Oud 07-05-2019, 11:20
noobmaster69
noobmaster69 is offline
Beste forumleden, voor natuurkunde moet ik een auto die van een klif springt modelleren (op coach)
ik heb de formules gevonden voor het verlaten van de schans maar weet niet hoe/of ik dit met het optrekken kan combineren, alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2019, 15:46
vvharenfan
Avatar van vvharenfan
vvharenfan is offline
Citaat:
Beste forumleden, voor natuurkunde moet ik een auto die van een klif springt modelleren (op coach)
ik heb de formules gevonden voor het verlaten van de schans maar weet niet hoe/of ik dit met het optrekken kan combineren, alvast bedankt.
Kun je iets specifieker zijn wat er precies moet worden gemodelleerd? Is er alleen maar sprake van het rollen van een klif? Of zijn er ook andere zaken die een rol spelen in het model (Denk aan een raket achterop de auto gemonteerd, ik zeg maar wat)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2019, 18:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Geef eerst eens een exacte situatiebeschrijving. Mogelijk dat je aan de hand daarvan al een beetje een idee krijgt hoe een en ander precies gemodelleerd moet worden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-05-2019, 20:41
vvharenfan
Avatar van vvharenfan
vvharenfan is offline
Heb er even over nagedacht, en in de standaard situatie denk ik toch wel een idee te hebben wat je bedoelt.

Ik heb zelf in tijden niet meer met coach gewerkt, maar denk dat je er wel uit kan halen wat ik bedoel

Als je de volgende variabelen definieert:
t = 0
dt = 0,1 ;;aanpassen na eigen wens
h = ... ;;hoogte van de klif
v = ... ;;snelheid waarmee de auto van de klif 'afrolt'
g = 9,81 ;;valversnelling aarde
y=h ;;we gaan de positie van de auto modelleren
x=0 ;;de rand van de klif definiëren we op x=0
Het zou kunnen dat Coach de t en dt al heeft gedefinieerd, dan hoef je dat zelf natuurlijk niet meer te doen.

Aangezien het vallen een combinatie is van twee vectoren (de horizontale component, en de zwaartekracht) is de positie per tijdseenheid vrij makkelijk te modelleren:

t := t + dt
y := y - g*t*dt
x := x+v*dt
Als y <= 0 Dan y=0 eindAls

Dit is natuurlijk een erg overgesimplificieerd model, maar het zal je iniedergeval een goed uitgangspunt geven. (Ik weet niet zeker of Coach het model zoals nu direct accepteert omdat ik niet zeker ben van de notatie, maar het zal er niet veel van afwijken)

Plot de x,y-grafiek en je krijgt een half-parabool achtige vorm

Voor het optrekken van de klif kun je natuurlijk een variabele maken met de versnelling van de auto, die op het interval -d<x<0 optrekt, met d de afstand tussen de auto en de rand van de klif. Op het moment dat x>=0 geldt laat je v constant / trek je er eventueel nog weerstandskrachten van af

Laatst gewijzigd op 07-05-2019 om 21:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.