Oud 24-09-2013, 18:32
Skats
Skats is offline
Hallo iedereen,

Eerst moet ik mijn excuses aanbieden. Nederlands is niet mijn moedertaal en daarom zullen jullie veel fouten in mijn verhaal zien.

Waar moet ik nou beginnen??

Toen ik 16 jaar was, ben ik naar Nederland verhuist. Ik kon eens niet dag of "goede morgen" zeggen dus ik moest de taal gaan leren. Ik ging naar een school om dit te kunnen doen. Na 1 jaar hebben ze tegen me gezegd dat ik een hogere cijfers voor de toetsen heb gehaald en dat ik het andere jaar niet hoefde doen (normaal moest ik daar 2 jaar blijven) en ik werd naar een middelbareschool verplaats.

Ik was 17 jaar en zat in de 2de klas, MAVO als advies. Toen wist ik niet wat MAVO, HAVO en VWO waren. Waar ik vandaan kom, is er een heel ander systeem. Mijn mentor in de 2de klas zei tegen me dat het mogelijk was om door te stromen naar HAVO want in de 1ste periode heb ik hogere cijfers gehaald en zo was ook voor de rest van het jaar (8's behalve LO.... Ik ben niet een sportieve persoon ) Maar het lukte me niet om door te stromen naar HAVO vanwegen een toets (CITO toets of VAS toets.... Ik herinne me niet meer wat soort toets het was) Mijn nederlands taal en woordenschat was niet die van een "HAVO leerling" volgens hun. Dus ik bleef in MAVO....

In mijn 3de jaar werd ik 18 en het was frustrerend om daar te zijn want alles was gewoon TE makkelijk... Plus ik zat in de klas samen met leerlingen die jongere waren dan ik... De school gaaf me geen uitgaging en mijn woonsituatie was (is) ook niet de beste.
Ik had VEEL stress... Vraag je je af "hoeveel" stress?? Nou, genoeg stress om een harstaanval veroorzaken aan een 18 jarige......

Ik was uit van school voor een tijdje door dit. Maar ik heb wel mijn toetsen mooi gemaakt. Ze wilden dat ik bleef zitten.... Waarom? Want voor LO en KE had ik onvoldoende cijfers en waarom? Want ze zijn vakken waarin je aanwezigheid mee telt... Ik moest een herkansingsprogramma volgen om over te kunnen gaan en het koste me 100EUROS. Ja, zomaar "Je wil over, dan moet je de herkansingsprogramma volgen, Je wil de herkansingsprogramma volgen, dan moet 100Euros betalen."

Ik ben nu 19 en ik ben in mijn 4de jaar. Mijn examenjaar. Maar wat is nou het probleem?? Ik wil geneeskunde studeren... Ik heb een VWO diploma nodig..... Maar dan heb ik een HAVO diploma nodig.... ben ik rond mijn 24 als ik ga loten.

Vanaf dat ik hier NL kwam wonen hebben ze me hier en daar verplaats dit en dat met mij gedaan maar ze hebben me nooit gevraagd wat ik later wil worden of als ik dromen had of NIKS. Voordat ik naar de middelbareschool werd verplaatst kreeg ik ook geen toets die zegt dat ik een MAVO leerlingen ben. Misschien is het zo maar waar is het bewijs?

Ik ben nu een hartpatient en ik heb een pacemaker. Ik moet de stress zo veel mogelijk verminderen van mijn leven maar ik voel me so gefrustreerd. Ik ben heel boos! Maar ik weet niet op wat of wie of waarom!! Er is zo veel gebeurd dat ik niet meer weet.

Ik weet ook niet wat ik wil van jullie. Misschien gewoon alles uit laten.... Hoe zouden jullie zich voelen als jullie in mijn situatie zouden zijn? Op wat zouden jullie boos zijn? Waarom?? Hebben jullie misschien een advies voor me??

Willen jullie misschien een spelling/grammatica fout uit mijn verhaal verbeteren?? Doe maar.... Ik wil gewoon iets... Maak niet uit wat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2013, 18:43
Verwijderd
Volgens mij heb je al wel antwoord gegeven op je topictitel. En wat er met jou is 'gedaan' is toch echt grotendeels het resultaat van wat op dat moment het beste leek.


Het enige wat jij nu kunt is vanaf dit punt het regelen zoals jij dat wil. Heb je meer aan uiteindelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2013, 14:40
Verwijderd
Ik vind dat je de taal aardig onder de controle hebt voor iemand die pas 4 jaar in Nederland is.

Ik kan je enkel het advies meegeven om door te gaan met wat je wil; je wilt het VWO gaan doen, maar dan moet je eerst havo doen, ga dat dan ook doen!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2013, 17:14
Phranque
Phranque is offline
Als je VWO per se wil halen, is een thuisstudie VWO misschien een idee? Kost wel weer geld, maar bespaart je wat jaren school.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2013, 10:53
Everon
Everon is offline
Misschien kun je naar een loopbaanadviseur?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2013, 12:07
Verwijderd
Wat is die probleempje dan? Gewoon nu hard doorwerken toch?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2013, 19:30
Vraagtekentje
Avatar van Vraagtekentje
Vraagtekentje is offline
Nu ik dit lees is het best wel erg wat ze doen, officieel moeten ze de jaren verkorten voor jouw
Zodat je 1 schooljaar voor de helft doet zodat je het kon bijhouden
Voor de rest weet ik er niet veel over, dus sorry
__________________
Always give it a try
Met citaat reageren
Oud 08-10-2013, 22:19
sayhellox
sayhellox is offline
Hey,

Ten eerste: Jammer dat over je hart.
Maar als ik jou was gewoon je best blijven doen uit eindelijk kom je gewoon nog ergens uit. Ik heb ook harde jaren op school megemaakt door de leraren. De leraren en de school denken dus even serieus echt NIET aan de leerlingen. (Vat het niet zo op dat ze ook ECHT niet doen). Het enigste wat de school wilt is een hogere precentage halen hun school op nummer 1 zetten door allemaal kinderen geen kansen te kunnen geven. Ze willen gewoon examen gehaald? Klaar doei zoek maar een opleiding enz enz. Zo gaat het altans bij mij op school. Zo erg en jammer.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2013, 07:40
thesombrero
Avatar van thesombrero
thesombrero is offline
Misschien moet je ns in een groot gesprek met de school gaan ipv van boos op jezelf worden. Boos op jezelf worden is echt niet nodig blijkt uit je OP.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 01:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Mijn advies na je VMBO (mavo) kwalificatie via het volwassenonderwijs je HAVO kwalificatie halen en dan of via volwassenonderwijs eerst je VWO of via HBO uiteindelijk uitkomen bij het vak waar je passie voor hebt.

Als je verhaal me iets leert is het dat je niet iemand bent die zomaar bij de pakken neer gaat zitten.

Andersom had het ook gebeurt trouwens kan ik je vertellen, dan had je begonnen op bv HAVO en problemen met je hart gekregen en hadden ze je net zo makkelijk een niveau lager gegooid, zo gaat dat nu eenmaal, een onderwijsinstelling is een bedrijf wat geld krijgt voor iedereen die de school verlaat met kwalificatie, thence is het voor hun een minder risico je lekker op een laag niveau te laten zitten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Jeetje waar moet ik beginnen..
coecie
18 24-06-2009 16:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 13:57
Psychologie Het Grote-lucht-je-hart-topic #23!
Verwijderd
489 27-03-2005 19:37
Verhalen & Gedichten Isla Perdida
Krisje
10 06-02-2005 18:35
Liefde & Relatie Waarom zo onzeker als ik een relatie heb..?
Kleintjeyakult
10 07-05-2003 22:17
Liefde & Relatie Moet ik haar nog vertrouwen
dino84
13 11-03-2003 08:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.