Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2001, 20:15
Zazl
Zazl is offline
Hoi ik moet mijn betoog doen maar ik ben altijd kei zenuwachtig. Ik moest al eerder iets voor de klas doen (alleen) en toen klapte ik helemaal dicht. Wie heeft tips?
Ook zoek ik nog een onderwerp hiervoor. GEEN STANDAARDONDERWERP GRAAG! Ik wil het voor 9 nov weten.
__________________
En dan tilt papa me heel hoog op en dan zeg ik: Zet me eens neer! En doet ie dat dan?? Euhh... dat weet ik nog niet!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2001, 15:10
M1d0
Avatar van M1d0
M1d0 is offline
Doe iets wat nu in het nieuws is..sommige hebben daar een andere mening op (Terrorisme enz..)En waarom moet je zenuwachtig zijn? Je kent je eigen klas...iedereen kent jouw...je bent niks meer of minder....
__________________
M1d0 All Rights Reserved 2002 ®
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 15:25
LovelyOne
LovelyOne is offline
euthanasie?

misschien wel een klein beetje standaard onderwerp maar wel kei veel info over te vinden.
__________________
I Love You Always Forever, Near And Far Closer Together, Everywhere I Will Be With You, Everything I Will Do For You !!!!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 21:32
Lollypopje
Lollypopje is offline
Hey, ik ben altijd ook heel zenuwachtig voor zoiets, maar ik weet nu eindelijk waar het aan ligt. Je moet alles proberen in je eigen woorden te zeggen, je niet proberen te herinneren hoe je het ook al weer gelezen hebt, want dan ga je hakkelen en kom je er echt niet uit. Gewoon je eigen woorden gebruiken en eigen formuleringen gebruiken. Ik heb het laatst met een spreekbeurt voor het eerst geprobeerd en het ging meteen stukken beter.
Verder moet je je er ook niet te druk over maken. (Niet zoals ik dus toen ik de 4e zat er een hele week niet van slapen, door de zenuwen) Je bereidt je gewoon heel goed voor en dan kan het bijna niet meer mis gaan, wedden dat het heel goed gaat en daar krijg je dan weer heel veel zelfvertrouwen van voor de volgende keer, dat had ik ook.

Ik heb nog wel wat stellingen voor je, want ik moet vrijdag een debat houden (en ik ben ook best zenuwachtig hoor)

1. Het politie-uniform mag gecombineerd worden met een hoofddoek, tulband of keppeltje.

2. Werknemers moeten het recht hebben om werken op zondag te weigeren.

3. De numerus fixus moet worden afgeschaft.

Of je kan het over xenotransplantaties, of genetische manupilatie doen, of over de doodstraf.

Nou, ideeën genoeg dus.
Veel suc6!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2001, 21:11
Zazl
Zazl is offline
wat is numerus fixus??
__________________
En dan tilt papa me heel hoog op en dan zeg ik: Zet me eens neer! En doet ie dat dan?? Euhh... dat weet ik nog niet!!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2001, 21:58
kittyme
kittyme is offline
Zazltje, Zazltje, Zazltje... Dat had je veel beter aan je grote zus kunnen vragen

Bij sommige universitaire opleidingen (zoals bijvoorbeeld Geneeskunde) kunnen ze maar een bepaald aantal mensen aannemen. Daarom gaat men loten! Degenen met de beste eindcijfers op het VWO hebben meer kans om aangenomen te worden dan mensen met lagere cijfers. Mensen met gemiddeld een 8 of hoger hoeven zelfs helemaal niet te loten, maar worden meteen aangenomen!
Dit hele lootgedoetje heet numerus fixus.

Tevreden?
__________________
Walking on sunshine :)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2001, 22:07
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Ik heb der eentje voor je:

JongerenTaal:

Citaat:
Je moet toch ergens bijhoren?

Het leven van een middelbare scholier is hard. Je hele middelbare school periode zal je moeten vechten voor een plaats binnen de school, binnen de klas en zelfs binnen je eigen groep. Maar wie bepaalt zoiets nou? Niemand waarschijnlijk, het is misschien wel een voorbeeld van onze menselijke drang tot acceptatie. Allemaal zoeken we mensen op die hetzelfde denken en zijn als wij zelf. Om ons vervolgens met elkaar te identificeren. Want onzeker zijn we allemaal, zelfs de stoerste jongens van de klas. Maar wat bepaald nou tot welke groep je hoort? Is groepscultuur is onvermijdelijks geworden? En is het nog wel weg te denken uit onze samenleving?

Ga maar eens kijken op het schoolplein van een middelbare school. Dan zullen er een aantal zaken zijn die opvallen. Verspreid over het hele plein staan groepjes. Op zich niks vreemds maar als men verder gaat kijken zullen er toch een aantal dingen zijn die opvallen. Elke groep heeft zo zijn eigen kenmerken. Een factor die meteen in het oog springt is natuurlijk kleding. En dan heb ik het meteen over een van de meest in het oog springende factoren.

Kleding is zo belangrijk omdat het een signaal afgeeft aan anderen. Door het dragen van bepaalde kleding laat je aan de buitenwereld zien bij welke groep je hoort. Ten eerste kunnen mensen van “jouw soort” meteen zien dat je “hetzelfde” bent als zij, en omgekeerd natuurlijk ook. Er is natuurlijk al een eeuwenoude afkeer tegen hen die anders denken of zijn dan jijzelf. Vaak onbewust maar in ieder mens aanwezig. Dit klinkt natuurlijk allemaal erg theoretisch. Daarom zou ik het graag met wat voorbeelden willen verhelderen. Gabbers bijvoorbeeld. De standaard uitrusting van een gabber bestaat uit een trainingspak, en sportschoenen. Bij voorkeur is het hoofd kaalgeschoren en beweegt men zich voort op de meest dure scooters. Deze scooters zijn vaak uitgerust met grote muziek installaties waar men kei harde house of hardcore op draait. Een andere groep zijn bijvoorbeeld de alto’s. Dit zijn de over het algemeen wat alternatieve mensen. Zij interesseren zich niet zoveel in hun uiterlijk en hun kleding. Let wel de kleding die zij dragen is met zorg uitgezocht om heel duidelijk aan te geven bij welke groep zij horen.

En zo zijn en heel veel verschillende groepen jongeren aan te geven. Naast de gabbers en de alto’s zijn er ook nog groepen als; kakkers, nerds, skaters, punkers etc. Maar wat bepaald nou tot welke groep je hoort? Dat is echt niet alleen de kleding die je draagt. Dat gaat veel dieper. Ik denk al dat je kan beginnen bij de opvoeding van de jongeren en uit wat voor een gezin men komt. De opvoeding bepaalt voor een groot deel de manier van denken van een kind. En mensen die hetzelfde denken en doen komen al snel op een middelbare school met elkaar in contact. Deze manier van denken kan te maken hebben met een zelfde gevoel voor humor, politieke opvattingen, muziek taalgebruik etc.

Er zijn verschillende redenen waarom mensen zich graag aansluiten bij een groep. Mensen willen graag ergens bij horen. Samen sta je sterk. Zij willen graag horen bij de groep waartoe zij zich aangetrokken voelen. En vaak hebben mensen daar veel voor over. Soms hoort men vanzelf bij een groep soms ook niet. Op elke school heb je wel een groep waar iedereen tegen opkijkt. Zij zijn zogenaamd de populairste groep van de school. Dan is het een logisch gevolg dat mensen die groep benijden en zelf ook graag bij die groep zouden willen horen. Zij willen graag geaccepteerd worden door de mensen van die groep. En hebben daar veel voor over. Bijvoorbeeld het dragen van een bepaald merk wat een “must” is wil men bij die groep horen.

Een verschijnsel wat men vaak ook ziet is dat groepen zichzelf vaak superieur vinden boven andere groepen. Vaak hebben verschillende groepen een hekel aan elkaar en dit kan leiden tot grote rivaliteit en zelfs grote vijandigheid.

Hieruit kan men toch concluderen dat er altijd groepscultuur zal blijven bestaan; het is iets onvermijdelijks. Groepen zullen er altijd zijn. Mensen hebben nu eenmaal die drang om ergens bij te horen. In de psychologie heeft men het over de theorie van Maslov. Maslov heeft in een schema de behoeftes van de mens weergegeven. Op de tweede plek van dit schema staat de drang naar acceptatie. In de praktijk is groepscultuur een heel mooi voorbeeld hiervoor. Mensen voelen zich nu eenmaal aangetrokken tot mensen die hetzelfde zijn als zijzelf en hebben andersom afkeer tegen hen die anders zijn. Daarom is groepscultuur onvermijdelijk en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ik denk dat iedereen wel bij een bepaalde groep hoort en nu hoeft daar niet een naam bij te horen als gabbers of wat dan ook. Maar als men kijkt in zijn of haar eigen vriendenclub dan kun je toch ook al een heel duidelijk beeld krijgen van een groepscultuur, de mensen die anders denken of anders doen dan jijzelf zullen niet snel jouw vrienden worden. Groepscultuur is onvermijdelijk en overal aanwezig.
Ik had er een 8 op dus ik ben tevreden... Misschien heb je er wat aan!


__________________
Live your Life like you prefer it........
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen NL betoog hulp nodig =(
Weed
4 23-01-2007 21:42
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NL] betoog oorlog tegen irak: [kan iemand aub nakijken]
halilo
14 05-01-2006 21:10
Muziek Opzoek naar betoog van ... Rollin over Rocksterren en technici
sperzieboon1
44 31-08-2005 16:41
Seksualiteit [GEZ] betogend artikel over seks op jonge leeftijd.
x-spekkie-x
19 02-02-2005 12:54
Algemene schoolzaken [GEZ] betogend artikel over seks op jonge leeftijd.
x-spekkie-x
3 21-01-2005 10:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Alternatieve straffen...
diamonde
1 06-03-2003 13:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.