Oud 04-07-2015, 15:05
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
en daarnaast lees ik net ook dat het D rijbewijs pas vanaf je 21e is met aparte theorie.
Helemaal waar ja, tenzij je een baan als buschauffeur hebt/krijgt: samen met je (toekomstige) werkgever kun je ontheffing van die leeftijdsgrens aanvragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2015, 01:26
Aszleyy
Avatar van Aszleyy
Aszleyy is offline
Citaat:
Ik vind 20 behoorlijk weinig ja. Ik had een pakket van 40 lessen van een uur incl. afrijden, in eerste instantie.
Ik kan gwn goed rijden hihi
Met citaat reageren
Oud 19-12-2017, 14:59
AG1989
Avatar van AG1989
AG1989 is offline
Ik heb een pakket van 36 lessen aangeschaft en ik was er uiteindelijk maar 25 nodig. Maar goed, dit zal voor iedereen verschillend zijn. De ene rijdt met wat meer vertrouwen en de ander is wellicht wat gespannener. Ik zou zeggen, neem een proeflesje af en bekijk hoe het gaat. Beslis op basis van die les hoeveel lessen je afneemt.
__________________
Hi
Met citaat reageren
Oud 21-12-2017, 16:14
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
34 lessen 3 exames
Met citaat reageren
Oud 18-01-2018, 11:49
Joell199
Avatar van Joell199
Joell199 is offline
14 rijlessen gehad, mag 8 februari afrijden.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2018, 13:23
svartal
svartal is offline
Maakt uiteindelijk allemaal heel weinig uit, wat wel heel veel uitmaakt is wat voor route krijg je tijdens je examen en wat kom je vervolgens wel of niet aan medeweggebruikers tegen op diezelfde route tijdens die 20-25 min, en krijg je om het even simpel uit te drukken de 1.0 naairoute van die examinator dan kunnen ze er zelfs bij de beste bestuurder van het land er altijd wel een verhaaltje aan vast plakken.

Dat je de wagen normaal kunt besturen is "in theorie" gewoon voldoende, en dit zeg ik niet als grap maar omdat het gewoon waarheid is.
Zo kunnen de grootste brokkenpiloten soms gewoon binnen een lachwekkend aantal lesuurtjes wel slagen via de helderziende supermensen van het cbr en de meeste brave voorzichtige bestuurders na een examen of 5 niet.

En om het helemaal mooi te maken komt er vervolgens nog bij dat echt leren rijden pas begint zodra je dat rijbewijs hebt (allemaal heel logisch).

Kortom het is in brede lijnen in grote (en dure) grap want elke dag gaat er bijv een Roemeense boer uit de plaats timishoarma die daar waar je 3 rotondes en 5 fietsers hebt destijds even alle bruikbare rijstempels heeft gehaald voor een prikkie en vergeleken met hier in een lachwekkende verkeerssituatie en dat mag gewoon met 40 ton hier de weg over en betaald ook nog precies 0 eurocent wegenbelasting.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2018, 23:03
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik denk dat het aantal rijlessen wat je nodig hebt wel uitmaakt. Niet financieel gezien (alhoewel het best vervelend is natuurlijk als je veel meer dan gepland moet dokken), maar wel om rijvaardigheden. De een heeft gigantisch aanleg of rijd al jaren trekken waardoor hij of zij enorm weinig lessen nodig heeft, terwijl een ander met een paar lessen er bij het cbr wel bij tussendoor vliegt omdat de omstandigheden tijdens het examen gunstig zijn terwijl het echt een brokkenpiloot in spé is. Ik denk dat je beter 10 rijlessen meer kunt hebben en betere technische beheersing en meer vertrouwen in je eigen kunnen kunt hebben dan snel slagen maar bijv. bang achter het stuur zijn, niet fatsoenlijk kunnen parkeren of steeds deuken te rijden
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 10:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Mijn ex had vrij snel zijn rijbewijs, maar de eerste maanden bij hem in de auto sloeg hij bij elk stoplicht af en had hij eigenlijk nog niet genoeg voertuigbeheersing. Ik heb een stuk langer les gehad, maar reed vervolgens wel zo goed als probleemloos met auto's van vrienden en kennissen waar ik dan voor het eerst zelf in reed.

In mijn ervaring bevat zo'n route van het CBR vaak wel dezelfde elementen. Het is natuurlijk heel naar als je zakt, maar tegelijkertijd vind ik het heel goed dat men streng is. Je moet het toch ooit echt goed kunnen, want hoe langer je je rijbewijs hebt hoe meer je onbewust slordiger gaat rijden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 10:44
svartal
svartal is offline
Citaat:
Ik denk dat het aantal rijlessen wat je nodig hebt wel uitmaakt.
Wel voor de ervaring als je uiteindelijk de weg op mag, maar voor het examen te halen hoeft dat niet.
Er is niks bekend over hoeveel rijervaring/rijlessen iemand wel of niet heeft bij een examinator, dus iemand kan in theorie gewoon via vader of moeders een beetje leren rijden en vervolgens met 0 lesuren via een rijschool examen af gaan leggen en als de route en examinator dan meezit kun je gewoon slagen.

Nou zal er geen rijschool zijn die met 0 lesuren een examen voor je gaat aanvragen, maar er zullen er wel zijn die het voor een beperkt aantal uurtjes doen.

En dat het zo werkt is tragisch maar toch ook de realiteit, want geen enkele examinator is helderziende en heeft dus ook geen idee hoe een mens na een ritje van 20-25 min de rest van zijn of haar leven rond gaat rijden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 12:00
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik snap wat je bedoeld (ben het er overigens niet geheel mee eens), maarde vraag die ik bij je terug probeer te leggen is hoe waardevol een rijbewijs nog is als je voor geen meter kunt rijden. Is het niet veel fijner om gewoon goed en bekwaam te kunnen rijden dan snel je rijbewijs te hebben?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 12:33
svartal
svartal is offline
Citaat:
Ik snap wat je bedoeld (ben het er overigens niet geheel mee eens), maarde vraag die ik bij je terug probeer te leggen is hoe waardevol een rijbewijs nog is als je voor geen meter kunt rijden. Is het niet veel fijner om gewoon goed en bekwaam te kunnen rijden dan snel je rijbewijs te hebben?
Die waarde is dan vooral dat je verzekerd bent, en niet het risico loopt dat je via een ongeval (wat niet eens jou schuld hoeft te zijn) financieel levenslang krijgt.

De waarde zou inderdaad moeten zijn dat iemand voldoende kennis en ervaring heeft, maar die gegevens die zijn er niet bij een examen en is dus voor een examinator onbekend waardoor dus de situaties ontstaan (waarschijnlijk elke dag opnieuw) dat de brave voorzichtige examenkandidaat met meer als een gemiddeld aantal lesuren zakt maar de aankomende brokkenpiloot met een handjevol lesuren slaagt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 14:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat het wel tegenvalt hoeveel mensen er met weinig les zo even slagen, het CBR is behoorlijk streng
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 15:33
svartal
svartal is offline
Citaat:
Ik denk dat het wel tegenvalt hoeveel mensen er met weinig les zo even slagen, het CBR is behoorlijk streng
Gemiddeld is het aantal lesuren rond de 38, wat een toch wel een aardig aantal uurtjes is maar als je dan bedenkt dat je na 38 uur vervolgens een vrijbrief voor het leven krijgt is het eigenlijk ook weer heel weinig.

Ik weet alleen uit persoonlijke ervaring ook dat er bij dat cbr wel is hele verkeerde keuzes gemaakt zijn met fatale gevolgen, of anders gezegd hoe streng ze het ook maken er kan nog altijd net zo gemakkelijk iemand slagen die op dat korte stukje een goeie indruk maakte maar waar het vervolgens binnen enkele jaren op de grootst denkbare manier fout gaat.

En dat is eigenlijk ook het hele probleem van dat rijbewijs halen anno 2018, dat dat (nog altijd) allemaal via 1 moment opname besloten wordt, en wat dat concept vervolgens nog mooier maakt is dat iemand pas echt leert rijden nadat diegene geslaagd is voor die momentopname en pas dan na een aantal jaar (afhankelijk hoeveel km's iemand maakt) komt er pas echt een duidelijk beeld van hoe gaat diegene door het verkeer.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 16:38
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik vind het een stuk gevaarlijker dat ouderen nog de weg op mogen, die hun rijbewijs haalden in de tijd dat er nog amper rotondes waren (en die dus bijvoorbeeld nooit of te laat richting aangeven op de rotonde omdat ze nooit geleerd hebben daar veilig op te rijden) en die situaties gewoon niet goed meer kunnen overzien. Men laat ouderen wel keuren op zicht bijvoorbeeld, maar niet op daadwerkelijk gedrag en reactievermogen op de weg. Toen die mensen rijexamen deden was het allemaal heel veel soepeler dan het nu is
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-02-2018, 18:20
svartal
svartal is offline
Citaat:
Ik vind het een stuk gevaarlijker dat ouderen nog de weg op mogen, die hun rijbewijs haalden in de tijd dat er nog amper rotondes waren (en die dus bijvoorbeeld nooit of te laat richting aangeven op de rotonde omdat ze nooit geleerd hebben daar veilig op te rijden) en die situaties gewoon niet goed meer kunnen overzien. Men laat ouderen wel keuren op zicht bijvoorbeeld, maar niet op daadwerkelijk gedrag en reactievermogen op de weg. Toen die mensen rijexamen deden was het allemaal heel veel soepeler dan het nu is
Inderdaad weer zo'n mooi voorbeeld, iemand krijgt vanwege leeftijd enige controle voor het rijden maar een stukje rijden maakt geen onderdeel uit van die controle

Maar het overgrote deel van die ouderen zijn nog wel gewend aan het Nederlandse verkeer, zo heb je dus ook die Roemeense boer uit Timishoarma waar de gemiddelde verkeerssituatie nog niet een heel klein beetje in de buurt komt met de alledaagse drukte in Nederland.

Al bij al is er gewoon een hoop rondom dat rijbewijs wat toch een heel stukje beter/moderner zou kunnen alleen kom je dan in de meeste gevallen uit bij de vraag: ja allemaal heel leuk maar wat kost dat wel niet?

Voor iedereen die het nog wil halen zou ik toch wel zeggen denk even goed na hoe hard je het de komende 5 tot hooguit 10 jaar nodig hebt.
Want het zou zomaar kunnen dat binnen 10 jaar (en mogelijk nog wel eerder) alle nieuwe voertuigen die dan op de wegen komen uitgerust zijn met een zelfrijdend systeem en dan heb je dus ook geen rijbewijs nodig.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2018, 10:25
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ik denk dat het aantal rijlessen wat je nodig hebt wel uitmaakt. Niet financieel gezien (alhoewel het best vervelend is natuurlijk als je veel meer dan gepland moet dokken), maar wel om rijvaardigheden. De een heeft gigantisch aanleg of rijd al jaren trekken waardoor hij of zij enorm weinig lessen nodig heeft, terwijl een ander met een paar lessen er bij het cbr wel bij tussendoor vliegt omdat de omstandigheden tijdens het examen gunstig zijn terwijl het echt een brokkenpiloot in spé is. Ik denk dat je beter 10 rijlessen meer kunt hebben en betere technische beheersing en meer vertrouwen in je eigen kunnen kunt hebben dan snel slagen maar bijv. bang achter het stuur zijn, niet fatsoenlijk kunnen parkeren of steeds deuken te rijden
Het gebied waar je in leert rijden is primair bepalend. Niet zozeer het aantal lessen; 10 extra lessen in Schubbekutteveen dat 500 inwoners en drie rotondes telt heeft nul meerwaarde wanneer je na het halen van rijbewijs voor 't eerst door centrum Amsterdam, Den Haag, of Utrecht voor mijn part moet rijden.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-03-2018, 14:06
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ik denk dat je beter 10 rijlessen meer kunt hebben en betere technische beheersing en meer vertrouwen in je eigen kunnen kunt hebben dan snel slagen maar bijv. bang achter het stuur zijn, niet fatsoenlijk kunnen parkeren of steeds deuken te rijden
Vertrouwen / kwaliteit staat niet in verband met het aantal lessen. Ik heb bovengemiddeld aantal lessen gehad, maar mede door een een slechte klik met mijn instructeur heb ik nooit het idee gehad dat ik er 'klaar voor was' (ook al haalde ik wel in 1x mijn praktijkexamen).
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-05-2018, 14:14
Verwijderd
geen idee meer hoeveel lessen ik heb gehad, maar me theorie in 3x en praktijk in 4x, (laatste praktijk was staatsexamen)

heb me rijbewijs ondertussen al 7 jaar
Met citaat reageren
Oud 08-05-2018, 04:03
Verwijderd
Bij mij waren het 40 lessen en in 1x geslaagd (pakket met 30 en 10 erbij genomen). Theorie moet je altijd in 1x kunnen doen.

Citaat:
Het gebied waar je in leert rijden is primair bepalend. Niet zozeer het aantal lessen; 10 extra lessen in Schubbekutteveen dat 500 inwoners en drie rotondes telt heeft nul meerwaarde wanneer je na het halen van rijbewijs voor 't eerst door centrum Amsterdam, Den Haag, of Utrecht voor mijn part moet rijden.
Mee eens. Sowieso een drukke stad rijden is al heel anders. Zeker als je ineens trams tegenkomt voor de eerste keer. Utrecht blijft wel het meest drama.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2018, 04:05
Verwijderd
Citaat:
Want het zou zomaar kunnen dat binnen 10 jaar (en mogelijk nog wel eerder) alle nieuwe voertuigen die dan op de wegen komen uitgerust zijn met een zelfrijdend systeem en dan heb je dus ook geen rijbewijs nodig.
Oneens. Tegen de tijd dat dit waar is zijn wij allemaal dood. Teveel haken en ogen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2018, 21:50
svartal
svartal is offline
Citaat:
Oneens. Tegen de tijd dat dit waar is zijn wij allemaal dood. Teveel haken en ogen.
Hah, de zelfrijdende systemen die er op dit moment zijn en/of getest worden hebben tot dusver minder ongevallen veroorzaakt (heel veel minder) dan de gewone ouderwetse mens over hetzelfde aantal gemaakte kilometers.

En dit zijn dan de aller eerste systemen die over de wegen gaan, bijv die van Tesla en Uber.
Deze systemen gaan alleen maar beter worden, of om het anders te omschrijven gaan nog veel veiliger worden dan de mens en dat zijn ze nu al.

En mocht er twijfel zijn dan kan men met een beetje googelen de vergelijkingen van veiligheid in velen verschillende vormen en van verschillende momenten vinden tussen mens en de huidige zelfrijdenden systemen.

Maar naast die veiligheid is er nog een hele grote reden waarom deze ontwikkeling sneller kan verspreiden dan men nu denkt en dat is geld.
De besparing alleen al voor velen bedrijven als er geen chauffeurs meer nodig zijn is al gigantisch, de voertuigen gaan efficienter rijden, velen voertuigen zullen geen cabine en/of besturing meer nodig hebben wat opnieuw een koste besparing is, files zullen minder worden en uiteindelijk zelfs vrijwel helemaal verdwijnen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar in de paar regels die ik nu heb genoemd praten we al over een astronomische besparing.

Nou ben ik geen helderziende maar menig mens kan toch wel inzien dat er op zijn minst gezegd hele grote potentie is voor deze ontwikkeling binnen nu en de komende 10 jaar.

Laatst gewijzigd op 01-06-2018 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2018, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Oneens. Tegen de tijd dat dit waar is zijn wij allemaal dood. Teveel haken en ogen.
Neuh, eigenlijk niet. Ik denk dat 10 jaar te optimistisch is maar ik denk dat 40 jaar best realistisch is, vooral omdat de kans op ongelukken tegen die tijd ongeveer 100.000 keer lager zal zijn. Voor het fietsprobleem moet nog een oplossing bedacht worden. Tegen die tijd hebben praktisch alle belangrijke kunstwerken in onze infrastructuur wel weer een of meerdere grote onderhoudsbeurten gehad en zijn de binnensteden sowieso autovrij of verplaatst naar onder de grond.

Technisch gezien denk ik dat het binnen 10 jaar al 100% geautomatiseerd kan worden zelfs. Daar kleven alleen wel heel veel sociologische en financiële consequenties aan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2018, 23:38
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Hallo allemaal!

Ik ben een maandje geleden begonnen met mijn rijbewijs. Ben alleen wel benieuwd hoelang jullie erover deden, vermeld dan ook even (als je dat nog ong. weet) met hoeveel lessen je dat gedaan hebt. Ben wel benieuwd hoelang ik erop moet rekenen over het behalen van mijn rijbewijs.
ik ben al bijna 15 jaar onderweg, en helaas ben ik nog steeds bezig
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2019, 19:15
Danny69
Danny69 is offline
Ik ben 69, maar haalde mijn autorijbewijs in 10 lessen,ik was toen 19 jaar.Toen hoefde ik maar 6 gulden te betalen voor een uurtje les in een volkswagen kever.Mijn motorrijbewijs haalde ik toen ik 64 was, volgens de nieuwe normen.Theorie deed ik via persoonlijk contact met examinator, slaagde met glans, kost een 20 euri extra, maar dan heb je ook niet te maken met een paar minuten waar je ik weet niet hoeveel multiple choice vragen moet beantwoorden, op mijn leeftijd was dat niks, ging me te snel, een persoonlijk examen heb je de tijd.Examen bijzondere verrichtingen eerste keer, wegbeheersing 2e keer, al met al ongeveer 35 lessen.Inmiddels heb ik er al dik 54.000 km op zitten.Scheur overal naar toe met wijsheid en beleid, en durf het gas open te trekken en platte bochtjes te draaien.Doe het graag, hoop het nog lang vol te houden.Had een BMW 1150 RT, nadien een V.Strom, en nu Suzuki Bandit 1250 GSF.Deed er ongeveer 6 maand over, 1 les per week
Met citaat reageren
Oud 14-10-2019, 19:19
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Wat doe je op een scholieren forum als je 69 bent Danny?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2019, 20:16
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
69 hihi
Met citaat reageren
Oud 14-12-2019, 13:48
jooooost
jooooost is offline
30 lessen gehad, toen net aan gezakt Vervolgens nog 3 lessen gehad en daarna geslaagd. Theorie wel in 1 keer
Met citaat reageren
Oud 21-12-2019, 02:03
McCHICKENTENDER
Avatar van McCHICKENTENDER
McCHICKENTENDER is offline
Ik heb al 25 autorijlessen gehad, maar ik ben al vier keer gezakt voor mijn theorie. Ik heb echt een hekel aan de theorie.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2020, 13:33
Clownnn
Avatar van Clownnn
Clownnn is offline
Volgens mij is het gemiddelde tussen de 40-50 lessen? Ik zat daar iig ook tussen.
__________________
Recycle your pets.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2020, 23:15
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ik heb al 25 autorijlessen gehad, maar ik ben al vier keer gezakt voor mijn theorie. Ik heb echt een hekel aan de theorie.
Ik wil weleens zien hoe moeilijk het echt is
Met citaat reageren
Oud 07-04-2020, 10:32
Struilhuik
Struilhuik is offline
Citaat:
Ik wil weleens zien hoe moeilijk het echt is
Het is niet moeilijk. Je kunt wel pech hebben met de set (inschattings)vragen die je krijgt. De afhankelijkheid daar van kan je mitigeren, deels. Ik kan me voorstellen dat een gemiddeld persoon met goede voorbereiding prima één keer kan zakken, omdat: pech/kutdag/etcetera. Meer dan één keer betekent m.i. vooral dat je het zelf niet serieus neemt.

Je kunt overigens vast wel ergens een CD'tje hosselen met oefenexamens. Wel een aanrader! Overigens is het hilarisch om automobilisten die blèren dat ze dat "wel even" opnieuw halen af te straffen met zo'n examen. 95% zakt genadeloos. Ik (inmiddels een jaar of 6 mijn rijbewijs) weet vrij zeker dat ik een oefenexamen theorie NIET zou halen nu, zonder voorbereiding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.