Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2006, 12:40
Verwijderd
Ik had dus echt werkelijk niks te doen, dus heb ik iets stoms opgeschreven.

Ottave Rime

Ottava Rima, niet zo simpel is h't;
De jambe, immer nog het moeilijkst' metrum,
Is hier de aangehouden versvoet: gissen
In't ritme wordt toch zeker afgewezen.
Gekruist is't schema voor de rijm, tenminste
Tot d'zesde regel van't gedicht. Maar weet je
Welk kenmerk dichters niet vergeten kunnen?
Acht Regels! Tja, 'tis ook niet moeilijk, turven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2006, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 03-02-2006 @ 13:40 :
dus heb ik iets stoms opgeschreven.
Toch prefereer ik commentaar...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 15:05
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Niet helemaal mijn ding denk ik, ik snap het niet, en ik weet niet waar het over gaat.
niet zo simpel is h't vind ik niet mooi klinken. De laatste regel vind ik wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 16:10
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Mja, dit is zo'n typisch gedicht-over-dichten, iets wat je in elk oeuvre wel terugvindt. In die zin vind ik het dus niet bijster origineel. Ik vind het een goede vingeroefening, dat wel. Een beetje zelfrelativerend ook. En je bent consequent. Hoewel, op het einde verander je een beetje van toon: het wordt ludieker, je gebruikt een vraag... Het is ook een beetje moeilijk leesbaar in z'n geheel. Tja, meer kan ik er op dit moment niet echt bij bedenken...
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:16
dromenvanger
Avatar van dromenvanger
dromenvanger is offline
Ik vind die d' en consorten zeer irritant om te lezen. Ik vind ook niet dat dat iets toevoegt aan het ritme maar dat kan ook aan mij liggen.

Verder doet het mij eigenlijk niks, vind het onderwerp ook niet zo origineel en je springt precies van de hak op de tak. Verwarrend.
__________________
and all memories are sweeter 'cause they're gone
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 14:12
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 03-02-2006 @ 16:05 :
Niet helemaal mijn ding denk ik, ik snap het niet, en ik weet niet waar het over gaat.
niet zo simpel is h't vind ik niet mooi klinken. De laatste regel vind ik wel leuk.
Die laatste vond ik zelf ook leuk. Het gaat btw over een dichtvorm, genaamd Ottava Rima. Dat is een gedicht met elf lettergrepen, een jambe-metrum, 8 regels en een abababcc-rijmschema.

Citaat:
gezweetwel schreef op 03-02-2006 @ 17:10 :
Mja, dit is zo'n typisch gedicht-over-dichten, iets wat je in elk oeuvre wel terugvindt. In die zin vind ik het dus niet bijster origineel. Ik vind het een goede vingeroefening, dat wel. Een beetje zelfrelativerend ook. En je bent consequent. Hoewel, op het einde verander je een beetje van toon: het wordt ludieker, je gebruikt een vraag... Het is ook een beetje moeilijk leesbaar in z'n geheel. Tja, meer kan ik er op dit moment niet echt bij bedenken...
Nee het concept is niet origineel, nee. Alleen had ik nog niet één gezien over Ottave Rime, dus heb ik dat zelf gedaan, omdat ik niks te doen had.
Het is zeker een goede vingeroefening . In het begin kan het moeilijk zijn, ja.

Citaat:
dromenvanger schreef op 03-02-2006 @ 18:16 :
Ik vind die d' en consorten zeer irritant om te lezen. Ik vind ook niet dat dat iets toevoegt aan het ritme maar dat kan ook aan mij liggen.

Verder doet het mij eigenlijk niks, vind het onderwerp ook niet zo origineel en je springt precies van de hak op de tak. Verwarrend.
Het zorgt ervoor dat het metrum precies klopt. Dus het heeft wel degelijk effect. Het gedicht is ook niet echt, om je iets te doen. 'tis gewoon een stom schrijfseltje uit verveling.

Maar iedereen bedankt voor je commentaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.