Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2002, 17:28
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Sorry voor de zeer slechte topic titel die ook helemaal fout is maar ik wil even de aandacht voor het volgende artikel.

Citaat:
Onderzoek op het Wetenschap & Levensbeschouwings forum van The Gathering of Tweakers heeft aangetoond dat de "Lifter" die tieners in dit nieuwsbericht gebouwd zouden hebben geen fictie is.

Sceptisch als men is, werd het experiment herhaald door Xentric met deze bouwinstructies na een discussiestart in dit topic.

Het vliegende object heeft geen bewegende delen, motor of wat dan ook. Het vereist slechts een hoogspanning afkomstig uit een oude 14" monitor. Bij activering van de spanning stijgt het object door gedeeltelijk onbekende krachten op, gepaard met een zoemend geluid, bliksems, storende radio's en een penetrante ozon-geur.

Het object steeg niet direct na het bouwen op, door enkele fouten in het design. "Nadat ik de onderste rand losgepulkt, terug had gevouwen en afgeknipt had begonnen twee van de drie kanten op te stijgen bij de volgende test. Maar nog geen take-off, dammit..." zegt Xentric.
"Dus hij was te zwaar of kreeg niet genoeg vermogen van de oude 14" kleuren monitor die ik gebruikte. Maar na wat pielen met de bovenleiding merkte ik al snel dat die gerust iets lager kon en voor de zekerheid de onderste houten balkjes weggehaald en de drie poten iets ingekort om gewicht te besparen.
Daarna wilde hij wel opstijgen maar ging met stevige rukken van links naar rechts. Het leek erop dat de overlap tussen twee alufolie stroken niet echt super geleidend is en dus heb ik de (-) groundwire aan twee aluvlakken vastgezet zodat dit probleem opgelost was." vervolgt hij.

Zijn familie wou niet geloven dat het ding wilde vliegen. Zelf vindt hij het ook een zeer vreemd iets. "En je wil niet weten hoe het nu stinkt naar ozon hier in de woonkamer, bah bah... maar als je hem op ziet stijgen met een knetter hier en daar en daarna het zachte gezoem hoort, dan kan je bijna niet geloven dat het gewoon werkt. Heel wazig, net science fiction!".

bron isFok


Maar hoe werkt het??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2002, 20:16
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Antizwaartekracht is een verkeerd en amateuristisch gekozen woord.
De zwaartekracht blijft bestaan en blijft net zo groot.
Wat er hier gebeurt is dat de opwaartse kracht veroorzaakt door het electrische of magnetische veld (heb het artikel nog niet helemaal gelezen) groter is dan de zwaartekracht en daardoor stijgt het object dus op.

De opwaardse kracht wordt veroorzaakt door het Biefeld - Brown effect, die een rol speelt bij met hoogspanning geladen condensatoren.
Het komt erop neer dat electronen van de negatieve naar de positieve plaat overspringen door de hoge spanning.
Doordat electronen een massa hebben (hoewel zeer klein - 1.6*10^-19 kg) zullen ze het object doen versnellen volgens F=M*a
F = de opwaartse kracht die het electron uitvoer,
M = de massa van het electron,
a = de versnelling (vertraging in dit geval)

Wat ik me wel afvraag is waarom het ding omhooggaat:
de electronen zetten zich immers ook af van waar ze starten

gekwoot van de reacties op het nieuws bericht. Het zou dus komen door de gigantische stroom van electronen van de min pool naar de plus pool
Maar misschien is dit wat meer voor populaire wetenschappen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 20:29
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Nee dat antwoord overtuigd en vooral bevredigd me op geen enkele manier.

En ik wil niet dat het op populaire wetenschappen komt want ik wil graag dat hier serieus op wordt ingegaan, en ik ben van mening dat de bezoekers van het betreffende forum niet bepaald de vaardigheden en kennis bezitten om deze vraag te beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 09:18
Verwijderd
Voor zover ik weet kun je gravitonen niet opheffen (nog niet eens aantonen dat ze bestaan, maar goed ).

Daarnaast denk ik dat het opheffen van de zwaartekracht tot een heel andere situatie zou leiden. Neem de omtrek van de aarde, die schijnt iets van 40.000 km te zijn op de evenaar. Stel dat je daar als mensje nou elke dag je rondje draait. Dan ga je dus met een snelheid van 40.000 / 24 = 1666 km/h. De zwaartekracht is de middelpunt zoekende kracht die jou dan op de aarde houdt. Wat zou jou anders immers hier houden, op de aarde, bij zulke snelheden?

Een werkelijke opheffing van de zwaartekracht, zou je dan niet een immense versnelling krijgen?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 13:26
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
*kuch* *kuch* ....klinkt als complete onzin.

Algemen relativiteitstheorie stelt dat de zwaartekracht geen kracht is maar een beweging langs een geodetische lijn. Dat wil zeggen de aarde verhindert slechts er ons van dat wij naar het middelpunt van de aarde 'bewegen'.

Als je dus zwaartekracht wil opheffen gezien vanuit de AR dan concludeer ik dat je de ruimte moet 'krommen'....en ik verwacht niet dat dat gebeurt met wat huis, tuin en keukenmiddelen en een 14" monitor hahahha...

Groetjes
Ben(die het niet zou verklaren vanuit de quantummechanica en dus gravitonen....aangezien quantummechanica en zwaartekracht niet samengaan
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 17:02
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
*kuch* *kuch* ....klinkt als complete onzin.

Algemen relativiteitstheorie stelt dat de zwaartekracht geen kracht is maar een beweging langs een geodetische lijn. Dat wil zeggen de aarde verhindert slechts er ons van dat wij naar het middelpunt van de aarde 'bewegen'.

Als je dus zwaartekracht wil opheffen gezien vanuit de AR dan concludeer ik dat je de ruimte moet 'krommen'....en ik verwacht niet dat dat gebeurt met wat huis, tuin en keukenmiddelen en een 14" monitor hahahha...

Groetjes
Ben(die het niet zou verklaren vanuit de quantummechanica en dus gravitonen....aangezien quantummechanica en zwaartekracht niet samengaan

En dit is naar mijn mening de meest slechte reply van De Demon of Fire. Ben je ziek ofzo. IIG heel veel gezondheid en sterkte.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 07:11
liepy
liepy is offline
Ik ga het samen met een goeie vriend aankomende week eens proberen.. ik zet onze webcam erop dusse
__________________
Doe zo weinig mogelijk maar wel regelmatig.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 11:24
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Ik heb het gister geprobeert. Met de hulp van de volgende tekst

Citaat:
Aangezien ik merk dat er meerdere GoT'ers het knutsel-virus hebben opgelopen naar aanleiding van het lifter project, zal ik een meer gedetaileerde beschrijving van de setup geven voordat iemand zichzelf electrocuteerd!!!

LET OP:
Als je geen ervaring hebt met electronica,
Als je jonger bent dan 18 jaar,
Als je bekend staat als onhandige knutselaar,
Vraag dan alsjeblieft een natuurkunde leraar of hij/zij je wil helpen. Dit is een gevaarlijk project! Werken met ongeveer 30.000 Volt is en blijft een linke zaak. Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand hier gewond raakt door onwetendheid of een instelling van "ow, dat doen we ook effe na..."
Zorg in ieder geval dat je je opwinding onderdrukt en je verstand blijft gebruiken als je het toch nadoet, en zorg dat er iemand in de buurt is die eventueel 112 kan bellen als je een optater krijgt en je rikketik het niet meer doet...

Benodigdheden:
1x 14" kleuren monitor
1x weerstand 10K Ohm / 2 Watt (ik heb 10K Ohm / 5W)
1x weerstand 250K Ohm / 2 Watt (ik heb maar 39K Ohm / 5W)
ongeveer 1 meter dun koper- of gouddraad (ongeisoleerd)
2x 1 meter geisoleerd dun stroomdraad (ik heb twee draadjes uit een oude muiskabel gehaald)
2x 1,5 meter goed geisoleerd stroomdraad (ik heb het gewoon van stekkerdozen afgeknipt)
1x Geaarde contactdoos
1x Geaarde stekker met 3 meter stroomdraad dat niet slap is (vast kern werkt het beste)
pvc-buis of houten stok van 1 meter
Soldeerbout en soldeer
Isolatie tape
Plakband
Schaar/mes

Ontladings staaf
We willen er zeker van zijn dat we niet gefrituurd worden door ons apparaat en dus maken we eerst een "discharge probe". We nemen de geaarde stekker en maken deze open, koppelen de blauwe en de bruine kabel los zodat alleen de aarde draad nog vast zit. De blauwe en bruine kabel stukjes kan je afknippen zodat deze niet in contact komen met de contacten van de stekker. Daarna de stekker weer dicht schroeven en aan het ander eind van de kabel de aarde draad (groen/geel) even kaal maken, dus stuke isolatie eraf. aan deze draad soldeer je je 10K Ohm weerstand en daaraan vervolgens het stuk stugge stroomdraad. Omwikkel de open stukken goed met islolatie-tape zodat er niets meer kaal is. Aan het eind van de stugge stroomdraad maak je hem ook weer kaal en vlak voor het einde moet je deze draad aan je stok of pvc-buis plakken met tape. (laat hem niet langs de buis lopen, maar maak bovenaan twee inkepingen en voer de draad daardoor zodat je een "T" situatie hebt. (nu moet je alleen zeker weten dat het stopcontact waar je de stekker in steekt ook geaard is)
hiermee kan je dus straks de (+) kabel straks ontladen!

Power supply
Eerst schroef je de oude monitor open (niet als de stekker in het stopcontact zit natuurlijk), achterkant eraf... Wees er zeker van dat deze een paar dagen lang niet aan heeft gestaan anders kan je nog steeds een optater krijgen omdat er lang spanning kan worden vastgehouden.
Op de beeldbuis zit een soort rubberen zuignap met een (rode) kabel, dat is de (+) kabel. Deze kan je met een tangetje losmaken omdat het een soort weerhaken systeem is. Gebruik je ontladings-stok als je zeker wilt zijn dat er geen spanning meer op deze kabel staat. Je neemt nu 1,5 goed geisoleerd stroomdraad en die soldeer je aan dat contact met weerhaken. Even omwikkelen met isolatie tape (eventueel die zuignap weghalen of opschuiven). Aan deze kabel soldeer je aan het einde de 250K Ohm/2W weerstand (of zoals in mijn geval een 39K Ohm/5W) zodat je het HV circuit van de monitor niet sloopt tijdens kortsluiting. Aan deze weerstand soldeer je een van de dunne (uit oude muiskabel bijvb.) stroomdraadjes. Deze wordt later aan de bovenleiding van de lifter gesoldeert.

Nu de (-) kabel, deze kan verschillend zijn bij diverse monitoren, maar bij mij zit er een metalen frame waar ik de aarde kabels aan vast zag zitten. Hier heb ik de andere 1,5 meter goed geisoleerde stroomdraad aan vast gemaakt. Dat kon gewoon met de al bestaande connectie schroeven, maar solderen kan ook. Aan het eind van de kabel kan je het andere dunne stroomdraadje vast solderen. Hier zit dus geen weerstand tussen. Wel alle kale stukken isoleren met tape. Deze kabel word met plakband tegen het alufolie geplakt.

Je maakt vervolgens in de kap van de monitor aan de achterkant twee gaten waardoor deze kabels naar buiten komen.

De lifter
De lifter kan je makkelijk nabouwen als je deze pagina volgt: http://jnaudin.free.fr/html/lftbld.htm
Een paar tips:
Zorg dat je 1 lange strip alufolie gebruikt, 3 stukken kunnen soms minder lift geven als ze geen optimaal contact maken. 1 stuk folie dat helemaal rondom loopt is dus beter. De onderste latjes kan je net als ik weghalen nadat je de folie rondom hebt vastgeplakt. Plakken kan je gewoon doen met seconde lijm, da's meestal hetzelfde als cyanoacrylate. Uhu lijm houdt denk ik niet zo goed op de folie...
Zorg dat de bovenleiding zo strak mogelijk staat, deze vibreert enorm en een te slappe bovenleiding kan een beperking zijn als de bovenleiding lager moet om meer kracht te leveren. Wikkel de dunne koper- of gouddraad met een of twee slagen om iedere poot en laat het uiteinde ongeveer 40cm lang. Dit dunne draad weegt veel minder als de dunne geisoleerde draad en dus heb je minder last van overhellen van de lifter door gewichtsverschil. Zorg er ook voor dat de bovenleiding verstelbaar is. Ik gebruik voor de pootjes plastic buisjes (stuurkabel omhulsel uit de modelbouw) en deze zijn zwaarder dan drink rietjes. Je hebt wel enige marge qua gewicht... de mijne is volgens mij veel zwaarder dan de 4 gram die de site met voorbeelden stelt. Je hoeft ook niet paranoia te zijn over vette vingers op je bouwsel, ik heb nog geen brand gehad

Het werkblad
Ik heb gewoon een marmeren eettafel gebruikt, maar hout kan natuurlijk ook maar metaal zou ik niet als ondergrond gebruiken. Ik heb dun visdraad onder aan de pootjes vastgeplakt met een klein stukje plakband, en die vervolgens op de juiste plaats vastgeplakt aan de tafel. Dat moet je zelf maar even uitmeten. Maak een stellage die de (+) draad schuin boven de lifter brengt. Zodat de draad niet in de buurt komt van de folie wanneer de lifter opstijgt want dan krijg je gegarandeert een vette ontlading/kortsluiting. Gebruik hiervoor een pet-fles gevult met zand en een stok erin waaraan je de kabel bevestigt en zorg dat dit stevig staat. Ik heb hier zelf een step-apparaat (fitness) voor gebruikt

Test vlucht
soldeer de (+) draad aan de bovenleiding en plak met een plakbandje de (-) draad aan de folie (onderkant). Laat alle toeschouwers op 3 meter afstand blijven en zorg dat je wanneer alles is aangesloten niet binnen een meter van je bouwsel en kabels komt. Zorg dat de ontlaad-stok in het stop contact zit (dus geaard), stop de stekker van de monitor in het stopcontact en zet de monitor aan. Nu duurt het ongeveer 1-2 seconden voordat de boel begint te zoemen en eventueel opstijgt. Als de bovenleiding te laag zit kan je veel ontladingen zien, deze kun je alleen voorkomen door de bovenleiding hoger te maken.
Als je klaar bent, zet dan de monitor uit. Haal de stekker van de monitor uit het stopcontact. Pak de ontlaad-stok en hou deze tegen de bovenleiding zodat eventueel overgebleven spanning weg kan lopen. Doe dat ook even bij de folie... Better safe then sorry!

Tweaken
Tja, als je nu zo ver bent gekomen dan kan je zelf wel uitvogelen met behulp van de andere voorbeelden op de site van naudin, hoe je jouw lifter mooi recht de lucht in krijgt.

Maar het grote probleem bij ons (scouting groep) was dat de seconden lijm aan alles plakte behalve aan de houtjes of aan de rietjes.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 22:23
joep1706
joep1706 is offline
Whoa vette shit
Ik ga ff dit hele gedoe aan me NA-docent laten zien, hijs vet smart, misschien is het wel een leuk onderwerp voor een PO.
Ik laat wel ff weten wat ie zei,
adios pple
__________________
De hel dat is de ander..... ( www.cu2.nl/joep1706 )
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 08:21
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Oen schreef:
En dit is naar mijn mening de meest slechte reply van De Demon of Fire. Ben je ziek ofzo. IIG heel veel gezondheid en sterkte.
Ik dacht dat ik dit bericht verwijderd had...nadat ik deze topic wat nader had gelezen...er is een complot tegen mij!!!!!


Wat je vraag betreft...Overwerkt is more like it!!!!

Groetjes
Ben(die het erg druk heeft met studie en daarnaast ook nog 14 uur per week werkt en en en en en
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 11:20
heumen
heumen is offline
Niet om het complot te vergroten maar je spreekt jezelf idd nogal tegen DOF. Het bovengenoemde voorwerp zou wel degelijk een kromming van de ruimte-tijd kunnen veroorzaken aangezien de kromming bepaald wordt door de Energie-Impuls Tensor. Ook Elektrische/magnetische velden geven hier een bijdrage aan en veroorzaken dus kromming. Zelf denk ik echter ook niet dat het een zwaartekracht effect is.

Als je het verhaal leest, en dan bedoel ik:

Citaat:
Bij activering van de spanning stijgt het object door gedeeltelijk onbekende krachten op, gepaard met een zoemend geluid, bliksems, storende radio's en een penetrante ozon-geur.
krijg ik eerst sterk de indruk dat het om een slechte UFO grap gaat. Daar komt nog bij dat deze meneer zijn ideeen geleend heeft van de volgende figuur
Dat dit allemaal hele mooie natuurkunde is, staat hier denk ik buiten kijf. Het heeft alleen geen reet met (anti) zwaartekracht te maken.
Ook de verklaring met het zgn. Biefeld-Brown effect geeft toch wel te denken. Ik lees op deze site namelijk over de meest efficiente ether drive en meer van dat soort onzin. Daar wil ik niet mee zeggen dat er geen effect is, maar dat er een andere verklaring voor gezocht moet worden

Aan de andere kant het is nogal simpel te bouwen dus laten we ervan uit gaan dat het echt werkt.

Gezien het ontstaan van ozon denk ik toch dat het een EM effect is (denk aan bliksem). Er ontstaan gewoon ontladingen en die kunnen best gebruikt worden om een apparaatje te laten opstijgen.
Ik kan er even geen links naar vinden maar ik heb op discovery ook wel eens een soort "UFO" gezien die werd aangedreven door een Laser straal die door de vorm van het apparaat gefocused werd zodat er in het focus een ontlading ontstaat. Geeft ook ozon en korte "bliksems".
Al met al: er zijn al veel mensen die zoiets gemaakt hebben en telkens komt er hoogspanning en bliksem bij kijken. Dat geeft het sterke vermoeden dat het een ionisatie proces is.

Dat je hiermee een soort geunificeerd "elektrisch-zwaartekracht" effect zou zien is gewoon onzin omdat bij deze energieen de verhouding zwaartekracht/elektrische kracht in de orde van 10^40 is. Pas als je over honderden GeV's beschikt zijn dit soort effecten te verwachten. Een 14'' monitor is niet in staat dit soort energieen te maken en dus is het een puur EM effect.
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 12:53
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
heumen schreef:
Niet om het complot te vergroten maar je spreekt jezelf idd nogal tegen DOF. Het bovengenoemde voorwerp zou wel degelijk een kromming van de ruimte-tijd kunnen veroorzaken aangezien de kromming bepaald wordt door de Energie-Impuls Tensor. Ook Elektrische/magnetische velden geven hier een bijdrage aan en veroorzaken dus kromming. Zelf denk ik echter ook niet dat het een zwaartekracht effect is.

Ik had mijn conclusie gebaseerd op zeg maar de topic-titel en het bericht van ********, de rest had ik niet gelezen....slecht van mij...ik weet het....*schaamt zich diep*

Groetjes
Ben(die nog steeds blij is dat hij thuis geen internet heeft
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 13:32
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
******** schreef:
Voor zover ik weet kun je gravitonen niet opheffen (nog niet eens aantonen dat ze bestaan, maar goed ).
Au contraire

http://members.aol.com/jnaudin509/sy.../gravcraft.htm

Ook interessant: vliegende kikkers
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 16:39
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Au contraire

Ook interessant: vliegende kikkers
dát is levitatie. Dat werkt met magneetvelden en de bijbehorende krachten (waar ik even de naam niet van kan bedenken...)
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 15:08
Dotcom
Avatar van Dotcom
Dotcom is offline
Deze site gaat over het Biefeld-Brown effect.
Er wordt zelfs beweerd dat je de efficientie door een bepaalde techniek zelfs tot 99% kan opvoeren.
http://bel.150m.com/biefeld.htm
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 18:17
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
goh, er lijkt een ware rage rond dit onderwerp op gang te komen. deze site zag ik nog niet zo snel in dit topic staan dus bij deze. op die site staan experimenten van verschillende personen die zo'n ding gebouwd hebben.
op GOT loopt er ook een topic waarin een enthousiaste gotter al zo'n ding in de lucht heeft. inclu video's. natuurlijk kan ook dat fals zijn maar het maakt het een beetje geloof waardiger.. (link )

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 19:12
Dotcom
Avatar van Dotcom
Dotcom is offline
Maar het is toch ook gewoon fascinerend dat door een potentiaalverschil een tijd-ruimte kromming gemaakt kan worden!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 09:29
heumen
heumen is offline
Maar dat is dus niet wat hier gebeurd.
Dit heeft echt niets met anti zwaartekracht te maken. Er wordt gewoon lucht geioniseerd. Die lucht moleculen krijgen een positieve lading en worden versneld door het elektrische veld. Dit zorgt voor massa verplaatsing en zodoende voor thrust(opwaartse kracht). Voor een duidelijke uitleg zie hier.
De link naar de site over het brown-Biefeld effect had ik ook al gegeven en wat die 99% betreft. Het is een loze statement aan het eind van een pagina vol fouten (iemand ooit van de Baez index gehoord? deze meneer haalt een score van om en nabij de 187. En das hoog). Ik heb hier een energieconvertor in mijn achterkamer staan die haalt wel 99.9999999% Geloof je nou echt dat ik die heb?
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-12-2002, 17:10
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
ja, die site is idd wat merkwaardig. niet dat ik alle natuurkunde die er op die site snap maar de 99% leek mij al niet lekker kloppen.
vooral een poll die ergens op die site rond zwerft is erg leuk ^^

can lifters replace rockets?
a.)yes
b.)no, to expensive
c.)No, government won't let.

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 20:37
joep1706
joep1706 is offline
ik ga voor C!
__________________
De hel dat is de ander..... ( www.cu2.nl/joep1706 )
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 08:03
heumen
heumen is offline
Ik ook! en dat is terecht want anders zouden mensen zich wel eens kunnen gaan bezeren. (voor een echte grote vlieger heb je toch wel wat meer vermogen dan 30 kV nodig)
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 15:18
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
heumen schreef:
Ik ook! en dat is terecht want anders zouden mensen zich wel eens kunnen gaan bezeren. (voor een echte grote vlieger heb je toch wel wat meer vermogen dan 30 kV nodig)
idd raketen met hun duizenden liters brandstof zijn een stuk minder gevaarlijk
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.