Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wat is het beste verhaal?
De boom en het meisje of Magyaarse liedjes 3 25.00%
De dinosauriërs 0 0%
De familie eer 1 8.33%
De tragiek van het treinspotten 4 33.33%
De weg naar het eeuwige geluk 0 0%
Treinongeluk 2 16.67%
Zo vader, zo zoon 2 16.67%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2010, 16:39
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Goed idee, dan was de uitslag misschien wel heel anders geweest dan gisterenavond (pff ik kan er echt niet over uit ).

Maar wat doen we met de verhalenwedstrijd nu... hoe lang wachten we op een laatste stem?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2010, 16:54
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
Zullen we de poll eerder dichtgooien? Laten we zeggen, 10 juni?
Dus, gaat ie dicht, of wachten we op een stem?
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2010, 17:13
Verwijderd
Eigenlijk is 7 verhalen en 10 stemmen statistisch gezien een vrij waardeloze stemming, ik weet niet wat jullie ervan vinden
Met citaat reageren
Oud 10-06-2010, 17:24
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ja dus moeten we dan de straat maar op om stemmers te zoeken?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2010, 18:32
Verwijderd
We kunnen misschien met een magere hond buiten in de sneeuw in lompen gaan zitten en een bordje naast ons zetten:

Lees onze verhalen AUB

Ofnee, wacht...
Er ligt geen sneeuw
Met citaat reageren
Oud 10-06-2010, 18:34
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ik heb er nog wel zo een en het is een ex-zwerver dus die kan heel goed zielig kijken, dat compenseert de sneeuw dan .
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 11:19
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Het plan was op die stem te wachten, maar het duurt wel erg lang. Maar deze uitslag lijkt me ook een beetje dubieus
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 13:53
Vamp.
Avatar van Vamp.
Vamp. is offline
Ik heb ook maar gestemd =D
Dan zijn het er nu 11
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 13:55
Verwijderd
I guess we have a winner
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 13:58
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
I guess we have a winner
Jeuj, eindelijk! Haha en nu wil ik weten wat van wie is .
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:11
Verwijderd
ik ook ja
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:14
Verwijderd
Mag ik gokken?

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Van mij mag je gokken

Ik weet inmiddels wie wat geschreven heeft, maar ik had twee verhalen goed gegokt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:20
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Mag ik gokken?

Spoiler
Ik gok hetzelfde als jij wat betreft FA en Issun en denk dat jij het eerste verhaal geschreven hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:23
Verwijderd
Ik vind het trouwens best wel stom dat dat verhaal met die weg van het geluk nul stemmen heeft gekregen en de familie eer wel een want met die weg was veeeeel beter
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:25
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ja maar we hebben allemaal wel een vermoeden hoe die ene stem er is gekomen dus dat is maar meteen -10, toch?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 15:12
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik denk inderdaad ook dat De Dinosauriërs van FA is en de eerste van Etmakas. Zullen we het nu allemaal gewoon al vertellen? ^^
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 15:22
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Niet zo leuk voor Geel misschien?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 15:25
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ja maar... Geel merkt het niet want die heeft het veel te druk .
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 15:26
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Tenzij we die toch nog gaan laten stemmen met het risico dat we weer een onmogelijke uitslag krijgen .
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 15:26
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
En als ie stemt wordt het wéér gelijkspel. Of gewoon nog een stem voor Tragiek.

EDIT: Ja, dat bedoel ik.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 15:38
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O, had niet gezien dat het nu niet meer gelijkspel was... Maar ik moet zo weg en ik ben er dit weekeinde niet, dus ik zal sowieso pas maandag de uitslag posten, dus op zich kan de poll ook tot die tijd openblijven...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 19:17
Verwijderd
Dan vind ik dat hij tot die tijd open moet blijven. Uit contact-lijn met Geel heb ik opgemaakt dat hij inderdaad heel erg druk is met verhuizen, maar zijn best doet om toch nog zoveel mogelijk te lezen. En ik wil heel graag dat hij stemt, want ik wil zijn mening lezen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 19:50
Verwijderd
Wel ik wou een wansmakelijk verhaal schrijven, waarvan het er vingerdik op zou liggen dat het van mij is.
En ik denk dat ik mag zeggen dat ik erin geslaagd ben.

Tot volgend jaar.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 20:47
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Wel ik wou een wansmakelijk verhaal schrijven, waarvan het er vingerdik op zou liggen dat het van mij is.
En ik denk dat ik mag zeggen dat ik erin geslaagd ben.
Zekers weten dat je daarin geslaagd bent! Zie mijn commentaar maar

Ok. Ik heb alle verhalen gelezen en op elk verhaal wat commentaar gegeven. Want ik kan het natuurlijk niet maken om nu nog geen commentaar te geven, maar gewoon te stemmen.

---

De boom en het meisje - Op het eerste gezicht een prachtig verhaal. Lekker dromerig, zweverig en sprookjesachtig. Ik houd er wel van. Maar als ik erover nadenk besef ik dat het verhaal eigenlijk helemaal nergens over gaat! Of, nou ja, ik kan er geen moraal oid uit halen. Het verhaal vertelt eigenlijk dat een meisje zelfmoord pleegt omdat ze een boom een gunst dacht te doen, wat later niet zo bleek te zijn. De opmaak is (doch niet zo origineel) erg authentiek, maar de inhoud is wat minder.

De dino's - “B-klasse pulphorror.” Kon je het niet laten? Dit verhaal heeft zeker iets met het thema te maken en is zeker ook spannend. Maar het voldoet op geen enkele manier aan de hoge eisen die dit soort wedstrijden hebben. Het is ook nog eens (no offense ) niet echt ‘duidelijke’ horror. Ik snap de clue niet. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen

De familie eer - Dit verhaal heeft te weinig woorden om het behandelde onderwerp leuk over te brengen. Het gaat in dit verhaal 1veel te snel en 2het is erg voorspelbaar. Misschien een idee voor de volgende keer; probeer clichés en ‘saaie’ woorden/zinnen te vermijden. Gooi er wat meer creativiteit in.

De tragiek van het treinspotten - Hmm.. het derde verhaal waar iemand doodgaat. Door zijn/haar eigen schuld nota bene.
Dit verhaal doet me eigenlijk vrij weinig. Al meteen nadat ik las dat er een zeldzame trein op een vreemde plek stond was het verhaal voor mij afgelopen. Het was al duidelijk dat de meneer/mevrouw dood zou gaan. Misschien dat een oplettende lezer dit al opgemerkt zou hebben bij het lezen over de eerste verongelukte trein. Het verhaal heeft geen originele inhoud. De uitwerking is daarentegen wel origineel. Ik vond het fijn om de verhaaltjes tussendoor te lezen, voordat het verhaal bij de clue kwam.

De weg naar het eeuwige geluk - Ik vraag me werkelijk waar af waarom iedereen dit onderwerp in verband brengt met de dood.
Dit is verhaal nummero vier waarin er iemand dood gaat. Ik moet zeggen dat het wel onverwachts was, want na drie verhalen met de dood had ik niet verwacht dat er nog één zou komen. Misschien was het naïef van mij om het niet te verwachten, gezien de titel.
Ik vind het eigenlijk een beetje naar dat alle verhalen over de dood gaan en ik kan dit verhaal eigenlijk niet goed beoordelen. Ik had de indruk dat het verhaal zich in Zuid-Afrika speelde, iets wat ik wel leuk gevonden vind. Ik vond het verhaal ook een beetje rommelig. Wie gaat er nou dromen midden in een ongeluk? Het einde vond ik ook niet echt origineel.

Een zin die ik wil quoten, omdat hij zo mooi is:
Citaat:
De bus was van mij, die zou ik niet meer missen.
Treinongeval - Ik vind dit verhaal eerder amusant dan iets anders. De toon in het tweede stukje is erg licht, terwijl het om iets doodserieus gaat (‘dood’ ). Het eerste stukje vind ik eigenlijk een beetje overbodig. Het zou een dramatische effect hebben gehad als de lezer meer kennis had gemaakt met die vrouw die doodgaat. Nu is het een ‘iemand’ die het slachtoffer wordt van een ongeluk.

Ik snap eerlijk gezegd niet of die meneer in het tweede stukje nou dood is gegaan of niet

Nog een zin die ik wil quoten omdat hij zo mooi is:
Citaat:
Voor ons is de wereld zo groot als de route die we dagelijks rijden.
Zo vader, zo zoon - Nee, dit wordt hem ook niet. Het is leuk bedacht maar de verandering van de alwetende verteller die over een jongen verteld naar de alwetende verteller die de lezer direct aanspreekt is erg slecht uitgewerkt. Ik vind het op zich wel een leuk idee, maar het is een beetje slordig uitgewerkt.

O, en wat heeft de titel nou met het verhaal te maken?

---

Hmm... ik denk dat ik op het eerste verhaal ga stemmen. Ik neem nu dit besluit en weet niet wat de stand is. Sorry als het gelijkspel wordt . Ik stem op dit verhaal omdat dit verhaal het thema op een meest eigenzinnige manier verwerkt. Niet zo direct als de andere verhalen. Ik hou wel van vage shit. Had ik dat al eerder gezegd?

Dikke edit: Ik lees net dat het verhaal 'Treinongeval' geschreven is uit het oogpunt van een trein. Dat had ik dus ècht niet gemerkt!

Nog een veel dikkere edit: Ik had het ook niet door toen ik 'Trein pleegt zelfmoord' las....
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 20:56
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
En inderdaad wel veel dood en verderf, hebben we onbewust toch ons best gedaan om FA te plezieren?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 21:18
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik in ieder geval eens veel plezier heb gehad met het lezen van de verhalen ja.

Ja, je weet al na het eerste kwart van de tragiek van het treinspotten dat die persoon dood zal gaan, maar dat vind ik dus juist een extra stimulans om door te lezen.

En ik hou ook wel van trein eigenlijk. Zelf schreef ik één van mijn allereerste griezelverhalen over een cameraploeg die vermist raakte en waarvan werd gefluisterd dat ze bij het draaien van een reportage over spoorwegcriminaliteit, per ongeluk verzeild raakten op een spooktrein...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 14:51
Verwijderd
Ik had dat met dat het een trein ook niet door. Ik dacht dat die 'trein' uit 'trein pleegt zelfmoord' een soort metafoor was voor 'machinist', juist omdat die machinist zegt dat niemand hem ziet als meer dan treinbestuurder.

Maar dat was dus te diep gedacht
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 14:53
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Maar dat zegt die machinist dus niet .
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 14:56
Verwijderd
Hoe meer reacties ik erop lees, hoe slechter ik het verhaal begrijp, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 14:57
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
En dat snap ik dan weer niet .
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 15:10
Verwijderd
Nee?
Nou, eerst dacht ik dus dat er een trein per ongeluk was ingereden op dat meisje achter dat kraampje omdat de machinist er geen zin meer in had. Toen dacht ik dat de machinist had bedacht dat trein-zelfmoord ook om te draaien moet zijn: niet voor de trein springen, maar de trein laten springen, zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 18:42
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Gelijkspel. Vooruit dan, ik stem ook nog wel zo.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 19:22
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Ai... Het enige verhaal dat een mooie schrijfstijl had vond ik: De boom en het meisje of Magyaarse liedjes, maar aangezien in er geen bal van snap kan ik er niet op stemmen. Treinongeval had potentie, maar miste toch structuur en subtiliteit. En ik begrijp dat een het over de trein zelf ging en niet de chauffeur? Treinen zijn dingen, daar kan ik geen emotie aan koppelen.
De weg naar het eeuwige geluk snapte ik niet, net als zo vader, zo zoon. De familie eer vond ik niet echt een verhaal. De Dinosauriërs heeft in het begin een vlotte schrijfstijl, maar verknald het totaal tegen het einde qua stijl en verhaal.
De tragiek van het treinspotten was wel aardig, maar niet engagerend genoeg. Het had dieper moeten gaan. Toch gaat mijn stem naar deze laatste, omdat het een stabiel verhaal is, die wel fijn leest. Die laatste zin van het verhaal blijft hangen.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 19:39
Verwijderd
De Dinosauriërs heeft in het begin een vlotte schrijfstijl, maar verknald het totaal tegen het einde qua stijl en verhaal.

Ja dat begin van het verhaal, daar ben ik ook totaal niet over te spreken. De schrijver moet daar echt dringend wat aan doen. Zwaardere zinnen met 5 of 6 bijvoegelijke naamwoorden, vak cliché's, een meer bombastische atmosfeer. Het moet echt van bij het begin loodzwaar worden zodat van die literaire rechterarmstrekkers er zeker niet aan willen beginnen lezen!

XD
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 23:29
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
De Dinosauriërs heeft in het begin een vlotte schrijfstijl, maar verknald het totaal tegen het einde qua stijl en verhaal.

Ja dat begin van het verhaal, daar ben ik ook totaal niet over te spreken. De schrijver moet daar echt dringend wat aan doen. Zwaardere zinnen met 5 of 6 bijvoegelijke naamwoorden, vak cliché's, een meer bombastische atmosfeer. Het moet echt van bij het begin loodzwaar worden zodat van die literaire rechterarmstrekkers er zeker niet aan willen beginnen lezen!

XD
Ik weet echt niet waar je het over hebt.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 01:01
Verwijderd
Citaat:
Ik weet echt niet waar je het over hebt.
Vond het nogal amusant hoe je hele lijst afliep om ze vervolgens allemaal één voor één een nekschot te geven.

Dus heb ik maar es even het tegenovergestelde van uw bevindingen 'bevonden' zeg maar.

Laatst gewijzigd op 14-06-2010 om 01:07.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 11:46
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
Vond het nogal amusant hoe je hele lijst afliep om ze vervolgens allemaal één voor één een nekschot te geven.

Dus heb ik maar es even het tegenovergestelde van uw bevindingen 'bevonden' zeg maar.
Mij best. Maar ik zeg eerlijk wat ik vind, zodat mensen kunnen verbeteren. Ik heb respect voor de mensen die hier hun verhalen durven zetten terwijl ze van alle kanten bekritiseerd kunnen worden. Maar dat betekent ook dat ze bereid moeten zijn om hun illusies op te geven. Mijn kritiek is serieus en ongenuanceerd, zodat men geen illusies houdt, maar hopelijk gaat werken aan de genoemde punten.
Drie verhalen snapte ik niet, dus die beoordelingen waren negatief noch positief. Voor de rest heb ik ook nog een paar positieve dingen opgenoemd. Niet slecht voor een pessimist.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 13:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Flyaway of Ieke, gooi die poll eens dicht, dan zal ik het juryrapport posten
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 13:30
Verwijderd
Ze moeten jou gewoon FB op Letteren maken!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 13:47
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik zit op een boot naar Griekenland! Maar zal het even dichtgooien
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 14:07
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ze moeten jou gewoon FB op Letteren maken!
Dat zeg ik al jaren, maar nu ben ik te oud en ben ik moderator op een poëzieforum, dus niet getreurd. Ik ga even een topic maken

@Ieke: Veel plezier in Griekenland!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 14:10
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
De fbdoorstroom op Letteren is dramatisch laag

Dank
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 15:20
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
^ Klinkt dat alsof jullie fb's zoeken

Veel plezier op je bootje in Griekenland!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 15:30
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ze bedoeld dat de FB's hier over het algemeen lang blijven
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 15:46
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
M'n nederlands is toch niet zo goed als ik dacht
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 18:40
Verwijderd
Bekijk het van een zonnige kant:
Het bespaart jullie van het noodlot, uit bloedarmoede, ooit met mij als letteren-chef op gezadeld te worden
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 15:42
Verwijderd
Geen zorgen Geel, dat van Dingaantouwtje ook niet

Citaat:
Ze bedoeld
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 17:24
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 18:08
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
haha
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Thema Sprookjes
flyaway
63 02-12-2011 13:08
Verhalen & Gedichten Daar is hij dan: De winnaar van de verhalenwedstrijd is...
Ieke
28 16-11-2009 20:45
Verhalen & Gedichten De columnwedstrijd, sluitingsdatum 1 mei.
Ieke
0 08-04-2004 19:56
Verhalen & Gedichten Het voorstel voor de nieuwe versie van de verhalenwedstrijd.
Ieke
9 22-03-2004 20:35
Verhalen & Gedichten Discussie verhalenwedstrijd: Hoe verder?
Ieke
28 09-03-2004 14:51
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd 2: Kies uw winnende verhaal.
Ieke
102 04-01-2004 00:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.