Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2003, 18:38
Cleopatra1
Cleopatra1 is offline
Ik heb vaak voordat ik echt slaap..
of misschien net slaap...
Dat ik iets rechtsboven met mijn ogen dicht zie..
Een voorwerp bestaand uit een heel ingewikkelde constructie, slangetjes, allemaal deeltjes..
Het is niet zomaar een vlek, echt 'iets', het voelt zelfs alsof het bij mij hoort...Het beweegt zich razendsnel, maar blijft wel een beetje op één plek staan..

Is dit iets 'bekends', zou het een droom zijn? Ik heb het al zolang ik me het kan herinneren...

Soms heb ik het ook in de vorm van een echte droom..
Dan staat dat zelfde 'iets' in de andere hoek van de kamer en dan moet ik mezelf naar die hoek zien te krijgen, maar dat lukt niet...
Het lijkt wel alsof ik mezelf ergens doorheen moet eten..
Deze droom komt een keer in de zoveel tijd weer terug..

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb beschreven, het klinkt misschien nogal vaag..
Advertentie
Oud 07-10-2003, 18:38
Cleopatra1
Cleopatra1 is offline
O ja, het voelt trouwens als iets goeds...
Oud 07-10-2003, 20:08
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Wanneer je slaapt, zijn er verschillende stadia...
Het begint met een soort overgangsstadium, wanneer, terwijl je spieren beginnen te ontspannen, je voelt hoe je begint te zweven of drijven. Ook kun je in dit stadium levendige, bijna psychedelische beelden zien.

Is dit herkenbaar?

Verder bestaan er ook zogeheten lucide dromen... Je droomt, maar ondertussen wéét je dat je droomt en kun je aan die droom een eigen invulling geven.. (Bijvoorbeeld kun je gaan viegen oid)
Iedereen kan dit aanleren. De één heeft er alleen meer feeling voor dan de ander.

Op google kun je iig ook erg veel info over dromen vinden.

Good-luck!

Joyce
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.

Laatst gewijzigd op 07-10-2003 om 20:11.
Oud 07-10-2003, 21:43
Cleopatra1
Cleopatra1 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 07-10-2003 @ 21:08:
Wanneer je slaapt, zijn er verschillende stadia...
Het begint met een soort overgangsstadium, wanneer, terwijl je spieren beginnen te ontspannen, je voelt hoe je begint te zweven of drijven. Ook kun je in dit stadium levendige, bijna psychedelische beelden zien.

Is dit herkenbaar?

Verder bestaan er ook zogeheten lucide dromen... Je droomt, maar ondertussen wéét je dat je droomt en kun je aan die droom een eigen invulling geven.. (Bijvoorbeeld kun je gaan viegen oid)
Iedereen kan dit aanleren. De één heeft er alleen meer feeling voor dan de ander.

Op google kun je iig ook erg veel info over dromen vinden.

Good-luck!

Joyce
Dat eerste, dat is heel herkenbaar, dat zou het inderdaad kunnen zijn!
Die 'lucide' dromen heb ik ook heel vaak, maar dat is deze droom niet...Ik herinner me ook juist dat die echte dromen wel heel vervelend zijn, dat het meer nachtmerries zijn...
Leuk dat je dat vliegen noemt, dat heb ik een hele tijd gedaan in dromen! En ik kan mijn dromen ook meestal sturen, maar die ene..in die kamer..dat ding in de hoek..mezelf een weg 'eten'..dat is niet te sturen..

Ik ga wel meteen even over dromen opzoeken inderdaad! Dankje!
Oud 08-10-2003, 19:37
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Cleopatra1 schreef op 07-10-2003 @ 22:43:
Dat eerste, dat is heel herkenbaar, dat zou het inderdaad kunnen zijn!
Die 'lucide' dromen heb ik ook heel vaak, maar dat is deze droom niet...Ik herinner me ook juist dat die echte dromen wel heel vervelend zijn, dat het meer nachtmerries zijn...
Leuk dat je dat vliegen noemt, dat heb ik een hele tijd gedaan in dromen! En ik kan mijn dromen ook meestal sturen, maar die ene..in die kamer..dat ding in de hoek..mezelf een weg 'eten'..dat is niet te sturen..

Ik ga wel meteen even over dromen opzoeken inderdaad! Dankje!
Your welcome!
droom-link
en anders is er op http://droom.pagina.nl ook veel te vinden..

Succes

Joyce
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 09-10-2003, 15:00
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Lijkt me meer wat voor Mystiek.
__________________
Drie.
Oud 09-10-2003, 16:21
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
ja waarschijnlijk ben je misschien bang voor iets of blijft iemand in je droom terug komen... als je de droom uitlegt misschien begrijp ik het dan wat meer
__________________
ok...
Oud 10-10-2003, 14:08
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
SynoP schreef op 09-10-2003 @ 17:21:
ja waarschijnlijk ben je misschien bang voor iets of blijft iemand in je droom terug komen... als je de droom uitlegt misschien begrijp ik het dan wat meer
Het gaat hier niet om de droom zelf SynoP... Het gaat om wat deze persoon ziet vlak voordat ze in slaap valt en het soms ook tijdens de droom ziet. Ik denk dat dit een leuk klusje is voor Peter om zich er eens in te verdiepen...

Peter, mag ik u verzoeken om dit verschijnsel eens onder de loep te nemen? Nou ben ik ook nieuwsgierig...
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Oud 17-10-2003, 12:24
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
Cleopatra1 schreef op 07-10-2003 @ 19:38:
Ik heb vaak voordat ik echt slaap..
of misschien net slaap...
Dat ik iets rechtsboven met mijn ogen dicht zie..
Een voorwerp bestaand uit een heel ingewikkelde constructie, slangetjes, allemaal deeltjes..
Het is niet zomaar een vlek, echt 'iets', het voelt zelfs alsof het bij mij hoort...Het beweegt zich razendsnel, maar blijft wel een beetje op één plek staan..

Is dit iets 'bekends', zou het een droom zijn? Ik heb het al zolang ik me het kan herinneren...

Soms heb ik het ook in de vorm van een echte droom..
Dan staat dat zelfde 'iets' in de andere hoek van de kamer en dan moet ik mezelf naar die hoek zien te krijgen, maar dat lukt niet...
Het lijkt wel alsof ik mezelf ergens doorheen moet eten..
Deze droom komt een keer in de zoveel tijd weer terug..

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb beschreven, het klinkt misschien nogal vaag..
Citaat:
AngelLena schreef op 10-10-2003 @ 15:08:

Het gaat hier niet om de droom zelf SynoP... Het gaat om wat deze persoon ziet vlak voordat ze in slaap valt en het soms ook tijdens de droom ziet. Ik denk dat dit een leuk klusje is voor Peter om zich er eens in te verdiepen...

Peter, mag ik u verzoeken om dit verschijnsel eens onder de loep te nemen? Nou ben ik ook nieuwsgierig...
Dag AngelLena,

U mag dat wel vragen, hoor. me als 1 van de mystieke klusjesmannen. Handen uit de mouwen dan, hoppa!

... naja, eerlijk gezegd had ik zelf het gevoel toen ik het las, dat ik er niets van snapte. En de laatste tijd heb ik vooral het droomtopic bekeken, dus ben ik hem vergeten. Net was ik op psych aan het kijken, en klikte op de ‘verplaats-link’, en kwam hier weer terecht bij jouw verzoek, AngelLena.

---

Okey Cleopatra,

Omdat ik er nu niets van snap, ga ik een heleboel vragen stellen, misschien kom ik er zo wat dichter bij.

Hmm, over dichterbij komen gesproken, misschien moet je dat dichterbij komen in je droom zó zien: als je iets vreemds wat op afstand staat van je, niet goed kan zien, dan loop je er dichter bij. Dan kan je het beter zien, en dus beter begrijpen, wat het is. Zo kan het dichterbij komen in je droom een beeldspraak of symbool zijn voor: dat je er meer van wilt begrijpen. Net zoals ik in de vorige alinea.

vraag 1: Is het zo, dat jij (Cleopatra dus) af en toe probeert, om meer te snappen van dit beeld? Er dichter bij te komen, net zoals ik probeer, dichter bij jouw beeld te komen, met andere woorden, er meer van te snappen?

vraag 2: Als je het gevoel hebt, dat je je ergens doorheen moet “eten”, hoe voel je dat eten dan? In je lichaam, mond of maag bijv? Of heb je alleen zo’n gevoel in je geest?

vraag 3: Maar in welke hoek van de kamer stond het “ding” nu? Linker of rechter, en voor of achter? En stond jij midden, links, rechts, voor, of achter in de kamer?

vraag 4: Hoe zag de kamer er verder uit? Bekend, onbekend, huiskamer, slaapkamer, lege kamer of zoiets, hoe groot, wat voor kleuren, wat voor vloer, muren en plafond?

Jij hebt in jezelf een beeld van ‘het ding’. Ik kan er alleen maar over fantaseren. Daarom ga ik een hele lange vraag stellen. Want we moeten hetzelfde beeld over dat ding hebben, anders dan zal de uitleg niet kloppen. Dus je zal er voor deze vraag anders naar moeten kijken, als je gewend bent, denk ik. Meer precies kijken en beschrijven, wat het is. Bedenk dus maar, dat je het aan iemand moet uitleggen, die het nog nooit gezien heeft, en die het moet kunnen tekenen, zodat het er nog op lijkt ook. J

vraag 5: Kun je het ding beter beschrijven? Is het een materieel ding of iets ‘vaags’? Hoe groot is het, uit welk materiaal bestaat het, hoe is het opgebouwd? Wat voor deeltjes zitten er allemaal aan? Zit er vloeistof in de slangetjes of in andere onderdelen? En zo ja, wat voor vloeistof? Lijkt het op iets bekends? Waarop dan?

Als je het heel precies probeert te beschrijven, dan kan het zijn, dat je zo zelf al op ideeën komt hierover. Zet die er dan ook maar bij hier.

vraag 6: Hoe beweegt het? Want het blijft ook op één plek staan. Naar links, rechts, draait het, gaat het van voor naar achter of bijv. van links naar rechts? Of bewegen er alleen maar verschillende onderdelen in het ding?

vraag 7: Kun je als extra nog de vragen van deze checklist beantwoorden? Dan heb je dus 7 + 9 = 16 vragen beantwoord. Dat is lekker veel, maar ik kan nu eenmaal niet door jouw ogen kijken naar deze beelden, dus je zal het moeten uitleggen.

Er zijn verschillende soorten dromen. Je hebt de gewone nacht-dromen, die heb je ’s nachts. Een deel daarvan kan lucide zijn, een deel gewoon. Dan heb je beelden of dromen die je overdag hebt. “overdag-dromen”, en die worden meestal officieel “visioenen” genoemd. Je kunt ook beelden hebben op de grens van wakker zijn en slapen in. Als je in slaap valt, of als je wakker wordt. Dan kun je bijv. ook nog meditatiebeelden hebben. In principe leg je al deze beelden op dezelfde manier uit. Het maakt eigenlijk niet uit, wat voor beelden het zijn, voor de betekenis van de symbolen dan. Het kan op andere manieren wel wat uitmaken, dus het is goed om goed te omschrijven wanneer je zulke beelden hebt.

Als je net ingeslapen bent, dan kan je makkelijk dromen hebben. Heeft iets met REM-slaap te maken, daar moeten ze op psychologie weer meer van weten.

Mijn voorlopige idee is, dat het om een symbolische voorstelling gaat van iets, wat bij jou hoort. En dan denk ik er nog wel wat over, maar dat moet ik misschien veranderen als ik meer info van je krijg. Dus daar wacht ik voorlopig even mee tot je geantwoord hebt.

Groeten, peter.
Oud 17-10-2003, 13:14
Verwijderd
---> algemeen droomtopic
Oud 17-10-2003, 13:35
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
fiepje schreef op 17-10-2003 @ 14:14:
---> algemeen droomtopic
dit gaat eigenlijk niet over een droom, maar over die ervaring. daarom heb ik hem hier beantwoord. zie de post hierboven van AngelLena.

peter.
Oud 21-10-2003, 22:55
Cleopatra1
Cleopatra1 is offline
pe51:

Al heel erg bedankt voor de reactie.
Ik zal mijn best doen de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden...

1:
Nee, ik heb bij die dromen nooit dat ik kan bepalen wat ik wil (wel als ik alleen het beeld zie, dan kan ik er mee stoppen om naar te kijken etc.)
Ik heb meer een drang om er naar toe te gaan, op één of andere manier moet dat gewoon. Niet omdat ik wil weten wat het is.

2:
Zowel in mijn lichaam als mijn geest, het is niet echt eten, maar ik moet ergens doorheen, waar ik een rot gevoel van krijg in mijn buik.. Het is heel benauwend om erdoor heen te moeten.
Ik kan niet beschrijven waar door heen, volgens mij een soort wolk van iets, maar ik kan er doorheen kijken..

3:
Het ding staat rechtsboven in een vierkante kamer en ik linksonder..Ik weet dat ik er zowel op neerkijk als het vanuit mezelf zie.

4:
Ik heb het vermoeden, dat het mijn eigen slaapkamer is, maar dan helemaal leeg, de vorm klopt en het voelt als mijn slaapkamer. Mijn kamer is wit, maar nu zijn de muren een vreemde kleur, iets grijzigs, maar het is ook schemerig.

5:
Het ding...Evengroot als mij, maar een beetje (als je naar de grote lijnen kijkt) ei/ovaalvormig..
Het heeft geen buitenkant..Het bestaat uit onduidelijke slangen, dingen..enige wat opvalt dat het ingewikkeld in elkaar zit.
Volgens mij heeft het niets met vloeistof te maken..En als ik het goed herinner heeft het ding ook verschillende kleuren..
Het zijn niet alleen slangen, ook vreemde vormen. Maar daar heb ik nooit op gelet of kunnen letten.

6:
Het ding beweegt in zichzelf..het blijft staan/hangen op één plek, maar alle onderdelen bewegen razendsnel.
Volgens mij heeft het wel iets van een voorkant, ik kan me niet bedenken of het iets in de vorm van een gezicht is, maar het kijkt wel mijn kant op.

7:
Het rijtje vragen:

De hele droom;
Ik sta eerst te kijken, als ik iets herkenbaars zie weet ik alweer wat het is. Dat het weer die droom is. Dit is het enige moment dat ik nog iets 'zelf' denk.
Nu is er een verschil, of ik zie het ding alleen in mijn ooghoek flitsen..(volgens mij geeft hij ook iets van licht)
Of het wordt die rotdroom weer.
Dat eerste duurt meestal maar even. Zorg meestal zelf dat het ophoudt. Het voelt herkenbaar, maar toch rottig, ik zorg niet voor niets dat het ophoudt.
De echte droom kan ik op dat moment al niets meer aan doen.
Ik sta in de ene hoek en zie het ding al staan.
Ik moet er echt wel naartoe, ik kan niet anders..meteen kruipt een gevoel door mijn lichaam..dat rottige, benauwde gevoel.
Het duurt ook heel lang, voor mijn gevoel dan wel uren..De kamer is klein, maar het lijkt mm voor mm te gaan.
Ik weet dat ik weleens bij dat ding ben aangekomen, maar wat er precies gebeurt..Volgens mij is het erger dan de weg er naar toe. Op dat moment wordt ik meestal wakker.
De droom is ook toch steeds net anders.
Ik herinner me nu ook van dezelfde droom in een gang.
En die gang die stopt niet en gaat steeds langer door, maar dat is maar een paar keer gebeurt.

Plaatsen:
Het korte 'iets', dus dat ik het alleen zie..is in totale duisternis. Niets anders te zien dan dat ding.
De droom is in een kamer (mijn slaapkamer?) en zoals ik al zei bedacht ik net dat ik het heel soms in een andere kamer (gang) had.. Maar meestal in die vierkante kamer. Ik weet ook dat in die vierkante kamer er achter dat ding een deur is, net als in mijn slaapkamer...Alleen dan zou je mijn slaapkamer inkijken vanaf mijn raam. Volgens mij is dat ook zo, maar ik begrijp het alleen niet.

Wie:
Dat ding en ik.
Zoals ik als allereerst al zei, op een of andere manier voelt het ook alsof dat ding bij mij hoort. Terwijl ik er zo bang voor ben.

Gebeurtenissen:
Zie algemeen verhaaltje enzo

Kleine en grote bijzonderheden:
Ik vind het vreemd, want ik denk dat je inderdaad mijn slaapkamer vanuit mijn raam bekijkt.
Er staat ook niets in de kamer, maar het is gevuld van dat waar ik doorheen moet (lucht? wolken? iets doorzichtigs)
Ik heb zelf ook geen armen, ik ben volgens mij zelf ook niet een normaal mens op dat moment. Meer een vlek, een vaag figuur.

Kleuren:
Ik weet het niet zeker maar er staat me iets bij van een groene gloed, en dat ding zelf is vooral geel, maar dat heeft er volgens mij mee te maken dat het licht geeft.

Gevoelens in de droom:
Benauwd, beetje zelfde gevoel als hyperventilatie, en een rot gevoel in mijn buik, geen pijn, maar..weet niet hoe ik dat moet beschrijven.

Gevoelens na de droom:
Bang en verdrietig en dat duurt ook vaak best lang. Ik weet dat ik als kind dit al had en dan altijd moest huilen. Nu moet ik volgens mij ook mijn best nog doen om niet te huilen. Zo klote voel ik me dan eigenlijk.

Dag of laatste tijd voor de droom:
Ik kan me niet precies herinneren, het gebeurde soms periodes nachten achter elkaar. En wel als ik me overdag ook al niet zo fijn voelde..Toch niet altijd.. En ik heb het al heel lang, heb nooit echt verschikkelijke dingen meegemaakt.
Ik moet wel zeggen, ben hoogbegaafd en heb veel symptonen van borderline..Dus ik zit vaak niet echt lekker in mijn vel.
Niet overdrijven, meestal gaat het wel hartstikke goed.

Nou..ik hoop dat je er wat aan hebt..meer weet ik echt niet..
Alvast heeeeeeel erg bedankt!
Oud 23-10-2003, 17:23
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Cleopatra1 schreef op 07-10-2003 @ 19:38:
Ik heb vaak voordat ik echt slaap..
of misschien net slaap...
Dat ik iets rechtsboven met mijn ogen dicht zie..
Een voorwerp bestaand uit een heel ingewikkelde constructie, slangetjes, allemaal deeltjes..
Het is niet zomaar een vlek, echt 'iets', het voelt zelfs alsof het bij mij hoort...Het beweegt zich razendsnel, maar blijft wel een beetje op één plek staan..

Is dit iets 'bekends', zou het een droom zijn? Ik heb het al zolang ik me het kan herinneren...

Soms heb ik het ook in de vorm van een echte droom..
Dan staat dat zelfde 'iets' in de andere hoek van de kamer en dan moet ik mezelf naar die hoek zien te krijgen, maar dat lukt niet...
Het lijkt wel alsof ik mezelf ergens doorheen moet eten..
Deze droom komt een keer in de zoveel tijd weer terug..

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb beschreven, het klinkt misschien nogal vaag..
Ik herken dit, alleen zie ik het beeld van 'sneeuw' net zoals je die op tv hebt... verder heb ik op dat moment een erge druk in mijn hoofd, en voel ik mij ook beangstigd. Deze droom heb ik vooral wanneer ik koortsig ben, maar soms duikt hij ook maar weer zomaar uit het niets op..heel vaag..
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Oud 24-10-2003, 23:06
Cleopatra1
Cleopatra1 is offline
Citaat:
Laura1988 schreef op 23-10-2003 @ 18:23:
Ik herken dit, alleen zie ik het beeld van 'sneeuw' net zoals je die op tv hebt... verder heb ik op dat moment een erge druk in mijn hoofd, en voel ik mij ook beangstigd. Deze droom heb ik vooral wanneer ik koortsig ben, maar soms duikt hij ook maar weer zomaar uit het niets op..heel vaag..
Wat jij vertelt herken ik niet trouwens, maar goed..
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.