Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2004, 15:48
Tobli
Haaaiii allemaal!

Ik dacht dat ik dit wel begreep, maar wat blijkt: niet dus!

Hoe kan je nou precies verklaren waarom MgO een hoger smeltpunt heeft dan bijvoorbeeld NaF? Of dat KCl een lager smeltpunt heeft dan K2S, terwijl de lading van S^2+ toch echt groter is dan die van Cl^-?

Als iemand tijd heeft om mij dit uit te leggen, plullleeaase do!
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2004, 17:09
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Smeltpunten en kookpunten
In de vaste fase zijn de moleculen van een covalente verbinding zeer regelmatig gerangschikt. Zwakker Van der Waals-krachten houden de moleculen op hun plaats. Er hoeft maar weinig energie te worden toegevoegd om deze intermoleculaire krachten te vergreken en de stof te doen smelten.
In vloeibare fase is er geen regelmatige rangschikking meer van de moleculen. De energie die nodig is voor het smelten wordt toegevoerd door de stof te verwarmen. Covalente verbindingen hebben veel lagere smeltpunten dan ionogene verbindingen: het smeltpunt van methaan is –183 gr C en van NaCl 801 gr C.
Bij een ionogene stof zijn er zeer elektrostatische krachten die de ionen in het kristalrooster op hun plaats houden en er moet veel energie worden toegevoegd om deze krachten te verbreken.

Binnen een homologe reeks neemt bij toenemende molaire massa het smeltpunt geleidelijk toe omdat de Van der Waals-aantrekking afneemt. Opmerkelijk is dat er meestal een alternerend effect optreedt bij de smeltpunten: bij de n-alkanen hebben de even leden van de homologe reeks een wat hoger smeltpunt dan de oneven leden, en kost het dus meer energie om de even leden te laten smelten. In het kristalrooster van een n-alkaan zijn de conformaties van alle C-C bindingen alternerend, liggen alle koolstofatomen in hetzelfde vlak en heft de koolstofketen een zigzagvorm.
De zigzagvorm is blijkbaar de stabielste conformatie en past goed in een kristalrooster.
Bedenk dat een organische verbinding als natriumacetaat een zout is en dus een hoog smeltpunt zal hebben. Voor het smeltpunt geldt niet zoals bij kookpunt dat meer vertakking van de koolstofketen een lager smeltpunt veroorzaakt. Door vertakking kan het molecuul meer symmetrisch worden en beter in een kristalrooster passen; het smeltpunt is dan juist hoger dan dat van het onvertakte isomeer.
In de vloeistoffase zijn de deeltjes veel minder regelmatig gerangschikt dan in de vaste fase. De deeltjes kunnen in vloeistoffase vrij bewegen maar in een kristalrooster niet. Een deeltje (molecuul of ion) ondervindt in de vloeistoffase aantrekkende krachten (Van der Waals-krachten, dipoolinteractie en dergelijke) van naburige deeltjes.
Bij het verdampen van een vloeistof moet er energie worden toegevoegd om de onderlnge aantrekkingskrachten tussen de deeltjes te overwinnen. In de gasfase zijn de moleculen van een covalente binding zo ver van elkaar verwijderd dat de aantrekkende krachten tussen de moleculen verwaarloosbaar zijn.
In de gasfase van NaCl bevindt zivch vlak bij elk Na+ ion een Cl- ion; er zijn dan mileculen NaCl. Evenals bij het smelten is er bij verdampen meer energie nodig voor ionogene stof dan voor een covalente stof. Zouten hebben dan ook zeer hoge kookpunten. Vergelijk de kookpunten van methaan (-162 gr C) en NaCl (1413 gr C) maar eens.


Ik weet niet of je hier wat mee kunt, maar ik verveelde me
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 21:14
mmm pie
Avatar van mmm pie
mmm pie is offline
Ik geloof dat de vraag alleen over zouten ging
Hoe kan je verschillen in smeltpunt van verschillende zouten eigenlijk verklaren?
__________________
I talk to planets baby.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 22:27
Tobli
Dankjuwell voor jullie berichtjes, vooral de Veroorzaker, jij moet je echt verveeld hebben, ja, maar wel hartstikke bedankt, je hebt me echt goed geholpen!! Ik snap het nu een stuk beter!

Doeioei!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 09:59
blablalou
blablalou is offline
hallo m...e,

Dat is niet zo eenvoudig!

Eigenlijk mag je alleen zouten vergelijken die op dezelfde manier zijn gestapeld. Dus met hetzelfde kristalsysteem

Dit is bijv het geval bij NaCl, KCl, MgO, CaO

Nu geldt de volgende regel...
1. hoe groter de ladingen hoe hoger het smeltpunt
2. hoe groter de ionstralen hoe lager het smeltpunt

Vergelijken van CaO met CaF2 kan eigenlijk niet...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 16:00
mmm pie
Avatar van mmm pie
mmm pie is offline
owja, hoe logisch eigenlijk danku
__________________
I talk to planets baby.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 11:42
Hulagurl
Haaai!
Ik was toevallig net met hetzelfde bezig, en ik snapte dat ook al niet... maar van die uitleg van de veroorzaker wordt ik eigenlijk ook niet veel wijzer. Kan iemand mij nog eens proberen uit te leggen hoe het nu precies zit? Dan zou ik echt heeeel dankbaar zijn!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.