Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2010, 15:24
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:

@Mevrouw Lul: Oké, dat verbeteren an sich veroorzaakt natuurlijk geen klik, maar als iemand dat waardeert, kun je er wel zo achter komen dat je allebei taal belangrijk vindt, misschien?
Maar dat kun je dan toch al opmaken uit het taalgebruik an sich? Ik vind taal ook belangrijk, maar als het eerste dat iemand tegen me zegt, is dat ik een foutje heb gemaakt, dan denk ik niet meteen: "Goh, wat een vriendelijke gozer!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2010, 15:26
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Vanuit taalwetenschappelijk oogpunt is dit wel grappig. Juist de dingen waar jij over valt, zijn de dingen die slecht leerbaar zijn. d-tjes en t-tjes zijn prima leerbaar en iedereen krijgt daar les in want het gaat puur om grammatica/spelling. "hun hebben" en "groter als" zijn echte taalfouten en die zijn veel hardnekkiger omdat die er veel meer van nature wel of niet in zitten.
Tja, het is meer dat fouten als 'hun hebben' en 'groter als' ook veel in spreektaal voorkomen en ik vind het zo lelijk klinken. D-tjes en t-tjes hoor je verder niet wanneer je iemand spreekt.

Ik moet wel zeggen dat het me wel opvalt als iemand het niet goed doet in een e-mail o.i.d., maar het irriteert me minder (behalve wanneer het een deel van een belangrijk verslag is dat geschreven is door een groepsgenoot en ik mag 't nakijken *zucht*).
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 15:27
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Maar dat kun je dan toch al opmaken uit het taalgebruik an sich? Ik vind taal ook belangrijk, maar als het eerste dat iemand tegen me zegt, is dat ik een foutje heb gemaakt, dan denk ik niet meteen: "Goh, wat een vriendelijke gozer!"
Het kan wel zijn dat je een soort competitie krijgt, uiteraard vriendschappelijk? 'Ik verbeter jou, jij verbetert mij, haha wat grappig dat je een foutje maakt, ik sta voor en hoe is het nu eigenlijk met je?'
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 15:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Het kan wel zijn dat je een soort competitie krijgt, uiteraard vriendschappelijk? 'Ik verbeter jou, jij verbetert mij, haha wat grappig dat je een foutje maakt, ik sta voor en hoe is het nu eigenlijk met je?'
Mja, dat gebeurt meestal iets later als het gebeurt. Niet bij je eerste gesprek. Mijn ex en ik hadden dat wel.. zijn Engelse vocabulaire was beter dan het mijne, maar mijn grammaticale kennis was beter. Dus dat werd een soort competitie. 1x hadden we een echt meningsverschil en toen hebben we om een etentje gewed. Ik won natuurlijk Eh, maar ik dwaal af. Wat ik wilde zeggen is dat zulke competitie wel kan ontstaan maar alleen tussen mensen die taal sowieso al belangrijk vinden en meestal niet in het eerste gesprek al.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:51
Verwijderd
Ik verbeter graag fouten, want ik ben een zeikerd. Maar niet zo zeer tijdens het flirten, want ik flirt nooit.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 17:59
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Dit was echter niet altijd succesvol (hehehe) dus daarom maakte ik deze discussietopic.
Ik zou zweren dat het "dit" was ?
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 18:51
Verwijderd
Volgens wiktionary is het allebei goed, al lijkt het me meer een onzijdig woord (op gevoel).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 18:56
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:

Ik ben veel bezig met taal (ik ben schrijver/columnist van beroep en verbeter ook taalfouten tegen betaling) en het is voor mij een makkelijke manier om een 'klik' te krijgen met een meisje dat ik pas ken. Dit was echter niet altijd succesvol (hehehe) dus daarom maakte ik deze discussietopic.
Is dat niet hetzelfde als een stylingcoache, die werk en privé niet gescheiden kan houden. Dus op de eerste afspraak tegen haar date zegt: 'Roze is zo uit, wist je dat?'
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 21:37
Verwijderd
Ik doe het zelf ook en verdien het dus keihard als mensen het bij mij doen, en ik kan er ook om lachen. Maar dan inderdaad, zoals Paranoide zegt, als ze het uit reflex doen. Niet omdat je erover nagedacht hebt en besloten dat dit wel een goede manier is om intelligent over te komen. Want hoewel ik val op intelligente mannen, vind ik het wel prettig als ze zich gewoon gedragen zoals ze altijd doen en die uitingen van intelligentie gewoon natuurlijk komen, ipv dat ze iemand 'spelen'.

Iedereen gaat ook zo z'n best doen om geen taalfouten te maken in dit topic geloof ik
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 21:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou het niet waarderen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 22:07
Verwijderd


Bij flirterige gesprekjes is het irritant om te verbeteren, want dan is het een echte moodkiller. Bijvoorbeeld:

Meisje: "Hoi, lekker ding!"
Jongen: "Hai!"
Meisje: "Wat is het warm hier. Eventjes mijn truitje uittrekken, hoor. "
Jongen: "Maak me gek! "
Meisje: "Hihi. Wat doe jij vanavond?"
Jongen: "Aan jou denken "
Meisje: "Haha, zal ik vanaaf eens langs komen bij jou in amsterdam? *winkwink*"
Jongen: "Het is 'vanavond', 'langskomen' en 'Amsterdam', met een HOOFDLETTER. En het zijn eigenlijk twee zinnen, dus een punt in plaats van een komma."


Maar bij een casual gesprekje mag je best wel eens verbeteren, zolang het maar niet betweterig of drammerig wordt gedaan.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 09:58
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Mja, dat gebeurt meestal iets later als het gebeurt. Niet bij je eerste gesprek. Mijn ex en ik hadden dat wel.. zijn Engelse vocabulaire was beter dan het mijne, maar mijn grammaticale kennis was beter. Dus dat werd een soort competitie. 1x hadden we een echt meningsverschil en toen hebben we om een etentje gewed. Ik won natuurlijk Eh, maar ik dwaal af. Wat ik wilde zeggen is dat zulke competitie wel kan ontstaan maar alleen tussen mensen die taal sowieso al belangrijk vinden en meestal niet in het eerste gesprek al.
Dat is waar. Maar toch, soms, in de kroeg, met een beetje alcohol achter de kiezen... Dan kan dat na een paar gesprekken al. Online misschien wat minder snel, sowieso omdat je dan langer kan nadenken over je eh, communicatie.

Citaat:
Iedereen gaat ook zo z'n best doen om geen taalfouten te maken in dit topic geloof ik
Ik heb heel lang over mijn posts gedaan
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Ik zou zweren dat het "dit" was ?
Leenwoorden vanuit het Engels krijgen in principe altijd 'de', maar bij sommige van die woorden, zoals topic, voelt dat niet kloppend en dan mag op den duur 'het' ook.

Ontopic: wat N00dles zei.

Laatst gewijzigd op 26-05-2010 om 13:08. Reden: quote gewijzigd vanwege verwijderde posts
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 12:35
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Dat is waar. Maar toch, soms, in de kroeg, met een beetje alcohol achter de kiezen... Dan kan dat na een paar gesprekken al.
Als je alcohol op hebt is het laatste wat je doet toch iemands taalfouten verbeteren.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 14:45
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Als je alcohol op hebt is het laatste wat je doet toch iemands taalfouten verbeteren.
Ik doelde meer op 'de competitie' dan op taalfouten... Hoewel ik na twee/drie wijn nog best in staat ben om taalfouten te verbeteren, alleen dan iets meer ontspannen dan normaal
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 14:51
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Dat topics zijn 'made out of pure win' zie ik nog wel eens van tijd tot tijd. Maar in dit topic 'we've build a society of massive fail'.

taalfouten corrigeren op iets informeels als internet/chat/forums is fail. massive. per definitie. altijd. geen uitzonderingen. Get a life and get out, zoek wat mensen en praat er eens mee, hardstikke eng natuurlijk dat daar geen standaard boekje bij zit of haar tieten nou met dubbel d zijn of met dt, maar het is toch stukken zinvoller dan de wereld afgoogelen naar grammaticale fouten.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 15:04
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Ik doelde meer op 'de competitie' dan op taalfouten... Hoewel ik na twee/drie wijn nog best in staat ben om taalfouten te verbeteren, alleen dan iets meer ontspannen dan normaal
Het gaat dan nog steeds om een taalfouten competitie . anyway

Wat ik nog wilde toevoegen: Taalfouten op zich verbeteren is natuurlijk geen misdaad, maar dat pretentieuze gewauwel er om heen vind ik echt tenenkrommend. Plus dat iedereen nu krampachtig zit te typen om maar geen taalfouten te maken in een topic over taalfouten .
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:23
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Posts verwijderd.
Dit is geen topic om taal- of spelfouten te verbeteren in dit topic, maar of de TS dit wel of niet moet doen op een datingsite
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Dat topics zijn 'made out of pure win' zie ik nog wel eens van tijd tot tijd. Maar in dit topic 'we've build a society of massive fail'.

taalfouten corrigeren op iets informeels als internet/chat/forums is fail. massive. per definitie. altijd. geen uitzonderingen. Get a life and get out, zoek wat mensen en praat er eens mee, hardstikke eng natuurlijk dat daar geen standaard boekje bij zit of haar tieten nou met dubbel d zijn of met dt, maar het is toch stukken zinvoller dan de wereld afgoogelen naar grammaticale fouten.
Quatsch natuurlijk, ik ben een rasversierder in kroegen en alles behalve bang om op mensen af te stappen, maar ik geniet er ook enorm van om taalfouten te verbeteren, ook online
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 14:45
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Ik heb een vriend die op Msn consequent al mijn taalfouten verbetert. Heb ik niets op tegen, ik hoef nu nooit meer na te denken over D/T-gebruik. Niet dat ik geen fouten meer maak, ik ben af en toe ook gewoon lui en ik weet dat er akelig grote gaten zitten in mijn taalkennis. Zo weet ik wanneer wel een afbreekstreepje te gebruiken en wanneer niet als het een overeenkomstig achtervoegsel betreft (kamer- en klasgenoot), maar bij een onbekende afkorting (D/T-gebruik) zou ik echt niet weten of dat streepje daar ook echt moet staan of niet.
Mocht iemand me op internet bij een eerste contact verbeteren, zou ik daar niets op tegen hebben. Let wel: zolang de fouten ook echt fout zijn. Over smaak valt niet te twisten en als ik eenmaal heb aangegeven gebruik te maken van ', en' omdat ik houd van adempauzes, wens ik op dat punt niet nogmaals verbeterd te worden.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Het hangt er denk ik vanaf hoe vaak je het doet en hoe erg de fouten zijn. Als iemand echt slecht en onleesbaar schrijft dan lijkt het me niet slecht. Maar als je kleine dingetjes gaat verbeteren neigt het eerder naar mierenneuken. Bovendien hebben sommige mensen dyslexie en dan is het ook niet leuk als je daar telkens aan herinnerd wordt.
QFT. Voor mijzelf vind ik het fijn als wat van mijn ergste foutjes verbeterd worden omdat mijn Nederlands d'r niet beter op word, veel dingen ben ik aan het vergeten. Maar elke foutje verbeteren is irritant, maakt niet uit op welke manier je dat dan doet. Ik zou dan ook heel erg gauw flauw van je worden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 16:31
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
č capisce

OT: Zelf zou ik het niet erg vinden, ik zou het zelf ook doen als er constant verkeerde die/dat en dat soort fouten in zitten. Het argument dat dyslecten wel fouten mogen maken.. Staat het voor een dyslect niet heel goed als ze hun best doen?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 17:02
Sudoku.
Avatar van Sudoku.
Sudoku. is offline
Ik zou me schamen, aangezien ik goede spelling erg belangrijk vind. Maar je maakt wel blijk van je intelligentie.
Dat kan ik dan wel weer waarderen. En het is leerzaam.
__________________
Je bent zelf een signature.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.