Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2003, 15:50
Zwavelstokje
Avatar van Zwavelstokje
Zwavelstokje is offline
Mijn stelling.. "Iedereen heeft sociale angst"

Wat vind jij daarvan?

Ik zal het onderbouwen

Bijna iedereen geeft om wat anderen van hem of haar vinden, bijna iedereen houdt zich enigszins bezig met hoe hij of zij overkomt naar anderen toe. Vaak wordt van mensen met een sociale angst gezegd dat ze bang zijn uitgelachen te worden of nagekeken om hun uiterlijk bijvoorbeeld, of omdat ze iets doms zeggen, maar bedenk je eens: wie kan er wel tegen uitgelachen te worden om wat hij zegt of nagekeken te worden omdat hij lelijk is?

Toch komt sociale angst niet bij alle mensen naar voren. Dat komt omdat die mensen zichzelf een bepaalde eigenwaarde geven, die ze baseren op respect dat anderen hun geven om hun uiterlijk, hun imago, zelfs hun karakter of hun prestaties. Zou dit respect wegvallen, dan zouden ook zij een sociale fobie naar voren brengen.

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden.

Wat hieruit voortvloeit: sociale angst is zeer zeker geen negatief iets. Het betekent dat je bent opgehouden je eigenwaarde op te hangen aan de mening van anderen over jou, en dat is alleen maar goed. Het naar voren brengen van een sociale angst, die bijna iedereen heeft, is de eerste stap op weg naar het wegnemen van die angst.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 15:59
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Ik geloof niet dat eigenwaarde het enige is wat sociale angst verbergt.

Daarnaast geloof ik niet dat iedereen sociale angst heeft (en ook niet bijna iedereen). En wat is angst? Volgens mij kan je het woord angst beter vervangen door onzekerheid.

Citaat:
Zou dit respect wegvallen, dan zouden ook zij een sociale fobie naar voren brengen.
fo·bie (de ~ (v.), ~ën)
1 irreële, ziekelijke angst voor iets
Ik vind fobie niet echt kloppen. Dan zou het moeten betekenen dat iedereen die niet om zichzelf geeft een sociale fobie heeft. En dat is niet zo.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:02
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat iedereen wel een gezonde onzekerheid heeft,
voor dingen als uiterlijk enz, maar dat is wat anders dan
angst en fobieën..

Zodra er van sociale angst gesproken wordt, is die onzekerheid
in zo'n grote mate aanwezig dat het storend is (imho),
en zodra het storend ed is, denk ik niet dat het geen negatief
ding is, integendeel zelfs.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:08
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Quiana schreef op 30-12-2003 @ 17:02:
Ik denk dat iedereen wel een gezonde onzekerheid heeft,
voor dingen als uiterlijk enz, maar dat is wat anders dan
angst en fobieën..

Zodra er van sociale angst gesproken wordt, is die onzekerheid
in zo'n grote mate aanwezig dat het storend is (imho),
en zodra het storend ed is, denk ik niet dat het geen negatief
ding is, integendeel zelfs.
We hebben het hier over psychologie natuurlijk, dus het is belangrijk te kijken wat zich in het hoofd van een persoon afspeelt. Ik denk dat de sociale angst in veel mensen in evengrote mate aanwezig is als de sociale angst die bij mensen optreedt die dat niet zo duidelijk laten zien. Zij hebben dus dezelfde psychische status, zegmaar. Daarom denk ik niet dat of het nou storend is of niet het criterium moet zijn maar dat het criterium de psyche moet zijn die ten grondslag ligt aan of het nou storend is of niet.

Kijk je zegt dat het niet erg is als het niet storend is, maar zou de sociale acceptatie wegvallen en zouden mensen hun eigenwaarde dan niet meer kunnen ophangen daaraan, dan wordt het opeens wel een probleem. Dat is het probleem juist, dat het onzekerheid schept en teweegbrengt...een verhuld probleem laat zich zien als de verhulling opgeven wordt van buitenaf en wordt dus een onzekere factor. Is dat iets gunstigs?

Ik ben het verder helemaal eens met Zwavelstokje.

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:12
Verwijderd
Natuurlijk heeft iedereen een zekere mate van sociale angst, alleen bij sommige mensen gaat het zover dat ze zichzelf helemaal gek maken en daarom bang worden van onbekenden en nieuwe situaties waarin ze mensen nog niet echt kennen, en zullen proberen deze situaties zoveel mogelijk te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:47
Zwavelstokje
Avatar van Zwavelstokje
Zwavelstokje is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 30-12-2003 @ 17:08:
We hebben het hier over psychologie natuurlijk, dus het is belangrijk te kijken wat zich in het hoofd van een persoon afspeelt. Ik denk dat de sociale angst in veel mensen in evengrote mate aanwezig is als de sociale angst die bij mensen optreedt die dat niet zo duidelijk laten zien. Zij hebben dus dezelfde psychische status, zegmaar. Daarom denk ik niet dat of het nou storend is of niet het criterium moet zijn maar dat het criterium de psyche moet zijn die ten grondslag ligt aan of het nou storend is of niet.

Kijk je zegt dat het niet erg is als het niet storend is, maar zou de sociale acceptatie wegvallen en zouden mensen hun eigenwaarde dan niet meer kunnen ophangen daaraan, dan wordt het opeens wel een probleem. Dat is het probleem juist, dat het onzekerheid schept en teweegbrengt...een verhuld probleem laat zich zien als de verhulling opgeven wordt van buitenaf en wordt dus een onzekere factor. Is dat iets gunstigs?

Ik ben het verder helemaal eens met Zwavelstokje.
Ja ik denk dat je dit heel goed uitgelegd hebt, ik ben het helemaal mee jou eens.

Het is belangrijk te kijken naar de problemen van de mensen en niet naar het effect ervan. Het effect wordt meestal namelijk bepaald door externe factoren en zegt dus niets over de mensen zelf!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:52
Verwijderd
zit zeker wat in je stelling

alleen ik ken mensen waarvan ik zeker weet dat het ze niet uitmaakt als mensen zeggen dat ze lelijk zijn ofzo, die hebben gewoon een heel zelfverzekerd beeld van zichzelf, dat pas na enkele keren te worden beledigd, ook echt wordt aangetast. maarja dan zullen jullie wel weer zeggen dat dat vast enkel en alleen uiterlijke schijn is.

maar idd iedereen heeft het wel, alleen sommigen bijna niet en anderen juist heel erg. en het hangt ook nogal af van de bui waarin je zit denk ik. als ik supervrolijk ben kan niemand me wat maken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 18:02
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
sociale angst is zeer zeker geen negatief iets. Het betekent dat je bent opgehouden je eigenwaarde op te hangen aan de mening van anderen over jou, en dat is alleen maar goed.
Dit begrijp ik niet.
Als je een sociale angst hebt, hang je toch juist je eigenwaarde aan de mening van anderen.?


Sociale angst zal zeker bij veel mensen voorkomen, alleen in een zeer verschillende mate. En ook de uiting van een sociale angst zal verschillend zijn.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 14:31
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Toch komt sociale angst niet bij alle mensen naar voren. Dat komt omdat die mensen zichzelf een bepaalde eigenwaarde geven, die ze baseren op respect dat anderen hun geven om hun uiterlijk, hun imago, zelfs hun karakter of hun prestaties. Zou dit respect wegvallen, dan zouden ook zij een sociale fobie naar voren brengen.
ik vind je stelling en mening niet zo gek, maar ergens klopt het niet naar mijn gevoel.
Je kan namelijk ook zeggen dat iedereen hoogtevrees ofzo heeft, maar dat bij 80% dit niet naar voren komt, omdat ze denken niet te zullen vallen.
Ik snap dat het een beetje scheve vergelijking is, maar snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat je alleen bij de mensen bij wie de sociale angst tot uiting komt en daardoor hun gedrag ernstig beinvloed wordt etc (zoals in de omschrijving van sociale angst in het sociale angst topic ) .. kunt spreken van een sociale fobie
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.