuten met de bus).
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 07:39
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2006 @ 17:39 :
Het argument 'dat de NS niets kan doen aan zijn infrastructuur' is totale nonsens.

Wie betaald bepaald, oftewel, als de NS bij Railion de vuist op tafel slaat en beter spoor eist dan komt dat er.

Onzin dat het niet hun schuld zou zijn, ze waren in staat het tig jaar lang te verwaarlozen, nu is het opknappen ook hun probleem.


Bovendien is de NS met allerlei ronduit vreemde maatregelen bezig, altijd boetes uitschrijven, terecht of niet, folders of mensen zich aub willen verspreiden, ondanks dat je daarmee een kans op een plaats misloopt?

Nonsens, de NS moet eens aan de slag gaan voor de mensen in plaats van de aandeelhouders.
Ten eerste is het niet Railion waarop de NS boos moetworden, maar Prorai. Railion is voor goederenvervoer.

De NS heeft het spoor zeer zeker niet verwaarloost, maar heeft waar nodig op tijd onderhoud verricht. Echter, dit kost veel geld en dat kreeg de NS onvoldoende toegeschoven van de overheid indertijd. Veel spoorlijnen zijn nu weer toe aan hun groot onderhoud.

Als je je verspreidt over het perron opstelt, heb je heel vaak meer kans op een plaats. Als alles zich in de twee middelste bakken van een trein propt, zitten die vol. Mooi praktijkvoorbeeld: de 3600-sneltrein tussen Breda en Roosendaal. 's Middags zitten de achterste 2 bakken helemaal stampvol, en naarmate je verder naar voren gaat, krijg je meer plaats. Dit komt gewoon doordat de uitgangen van de stations in Etten-Leur en Roosendaal dicht bij het achtereind van het peroon liggen en mensen niet willen lopen. Als je je verspreidt opstelt, hoef je echt niet te staan hoor.
Probleem hierbij is wel dat je soms niet weet hoe lang een trein is, en ja, dan kun je wel eens moeten staan. Maar als een trein te kort is, zul je dat toch al vaak moeten, en je betaald bovendien om vervoerd te worden, niet voor een gegarandeerde zitplaats.

En dat de NS eerst eens naar de klanten zouden moeten gaan luisteren: wat nare man zegt, de overheid zou eerst eens duidelijke afspraken moeten maken, zowel intern als met de NS. De verkapte privatisatie, zoals nu, werkt niet. Wachten totdat dat in Den Haag is doorgedrongen.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 11:01
Verwijderd
Het is dan toch ook belachelijk dat als er 15 cm sneeuw ligt dat de treinen dan niet rijden. In Rusland rijden er treinen als er een meer dan een halve meter sneeuw ligt.

Zoals fokke en sukke ooit al mooi aangaven:

Fokke leest krant: "Winterse sneeuwval brengt de ns in problemen"
Sukke: Het leven op aarde brengt de NS in problemen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 13:12
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-01-2006 @ 11:01 :
Het is dan toch ook belachelijk dat als er 15 cm sneeuw ligt dat de treinen dan niet rijden. In Rusland rijden er treinen als er een meer dan een halve meter sneeuw ligt.
Ja, het spoorwegennetwerk in Rusland is dan ook precies hetzelfde als hier Niet dus, de afstanden zijn daar veel groter en de frequenties lager. Als er in Nederland maar één keer in de twee uur een trein van Maastricht naar Groningen (oid) zou rijden, zonder ergens te stoppen, dan zou dat waarschijnlijk ook prima gaan. Bovendien is het klimaat daar ook heel anders, in Nederland sneeuwt het hoogstens een paar dagen per jaar.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 13:31
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
84,8% van de treinen rijdt op tijd. Dat is een goede prestatie wanneer je kijkt hoe vol sommige baanvakken zijn (>12 treinen/uur). Verder wordt er wel aan de eisen voldaan wanneer extreme dagen (in maart en november afgelopen jaar) niet meegeteld worden. Het is toch logisch dat NSR er niets aan kan doen dat de Moerdijkbrug met een lagere snelheid bereden moet worden wegens westerstorm?

@Ivo, regionale vervoerders en de NS moeten nieuwe dienstregelingen met elkaar overleggen om tot zo goed mogelijke aansluitingen te komen. Dit kan niet altijd, omdat zo'n groot netwerk nou eenmaal erg complex is.

@T_ID, ze kunnen wel boos worden op Railion, maar waarom? Omdat zij goederentreinen laten rijden? Ze kunnen, terecht, boos worden op ProRail. Want ProRail zorgt er niet altijd voor dat treinen op tijd kunnen laten rijden. Op het traject Dordrecht - Breda rijdt er heel vaak een goederentrein net voor de intercity, dan zit de intercity er minimaal tot Lage Zwaluwe achteraan te hobbelen. Echter zijn veel van deze problemen opgelost als de goederentreinen over de Betuweroute gaan rijden.

Verder heeft NSR de infrastructuur niet verwaarloosd, maar was dit het bedrijf van voor de privatisering. Daar zitten zij nu mee, tuurlijk is dat vervelend maar er wordt nu weer geld gepompt in verbetering van infrastructuur. Veels te weinig, want er kan maar een klein deel van het achterstallige onderhoud mee worden opgelost.

@Lucky Luciano, het netwerk in Rusland is natuurlijk heel anders dan in Nederland. Daar is het gebouwd op extreme kou en veel lagere frequenties.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 14:20
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Tsja, wat kan je hier een hoop op zeggen.

Rover. Wat zeikerig, doen ze soms ook bewust. Je kunt je afvragen of Rover een boodschap moet hebben aan de problemen bij ProRail. Rover is een reizigersvereniging, de reizigers willen een product van NS. Dat "de leverancier" van NS zijn zaakjes niet op orde heeft, zegt mij puur als klant niks.

Over het verspreiden langs de perrons. Rover vindt dat geen verkeerd idee, ze vindt het alleen verkeerd dat NS hier nu mee komt om haar punctualiteitsprobleem mee op te lossen.

Over het aantal rampdagen. Dat is inderdaad hoog dit jaar. Volgens mij maakt dat weinig uit voor de punctualiteitscijfers. Opgeheven treinen tellen immers niet mee. Daarbij komt dat ProRail dit jaar wel een daling in het aantal losse sein- en wisselstoringen heeft weten te bewerkstelligen. Mijn eigen indruk is dat vertraging nog steeds heel vaak aan NS zelf te wijten is. [uiteraard kan ik daaruit niets algemeens afleiden] Typerend vind ik het ook dat ze over hun eigen falen niks zeggen.

De aansluitingen bus en trein is net zoveel zaak voor NS als voor de busonderneming. Ze zijn daar ook heus wel samen mee bezig. Het is echter zo dat het voor het landelijke NS veel moeilijker aanpassen is dan voor de regionale busonderneming. De oplossing? Lijngebonden rijden, waar NS - en helaas maar een klein deel van haar personeel - mee wil experimenteren.

@Mutant: Het rijden op zich zou redelijk gaan, alleen gingen veel wissels kapot.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 16:51
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 08-01-2006 @ 13:12 :
Ja, het spoorwegennetwerk in Rusland is dan ook precies hetzelfde als hier Niet dus, de afstanden zijn daar veel groter en de frequenties lager. Als er in Nederland maar één keer in de twee uur een trein van Maastricht naar Groningen (oid) zou rijden, zonder ergens te stoppen, dan zou dat waarschijnlijk ook prima gaan. Bovendien is het klimaat daar ook heel anders, in Nederland sneeuwt het hoogstens een paar dagen per jaar.
Net alsof er tussen st petersburg en moskou geen andere plaatsen liggen...
Verder zie ik dan nog steeds niet in waarom we hun technologie niet overnemen mbt het berijdbaar houden van het spoor.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2006, 16:58
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2006 @ 16:51 :
Net alsof er tussen st petersburg en moskou geen andere plaatsen liggen...
Verder zie ik dan nog steeds niet in waarom we hun technologie niet overnemen mbt het berijdbaar houden van het spoor.
Tuurlijk wel, neemt niet weg dat de frequentie daar veel lager is. Treinen gaan daar twee keer per dag of nog minder.

Ik heb geen verstand van het berijdbaar houden van het spoor op de Russische manier, maar het lijkt mij dat ze daar veel meer tijd voor hebben.

In Japan, waar de frequenties hoog zijn vervangen ze 's nachts een stuk spoor van 100 meter en zo gaan ze altijd door. Na de laatste trein en voor de eerste trein, dat schijnt goed te werken.

Nederland kan je beter (qua frequenties) met Japan dan met Rusland vergelijken.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 21:20
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2006 @ 16:51 :
Net alsof er tussen st petersburg en moskou geen andere plaatsen liggen...
Verder zie ik dan nog steeds niet in waarom we hun technologie niet overnemen mbt het berijdbaar houden van het spoor.
Wat Arrow ook zegt, als je naar de frequentie kijkt van de Nederlandse treinen. Het baanvak Rotterdam - Den haag HS is per uur 58 minuten bezet met treinen! Nederland heeft samen met Japan een van de drukst bereden spoorwegnetten in Nederland. Dat vereist een heel andere technologie. Bovendien liggen Nederlandse stations vaak dicht op elkaar (denk bijvoorbeeld aan de Zoetermeerlijn of Utrecht - Duivendrecht), waardoor treinen heel veel moeten optrekken en afremmen.

En een pak sneeuw van een halve meter is makkelijker te verwijderen dan vallende blaadjes of ijsvorming.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Quantes schreef op 08-01-2006 @ 21:20 :
Wat Arrow ook zegt, als je naar de frequentie kijkt van de Nederlandse treinen. Het baanvak Rotterdam - Den haag HS is per uur 58 minuten bezet met treinen! Nederland heeft samen met Japan een van de drukst bereden spoorwegnetten in Nederland. Dat vereist een heel andere technologie. Bovendien liggen Nederlandse stations vaak dicht op elkaar (denk bijvoorbeeld aan de Zoetermeerlijn of Utrecht - Duivendrecht), waardoor treinen heel veel moeten optrekken en afremmen.

En een pak sneeuw van een halve meter is makkelijker te verwijderen dan vallende blaadjes of ijsvorming.
Dat is natuurlijk niet waar, ik reis regelmatig tussen DH-HS en R'dam en ik zie regelmatig lege sporen. Het is misschien zo dat de frequentie iets hoger ligt maar er is heus nog wel tijd om een ruimwagon er tussen te zetten, of desnoods voor elke trein.

Dat was een voorbeeld
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 22:42
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 08-01-2006 @ 16:58 :
Tuurlijk wel, neemt niet weg dat de frequentie daar veel lager is. Treinen gaan daar twee keer per dag of nog minder.

Ik heb geen verstand van het berijdbaar houden van het spoor op de Russische manier, maar het lijkt mij dat ze daar veel meer tijd voor hebben.

In Japan, waar de frequenties hoog zijn vervangen ze 's nachts een stuk spoor van 100 meter en zo gaan ze altijd door. Na de laatste trein en voor de eerste trein, dat schijnt goed te werken.

Nederland kan je beter (qua frequenties) met Japan dan met Rusland vergelijken.
Maar je zou bv de locomotief kunnen uitrusten met een blaasinstallaties als er blaadjes op het spoor liggen, of met een verhittingselement als het vriest.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 23:06
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2006 @ 22:42 :
Maar je zou bv de locomotief kunnen uitrusten met een blaasinstallaties als er blaadjes op het spoor liggen, of met een verhittingselement als het vriest.
Als zoiets echt zou werken, denk je dat dat er dan niet allang zou zijn? Bovendien loont het natuurlijk niet om dure aanpassingen te gaan maken waar je slechts een aantal weken in het jaar profijt van hebt.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 23:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 08-01-2006 @ 13:31 :
T_ID, ze kunnen wel boos worden op Railion, maar waarom? Omdat zij goederentreinen laten rijden? Ze kunnen, terecht, boos worden op ProRail. Want ProRail zorgt er niet altijd voor dat treinen op tijd kunnen laten rijden.
Stating the obvious, dat werd boven je ook al geschreven.

Andere dochteronderneming dan, maar hetzelfde punt, de NS heeft invloed op hen, dus probleem van de NS als het niet werkt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 00:09
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 08-01-2006 @ 23:06 :
Als zoiets echt zou werken, denk je dat dat er dan niet allang zou zijn? Bovendien loont het natuurlijk niet om dure aanpassingen te gaan maken waar je slechts een aantal weken in het jaar profijt van hebt.
Dat eerste slaat natuurlijk nergens op. Er zijn zat dingen waarvan men vermoedt dat ze werken, maar die zijn er ook nog niet.
Ja, het steeds ophogen van de ritprijs bij een achteruitgaande service past meer in het monopolistische straatje van de ns
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 12:38
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2006 @ 22:40 :
Dat is natuurlijk niet waar, ik reis regelmatig tussen DH-HS en R'dam en ik zie regelmatig lege sporen. Het is misschien zo dat de frequentie iets hoger ligt maar er is heus nog wel tijd om een ruimwagon er tussen te zetten, of desnoods voor elke trein.

Dat was een voorbeeld
Je vergeet dat de ruimte die een trein nodig heeft niet alleen de ruimte van de daadwerkelijke trein is. Er zit ook een veiligheid ingebouwd, als een trein 140 km/h of 160 km/h (sommige baanvakken is dat toegestaan) heb je ruimte nodig om een trein te laten afremmen zonder dat deze de trein ervoor ramt.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:41
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-01-2006 @ 23:43 :
Stating the obvious, dat werd boven je ook al geschreven.

Andere dochteronderneming dan, maar hetzelfde punt, de NS heeft invloed op hen, dus probleem van de NS als het niet werkt.
De wereld is groter dan de NS en ProRail. Tuurlijk heeft de NS invloed en dat weten ze ook wel. Vergeet niet dat er nog meer bedrijven zijn (Railion, DLC, ERS, etc, etc...) en goederentreinen zijn meer waard dus die moeten ook meer spoorheffing betalen aan ProRail.
ProRail bulkt ook niet van het geldt om zomaar elke eis in te kunnen willigen van de NS.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:45
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-01-2006 @ 00:09 :
Dat eerste slaat natuurlijk nergens op. Er zijn zat dingen waarvan men vermoedt dat ze werken, maar die zijn er ook nog niet.
Ja, het steeds ophogen van de ritprijs bij een achteruitgaande service past meer in het monopolistische straatje van de ns
Er wordt toch ook geexperimenteerd met dingen om vierkante wielen tegen te gaan? Bijvoorbeeld bij NedTrain in Leidschendam, daar staat een kuilwielenbank en die werkt.

Om gladheid tegen te gaan: er zijn/waren bijvoorbeeld een paar ICM stellen uitgerust met zandstrooiers. Er wordt echt wel wat aan gedaan, maar dat moet dan toch goed worden getest?

De stijging van de ritprijs heeft niet alleen te maken met service. Lonen stijgen ook van het personeel en de infrastructurele belasting van de NS ook. Vergeet niet dat de NS één van de beste spoorbedrijven in de wereld is.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:17
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 12:45 :
Er wordt toch ook geexperimenteerd met dingen om vierkante wielen tegen te gaan? Bijvoorbeeld bij NedTrain in Leidschendam, daar staat een kuilwielenbank en die werkt.

Om gladheid tegen te gaan: er zijn/waren bijvoorbeeld een paar ICM stellen uitgerust met zandstrooiers. Er wordt echt wel wat aan gedaan, maar dat moet dan toch goed worden getest?

De stijging van de ritprijs heeft niet alleen te maken met service. Lonen stijgen ook van het personeel en de infrastructurele belasting van de NS ook. Vergeet niet dat de NS één van de beste spoorbedrijven in de wereld is.
Je had, ik mee de 853, die een speciale installatie voor Sandite aan boord had.

@LuckyLuciano: je hebt ook nog de tijden dat een trein een blok bezet houdt, er er zullen altijd een paar paden in de vaststaande dienstregeling worden vrijgehouden voor extra treinen of omgeleide goederentreinen.

En als je, net zoals bij zowat alle andere spoorbedrijven,zou kijken hoeveel treinen van de NS 5 minuten of meer te laat komen, is Nederland echt heel ghoog geklasserd.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:35
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Quantes schreef op 09-01-2006 @ 14:17 :
Je had, ik mee de 853, die een speciale installatie voor Sandite aan boord had.

NS pakt problemen aan met weerbericht

NS heeft alsnog een manier gevonden om de gladde sporen te lijf te gaan. Het bedrijf heeft daarvoor een speciaal weerbericht in het leven geroepen. Dat weerbericht, gebaseerd op de weersverwachting en meetgegevens van de rails, moet ervoor zorgen dat de sporen gericht behandeld kunnen worden met Sandite, een gel die de sporen stroef maakt. Het weerbericht is ook bedoeld als voorbereiding van machinisten. Als ze weten dat het glad is op hun traject, moeten ze bijvoorbeeld eerder remmen en langzamer optrekken.



Een andere maatregel die NS wil nemen, is het moderniseren van het elektronische antiblokkeersysteem op remmen van de wat oudere treinen. Verder is het onderzoeksinstituut van NS geïnteresseerd in het automatische zandstrooisysteem, de ‘smartsender’. De combinatie van Sandite en de smartsender zorgde in Engeland voor zestig procent minder uitvallende treinen.



NS heeft dit jaar zo’n 350 treinen uit de dienstregeling moeten schrappen, omdat de gladde sporen ertoe leidden dat de wielen onregelmatig afsleten.

[Bron: NS]
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:45
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 14:35 :
NS pakt problemen aan met weerbericht

NS heeft alsnog een manier gevonden om de gladde sporen te lijf te gaan. Het bedrijf heeft daarvoor een speciaal weerbericht in het leven geroepen. Dat weerbericht, gebaseerd op de weersverwachting en meetgegevens van de rails, moet ervoor zorgen dat de sporen gericht behandeld kunnen worden met Sandite, een gel die de sporen stroef maakt. Het weerbericht is ook bedoeld als voorbereiding van machinisten. Als ze weten dat het glad is op hun traject, moeten ze bijvoorbeeld eerder remmen en langzamer optrekken.



Een andere maatregel die NS wil nemen, is het moderniseren van het elektronische antiblokkeersysteem op remmen van de wat oudere treinen. Verder is het onderzoeksinstituut van NS geïnteresseerd in het automatische zandstrooisysteem, de ‘smartsender’. De combinatie van Sandite en de smartsender zorgde in Engeland voor zestig procent minder uitvallende treinen.



NS heeft dit jaar zo’n 350 treinen uit de dienstregeling moeten schrappen, omdat de gladde sporen ertoe leidden dat de wielen onregelmatig afsleten.

[Bron: NS]
Hadden ze onder andere 's nachts pendelen op Den Bosch-Nijmegen, Sandite-treinen 's nachts.En dit perbericht kende ik al
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 15:33
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Voor de rest. (A)
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:20
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 15:33 :
Voor de rest. (A)
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:10
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 14:35 :
NS pakt problemen aan met weerbericht

*persbericht*
lol, die informatie is minstens 2 jaar oud

Overigens:
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 12:45 :
Er wordt toch ook geexperimenteerd met dingen om vierkante wielen tegen te gaan? Bijvoorbeeld bij NedTrain in Leidschendam, daar staat een kuilwielenbank en die werkt.
Die kuilwielenbank is nou niet bepaald een experiment, dat doen ze al vrij lang. Die hebben ze volgens mij in elk Onderhoudsbedrijf in Nederland. Het is ook niet iets dat vierkante wielen tegengaat, het verhelpt het alleen.

Overigens #2: Op dit moment doen niet de vierkante wielen, maar vooral de stuifsneeuw van laatst het materieel, en dan vooral de IRM's, de das om.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 15:46
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 10-01-2006 @ 22:10 :
lol, die informatie is minstens 2 jaar oud

Overigens:
Die kuilwielenbank is nou niet bepaald een experiment, dat doen ze al vrij lang. Die hebben ze volgens mij in elk Onderhoudsbedrijf in Nederland. Het is ook niet iets dat vierkante wielen tegengaat, het verhelpt het alleen.

Overigens #2: Op dit moment doen niet de vierkante wielen, maar vooral de stuifsneeuw van laatst het materieel, en dan vooral de IRM's, de das om.
Dat stond er ook bij, dus dat is mij bekend ja.

En laten VIRM'tjes nou net overal rijden.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 13:02
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 11-01-2006 @ 15:46 :
Dat stond er ook bij, dus dat is mij bekend ja.

En laten VIRM'tjes nou net overal rijden.
Nee. Planmatig niet in Limburg, in de praktijk willen ze vooral de laatste wekrne nog weleens in de 800/900 rondslingeren...
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-01-2006, 19:34
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Quantes schreef op 12-01-2006 @ 13:02 :
Nee. Planmatig niet in Limburg, in de praktijk willen ze vooral de laatste wekrne nog weleens in de 800/900 rondslingeren...
En in Friesland ook niet.

Overal dient niet letterlijk te worden opgevat.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:18
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 12-01-2006 @ 19:34 :
En in Friesland ook niet.

Overal dient niet letterlijk te worden opgevat.
Helaas, enkele stoptreinen Zwolle<->Leeuwarden rijden gepland met IRM.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 11:00
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 12-01-2006 @ 19:34 :
En in Friesland ook niet.

Overal dient niet letterlijk te worden opgevat.
Wat Keyser Saus zegt Je hebt altijd nog de diensten naar Amsterdam en Rotterdam
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.