Oud 03-10-2010, 10:00
Verwijderd
Hoi allemaal,

ik ben Marcel, a.k.a. 'de kritische lezer', en ik ben een 39-jarige deeltijdstudent filosofie in Rotterdam. Ik kwam hier toevallig terecht tijdens het googlen, en het leek me zinnig te registeren en aan te geven dat ik beschikbaar ben voor vragen over de studie wijsbegeerte (het is gewoon filosofie hoor) in Rotterdam. Ik run een forum voor studenten filosofie aan de EUR, maar dat is besloten forum voor studenten. Wel is de helpdesk toegankelijk zonder te registreren, dus je kunt je vragen ook stellen op http://www.dekritischelezer.nl.

Mijn eerste 'raad' is meteen een waarschuwing: weet waar je aan begint! Filosofie is geen lichte kost, en meer dan 'gewoon wat lezen'. Twee voorbeelden: de studiegids vermeldt dat je stukken langzamer gaat lezen dan je normaal doet: reken erop dat je niet meer dan 5 of 6 pagina's per uur leest. Het leek mij eerst sterk, maar het blijkt waar te zijn - zelfs voor de beste studenten.
Als tweede voorbeeld kan ik het beste het uitvalpercentage noemen: dat ligt namelijk tussen 65 en 75% na het eerste jaar. Ik weet niet welke redenen studenten hebben om te stoppen, maar ik vermoed dat veel studenten zich verkijken op de studielast. Ook blijkt logica een struikelblok te zijn.

Natuurlijk wil ik de studie niet ontraden. Ik vind het zelf heerlijk! In de eerste twee jaar zit heel veel geschiedenis, je leest primaire (originele) teksten van Kant, Descartes en veel anderen en je gaat steeds dieper op (dezelfde) onderwerpen in. Dit laatste is volgens mij ook kenmerkend voor een studie als geschiedenis - je begint met een globale inleiding waarin alles voorbij komt, waarna je weer opnieuw begint, maar nu gedetailleerder ingaat op een bepaalde periode. Dat moet je dus wel leuk vinden.