Oud 15-09-2004, 22:29
Verwijderd
als dit topic beter op geld en recht past,verplaats hem dan maar daarheen,ik heb hem hier neergezet omdat het gaat om de psychologie achter de actie die een persoon zou ondernemen in deze situatie

voorbeeldsituatie:

jij loopt 's avonds laat over straat,je ziet een beurs liggen,er loopt niemand in de straat,je kijkt in de beurs en je ziet dat er nog geld inzit (briefje van 20 euro)

wat is je beslissing?

1. Het geld eruit halen en daarna naar de politie de beurs inleveren?(waarbij de politie dus denkt dat de beurs gestolen is,het geld meegenomen,en de beurs op straat gedropt)

2. Eerlijk inleveren bij de politie

ik zou de situatie erg moeilijk vinden,maar toch het geld eruit pakken en de beurs inleveren.

Wat zouden jullie doen?

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 22:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2004, 22:31
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik zou het wegnemen van het geld wel overwegen, maar zou het mezelf niet kunnen vergeven het geld te pakken .. gewoon inleveren dus.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:33
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
ik zou de helft eruit halen en de portemonnen dan inleveren
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:35
Verwijderd
Citaat:
foefighter schreef op 15-09-2004 @ 23:33 :
ik zou de helft eruit halen en de portemonnee dan inleveren
en -stel- dat het nouw,(zoals ik in het voorbeeld noem ) dat het een briefje is..
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:39
Verwijderd
Ik zou het gewoon laten liggen.

Die 20 euro zijn niet van mij, en degene die z'n beurs kwijt is, komt hem misschien nog zoeken..
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:43
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 15-09-2004 @ 23:39 :
Ik zou het gewoon laten liggen.

Die 20 euro zijn niet van mij, en degene die z'n beurs kwijt is, komt hem misschien nog zoeken..
dan pakt iemand anders 'm misschien gewoon weg en neemt het geld mee..

dan heb jij er niks aan om dat ding te laten liggen

zou je m niet liever gewoon naar t politieburo brengen? want daar zal de eigenaar er toch ook wel naar vragen?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:48
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik zou het geld laten zitten en de portemonnee bij de politie afleveren. Dit is gewoon een bepaalde vorm van respect tegenover je medemens.

En bij mij is mijn geld ook wel eens op zo'n manier gejat Sukkels
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:01
Verwijderd
meenemen naar de politie, en mijn adres achterlaten, zodat ze het vindersloon kunnen komen brengen....
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 15-09-2004 @ 23:48 :
Ik zou het geld laten zitten en de portemonnee bij de politie afleveren.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
als ik uberhaubt al de moeite neem naar het politiebureau af te reizen..
het ligt er een beetje aan hoeveel er in zit
maar ik denk, correctie: weet wel zeker, dat mijn principes me weerhouden van het stelen van het geld

Trouwens, de mensen die de helft er uit pakken..
dat vind ik wel lomp
a) een echte dief zou nooit de helft pakken en dat ding dan droppen op straat. Maw: je wordt verdacht.
b) het is nog steeds diefstal, dus heb dan lef en pak al het geld.
__________________
I love dr Phil :D

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 23:25.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:20
Verwijderd
Eerlijk inleveren natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Repelsteeltjuh schreef op 15-09-2004 @ 23:43 :
zou je m niet liever gewoon naar t politieburo brengen? want daar zal de eigenaar er toch ook wel naar vragen?
Mja misschien, als het me niet teveel moeite kost

Maar ik zou iig geen geld stelen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:42
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
melden dat ik een porto heb gevonden maar NIET inleveren. Als er een melding is dat iemadn zn portemonee verloren heeft magtie hem aan mij beschrijven.

Die wouten houden zo nu en dan wel van een lekkere fooi. (niet alle natuurlijk heh maar ongeveer evenveel als mensen die de porto mee zouden nemen)
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 00:29
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
het geld nemen en de beurs of laten liggen of ook meenemen

of moet ik perse uit 1 van die 2 kiezen?
Dan zou ik voor de 2e gaan omdat ik de 1e gewoon heel dom vind.

Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 00:32.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 05:50
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Eend schreef op 15-09-2004 @ 23:48 :
Ik zou het geld laten zitten en de portemonnee bij de politie afleveren. Dit is gewoon een bepaalde vorm van respect tegenover je medemens.
Ja. Stelen (of je nou de helft meepakt of alles; feit is dat het níet
van jou is) is hoe dan ook .
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 06:53
Verwijderd
ligt er ook aan of er bijvoorbeeld dingen inzitten als pasjes en foto's waar de persoon mee gevonden kan worden. als die er niet inzitten zou ik het niet inleveren, of mss alleen de portemonee.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 08:07
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 16-09-2004 @ 00:01 :
meenemen naar de politie, en mijn adres achterlaten, zodat ze het vindersloon kunnen komen brengen....
als het niet wordt opgehaald, kun je na een jaar het krijgen...


Als er mogelijkheid is, om diegene zelf te vinden, kun je dat ook doen. Vaak krijg je dan ook een aardigheidje... Maar dat is niet de reden om het te doen vind ik.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 08:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het ligt eraan hoe de portemonnee eruit ziet (of er kenmerken van de eigenaar in/aan zitten) en hoeveel er in zit.
Ik heb wel ooit op school op de gang een briefje van 5 euro gevonden, gewoon los. Tja, dat is dan pech voor degene die het los in zijn broekzak had zitten; als ik het niet pak, pakt iemand anders het wel.
Als ik een portemonnee zou vinden met een naam en/of adres van de eigenaar, zou ik deze eigenaar sowieso gaan zoeken en alles teruggeven.
Als het een portemonneetje is met hooguit 10 euro en zonder kenmerken of andere pasjes of iets erin, dan weet ik het nog niet. Ik zou er in ieder geval over nadenken en misschien wel zelf houden, want naar de politie brengen heeft ook geen nut; die weten net zoveel als ik en de meeste mensen zullen een bijna lege portemonnee die kwijt is, niet zo gauw bij de politie melden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2004, 10:31
Samaris
Avatar van Samaris
Samaris is offline
een 20je? zou ik erin laten zitten en naar de politie brengen.
maar stel, het is een dure portemonnee met een aantal creditcards, en een aantal andere kenmerken van een rijk persoon, EN een pak geld met twee(of meer) nullen, dan zou dat geld plotseling in mijn jaszak verschijnen...
Want dan weet je dat die persoon het kan missen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 13:25
PrinsesLotte
PrinsesLotte is offline
Citaat:
CSN schreef op 15-09-2004 @ 23:31 :
Ik zou het wegnemen van het geld wel overwegen, maar zou het mezelf niet kunnen vergeven het geld te pakken .. gewoon inleveren dus.
Ik zou ook eerst eens kijken of er geen adres inzit. Als dat erin zit: erheen gaan of opsturen. Anders inderdaad inleveren.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 13:41
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 16-09-2004 @ 00:01 :
meenemen naar de politie, en mijn adres achterlaten, zodat ze het vindersloon kunnen komen brengen....
__________________
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 13:55
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik zou er niks uithalen en hem afgeven bij de politie. En als er een adres of telefoonnummer in staat, lever ik het daar persoonlijk af .

En dan maar hopen op een vindersloon natuurlijk .
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 14:07
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik zou naar de politie gaan en daar zeggen dat wanneer er iemand komt vragen naar die portemonnaie ze jou kunnen bellen.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 14:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik zou me te schuldig voelen als ik er iets uit zou halen. Maar gewoon wegbrengen dan.

Maar ik zou het wel verleidelijk vinden om het geld te houden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 15:16
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ik zal er zéker over nadenken het geld eruit te halen, maar uiteindelijk toch de portemonnee en het geld naar de politie brengen. Gewoon met de gedachte, dat ik het ook niet leuk zou vinden, als iemand mijn portemonnee zou terugbrengen en het geld zou achterhouden.. En dan maar wachten op vindersloon hè!
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2004, 15:26
Verwijderd
waarom politie? ik zou gewoon even kijken naar de identiteitskaart in de portefeuille, nummer opzoeken en bellen. doen ze immers bij de politie ook, toch? spaar je twee keer tijd mee uit: je moet niet naar 't politiebureau rijden, en de politie moet geen tijd verdoen met telefoonnummers opzoeken.
het geld laat ik uiteraard zitten...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 15:54
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Het ligt eraan wat ik zou doen. Ik zou denk ik de portemonnee bekijken en als het kan die persoon opbellen. Verder zou ik kijken of er veel belangrijke dingen in zitten. Als er alleen maar die 20 euro in zit en meer niet weet ik niet wat ik ermee zou doen. Een rit naar het politiebureau is dan misschien teveel moeite.
Als er allemaal pasjes ect inzitten zou ik het geld er in laten en wel netjes naar het politiebureau brengen denk ik.(maar dan zou ik opzich ook net zo goed zelf kunnen bellen oid)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:18
herz
herz is offline
het ligt eraan, als er belangrijke shit in zit, het geld eruithalen en het als reward beschouwen. Als er weinig bijzonders in zit gewoon geld erin laten.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:20
J3s
Avatar van J3s
J3s is offline
Op vakantie nog meegemaakt, portomonnee gevonden met ongeveer € 250 en meerdere creditcards! Toen zagen we een hele familie zoeken naar geld en hebben we z'n naam geroepen (stond op de creditcard). Was een rijke Italiaan. Geef je 'm z'n portomonee terug met al dat geld en z'n creditcards en het enige wat ie binnenmonds bromt is "thank you". Nou ja, ben je zo eerlijk om 'r geen euro !! uit te pakken, wordt je op zo'n manier bedankt. Ik had toch op z'n minst een kleine beloning verwacht
__________________
We never will think, we never will think..That's wonderfull, that's life...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:34
Verwijderd
gewon in zn geheel inleveren bij de politie. wat moet ik nou met geld waar ik niet eerlijk aan gekomen ben? dan koop ik er iets voor, en dan ben ik er niet blij mee. en inderdaad, adres achterlaten bij de politie, mocht de eigenaar me willen bedanken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:43
Zero-Zero
Avatar van Zero-Zero
Zero-Zero is offline
kijken of er een adres inzit.. zo ja.. daarheen brengen.. zo nee dan pak ik het geld en breng ik de portomonnee naar de politie
__________________
up the downstair
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 19:04
Futurist
Futurist is offline
Normaal zou ik de portemonnee met geld en al afgeven, maar aangezien ik nogal blut ben en serieus hard geld nodig heb, zou ik nu het geld er uithalen en de portefeuille afleveren.
__________________
God in Heaven Me on Earth
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 20:05
Verwijderd
Inleveren denk ik, tenzij ik weet dat het van iemand is die er handtasjes, mobiele telefoons, digitale camera's of Bacardi Breezers van gaat kopen.

Dan houd ik het gewoon, en geef ik het geld wel aan een goed doel. Bankbiljetten hebben namelijk geen eigenaar, behalve de europese bank.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 20:07
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
ik zou het gewoon op straat laten liggen en doorlopen. Wie weet heeft er een hond over heen geplast
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:05
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
geld eruit pakken en de beurs inleveren.
kom op, tis maar 20 euro, bij grotere bedragen zou ik het niet doen hoor.
__________________
I Woke Up This MorniNg And NobOdy Is GoNna BriNg Me DoWn ToDaY!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:15
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
ik zou de beurs met het geld inleveren normaliter zou je 10% van de inhoud krijgen van de portemonee krijgen. maar (in ieder geval bij ons) krijg je meestal wel meer!
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2004, 22:57
Verwijderd
geld erin laten en naar de eigenaar brengen
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:08
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Jeetje wat een eerlijke mensen allemaal. Ik zou het geld er waarschijnlijk gewoon uithalen, mits het een niet al te groot bedrag is. Dat vinden jullie wrs allemaal erg fout, maar als ik 't niet meeneem doet een ander 't wel, en ik kan 't geld goed gebruiken. Jammer dan voor die persoon van wie 't is, maar die ken ik toch niet.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 08:40
telluriet
Avatar van telluriet
telluriet is offline
Ik zou het geld eruit halen, en verbrassen. Ook al zit er 1000 euro in. Dat is alleen maar beter.

De portemonnee zou ik wegsmijten, en als er belangrijke dingen zoals pasjes, identiteitskaarten enzo inzitten, zou ik 'm misschien wel terugbrengen.
__________________
"...kzit nu miss een uur op het forum en ik heb nu al een sgijthekel aan jou..."

Laatst gewijzigd op 18-09-2004 om 08:42.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 09:22
PV
PV is offline
ik zou 't geld houden. Ik denk niet dat iemand die 20 euro verloren heeft de moeite gaat nemen om naar het politiebureau te gaan. En ik denk ook niet dat diegene verwacht, dat iemand het eerlijk naar de politie gaat brengen. Kwijt is kwijt.

Tenzij er een adres in de portemonnee staat, dan zou ik 't daar afgeven. Maar gewoon los 20 euro.. pech voor diegene. Als je alleen een briefje van 20 euro vindt op straat ga je daar toch ook niet mee naar de politie?? Alleen omdat die portemonnee eromheen zit ineens wel??
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 18:37
mara18
mara18 is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-09-2004 @ 00:18 :
als ik uberhaubt al de moeite neem naar het politiebureau af te reizen..
het ligt er een beetje aan hoeveel er in zit
maar ik denk, correctie: weet wel zeker, dat mijn principes me weerhouden van het stelen van het geld

Trouwens, de mensen die de helft er uit pakken..
dat vind ik wel lomp
a) een echte dief zou nooit de helft pakken en dat ding dan droppen op straat. Maw: je wordt verdacht.
b) het is nog steeds diefstal, dus heb dan lef en pak al het geld.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:09
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 18-09-2004 @ 10:22 :
ik zou 't geld houden. Ik denk niet dat iemand die 20 euro verloren heeft de moeite gaat nemen om naar het politiebureau te gaan. En ik denk ook niet dat diegene verwacht, dat iemand het eerlijk naar de politie gaat brengen. Kwijt is kwijt.

Tenzij er een adres in de portemonnee staat, dan zou ik 't daar afgeven. Maar gewoon los 20 euro.. pech voor diegene. Als je alleen een briefje van 20 euro vindt op straat ga je daar toch ook niet mee naar de politie?? Alleen omdat die portemonnee eromheen zit ineens wel??
als 't gewoon een losse portemonnee is, zonder papiertjes zonder kaartjes zonder identiteitskaart zonder adres zonder *iets*, dàn zou ik de boel inderdaad ook gewoon houden. maar ik ging er dus van uit dat er wél adressen en dergelijke in de portemonnee zaten...


xxx
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:42
Verwijderd
Mijn portemonnee is een keer gejat bij een gewapende overval. Maar er zaten geen pasjes e.d. in, alleen wat geld en foto's.

Ik ben later door slachtofferhulp gebeld met het bericht dat de dader de portemonnee terug wou geven, maar ik was niet geïnteresseerd. Wat mij betreft had hij hem in zijn aars gestoken.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 00:17
probeer
Avatar van probeer
probeer is offline
houden! zeker.
wie zegt me dat ome juut dat geld niet in zn zak steekt. ja sorry, maar alleen omdat ie een opleiding tot agent heeft gedaan, is voor mij niet genoeg om em te vertrouwen met dat geld.
__________________
411 ur b4$3$ 8310ng 2 u$
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 10:52
PV
PV is offline
Citaat:
benchMarc schreef op 18-09-2004 @ 21:00 :
20 euro is geen geld. Ik zou het dus laten teruggeven. Ook als er 200 euro in zit... ik zou kijken of ik pasjes zie van die persoon, en em eigenhandig terugbrengen. Bij 1000 euro is het natuurlijk anders Ik weet het, slecht eigenlijk. Maarja...
Maar wie loopt er met 1000 euro over straat en verliest dat dan ook nog eens... dan ben je niet al te snugger
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 11:26
Verwijderd
Ik denk (weet het natuurlijk niet zeker, dat weet je eigenlijk pas als in je in zo'n situatie terecht komt) dat als er pasjes e.d. in de portemonnee zitten ik het geld erin zou laten, en naar het politieburo zou brengen. Maar als het alleen een portemonnee zou zijn met geld, zonder pasjes enzo, dan weet ik eigenlijk niet wat ik ermee zou doen. Misschien toch wel houden.

Hetzelfde idee dat je zegt als er iemand in elkaar geslagen wordt, je er tussen zou springen. Maar als puntje bij paaltje komt het misschien toch niet zo'n goed idee is.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 14:13
waves
Avatar van waves
waves is offline
Citaat:
Eend schreef op 15-09-2004 @ 23:48 :
Ik zou het geld laten zitten en de portemonnee bij de politie afleveren. Dit is gewoon een bepaalde vorm van respect tegenover je medemens.
en ik zou last krijgen van mn geweten
__________________
~ Liefhebben = Loslaten ~
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:21
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
op mn werk had ik een hele tas gevonden met portemonnee met daarin allerlei pasjes en in de tas zat ook een paspoot. dus ik had ff opgebeld, en diegene zou het wel komen halen bij de winkel... ik heb er iig niks meer van gehoord.

in geval van het voorbeeld. wanneer er een tel. nr in zit en ik zie dat diegene in mijn woonplaats woont zou ik het nr bellen en het daarna laten ophalen of even langsbrengen, net wat beter uitkomt. Het geld zou ik laten zitten. Mijn portemonnaie is een keer uit mn handen geraust (in een disco toen ik wilde betalen). diegen heeft mn 25 euro eruitgehaald en hem daarna afgegeven bij de bar...

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:48
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
ik zou het eerlijk teruggeven denkik, zou het ook niet leuk vinden als het mij over kwam dus
zo heb ik ook al eens een brief gevonden op het fietspad( niet in envelop), ik heb gwoon gekeken aan wie die geschreven was en van wie die kwam ik kende het meisje en heb die brief ook niet gelezen ( ze vertelde medat ze daarmee heel blij was omdat het een heel persoonlijke brief was )
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 12:13
Verwijderd
Als er iets op de grond ligt dat iemand kwijt is zou ik het gewoon inleveren misschien krijg je er nog een beloning voor ! Maar daar moet je niet vanuit gaan. Alternatief is natuurlijk alles eruithalen en terugbrengen en vertellen dat je het zo gevonden heeft. Alhoewel ik me daar nogal schuldig over zou gaan voelen naar mate van tijd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eerlijkheid op Psychologie.
Vowel
83 18-03-2012 00:34
Werk, Geld & Recht eerlijk / liegen ?!
Amoa
11 10-11-2009 10:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Drugs & Alcohol Eerlijkheid bij drugs gebruik
Tuinkabouter9
29 22-08-2006 20:20
Liefde & Relatie Eerlijk zijn, in relaties en tegen vrienden...
[eitje]Methuselah
24 26-02-2003 19:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Minder of geen geld voor niet-commerciele zenders?
LostProphetX
7 30-09-2002 09:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.