Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2006, 22:49
Verwijderd
Ik ga dit jaar afstuderen op hbo, culturele en maatschappelijke vorming. Misschien wil ik daarna nog naar de universiteit, op één of andere manier een master halen (of eventueel hbo, maar weet niet of dat genoeg uitdaging zal bieden dan).
Wat zijn jullie ervaringen met hbo-->universiteit?
Hoeft niet persé een sociale opleiding (als de mijne) te zijn, het gaat me vooral om het niveau, de omschakeling en de hoeveelheid theorie.
Thanks!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2006, 10:52
Verwijderd
Ik ben dit jaar begonnen op de universiteit (prémastertraject onderwijskunde), hiervoor heb ik hbo pedagogiek gedaan. Ik vind de studie ontzettend interessant en leuk, maar verder kan ik er nog weinig over vertellen, ben pas vier weken bezig.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 15:42
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Een vriendin van me heeft eerst een jaar hbo Journalistiek gedaan (P gehaald) en is daarna Nederlandse Taal en Cultuur gaan studeren aan de universiteit. Ze heeft volgens mij geen problemen met het omschakelen gehad, haalt goede cijfers enzo.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 16:11
Verwijderd
Dankjewel voor de reacties alvast!
Leonoor, kun je me iets over hbo pedagogiek en je studie onderwijskunde vertellen? T zijn beide wel dingen die me aanspreken, alleen van die teksten op websites van scholen word ik nooit zoveel wijzer
Wat voor vakken heb je bv? Heb je veel contacturen?
Voor zover je dat nu weet van je nieuwe studie...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 10:34
it is anoli
it is anoli is offline
Ik doe ook universiteit. Per blok heb ik 2 vakken (4 blokken in een jaar). Van deze 2 vakken heb ik een hoorcollege en een projectgroep per week, elk duurt 2 uur. Ik heb dus 8 contacturen per week.
De hoeveelheid.. veel theorie lezen.
Over de omschakeling van het hbo naar de universiteit kan ik je niks vertellen aangezien ik van het vwo afgekomen ben. Ik denk wel dat jij zou moeten wennen aan de omschakeling dat het misschien wat minder praktijkgericht is dan op het hbo.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 12:33
Verwijderd
Citaat:
LL86 schreef op 29-09-2006 @ 17:11 :
Dankjewel voor de reacties alvast!
Leonoor, kun je me iets over hbo pedagogiek en je studie onderwijskunde vertellen? T zijn beide wel dingen die me aanspreken, alleen van die teksten op websites van scholen word ik nooit zoveel wijzer
Wat voor vakken heb je bv? Heb je veel contacturen?
Voor zover je dat nu weet van je nieuwe studie...
Wat wil je weten? 'Iets' is wel heel breed.

Ik heb nu elk blok twee vakken (ongeveer 1,5 dag op de universiteit, maar wel met één dag met tussenuren), nu methoden, technieken en statistiek 1 en onderwijspsychologie, volgend blok methoden, technieken en statistiek 2 en onderwijskundige veranderinginterventies (oid), blok daarna ben ik de naam even van kwijt, maar iig lesmateriaal ontwikkelen en begin van de bachelorthesis en het laatste blok nog een vak (weet even niet meer wat) en ook bachelorthesis.

Op het hbo had ik vaak minder les en ook korter, vakken die ik toen had waren bv. orthopedagogiek, systeemgericht werken, gezinsgerichtwerken, transculturele pedagogiek, gespreksvoering, onderwijskunde, beleid en organisatie.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 18:39
Verwijderd
thns voor alle berichten tot nu toe... ben bang dat uni toch niet helemaal iets voor mij is...
iemand ervaring met een 2 of 3 jarige master na hbo? misschien kan ik dat wel aan haha...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 19:13
Verwijderd
Citaat:
LL86 schreef op 30-09-2006 @ 19:39 :

iemand ervaring met een 2 of 3 jarige master na hbo? misschien kan ik dat wel aan haha...
Mijn master duurt maar twee jaar.

Bedoel je een master op hbo niveau?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 08:28
Verwijderd
Citaat:
LL86 schreef op 30-09-2006 @ 19:39 :
thns voor alle berichten tot nu toe... ben bang dat uni toch niet helemaal iets voor mij is...
iemand ervaring met een 2 of 3 jarige master na hbo? misschien kan ik dat wel aan haha...
Dan kan je ook net zo goed met het propedeusejaar van een nieuwe 4jarige WO-opleiding beginnen lijkt mij...heb je ook geen last van al te grote omschakeling.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 12:30
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
stefano schreef op 01-10-2006 @ 09:28 :
Dan kan je ook net zo goed met het propedeusejaar van een nieuwe 4jarige WO-opleiding beginnen lijkt mij...heb je ook geen last van al te grote omschakeling.
Ik ga na mijn hbo ook een wo master doen en voorafgaand een premaster. Tuurlijk kan je helemaal opnieuw beginnen en is de omschakeling niet zo groot maar je hebt dan wel last van 4 jaar geen stufi en nog eens 4 jaar studeren. Door de pre master lijkt me dat die overstap best te doen is en anders maar niet dan heb ik altijdnog mijn hbo diploma.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Phie. schreef op 01-10-2006 @ 13:30 :
Door de pre master lijkt me dat die overstap best te doen is
Ik doe nu ook een prémastertraject idd en dat is er op gericht om HBO'ers 'bij te werken voor de master', je bent over het algemeen bij lange na niet de enige die zo'n traject doet en de docenten hebben er over het algemeen ook ervaring mee, de overstap wordt dus redelijk begeleidt (dat is iig mijn ervaring tot nog toe - tuurlijk is het anders ed, maar dat lijkt me niet meer dan logisch).
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Phie. schreef op 01-10-2006 @ 13:30 :
maar je hebt dan wel last van 4 jaar geen stufi en nog eens 4 jaar studeren.
True...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 18:58
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 01-10-2006 @ 14:57 :
True...
ja idd, 4 jaar geen stufi staat me ook een beetje tegen... en al die theorie dat vooral eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 19:29
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-10-2006 @ 14:17 :
Ik doe nu ook een prémastertraject idd en dat is er op gericht om HBO'ers 'bij te werken voor de master', je bent over het algemeen bij lange na niet de enige die zo'n traject doet en de docenten hebben er over het algemeen ook ervaring mee, de overstap wordt dus redelijk begeleidt (dat is iig mijn ervaring tot nog toe - tuurlijk is het anders ed, maar dat lijkt me niet meer dan logisch).

Ze zullen ook niet voor niets die mogelijkheid aanbieden. Als het niet werkt zal het naar mijn idee wel verdwijnen. Ik heb ook gekozen voor de universiteit die het beste aansluit op mijn huidige studie ook al staat ie 200km verderop.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 09:36
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Veel HBO-ers moeten wennen aan het academische van de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-10-2006 @ 10:36 :
Veel HBO-ers moeten wennen aan het academische van de universiteit.
Ja klopt, maar uiteindelijk lukt het allemaal wel. Je moet een premaster doen. En dat jaar voorafgaand aan je master heb je genoeg tijd om eraan te wennen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 08:40
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-10-2006 @ 10:36 :
Veel HBO-ers moeten wennen aan het academische van de universiteit.
Als VWO'er moet ik er ook aan wennen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 08:45
Verwijderd
Ik ben na m'n propedeuse doorgestroomd naar de universiteit (gewoon weer naar het eerste jaar dus). Geen enkel probleem mee gehad. Nu doe ik wel een kleine studie, maar er zijn slechts 2 mensen die hun propedeuse in één jaar gehaald hebben, en ik ben er daar één van, de VWO'ers hadden er wat dat betreft meer moeite mee.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2006, 08:57
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 05-10-2006 @ 09:40 :
Als VWO'er moet ik er ook aan wennen.
Dan heb je een slechte voorbereiding gehad.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 05-10-2006 @ 09:57 :
Dan heb je een slechte voorbereiding gehad.
Zoals de meeste VWO'ers.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-10-2006 @ 10:36 :
Veel HBO-ers moeten wennen aan het academische van de universiteit.
Het academische heb ik absoluut geen problemen mee, meer de hoeveelheid...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:47
Verwijderd
Nog een keer bedankt voor alle reacties
Jullie reacties hebben me wel wat meer vertrouwen gegeven in een eventuele omschakeling!
Heb het idee van naar de uni gaan in ieder geval niet van mn lijstje geschrapt van mogelijkheden na deze opleiding.
Ben ook op zich wel toe aan wat meer diepgang denk ik soms, dus wie weet...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:48
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 05-10-2006 @ 18:46 :
Het academische heb ik absoluut geen problemen mee, meer de hoeveelheid...
Ja daar dacht ik dus ook aan! Maar went het wel of bleef je een gevoel houden van: ik loop steeds achter de feiten aan?
Is wel bij iedereen anders natuurlijk....
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:31
Verwijderd
Ach je moet je er alleen even aan aanpassen, bij mij duurde dat even, maar ik heb het nu wel beter in de hand
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:35
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 05-10-2006 @ 20:31 :
Ach je moet je er alleen even aan aanpassen, bij mij duurde dat even, maar ik heb het nu wel beter in de hand
Hmmja, ik moest van havo --> hbo ook wel wennen... Maar had het sneller door dan de mensen die van andere opleiding kwamen, dus dat viel mee!
En ik denk ook altijd... als je iets graag wilt, komt het meestal wel goed
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2006, 19:36
Verwijderd
Citaat:
LL86 schreef op 05-10-2006 @ 18:48 :
Ja daar dacht ik dus ook aan! Maar went het wel of bleef je een gevoel houden van: ik loop steeds achter de feiten aan?
Is wel bij iedereen anders natuurlijk....
Het is veel, veel meer dan hbo, maar ik heb niet echt het idee dat ik achter de feiten aanloopt. Als je gewoon doet wat je moet doen (bij ons werken ze iig met schema's waarop staat wat je voor moet bereiden ed), dan gaat het best.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 05-10-2006 @ 20:36 :
Het is veel, veel meer dan hbo, maar ik heb niet echt het idee dat ik achter de feiten aanloopt. Als je gewoon doet wat je moet doen (bij ons werken ze iig met schema's waarop staat wat je voor moet bereiden ed), dan gaat het best.
Leonoor, kun jij van jezelf zeggen dat je (tov anderen) veel discipline hebt om aan de slag te gaan en het vol te houden?
En/of heb je het idee dat je door andere mensen die gemotiveerd zijn wordt meegetrokken of juist afgeremd om veel aan je studie te doen?
Ik heb wel zelf steeds meer zoiets van 'ik doe mn ding wel, en het maakt me niet uit hoe anderen het doen'. Dat is wel oke denk ik...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 21:45
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-10-2006 @ 20:36 :
Het is veel, veel meer dan hbo,
Misschien doet het er in deze context helemaal niet toe, maar ik heb eerst een WO-studie gedaan (en gehaald) en doe nu nog een verkorte deeltijd HBO-studie, maar qua praktijk en opdrachten enzo moet ik nu echt veel meer doen dan op de universiteit. Ik ben echt veel meer uur per week met de studie bezig dan toen, al bestond die WO-studie wel uit veel meer theorie. Ik moet er wel bij zeggen dat theorie lezen en leren mij redelijk makkelijk afgaat.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 14:44
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 05-10-2006 @ 22:45 :
Misschien doet het er in deze context helemaal niet toe, maar ik heb eerst een WO-studie gedaan (en gehaald) en doe nu nog een verkorte deeltijd HBO-studie, maar qua praktijk en opdrachten enzo moet ik nu echt veel meer doen dan op de universiteit. Ik ben echt veel meer uur per week met de studie bezig dan toen, al bestond die WO-studie wel uit veel meer theorie. Ik moet er wel bij zeggen dat theorie lezen en leren mij redelijk makkelijk afgaat.
PABO is dan ook geen goed voorbeeld van de gemiddelde HBO-studie wat dat betreft.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 14:47
Verwijderd
Citaat:
LL86 schreef op 05-10-2006 @ 21:35 :
Leonoor, kun jij van jezelf zeggen dat je (tov anderen) veel discipline hebt om aan de slag te gaan en het vol te houden?
En/of heb je het idee dat je door andere mensen die gemotiveerd zijn wordt meegetrokken of juist afgeremd om veel aan je studie te doen?
Ik heb (heel?) veel discipline om aan de slag te gaan en vol te houden, denk ik. Anders had ik nu ook geen universitaire studie gedaan (ik heb eerst mavo, toen havo en toen hbo gedaan). Ik trek me niet zoveel aan van of anderen wel of niet gemotiveerd zijn, ik doe gewoon wat ik moet doen, al vind ik het wel erg prettig dat ik nu vaker samenwerk met mensen die ook gewoon hun werk doen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 22:07
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
stefano schreef op 05-10-2006 @ 18:46 :
Het academische heb ik absoluut geen problemen mee, meer de hoeveelheid...
Dat hoort dus ook bij de academische opleiding. Academici worden getrained grote hoeveelheden informatie goed te kunnen verwerken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Overstap HBO UNI
Zwolle96
3 14-01-2017 09:01
Studeren overstap hbo naar uni
nachtmens
10 27-08-2012 22:04
Algemene schoolzaken Spijt/Twijfel bij je studiekeuze
Baka-san
63 14-09-2005 21:55
Algemene schoolzaken doorstromen van hbo naar uni
mosterd
44 22-02-2004 20:33
Algemene schoolzaken HEAO > propedeuse > WO
Directeur
26 25-11-2003 12:35
Huiswerkvragen: Exacte vakken The moment of truth...overstap van hbo naar Uni.
Demon of Fire
7 03-02-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.