Oud 03-10-2010, 10:00
Verwijderd
Hoi allemaal,

ik ben Marcel, a.k.a. 'de kritische lezer', en ik ben een 39-jarige deeltijdstudent filosofie in Rotterdam. Ik kwam hier toevallig terecht tijdens het googlen, en het leek me zinnig te registeren en aan te geven dat ik beschikbaar ben voor vragen over de studie wijsbegeerte (het is gewoon filosofie hoor) in Rotterdam. Ik run een forum voor studenten filosofie aan de EUR, maar dat is besloten forum voor studenten. Wel is de helpdesk toegankelijk zonder te registreren, dus je kunt je vragen ook stellen op http://www.dekritischelezer.nl.

Mijn eerste 'raad' is meteen een waarschuwing: weet waar je aan begint! Filosofie is geen lichte kost, en meer dan 'gewoon wat lezen'. Twee voorbeelden: de studiegids vermeldt dat je stukken langzamer gaat lezen dan je normaal doet: reken erop dat je niet meer dan 5 of 6 pagina's per uur leest. Het leek mij eerst sterk, maar het blijkt waar te zijn - zelfs voor de beste studenten.
Als tweede voorbeeld kan ik het beste het uitvalpercentage noemen: dat ligt namelijk tussen 65 en 75% na het eerste jaar. Ik weet niet welke redenen studenten hebben om te stoppen, maar ik vermoed dat veel studenten zich verkijken op de studielast. Ook blijkt logica een struikelblok te zijn.

Natuurlijk wil ik de studie niet ontraden. Ik vind het zelf heerlijk! In de eerste twee jaar zit heel veel geschiedenis, je leest primaire (originele) teksten van Kant, Descartes en veel anderen en je gaat steeds dieper op (dezelfde) onderwerpen in. Dit laatste is volgens mij ook kenmerkend voor een studie als geschiedenis - je begint met een globale inleiding waarin alles voorbij komt, waarna je weer opnieuw begint, maar nu gedetailleerder ingaat op een bepaalde periode. Dat moet je dus wel leuk vinden.
Naast de historische kant van filosofie, heeft de studie ook een analytische kant: anlytische filosofie, logica, taalanalyse - ik vind het niet de meest boeiende vakken. Je leert zinnen letterlijk tot op de komma analyseren, je zet ze om in (semi-)wiskundige symbolen, je hebt het over de betekenis van het woord 'het'.... Uiteindelijk hoef je niet per se iets met die vakken te doen, maar je zult ze wel moeten halen.

Kortom: het is een pittige studie. Voor deeltijders staat er 20 uur per week voor, maar ik ben er meer tijd aan kwijt. Denk je erover filosofie te gaan studeren, kom dan naar de open dag, of beter nog: kom een dag meelopen met de eerstejaars. Ook kun je in de boekhandel eens naar de afdeling filosofie lopen en daar wat boeken openslaan. Lees een stukje uit Kant (en om te schrikken ook een stuk uit Heidegger), uit de geschiedenisboeken van Kenny, en kijk ook eens bij de boeken over logica. Wiskunde is daarvoor overigens niet noodzakelijk, al maakt het e.e.a wel makkelijker. Duits in je pakket is heel erg aan te raden - vanaf het eerste jaar moet je Duitse teksten lezen en er is lang niet altijd een vertaling beschikbaar.

Groet,

Marcel
Advertentie
Oud 03-10-2010, 12:00
Verwijderd
Negenendertig? Is dat niet een beetje oud?
Welkom iig.
Oud 03-10-2010, 13:51
Gray-Fox
Avatar van Gray-Fox
Gray-Fox is offline
welkom Marcel
__________________
I'm neither truly alive, nor truly dead. An undying shadow, in the world of lights. We're not tools of the government, or anyone else!
Oud 03-10-2010, 20:44
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Welkom Je kunt dit beter bij een meer studie gerelateerd subforum hier plaatsen> daarom slotje
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Filosofische vragen
Laan4
2 06-03-2012 18:04
Algemene schoolzaken Vraagje over hoe filosofie leren.
wambal
3 28-12-2010 00:39
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (filosofie) Brandende vragen over Locke, Berkeley en Hume
Verwijderd
0 24-04-2010 15:03
Beleidszaken De toekomst van F&L.
Uncle_Sam
30 06-07-2003 07:28
Eindexamens 2003 [HAVO] [filosofie] Kant hoefden we helemaal niet te leren!!!!
*mystery*
2 19-05-2003 20:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.