Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2003, 22:51
Verwijderd
..

Ik weet niet wat het is.. Na al die jaren ben ik eindelijk klaar met school, ik ben zo goed als zeker geslaagd (morgen hoor ik het echt) met allemaal voldoendes. Nu ben ik eindelijk vrij om te doen wat ik wil, eindelijk van al die verplichtingen en stress af.

En toch voel ik me kut. Ik ben al dagen chagerijnig, slaap slecht, snauw iedereen af, huil veel meer dan normaal. Het is alsof ik in een soort gat val. Ineens heb ik geen verplichtingen meer, en ineens moet ik allerlei keuzes gaan maken (de keuze voor een nieuwe opleiding heb ik al uitgesteld naar volgend jaar). Daarbij zie ik al die mensen niet meer elke dag op school, moet mensen zien allemaal zelf regelen ineens.

Ik moet een baan zoeken, ik weet het, het is nodig. Maar ik doe het niet. Af en toe heb ik een gemotiveerd dagje en ga ik van alles regelen, als dan niks lukt, voel ik me weer helemaal down. Misschien zou het over gaan als ik alles 'gewoon ga doen', maar op de een of andere manier blijf ik telkens uitstellen.

Herkent iemand dit of heeft iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2003, 23:02
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
*knuf*
Ja, ik herken het. Ik ben ook net klaar met school (hoorde vlak na zessen dat ik geslaagd was) en na de examens valt alles een beetje weg. Dan is er een stuk leegte en 'moet' je gewoon even niets meer, maar dat valt zwaar.

De beste remedie is denk ik een beetje afspraken te maken, of het nou gewoon een dagje gezellig met vrienden weg is of een baantje. Dan kan je weer in een ritme komen, eet en slaap je weer regelmatig en wen je weer aan dat ritme, want dat heb je op de één of andere manier toch nodig. Zonder dat ritme voel ik me redelijk nutteloos, en zodra er wat moet gebeuren weet ik het niet meer en schiet ik in de stress, hoe onnodig dat ook is.

Haal bij de bieb de arbeidskrant en ga daar eens rustig in zitten bladeren. Dan krijg je vanzelf ideeën en kan je eens rustig nadenken over wat je nu wilt. Als je echt iets leuks ziet heb je ook motivatie om er wat voor te gaan doen.

Sta in ieder geval bijtijds op en ga niet te laat slapen. Dan kan je op een dag al veel meer doen dan als je evenlang wakker bent alleen later.

Sterkte ermee.
-x- Nona
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 13-06-2003 @ 00:02:
*knuf*
Ja, ik herken het. Ik ben ook net klaar met school (hoorde vlak na zessen dat ik geslaagd was) en na de examens valt alles een beetje weg. Dan is er een stuk leegte en 'moet' je gewoon even niets meer, maar dat valt zwaar.

De beste remedie is denk ik een beetje afspraken te maken, of het nou gewoon een dagje gezellig met vrienden weg is of een baantje. Dan kan je weer in een ritme komen, eet en slaap je weer regelmatig en wen je weer aan dat ritme, want dat heb je op de één of andere manier toch nodig. Zonder dat ritme voel ik me redelijk nutteloos, en zodra er wat moet gebeuren weet ik het niet meer en schiet ik in de stress, hoe onnodig dat ook is.

Haal bij de bieb de arbeidskrant en ga daar eens rustig in zitten bladeren. Dan krijg je vanzelf ideeën en kan je eens rustig nadenken over wat je nu wilt. Als je echt iets leuks ziet heb je ook motivatie om er wat voor te gaan doen.

Sta in ieder geval bijtijds op en ga niet te laat slapen. Dan kan je op een dag al veel meer doen dan als je evenlang wakker bent alleen later.

Sterkte ermee.
-x- Nona
Bedankt voor je reactie

Mja, het stomme is, ik doe op zich wel van alles.. Ik spreek af met mensen en ben nu mn hele kamer aan het uitmesten (wat echt nodig was) en ga die helemaal opknappen en ik stroom over van de ideeën die ik kan gaan doen.

Baantjes heb ik ook al op het oog, die ik nog leuk vind ook.. Ik hoef alleen te bellen om te vragen hoe ik kan solliciteren, en ik doe het gewoon niet. Telkens als ik eraan denk denk ik 'niet nu'. Inmiddels ben ik blut en komen mn vakanties ook in gevaar, maar zelfs dat motiveert me niet genoeg om het toch te doen.

Ik heb echt het idee dat ik voor een prachtig pad sta waar ik zo in kan wandelen, maar dat ik maar blijf drentelen rond dezelfde plaats. Dat ik stil blijf staan, en waarom? Ik weet het écht niet.

Alles wat ik wou waren altijd dingen in de toekomst, en nu is het die toekomst en vind ik het verdomde eng.. wat als het niet lukt? wat als ik het toch niet kan? En ja, ik weet het, de enige manier om daar achter te komen is het toch te doen.

Pfff, ik word zo moe van mezelf
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Het lukt wel... Vertrouw jezelf nu maar, je kan het heus wel!!!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:52
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
Hey.

Kbegrijp prcies wat je bedoelt kheb dat ook zo vaak. Voel ik me gewoon vet depri en dan ga ik nix doen en vervolgens voel ik me daar weer kut om, kom ik in zo'n mooi spiraaltje met zwarte en witte lijntjes die tovenaars op de kermis ook hebben hihi
Neej, maar kheb dat duz vet vaak. Het helpt soms als iemand anders me 8tr de broek zit dan, maar vaak weet ik me dr dan uit te lullen en dan lijkt t alsof ik heel veel doe en dat zeg ik dan ook. Wat nog wel es wil helpen is mezelf heeel erg verwaarlozen. Ik doe dan egt dagen nix anders dan koekjes eten en vdr heel slecht eten en de hele dag voor de tv hangen, niet naar buiten komen en om de andere dag douchen. Dat hou ik dan n weekie vol (jah wel in de vak. dan he) en dan krijg ik weer zo'n ijverige bui en dan ist weer n poosje over. Kweet eig nie goed wat je er aan kunt doen, kvind soms wel btje raar zelf ook. Vanmiddag ook, khad 5 uur voordat ik tanden moest poetsen, buskaart pakken en naar de bus lopen om naar de tandarts te kijken. Kheb de hele tijd lijn 4 zitteh kijken en dat soort onzin, de ene domme soap waar ik me blauw aan erger, na de andere. Of domme tekenfilms of mv/tmf kijken en vdr gewoon continu zappen. Af en toe stond ik om op wat drinken te pakken m'n hond van de bank te duwen, naar de wc te gaan, of ik ging ff rechtop zitten om te kijken hoeveel tijd ik nog had. Kben toen maar wat gaan doen, was opvouwen 2x en 1 was afgehaald en 1 was uit wachmachine gehaald en opgehangen, vervolgens mijn hond buiten aan t lijntje gezet (t lijntje moest ik eerst ff maken, was geknapt door de wind ) en ff wat rondgelopen, kben Havermoud gaan klaarmaken, maar toen ging k weer tv kijken en kwas die hele panvergeten (stond zachtjes aan gelukkig) dus toen was die pan zwart, dus maar ff wat was in de kasten gedaan, nog ff 8tr Inet geweest en maar die stank uit de keuken proberen weg te krijgen. Vervolgens heb ik het opruimen van mijn kamer w'e'er uitgesteld, m'n hele stoel zit bomvol met junk die in mijn bureau moet, maar k kwam duz nie vdr dat t dr uit halen. Toen ben ik weer gaan tv kijken. Uiteindelijk bleek dat ik n uurtje ofzow wat gedaan had, met rondlummelen dr tussendoorgerekend 1,5 tot 2 uur. Veder voor de rest had ik me tijd lopen verkloten. Kben toen maar es koffie gaan zetten voor mijn moeder, want die zeurt de laatste tijd al dat ik nix uitvoer.
Nou, dit is dus n actieve dag voor mijn luie dagen en een luie dag voor mijn actieve dagen (jah volg je t nog).
Kweet dus ook ne wak dr mee moet, kheb heel veel plannen en voor anderen weet ik ze wel te verzinnen, maar t komt er gewoon vaak nie van. Als ik eenmaal bezig ben lukt t vaak wel, maar tis zo makkelijk om te denken: ik heb nog 5uur, dus ik kan nog egt wel 1uur hier blijven liggn. Terwijl ik anders tijd te kort heb.
Hm, je hebt vast en zkr nie veel aan dit verhaaltje, want k weet ook nie egt hoe en wat, maar kheb wel btje net zo eig, klote zooi eig,
naja

Liefs, Sara
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 06:50
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 13-06-2003 @ 00:07:
Ik heb echt het idee dat ik voor een prachtig pad sta waar ik zo in kan wandelen, maar dat ik maar blijf drentelen rond dezelfde plaats. Dat ik stil blijf staan, en waarom? Ik weet het écht niet.
Je weet wel waarom je stil blijft staan, je zegt het nl zelf al in die post:
Citaat:
Alles wat ik wou waren altijd dingen in de toekomst, en nu is het die toekomst en vind ik het verdomde eng.. wat als het niet lukt? wat als ik het toch niet kan? En ja, ik weet het, de enige manier om daar achter te komen is het toch te doen.
En het is logisch dat je op die manier denkt, ik denk dat heel veel mensen (en zeker mensen die op het punt van 'een grote overstap' staan) zo denken ed, misschien zelfs wel iedereen. Het is ook spannend, het is ook eng, je moet iets 'onbekends' gaan doen, je weet niet hoe het is enz. Toen je van de basisschool naar de middelbare school ging, vond je dat (denk ik) ook spannend. En dat was dan in vergelijking met dit nog een vrij kleine stap. Maar, wat jezelf al zegt, de enige manier om er achter te komen is het toch te doen. Verplicht jezelf tot bepaalde dingen, bv. tot solliciteren. Je wilt het, doe het dan gewoon. Ik zou niets anders weten dat helpt, dus behalve 'gewoon doen' heb ik eigenlijk geen 'advies'. Succes en sterkte iig.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 10:20
Verwijderd
Ja, ik denk dat er ook niet echt een andere oplossing is.. Ik was alleen de laatste maanden voor het eerst echt gelukkig zeg maar, ik had zoveel plezier in alles en was helemaal verliefd op het leven.. Toen voerde ik eigenlijk ook geen klap (ja, naar school gaan dus) uit, dus ik begrijp niet waarom het me nu dan zo dwars zit en down maakt..

Maar ja, het naar waarom blijven zoeken zal weinig zin hebben (ja, angst.. nu móet het, en dan komt mn faalangst boven, al valt er weinig te falen bij een simpel belletje)..

Vandaag eerst maar het klaar zijn met school nog even vieren (al ben ik daar dus niet eens zo blij mee) en dan ga ik volgende week wel écht aan de slag (hoe vaak ik dat niet al heb gezegd..)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 13-06-2003 @ 11:20:
Maar ja, het naar waarom blijven zoeken zal weinig zin hebben (ja, angst.. nu móet het, en dan komt mn faalangst boven, al valt er weinig te falen bij een simpel belletje)..
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Probeer het, wie weet loopt het wel precies zoals je wilt en ben je hardstikke blij dat je het gedaan hebt. En wordt je bij de eerste niet aangenomen, dan misschien bij de tweede of derde wel. Ik ken mensen die 50 sollicitatiebrieven per maand sturen. Maar zo erg is het vaak niet als het om vakantiewerk gaat. Doe het gewoon! (Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar anders blijf je het maar uitstellen enz. En daardoor maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker.)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 11:01
Upke
Upke is offline
Ja ik mis school ook.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 15:56
Swami Salami
Swami Salami is offline
Ik heb het ook wel een beetje (geloof ik)
Ik ben klaar, heb op dit moment niks en weet niet waar ik over 2/3 maanden, als het nieuwe schooljaar begint woon en wat ik doe.
Niks is zeker, bijna alles wat ik de laatste maanden deed is op het laatste moment fout gegaan (o.a. álle vakantieplannen). Behalve examens
Het is niet meer vanzelfsprekend dat ik al die mensen van school zie. Ik zie ze alleen nog als ik echt wat met ze afspreek en dat doe ik eigenlijk alleen maar met 10, 15 vrienden.
tis gewoon.. anders.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 14:52
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
Ik herken dit maar al te goed.

Ben nu eindelijk na 7 jaar met die HAVO klaar en dat was al die tijd mijn enige doel. (waarom het zolang duurde is ander verhaal)

Ik heb mijn keuze voor een studie ook niet gemaakt en ook uitgesteld tot volgend jaar.

Nu heb ik ook het idee dat ik een groot zwart gat valt. Ik moet ook een baan gaan zoeken, wat ik ook uitstel.
Thuis wordt er alleen maar gezeurd over het feit of ik al iets gevonden heb.

Al mijn vrienden hebben een groots toekomstplan en ik helemaal niets. Ik ben daar jaloers op en wordt er ook een beetje verbitterd door. Mijn doel, mijn diploma, is gehaald en nu heb ik als het ware niets meer.

Ik ben dus nu ook redelijk veel sjagie en huil bijna iedere dag wel een keer. Probeer wel positieve dingen te zien, maar dat lukt nauwelijks.

Het enige wat mij zou opvrolijken is een leuk baantje te vinden denk ik. Dan ben ik van het gezeur af en doe ik weer eens wat.
Misschien is dit ook wel zo goed voor jouw...

Succes!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 15:08
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
I know, het zuigt. Het is allemaal veel beter als je nog iets moet doen. Als je dingen kunt doen, en dan uit dingen moet kiezen die eigenlijk niet leuk zijn, dan maakt dat het extra moeilijk. Ik ervaar het zelf ook. Ik ga stoppen met mijn studie, al naar één jaar...

Het is veel moeilijker als je niet meer moet
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 17:34
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
naja, ik moet nog een jaartje... dus daar heb ik niet zo'n last van.
maar misschien kan je een sport, die ook in de zomervakantie doorgaat zoeken? Of een leuke vakantie met vrienden?! werk zoeken inderdaad. Heb ik gister zelf nog gedaan. Allemaal winkels afgeweest om te vragen of ze nog vakantiehulp nodig hebben

Naja, misschien een cursus volgen van iets wat jou interesseerd?! (zou niet weten wat hoor... ken jou interesses niet zo goed)

Weet je wat misschien wel een baantje voor je is (maar ik weet niet of je daar van houd.) om bijv. zwemles te geven. Je moet wel eerst een cursus volgen (heb je ook gelijk wat te doen ) van 3 weken ofzo. en dan heb je daarna wel een baantje. Als je het slim aanpakt, zorg je dat het zwembad waar je dan voor gaat werken het voor jou betaald (dan heb je EN een cursus EN een baantje!)

naja... ik weet het verder ook niet!!

succes, wendy

oja, GEFELI he?! dat je geslaagd bent!!!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 12:31
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik heb dat ook gehad. Ik was megablij dat ik van school af was, nu kon ik eindelijk mijn eigen dingen doen en ik keek uit naar de vrijheid die ik dan zou hebben. Later bleek die vrijheid helemaal niet zo leuk als ik dacht: elke dag was ongeveer hetzelfde: uitslapen, weinig nuttigs doen overdag en dan weer naar bed met af en toe werken en rijlessen ertussendoor. Ik leefde toe naar de weekenden en naar leuke dingen in het algemeen, daarna voelde ik me weer kut omdat het voorbij was. Ook miste ik mijn vrienden heel erg. Op school zag ik ze immers elke dag, nu nog maar een paar keer per week. Ik ben ook iemand die het heerlijk vind een 'drukke agenda te hebben', ik wil het liefst elk moment van de dag iets te doen hebben.

Maar nu, na een maand ofzo, ben ik er wel een beetje aan 'gewend' geraakt. Ik zorg er gewoon voor dat ik vaak met mijn vrienden leuke dingen ga doen en ik heb mijn houding veranderd. Ook heb ik ineens veel meer zin om volgend jaar te gaan studeren. Het heeft geen zin stil te blijven staan met wat voor een leuke jeugd en schooltijd je hebt gehad. Bovendien wil dat niet zeggen dat de rest van je leven daar automatisch minder om zal zijn. Achja, ik kan het moeilijk uitleggen eigenlijk
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:01
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ga op talenreis! (echt geweldig, ik ga t ook nog eens doen!)
Neem een berg boeken uit de bieb en ga jezelf ergens in verdiepen!
Neem een baantje!
Ga sporten!
Spreek af met mensen!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:57
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
mjah misschien is dit vergeleken met jullie wel helemaal niks, maar ik ben de laatste tijd ontzettend druk geweest met school.

Nu heb ik vakantie, en ik verveel me te pletter! Gelukig is er nog iemand die zich te pletter verveelt, dus verevelen we ons samen te pletter.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 00:08
Verwijderd
Nou, nog bedankt voor alle reacties.

Het gaat nu wel een stuk beter. Ik heb eindelijk een beetje een idee van wat ik wil doen en hoe ik daar nu al mee bezig kan zijn, bovendien heb ik morgen een sollicitatiegesprek.

Ik zat gewoon vast, in alle keuzes. Maar ik heb nu gekozen, en dat helpt al een hoop.

Wou ik nog even laten weten
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 02:33
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Gelukkig gaat het nou wat beter.
Citaat:
Dusjcrib schreef op 12-06-2003 @ 23:51:
..
*knip*
Herkent iemand dit of heeft iemand tips?

herken het wel, is nu voor mij 2e keer nu
IK heb geen tips. Behalve gewoon keuzes maken.
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-06-2003, 18:51
miss_sunshinegirl
miss_sunshinegirl is offline
Ik heb dat ook wel beetje, zoiets van: nooooit meer naar die school! Het leek net m'n tweede thuis ofzo, zo vertrouwd.

Maar goed, daar kom ik wel weer overheen.
__________________
a.k.a. Roze Lila
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 10:57
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 19-06-2003 @ 01:08:
bovendien heb ik morgen een sollicitatiegesprek.
Vertel eens, hoe is dat gesprek verlopen?

Citaat:
Dusjcrib schreef op 19-06-2003 @ 01:08:
Ik zat gewoon vast, in alle keuzes. Maar ik heb nu gekozen, en dat helpt al een hoop.
Wat heb je precies gekozen als ik vragen mag?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 21-06-2003 @ 11:57:
Vertel eens, hoe is dat gesprek verlopen?


Wat heb je precies gekozen als ik vragen mag?
Dat gesprek is goed gegaan behalve dan dat het baantje niet doorging. Ze hebben me echter wel mn gegevens laten noteren en misschien hadden ze een ander baantje voor me en sowieso gaf ze me door aan een andere afdeling waar ik misschien van september tot december kan werken.

Ik heb gekozen voor de filmacademie. Ik ga me volgend jaar aanmelden hiervoor en wanneer ik dan niet aangenomen wordt probeer ik het jaar daarop nog eens. Lukt het dan nog niet sla ik alsnog een andere weg in dan.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 22:47
GinnyPig
GinnyPig is offline
Verhaal komt me bekend voor. Ik was alleen een jaar geleden voor me VWO geslaagd. De dag dat ik klaar was met met me examens wist ik eigenlijk al dat ik geslaagd was. Ik had dan ook niet iets om naar uit te kijken. Uitreiking, diploma ontvangen en dat was het dan zo'n beetje. Ik had eigenlijk niet zo'n trek in de zomervakantie...

Maar daar kwam nog bij dat m'n moeder ging verhuizen. Het plan was dat ik op mezelf ging wonen, omdat ik toch in Amsterdam bleef studeren. En als student op jezelf wonen, in je eigen vertrouwde huis... wie wil dat nou niet? Ik moet toegeven dat ik het wel een beetje benauwd kreeg die eerste weken. Ik viel in een gat, deed niks, had nergens zin in, en maakte me zorgen om wat ik nou eigenlijk moest gaan studeren... want ik wist het nog steeds niet.

Het heeft uiteindelijk een maand geduurd, maar uiteindelijk heb ik toch een studie gekozen (die me overigens nog steeds erg goed bevalt). Ik ben die zomer nog bij een apotheker gaan werken, en heb in augustus wat meer tijd met vrienden doorgebracht. Al met al is het dus nog wel goed gekomen, en ik denk ook dat het wel bij het examen hoort.

Maar goed, tips enzo heb ik niet, maar die schijn je ook niet meer nodig te hebben
__________________
O_o
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Steeds terug komende keelonsteking met pfeiffer
joanvleeuwen
3 26-03-2014 21:12
Psychologie Het Grote Lucht-je-hart-topic 168
Hawahaai
500 26-05-2012 11:04
Verhalen & Gedichten -Nog titelloos-
I C U
180 10-04-2005 17:33
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 22:37
Liefde & Relatie Nog steeds hetzelfde eigenlijk
Ilona1
1 21-03-2003 13:58
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 18:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.