Oud 29-12-2008, 11:46
Jesse James
Jesse James is offline
Hey,

Ik twijfel heel erg of ik na mijn eindexamen jaar even een jaartje moet nemen om tot rust te komen en mijn intresses wat verder moet ontdekken voordat ik me echt definitief toeleg op een studie aan de universiteit. Ik zou graag van mensen willen weten die dit gedaan hebben, hoe zij dat jaar hebben ervaren en of het ze echt ten goede is gekomen toen ze eenmaal aan hun studie waren begonnen. Wat vinden jullie dus van zo'n jaar werken waarin je op jezelf gaat wonen om een wat bredere kijk op je mogelijkheden te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2008, 17:44
Lfj
Avatar van Lfj
Lfj is offline
Het kan een verlichting zijn van al het studeren je moet het alleen doen als je ook zeker weet dat je gewoon verder wil studeren na dat jaar - zorg er in ieder geval voor dat je ergens een contract kan krijgen ook omdat ik las dat je mischien op jezelf wil dan is het fijn dat je een jaar of halfjaar contract hebt en je financeel goed zit

Ook is het zo dat je na dat jaar werken mocht je op jezelf zijn gaan wonen nog steeds een financiele last hebt en daardoor dus ook gewoon je huur gas water licht eten moet betalen en dat studie financiering nou niet echt hoog licht in vergelijking met een salaris.

Wat je ook doet succes er mee!
__________________
"Be courteous to all, but intimate with few, and let those few be well tried before you give them your confidence. -- George Washington
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 18:09
Verwijderd
Je hebt vijf of zes jaar gehad om na te denken over wat je wil na je middelbare school. Gaat zo'n jaar extra je echt veel meer opleveren? Begin gewoon aan iets dat je interessant vindt, en als het dan niets blijkt te zijn kun je altijd nog overstappen. Dat is beter dan dat je na een jaar "oriënteren" erachter komt dat je alsnog aan de verkeerde studie bent begonnen, en dan heb je een jaar van je leven weggegooid.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 08:44
blablatje
blablatje is offline
Een jaar werken zal weinig invloed hebben op je studieorientatie. Schijnt wel goed te motiveren, omdat 40 uur per week in een fabriek staan kut is en je daarna dus blij bent dat je gewoon lekker mag gaan studeren. Als je er een jaar tussenuit gaat kun je dat beter gebruiken om te reizen. Werken kun je je hele leven nog, maar dit is wel je kans om iets van de wereld te zien zonder daarbij met anderen rekening te hoeven houden. Leer je ook meer van.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 11:16
Verwijderd
Als je een jaar er tussen uit gaat kan je naar mijn idee beter iets leuks doen (reizen) dan iets nuttigs (werken). Het is logisch om dat dan te combineren (= eerst half jaar werken, dan half jaar reizen) want zonder geld kom je nergens natuurlijk.

Als je wil ontdekken wat je echt wil, en waar je interesses liggen dan kan je net zo goed ergens een orientatie jaar doen als je binnen Nederland wil blijven. (Vrije Hogeschool Driebergen, Evangelische Hogeschool, of gewoon een orientatiejaar zoals de HvA dat aanbiedt). Dit is wel particulier en naar mijn idee kan je net zo goed een jaar gaan studeren.

Je kan ook gewoon eens serieus nadenken over je studiekeuze, over wat je wil en kan. Je komt dan waarschijnlijk uit op een vakgebied en dan ga je dat lekker studeren in een stad die gaaf is en waar ze je 2e/3e/4e keus ook nog aanbieden. Als het dan verkeerd gaat, zit je al wel in een leuke stad en op kamers en is het switchen van studie echt geen hel.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 20:22
Verwijderd
Of werken motiveert verschilt erg per persoon...de één vindt het vreselijk en is blij als ie kan gaan studeren, de ander vindt een leuk baantje, verdient (op dat moment) vrij aardig of is blij dat hij niet geen huiswerk meer hoeft te maken en gaat nooit meer studeren.

Ik denk dat je een jaar er tussen uit inderdaad beter kunt gebruiken om te reizen. Ik denk ook dat je daar meer van leert wat betreft jezelf en wat mogelijk invloed heeft op je studiekeuze ed.

(Zelf ben ik direct na de havo hbo gaan doen, maar na een half jaar weer gestopt en gaan werken. Ik was heel blij dat ik na de zomervakantie weer kon gaan studeren.)
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 22:27
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
daar ben ik nu ook mee bezig
ik ben sinds de zomer klaar met me mbo en werk nu een jaartje en daarna wil ik weer gaan studeren
ik wist niet welke opleiding ik wilde doen en mbo is me best wel tegengevallen
dus nu ben ik er een jaartje tussenuit en het bevalt me prima
alleen is het wel jammer dat jij moet werken wanneer studenten gewoon vrij zijn zoals nu in de kerstvakantie
,maar dat hoort erbij vind ik
je heb nu wel geld om auto enzo te kopen en rijbewijs te halen en daar heb je dadelijk het geld niet meer voor
maar ik ben wel door veel mensen gewaarschuwd dat je heel snel blijft werken nadat jaar en niet meer naar school gaat
daar moet je wel mee uitkijken
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 12:19
Verwijderd
Na de middelbare school wist ik ook niet wat ik wilde gaan doen. Toen ben ik gewoon met een opleiding begonnen, maar na 1,5 jaar ben ik er mee gestopt. Dat overige half jaar ben ik toen gaan werken in een supermarkt.
Maar van het werken in de supermarkt leer je niet echt wat je nou echt wil. Van die opleiding die ik niet heb afgemaakt heb ik juist geleerd wat ik wil en juist helemaal niet wil!
Daarom zou ik ook zeggen, begin gewoon met een opleiding die je het leukste/interessantste lijkt. Als het niets blijkt te zijn: jammer dan, maar evengoed veel van geleerd. Als het wel de juiste opleiding blijkt te zijn: ben je geen extra jaar kwijt.
En als je echt een jaar iets anders wil doen, zou ik inderdaad voor het reizen kiezen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 20:35
sharpay098
sharpay098 is offline
Het lijkt mij wel een goed idee, omdat je na je eindexamen meestal pas echt gaat nadenken over wat je wilt. Een vriend van mij heeft het ook gedaan, alleen hij is niet op zichzelf gaan wonen. Hij is thuis blijven wonen en heeft een jaar gewerkt en gespaard en nagedacht over wat hij wou en nu studeert ie ook. Bij hem is het volgens mij dus wel goed geweest.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 17:27
maxman2402
Avatar van maxman2402
maxman2402 is offline
klinkt als muziek in de oren, ook mijn plan voor ik naar de kls ga
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 19:42
Verwijderd
Ik heb het ook gedaan omdat ik echt niet wist wat ik wilde gaan studeren. Ik heb gewerkt en ben naar het buitenland geweest. Ik zou het geen aanrader vinden om al op jezelf te gaan wonen en te gaan werken. Zeker als je dan wat ruimer woont (omdat je het toch kunt betalen) is een studie en op kamers gaan wonen misschien wel ineens een terugslag. Verder is reizen gewoon leuker en goed voor je algemene vorming en zelfstandigheid.
Als je toch echt niet weet wat je wilt studeren zou ik niet zomaar aan een studie beginnen, zonde van een jaar dat je toch voor reizen (of iets anders 'bijzonders') kunt gebruiken. Tijdens of na je studie komt dat er vaak niet meer van.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 15:11
far
far is offline
Ik heb ook net mijn HAVO-dilpoma gehaald en ik twijfel ook nog heel erg. Omdat ik nog wel leerplichtig ben, mag ik niet een jaar werken ofzo. En ik ga geen opleiding doen, waar ik toch niet zeker van ben.Er zijn zoveel die een opleiding gaan doen en er dan toch mee stoppen, dat vind ik wel zonde. Daarom ga ik denk ik naar de Vrije Hogeschool. Het is wel heeel duur maar het lijkt me wel leuk. Want er zijn geen goedkopere orientatiejaren toch, allemaal particulier?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 15:35
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Naar mijn ervaring is stoppen met studie voor een jaar... niet zo goed afgelopen. Twee maal zelfs. Persoonlijk raad ik het niet zo aan.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 15:15
Verwijderd
Je hebt ook een orientatiejaar om te kijken wat je wilt (www.orientatiejaar.nl). Dan heb je genoeg tijd en leer je misschien iets kennen dat zeker bij jou past!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 23:17
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik heb het zelf ook gedaan; na mijn vwo was ik van plan om van oktober t/m juni te gaan reizen in Australie en Nieuw Zeeland. Uiteindelijk bleef ik 14 maanden weg en kwam dus pas in november terug naar Nederland. Dit was vooral omdat ik het zo erg naar mijn zin had tijdens het reizen dat ik gewoon echt niet eerder terug wilde. Maarja dus wel met gevolg dat ik op dat moment (omdat het al november was) nog steeds niet kon gaan studeren en moest wachten tot september het jaar erop. In de tussentijd heb ik een ongelofelijk saai kantoorbaantje gehad wat me wel weer geld gaf om te sparen voor mijn studie en in de zomer voor 6 weken naar Guatemala te gaan.
Voor mij was het uiteindelijk perfect; ik wilde altijd in het buitenland studeren maar kon het nooit betalen, maar toen ik na 2 jaar ertussenuit te zijn geweest eindelijk weer ging studeren waren de stufi regels versoepelt (zodat je het ook mee kan nemen als je een hele studie in het buitenland doet) en heb ik me aangemeld om in Schotland te gaan studeren.
Nu ga ik in September naar het 3e jaar van mijn studie na een jaar op uitwisseling in de VS te zijn geweest. Soms is het wel eens raar; bijna al mijn vrienden zijn bezig met afstuderen en ik heb nog 2 jaar te gaan. Aan de andere kant zou ik er niet aan moeten denken om nu al een vaste baan te moeten vinden en ben ik blij dat ik nog 2 jaar verder mag studeren. Voor mij zijn die 2 jaar ertussenuit perfect geweest; anders was ik nooit in het buitenland gaan studeren, het gaf mij meer motivatie om weer te gaan studeren, heb een geweldige tijd gehad toen ik op reis was, ben er heel erg zelfstandig door geworden en levenservaring opgedaan. Voor mijzelf vind ik niet dat er nadelen aan hebben gezeten, maar ik denk wel dat het goed is om van te voren een idee te hebben wat je gedurende dat jaar wilt doen. Een heel jaar bij je ouders wonen, 20 uur per week vakken vullen en elke dag tot 2 uur op bed liggen word je uiteindelijk ook niet veel wijzer van...
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 16:39
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ik zou het alleen doen als je een goed plan hebt, als je weet wat je dat jaar gaat doen. want van een jaar niksen en hier en daar een baantje, word je niet veel wijzer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.