Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2005, 23:33
Anathema
Avatar van Anathema
Anathema is offline
Het is begin november. De nachten en ikzelf worden alsmaar kouder. Ooit lag een mooi fantoompje langs me om me warm te houden maar ook zij is weg. Veel dingen hebben me verlaten de laatste tijd. Mijn parkiet is onlangs het slachtoffer geworden van mijn huiskater. Mijn huiskater is verstikt bij het eten van mijn parkiet. Mijn buurman die aan een kwaadaardige hersentumor leed is ook onlangs overleden: uitgegleden in de douche. Hem mis ik niet echt. Sinds ik vanuit mijn badkamer eens vriendelijk naar zijn kinderen gewuifd had, was het niet meer hetzelfde tussen ons. Vanaf toen waren zijn gordijnen altijd dicht.

Ik heb mijzelf ook een beetje verlaten denk ik. Mijn handen voelen koud aan. Als ik in de spiegel kijk, zie ik een stuk levend vlees, geen mens. Niet eens lekker vlees, het lijkt droog en zelfs een beetje rot. Mensen hebben liever een sappig stukje biefstuk. Ja, dat is wat we zijn. Biefstuk. Sommige zijn au point, andere saignant. De ene is bleek, de andere al wat bruiner. Het hangt er vanaf hoe lang God je gebakken heeft. Het maakt ook niet zo veel uit, smaken verschillen. In Parijs heb ik eens een biefstuk gegeten in een sober maar gezellig restaurant. Hij was ook bleek, droog en koud, en een beetje rot. Ik ben er een week van ziek geweest. Misschien dat mensen me daarom niet meer zo graag in hun buurt hebben. Ze worden ziek van me. Misschien dat ik daarom mezelf verlaten heb, omdat ik ziek van me werd.

Toch ben ik niet geheel ongevoelig voor sentimenten. Soms zie ik iets dat me werkelijk diep raakt. Dan lijkt het alsof ik terug word gekatapulteerd in mijn eigen lichaam. Na het etentje in Parijs verdwaalde ik op de terugweg naar mijn hotel, mede doordat ik toen al een beetje misselijk was. Ik slenterde door de meloromantische, verlaten steegjes van Paris by night. Omdat ik dringend ergens moest gaan liggen, eventueel overgeven, stortte ik een verlaten kraakpand binnen. Ik werd overvallen door een vreselijke stank en braakte. Toen alles eruit was en ik gedaan had met inspecteren wat er uit mijn slokdarm was gevlogen, zag ik in de verte een schim zitten. Ik stond op en wandelde er behoedzaam naartoe. Wanneer ik er ongeveer een meter voor stond zag ik nog steeds niet wat of wie het was - het was er immers nogal donker.

Ik haalde mijn aansteker tevoorschijn en besloot het boeltje eens te belichten. Wat er toen voor mijn ogen verscheen was het meest hartroerende beeld dat ik ooit heb gezien. Het waren twee junkies, een ridder en zijn jonkvrouw. Het hoofd van het meisje lag op de borstkast van de jongen. Voor hen lag een lepeltje en nog een beetje heroïne. Ze zagen er beiden zo geradbraakt uit, zo hopeloos, zo verlaten. Alsof ze jaren tegen de wereld hadden gevochten maar eigenlijk al verloren waren toen ze eraan begonnen. Het was zo tragisch en tegelijkertijd zo romantisch. Ze waren het einde van een verhaal dat niemand ooit zou horen. Ik zakte neer op mijn knieën, het leek alsof mijn lichaam me dwong te buigen voor dit altaar van melancholische schoonheid. De lege ogen van de verslagen ridder staarden me aan, "Waarom?" vroegen ze. Ik glimlachte en voelde een traan mijn wang strelen. Het was al jaren geleden dat ik nog gestreeld werd door iets. Het was al jaren geleden dat mijn lief fantoompje nog langs me lag.

Die nacht heb ik dat kraakpand niet verlaten. Ik ben ergens in een hoekje gaan zitten met een zakdoek voor mijn neus, om de stank nog enigszins te kunnen verdragen. Uren heb ik daar zitten huilen als een klein, lelijk jongetje dat getroost wil worden maar waar niemand om geeft. Daarna heb ik nog eens overgegeven en ben ik teruggegaan naar mijn hotel en er een week niet meer uitgekomen. Als ik er nu aan terugdenk, besef ik dat ik eigenlijk nooit uit dat pand ben weggegaan. Mijn ziel zal daar voor eeuwig blijven huilen als een klein, lelijk jongetje waar niemand om geeft. Zelfs ik niet.
__________________
Do you remember when we were transparent?

Laatst gewijzigd op 21-12-2005 om 22:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2005, 07:23
Verwijderd
Ik vind het een mooi verhaal Het gevoel van eenzaamheid en verdriet breng je op een mooie manier over
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 16:51
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
thomaster87 schreef op 21-12-2005 @ 08:23 :
Ik vind het een mooi verhaal Het gevoel van eenzaamheid en verdriet breng je op een mooie manier over
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 18:20
Verwijderd
Mee eens. Het leest prettig.

*kommaneukt*
Citaat:
Toen alles eruit was en ik gedaan had met inspecteren wat er allemaal uit mijn slokdarm was gevlogen, zag ik in de verte een schim zitten. Ik stond op en wandelde er behoedzaam naartoe. Toen ik ongeveer een meter ervoor stond zag ik nog steeds niet wat of wie het was - het was er immers nogal donker.
Twee keer toen, vond ik opvallend en dus een beetje storend.
Mooier is (imo) om te zeggen ''toen ik er ongeveer een meter voor stond'' ipv ''toen ik ongeveer een meter ervoor stond''.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 18:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Quis schreef op 21-12-2005 @ 19:20 :
Mee eens. Het leest prettig.

*kommaneukt*

Twee keer toen, vond ik opvallend en dus een beetje storend.
Mooier is (imo) om te zeggen ''toen ik er ongeveer een meter voor stond'' ipv ''toen ik ongeveer een meter ervoor stond''.
Dat, en ik zou 'allemaal' weglaten (alles en allemaal vlak na elkaar, bah) en van het laatste 'zelfs ik niet' en aparte zin maken.

Verder erg mooi, al miste ik bij het midden en eind een beetje de humor uit de eerste alinea.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 20:18
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Ik ben het met het bovenstaande eens. Mooi stukje tekst, een beetje afstandelijk, maar juist daardoor breng je veel emotie over. Nice!
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 22:38
Anathema
Avatar van Anathema
Anathema is offline
Bedankt voor het lezen en reageren.

Het mierenneuken vond ik volledig terecht, bij deze is het dan ook aangepast. Dank u wel!
__________________
Do you remember when we were transparent?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 00:26
punk mae
Avatar van punk mae
punk mae is offline
wow, erg mooi verhaaltje ben jaloers op je schrijfsel, want het is erg goed
__________________
+i don't care that i am the killer, i care about you+
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 00:39
Verwijderd
Ik heb hier echt van zitten genieten, een erg mooi verhaal !
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 04:15
Unique Clone
Avatar van Unique Clone
Unique Clone is offline
te lang
__________________
The Return
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.