Oud 18-01-2002, 16:06
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Zoals enkelen van jullie al wisten, zijn we achter de schermen bezig geweest met het opstellen van een nieuw beleid voor dit deelforum.
Een ingewikkelde zaak, waar we zelf aanvankelijk dan ook niet uitkwamen. Daarom heb ik contact gezocht met Stichting Korrelatie. Zij hebben zelf een jaar lang een soortgelijk forum (Zwaarweer.nl) gehad en daar in november vorig jaar een onderzoek over uitgebracht. Deskundigen dus.
Uit de twee vergaderingen die we met hen hadden vloeide het hieronder geposte beleid voort.
Binnenkort brengen we in samenwerking met Stichting Korrelatie op de homepage van Scholieren.com ook een special uit met informatie over onder andere zelfbeschading, ADHD en depressies. Dat allemaal voor jullie: de bezoekers van Scholieren.com

Hopelijk hebben we er allemaal profijt van en wordt het geheel er nog beter op!
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2002, 16:07
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Het beleid op Psychologie

Het forumbazenteam en Simon hebben in overleg met Stichting Korrelatie een speciaal beleid opgesteld voor dit forum. We hebben een doelstelling:

Een uitlaatklep voor scholieren met problemen vormen, een mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en hen de weg wijzen naar de juiste instanties.

Het is belangrijk dat je als bezoeker van dit forum onthoudt dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen welzijn, niet een ander. De vaak moeilijke problemen van andere bezoekers zijn niet jouw zorg, niet die van Scholieren.com, noch die van de forumbazen. De forumbazen zijn geen deskundigen, maar jongeren die uit interesse voor het onderwerp van dit forum een handje helpen bij het gezellig en schoonhouden van dit forum.
We hebben ook een aantal regels opgesteld om het voor iedereen zo gezellig mogelijk te houden. Deze regels staan niet ter discussie en iedereen dient zich er aan te houden. Vind je de gang van zaken niets, dan raden we je aan een ander forum op te zoeken. Uiteraard zijn de algemene forumgeboden ook van toepassing op dit forum.

Wat is niet de bedoeling?
  • Pure rotzooi (kutopmerkingen, spam etc.)
  • Zelfmoordaankondigingen. Praten over mag overigens wel
  • Snij en zelfmoord'tips' ('zo moet je het doen')
  • Herhaaldelijk topics openen over persoonlijke problemen
  • Links naar zelfdestructiesites
  • Leden die 'claimen': van andere mensen hulp eisen. Niemand is tot iets verplicht daarom laten we dit niet toe
  • Zaken die aanzetten tot (bijvoorbeeld) zelfbeschadiging
  • Titels die niet terugslaan op de inhoud van het topic - dat zorgt namelijk voor onduidelijkheid.
Bij een aantal regels is het niet direct duidelijk waar de grens ligt, beslissingen worden indien nodig na overleg met andere forumbazen, Simon of Stichting Korrelatie gemaakt. Stichting Korrelatie draagt overigens geen verantwoordelijkheid voor Scholieren.com.
Belangrijk daarbij blijft dat het forum een beetje ‘luchtig’ blijft. Sommige bezoekers ervaren dit zelf: door de constante lading van deprimerende topic komt er zo’n rotsfeer op het forum dat bezoekers er zelf depri van worden. Dat noem je secundaire traumatisering en dat is iets waar we allemaal voor op moet passen.
Daarom zijn we ook redelijk streng met bepaalde zaken (zie hierboven). Iemand met ernstige problemen mag die natuurlijk door middel van dit forum met anderen delen, maar je moet niet in herhaling vallen. Als een lid elke dag een topic opent over hoe ont-zet-tend kut hij of zij het wel niet heeft.. daar kunnen wij ook niks mee. Gaat het echt zo rot met iemand en is er geen vooruitgang te merken, dan kan dat lid beter een deskundig iemand opzoeken die hem of haar wél kan helpen.

Met zijn allen gaan we proberen dit beleid streng, duidelijk en consequent uit te voeren.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:09
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Daar is 'ie dan! Hopelijk is er nu meer duidelijkheid voor de meesten, over wat wel en wat niet kan.

Forumse!
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:20
Marc S
Marc S is offline
Hmm... ja...

Citaat:
Herhaaldelijk topics openen over persoonlijke problemen
Wat wordt hier precies onder verstaan?

Voor de rest ben ik het wel eens met het nieuwe beleid
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:27
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Hmm... ja...

Wat wordt hier precies onder verstaan?

Voor de rest ben ik het wel eens met het nieuwe beleid


Word zo bedoelt als 't er staat...een voorbeeld: "Iemand post hier dat ie doet aan automutilatie, en post vervolgens gisteravond was 't weer zover, 2 dagen later post deze persoon weer dat ie er graag mee wilt stoppen, en opnieuw heeft 'ie 't weer gedaan...een week later (je raadt 't al), de persoon wil weer stoppen...etc", dat is herhaaldelijk posten. En dat is ontmoedigend voor andere forumbezoekers...zeker als je er ook nog losse topics van maakt.
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 17:20
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Doc schreef:
Daar is 'ie dan! Hopelijk is er nu meer duidelijkheid voor de meesten, over wat wel en wat niet kan.

Forumse!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 17:24
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Doc schreef:
En dat is ontmoedigend voor andere forumbezoekers...zeker als je er ook nog losse topics van maakt.
Aha, dus wat ik de hele tijd deed, mag wel omdat het vaak steeds om iets anders ging (en ook niet per definitie deprimerend was voor anderen)?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 17:30
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Aha, dus wat ik de hele tijd deed, mag wel omdat het vaak steeds om iets anders ging (en ook niet per definitie deprimerend was voor anderen)?


Als je het neerzet als een stelling, is er geen bezwaar, maar als je maar blijf posten dat je depressief bent, en er wordt herhaaldelijk aangegeven dat je er wat aan moet doen, maar je blijf maar posten, maar veranderen doe je niet, dan is dat ook herhaaldelijk...dit om te voorkomen dat mensen onnodig veel aandacht gaan vragen.
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 17:33
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Doc schreef:
Als je het neerzet als een stelling, is er geen bezwaar, maar als je maar blijf posten dat je depressief bent, en er wordt herhaaldelijk aangegeven dat je er wat aan moet doen, maar je blijf maar posten, maar veranderen doe je niet, dan is dat ook herhaaldelijk...dit om te voorkomen dat mensen onnodig veel aandacht gaan vragen.
Aha, is wel ok

Ik weet zelf dat ik soms over de schreef ben gegaan, maar goed. Ik ben mijn activiteiten hier toch aan het beperken. Ook goed voor het forum
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 18:25
cinderelly
cinderelly is offline
hey
ik heb opeens een giga-deja vu
http://zwaarweer.design4fun.nl/forum

open tot eind januari
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 19:53
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik ben het hier helemaal eens, als het maar niet zo afloopt met het Zwaarweer-forum, maar daar ga ik niet vanuit
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 10:03
John Sickbock
John Sickbock is offline
goede regels

idd sterkte gewenst bij het uitvoeren, zeker in t begin zou dat best wel eens moeilijk kunnen zijn!

ps: praten over psychologie, zoals bijv freud dat deed, dat mag ook nog wel toch? staat nl niet hier:
Citaat:
Een uitlaatklep voor scholieren met problemen vormen, een mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en hen de weg wijzen naar de juiste instanties.
kneem aan van wel, maar ff voor de duidelijkheid...
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 10:58
dystopia
dystopia is offline
John Sickbock: Dat hoort hier zeer zeker ook. Denk echter dat het niet zo zeer van F&L verplaatst naar hier zou worden wanneer het op F&L zou staan.

En Marc S: probeer 't centraal te houden
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 11:07
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
En Marc S: probeer 't centraal te houden
De wereld draait om mij, dat weet je toch?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 13:49
Skapie
Avatar van Skapie
Skapie is offline
Citaat:
cinderelly schreef:
hey
ik heb opeens een giga-deja vu
http://zwaarweer.design4fun.nl/forum

open tot eind januari
Ingelijks ja

[Dit bericht is aangepast door Skapie (19-01-2002).]
__________________
To Elysium is geweldig!!! :D
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 21:44
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Simon schreef:
Het beleid op Psychologie

Het forumbazenteam en Simon hebben in overleg met Stichting Korrelatie een speciaal beleid opgesteld voor dit forum.
Oké

Citaat:

We hebben een doelstelling:

Een uitlaatklep voor scholieren met problemen vormen, een mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en hen de weg wijzen naar de juiste instanties.

Op zich een goede doelstelling. Ben alleen een beetje sceptisch over de uitvoering.

Citaat:

Het is belangrijk dat je als bezoeker van
dit forum onthoudt dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen welzijn, niet een ander.
Natuurlijk helemaal waar, maar daar gaat denk ik niet naar gehandeld worden. Iemand die echt problemen heeft zal de verantwoordelijkheid juist bij anderen proberen neer te leggen. Dat is een natuurlijke verscnhijnsel dat niet zomaar uit te bannen is. Natuurlijkis het wel positief iedereen te wijzen op zelfverantwoordelijkheid

Citaat:

De vaak moeilijke problemen van andere bezoekers zijn niet jouw zorg, niet die van Scholieren.com, noch die van de forumbazen.
, mag ik zelf uitmaken of in anders mans problemen wel als probleem zie? Als ik met iemand een band het (en ja, dat kan net zo makkelijk via een forum) dan zit ik er mee als het minder gaat, en dat vind ik normaal.
Ik vind het nogal bot om te stellen dat het 'niet de zorg is van jouw, niet die van Scholieren.com noch die van de forumbazen'.

Citaat:

De forumbazen zijn geen deskundigen, maar jongeren die uit interesse voor het onderwerp van dit forum een handje helpen bij het gezellig en schoonhouden van dit forum.
, houden zo!

Citaat:

We hebben ook een aantal regels opgesteld om het voor iedereen zo gezellig mogelijk te houden. Deze regels staan niet ter discussie en iedereen dient zich er aan te houden.
Oké. Maar ik ga m'n mening er wel over geven

Citaat:

Vind je de gang van zaken niets, dan raden we je aan een ander forum op te zoeken.
Nogal kort door de bocht, mijn inziens. Waarom zo fel? waarom zo bang voor commentaar? aangeven dat het toch niet veranderd wordt is toch afdoende?

Citaat:

Uiteraard zijn de algemene forumgeboden ook van toepassing op dit forum.

Wat is niet de bedoeling?
  • Pure rotzooi (kutopmerkingen, spam etc.)
  • Zelfmoordaankondigingen. Praten over mag overigens wel
  • Snij en zelfmoord'tips' ('zo moet je het doen')
  • Herhaaldelijk topics openen over persoonlijke problemen
  • Links naar zelfdestructiesites
  • Leden die 'claimen': van andere mensen hulp eisen. Niemand is tot iets verplicht daarom laten we dit niet toe
  • Zaken die aanzetten tot (bijvoorbeeld) zelfbeschadiging
  • Titels die niet terugslaan op de inhoud van het topic - dat zorgt namelijk voor onduidelijkheid.

Hoe ruim is het begrip herhaaldelijk openen van topics over zelfproblemen. Is depresiviteit aan een maximum aantal topics verbonden of is het de bedoeling het zoveel mogelijk in 1 topic te houden?

Wat ik verder een punt vind waar een vraagtekens bij zet is het verbod op claimen. Wie beroordeeld wat claimen is en waar doelen jullie, als beheerder en forumbazen, op? ik neem aan dat dat punt er met reden staat maar mijn inziens is claimen iets dat IRL veel voorkomt maar op het (een) forum niet tot veel minder. En al is er sprake van: bijna altijd gaat claimen via manipuleren en ik kan me niet voorstellen dat de controle dermate zal zijn dat er ook maar één claimend persoon wordt aangewezen.
Ik vind dit niet zo'n kwalijk punt, maar waarom?

Citaat:

Bij een aantal regels is het niet direct duidelijk waar de grens ligt, beslissingen worden indien nodig na overleg met andere forumbazen, Simon of Stichting Korrelatie gemaakt. Stichting Korrelatie draagt overigens geen verantwoordelijkheid voor Scholieren.com.
Belangrijk daarbij blijft dat het forum een beetje ‘luchtig’ blijft. Sommige bezoekers ervaren dit zelf: door de constante lading van deprimerende topic komt er zo’n rotsfeer op het forum dat bezoekers er zelf depri van worden. Dat noem je secundaire traumatisering en dat is iets waar we allemaal voor op moet passen.
Dit vind ik echt debiel, sorry. Hoezo 'luchtig blijven'? Het is toch te zot voor woorden dat er op een PSYCHOLOGIEFORUM staat dat het luchtig moet blijven.
Natuurlijk is secundaire traumatisering gevaarlijk en moet men hier zeker allert bij blijven, en natuurlijk is het niet slecht er iets op te bedenken, maar ajb, denk iets langer na en zeg niet dat het luchtig moet blijven.

Citaat:

Daarom zijn we ook redelijk streng met bepaalde zaken (zie hierboven). Iemand met ernstige problemen mag die natuurlijk door middel van dit forum met anderen delen, maar je moet niet in herhaling vallen. Als een lid elke dag een topic opent over hoe ont-zet-tend kut hij of zij het wel niet heeft.. daar kunnen wij ook niks mee. Gaat het echt zo rot met iemand en is er geen vooruitgang te merken, dan kan dat lid beter een deskundig iemand opzoeken die hem of haar wél kan helpen.

Met zijn allen gaan we proberen dit beleid streng, duidelijk en consequent uit te voeren.
Het spijt me, ik vind het weinig toevoegende waarde hebben en snap hier het nut echt niet van. Ik hoop dat het beleid ooit nog eens gewijzigd wordt want dit is niets , maar ja wie ben ik
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 12:33
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
<up>

(k wil reactie van Simon )
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 14:38
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Hmmm.. D&D gaat weg.. miskien dat we elkaar hier kunnen blijven treffen..

De regels zijn trouwens wel erg onduidelijk..
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2002, 13:41
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Dat iedereen zich afvraagt hoe het uitgevoerd gaat worden, dat is niet zo raar. Ik ben ook benieuwd naar de praktijk - dat moeten we allemaal gewoon even afwachten.

Volgens mij val je (Internationalist) vooral over het feit dat het beleid af en toe wat fel klinkt, of bot, zoals je zelf zegt.
Dat klopt wel en daar zit ook een gedachte achter.
De eerste vraag was: willen wij wel zo'n forum waarop zoveel mensen hun problemen posten? Ja, hebben we besloten. Wij willen graag zo'n uitlaatklep vormen.
Toen kwam de vraag: wat laten we toe en wat niet? Daaruit kwam voort dit beleid. Een duidelijk beleid in ieder geval en dat was nodig.

Misschien is het te streng in sommige gevallen, misschien wat fel of bot, maar het is wel de enige manier waarop wij dit forum kunnen hanteren.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 10:33
Skapie
Avatar van Skapie
Skapie is offline
zwaarweer.nl ging enorm de fout in door geen kritiek te dulden, niet dat er een uitermate hoge censuur heerste op kritiek, maar het werd totaal genegeerd, wat weer tot nieuwe kritiek leidde.

khoop niet dat jullie hiermee de fout in gaan.

en dan nog een vraagje, jullie doen het samen met korrelatie, maar houd dat ook in dat korrelatie ook moderators levert zoals op zwaarweer?

kben benieuwd.

Skapie
__________________
To Elysium is geweldig!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 13:37
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Citaat:
Skapie schreef:
zwaarweer.nl ging enorm de fout in door geen kritiek te dulden, niet dat er een uitermate hoge censuur heerste op kritiek, maar het werd totaal genegeerd, wat weer tot nieuwe kritiek leidde.
Zwaarweer is gestopt omdat het een onderzoek was naar digitale hulpverlening gericht op Jongeren.

Dat is mij duidelijk geworden in de meerdere gesprekken die we (Simon, dystopia, Doc) hebben gehad bij St. Korrelatie.
Citaat:
Skapie schreef:

khoop niet dat jullie hiermee de fout in gaan.
Zoals Simon als zei, we moeten er allemaal aan wennen, en de tijd zal 't ons leren.
Citaat:
Skapie schreef:

en dan nog een vraagje, jullie doen het samen met korrelatie, maar houd dat ook in dat korrelatie ook moderators levert zoals op zwaarweer?
De zwaarweer moderators zullen hier niet modereren, maar wij (forumbazen psychologie) zijn wel bekend bij de moderators van zwaarweer, wij kunnen daar ook terrecht voor advies over bepaalde topics. Misschien dat die moderators wel eens een bezoekje brengen aan 't forum, maar het is niet een gegeven.
Citaat:
Skapie schreef:

kben benieuwd.

Skapie
Ik ben ook zeer benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken!
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 20:34
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 09:50
Beleidszaken [psych] Blijf positief beleid
Miracle
60 22-11-2003 19:09
Beleidszaken [psych] blijf positief-beleid
Miracle
0 23-10-2003 17:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.