Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2007, 21:32
Madelief1992
Madelief1992 is offline
Wanneer weet je eigelijk wanneer je depressief bent? Welke signalen horen daarbij? En wat zijn de verschillen tussen een dipje en depressief?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2007, 21:34
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
het belangrijkste verschil tussen een depressie en een dipje is dat een depressie diep zit en minimaal 3 weken aanhoudt.
daarnaast kan je wel een vermoeden hebben maar je weet het pas als een arts het bevestigd
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 21:37
Verwijderd
Als je denkt dat je depressief bent is het slim om daar met iemand over te praten of hulp te zoeken.
Je kunt natuurlijk zo'n depressietest doen op internet, maar dat is altijd een beetje kansloos vind ik en geeft niet echt een goed beeld. Je symptomen in typen bij google kan ook, maar dan typ je gewoon net zolang totdat je vindt wat je wil vinden.

Ik zou praten met iemand
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 21:44
Madelief1992
Madelief1992 is offline
Ja ik praat al met iemand. En volgens 5 van die tests op internet ben ik dus blijkbaar depressief. Maar ik vind het maar raar, op de een of andere manier... en het probleem bij mij is, ik durf dus echt niet naar een dokter, of naar m'n ouders.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 21:53
Verwijderd
Met wie praat je dan als ik vragen mag? Je kunt ook naar iemand op school bijvoorbeeld, of een andere volwassene die je vertrouwt die je misschien kan helpen een proffesional te vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 21:56
Madelief1992
Madelief1992 is offline
Ik praat erover met een vriendin. Nouja, we hebben het er 1 keer over gehad...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 21:58
Verwijderd
Ja, dat is dus niet echt praten wat ik bedoel.
Is er niemand bij wie je op school terecht kan? Een aardige docent? Een vertrouwenspersoon die je kan helpen?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 22:00
Verwijderd
als je weet wat je uit een test wil krijgen weet je ook wat je in moet vullen..

misschien toch es tijd om toch langs je huisarts of een vertrouwenspersoon oid op school te gaan..

misschien moeilijk ivm met je ouders, maar van een vertrouwenspersoon krijgen ze sowieso, als het er bij jou kosjer aan toe gaat, nix te horen en die kan je misschien wel helpen of doorverwijzen naar iemand anders die je kan helpen..

sterkte en succes!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 22:00
Madelief1992
Madelief1992 is offline
Ja er is wel een docent waar ik naar toe kan,, maar hoe moet ik dan beginnen? Ik klap dan gelijk helemaal dicht.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 22:05
Verwijderd
Stuur je een briefje dat je graag wil praten maar niet weet hoe je moet beginnen of schrijf je kort op waar je mee zit of dat je denkt dat je depressief bent. Kun je kijken of die docent daar iets mee kan zegmaar, of hem/haar laten te beginnen.
Ik snap dat het moeilijk is, maar je moet het echt doen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 22:22
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 31-05-2007 @ 23:00 :
als je weet wat je uit een test wil krijgen weet je ook wat je in moet vullen..

misschien toch es tijd om toch langs je huisarts of een vertrouwenspersoon oid op school te gaan..

misschien moeilijk ivm met je ouders, maar van een vertrouwenspersoon krijgen ze sowieso, als het er bij jou kosjer aan toe gaat, nix te horen en die kan je misschien wel helpen of doorverwijzen naar iemand anders die je kan helpen..

sterkte en succes!
mijn huisarts stelde precies dezelfde vragen als een doorsnee depressie test..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 22:23
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
wat mushu zegt is erg handig
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 21:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
google
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 01:13
TheCreator
Avatar van TheCreator
TheCreator is offline
koud: Medisch gezien lijdt je aan depressivieteit als het chronisch is.
Dus als het veelvuldig of regematig voorkomt.

Kun jij ook een aanleiding bedenken voor jou neerslachtigheid?

Heb je een vriend?

Doet het weeriets met je?

Je omgeving?

Zit je ergens mee?

Moet je eerlijk voor jezelf beantwoorden.

Depressiviteit hoeft geen direct een bewuste aanleding te hebben hoor, maar dan weetje iig. welke van de 2 typen het is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 10:27
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 31-05-2007 @ 23:22 :
mijn huisarts stelde precies dezelfde vragen als een doorsnee depressie test..
Verschil tussen een huisarts en een internet depressietest is dat je huisarts in staat is om de antwoorden op verschillende manieren te interpreteren aan de hand van de manier waarop je ze geeft en een website niet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 14:22
Verwijderd
Ik denk, als je erover twijfelt dat het dan misschien niet zo is.

Maar goed, ik kan niet in jouw hoofd kijken natuurlijk. Maar ik denk dat je op een gegeven moment wel aanvoelt of iets nog een dipje is, of verder gaat.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 14:32
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 03-06-2007 @ 15:22 :
Ik denk, als je erover twijfelt dat het dan misschien niet zo is.

Maar goed, ik kan niet in jouw hoofd kijken natuurlijk. Maar ik denk dat je op een gegeven moment wel aanvoelt of iets nog een dipje is, of verder gaat.
Als je twijfelt, kan je het misschien helemaal niet willen zijn, maar wel depressief zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 15:27
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Sarah schreef op 03-06-2007 @ 11:27 :
Verschil tussen een huisarts en een internet depressietest is dat je huisarts in staat is om de antwoorden op verschillende manieren te interpreteren aan de hand van de manier waarop je ze geeft en een website niet.
klopt.. nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een onwijze sukkel als arts heb.. een gemiddelde verpleegkundige is kundiger maar goed..
op een paar knoppen rammen is stukken anders dan gezichtuitdrukkingen er bij zien
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-06-2007, 20:55
Verwijderd
Als je je al afvraagt of je depri bent is dat niet merkwaardiger dan depri zijn? Wat heb jij dan te verliezen als je het vraagt aan iemand? "Ben ik depri?" De rest van het verhaal volgt uit zichzelf wel ... lijkt me ...

Wel goed dat je bezorgt bent over je eigen welzijn
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 00:32
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Zo raar is het niet, aangezien het nog altijd voorkomt dat mensen met een depressie gezien worden als aanstellers en vaak te horen krijgen:"Ach, ik heb ook wel eens een dipje gehad." Hierdoor kun je, vooral als je geestelijk heel erg labiel bent, behoorlijk onzeker door voelen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 00:46
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 31-05-2007 @ 22:34 :
het belangrijkste verschil tussen een depressie en een dipje is dat een depressie diep zit en minimaal 3 weken aanhoudt.
daarnaast kan je wel een vermoeden hebben maar je weet het pas als een arts het bevestigd
een arts kan het pas bevestigen als jij het vermoeden hebt
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 08:50
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
JaJ schreef op 07-06-2007 @ 01:46 :
een arts kan het pas bevestigen als jij het vermoeden hebt
dat staat er toch?
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 18:18
Gigli
Gigli is offline
Even een opsomming van mogelijke symptomen:
- aanhoudende trieste stemming
- gebrek aan eetlust/ sterk afvallen of juist continu trek en aankomen
- weinig of juist heel veel slapen
- vermoeidheid, gebrek aan zin in iets
- gevoel van waardeloosheid, ongepast groot schuldgevoel
- terugkerende suicidale gedachten
- verlies van interesse en plezier in alle activiteiten
- verminderde concentratie, besluiteloosheid
- niet stil kunnen zitten of juist opmerkelijk traag reageren

Dit zijn een aantal basisymptomen van een depressie. (dat wil niet zeggen dat je alle syptomen hebt als je depressief bent, maar vaak minimaal 4).
Een dipje is dat je een paar dagen-weken een depressieve stemming hebt (maar geen of nauwelijks last hebt van bovenstaande symptomen) en vaak is er een aanleiding te vinden waarom je je zo voelt.
Zoals al eerder gezegd: ga er met iemand over praten. Als jij echt niet goed in je vel zit, dan moet je hulp zoeken bij iemand die er verstand van heeft. Met vrienden praten helpt ook wel, maar die hebben meestal geen verstand ervan, en vaak een verkeerd beeld van wat een depressie is, waardoor je juist nog verder af kunt dwalen.
Sterkte
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 20:27
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Het verschil is dat wil je depressief zijn moet dat zo gediagnoseerd zijn door een expert, zo heb ik me uitdrukkelijk laten vertellen hier..
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Luki schreef op 08-06-2007 @ 21:27 :
Het verschil is dat wil je depressief zijn moet dat zo gediagnoseerd zijn door een expert, zo heb ik me uitdrukkelijk laten vertellen hier..
alsof je niet ongediagnostiseerd depressief kan zijn..
want jouw post letterlijk opvattend staat dat er..

maargoed, als je depressief bent is een diagnose vooral handig omdat er dan echt wat aan gedaan getracht kan worden..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2007, 22:44
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Ok, natuurlijk kun je een depressie hebben zonder dat de dokter dat nog heeft aanschouwd. Maar het is wel de dokter die je de diagnose van 'depressief' geeft. Is wat ik bedoelde te vertellen.
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 22:55
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Kijk ook eens op www.zwaarweer.nl
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 22:48
N00se
N00se is offline
Als je je ligt af te vragen "ben ik nauw depressief of niet ?", neem dan maar aan van niet. Als je echt depressief bent dan ga je gewoon kapot vanbinne en voel je je ècht miserabel. Zoals hier boven al gezegd, dat houdt dan wel een tijd aan. 2 Dagen depressief zijn kan niet, dat is dan een dipje.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 22:58
Verwijderd
Citaat:
N00se schreef op 12-06-2007 @ 23:48 :
Als je je ligt af te vragen "ben ik nauw depressief of niet ?", neem dan maar aan van niet. Als je echt depressief bent dan ga je gewoon kapot vanbinne en voel je je ècht miserabel. Zoals hier boven al gezegd, dat houdt dan wel een tijd aan. 2 Dagen depressief zijn kan niet, dat is dan een dipje.
ben ik niet helemaal met je eens.. niet elke depressieve stoornis uit zich bij iedereen, met een verschillende geestelijke gesteldheid en mogelijke psychische aandoening, in 24/7 over een lange tijd pure somberheid..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 23:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vraag me ook eigenlijk nooit af of ik nauw ben
dat weet je gewoon!
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 12:53
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
http://www.gripopjedip.nl/

ja, er staat dip in de titel, maar de site gaat ook degelijk over depressie

Naar mijn gevoel is een dipje een slecht gevoel ten gevolge van een kleine gebeurtenis in je leven.

Een depressie is een enorm slecht (en leeg) gevoel wat telkens weer terug blijft komen, soms vanwege iets vervelends wat je hebt meegemaakt, soms vanwege een gebrek in je leven, soms zelfs zonder een goeie reden.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 13:07
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Citaat:
Roos schreef op 08-06-2007 @ 23:55 :
Kijk ook eens op www.zwaarweer.nl
Ik heb altijd zo'n hekel aan die zelftestjes :/ ik kan ze nooit volledig correct invullen, enkele voorbeelden:

(elke vraag begint met de laatste tijd)

"zit ik lekker in mijn vel en maak ik leuke dingen mee."

Ik zit niet lekker in mijn vel maar maak wel leuke dingen mee, moet ik dan eens of oneens invullen?

"moet ik vaak huilen. soms gebeurt het gewoon, zonder dat ik weet waarom"

Het "huilen" is mij afgeleerd, ik kan wel huilen om wat er gebeurt maar ben op momenten waarbij dit van toepassing is totaal apatisch geworden, vroeger huilde ik veel, daar ben ik zo hard op aangepakt dat ik het geheel heb moeten wegdrukken. dus eens of oneens?
Als je "oneens" invult word er melding gemaakt van het feit dat het teken is van "geen depressie" terwijl huilen voor veel mensen juist enorm oplucht. En wegdrukken en opkroppen de depressie alleen nog maar erger maakt.

"denk ik veel na over de dood. Over mensen die ik kan verliezen. Maar ook dat ik zelf doodga"

Ja de laatste tijd dus niet meer, kan me de laatste jaren niet meer zo heel veel schelen, als ik dood ga ga ik dood, boeit me ook niet echt meer. Ik denk er niet meer over na, ik heb mijn conclusie al. dus moet ik oneens invullen? Volgens de test is dat "positief"
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 15:39
Verwijderd
Citaat:
trophus schreef op 13-06-2007 @ 14:07 :
Ik heb altijd zo'n hekel aan die zelftestjes :/ ik kan ze nooit volledig correct invullen, enkele voorbeelden:

(elke vraag begint met de laatste tijd)

"zit ik lekker in mijn vel en maak ik leuke dingen mee."

Ik zit niet lekker in mijn vel maar maak wel leuke dingen mee, moet ik dan eens of oneens invullen?

Dat. Maar het kan toch wel helpen omdat je er in ieder geval over na gaat denken.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 21:08
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Citaat:
Ifeellikerain schreef op 13-06-2007 @ 16:39 :
Dat. Maar het kan toch wel helpen omdat je er in ieder geval over na gaat denken.
geloof me ik heb er al te veel over nagedacht
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 08:24
Verwijderd
Je bent depressief als je je gedurende een langere periode neerslachtig, bedroefd en pessimistisch blijft voelen. Vaak gepaard met een gebrek aan zelfvertrouwen.

[edit]
Als je twijfelt, kun je ook naar de huisarts gaan voor een verwijzing naar de psycholoog voor een diagnose en behandeling. Dat is allang niet meer zo'n taboe als vroeger.

Laatst gewijzigd op 16-06-2007 om 12:07.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 09:39
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
men is depressief wanneer het gevoel van eigenwaarde niet gebaseerd is op de echtheid van de eigen gevoelens.

als je je kut voelt kun je je aanstellen, als je je niet kut voelt kun je je eigen situatie ontkennen etc. ik vind het een beetje jammer dat je tegenwoordig zelf kunt bepalen of je depressief bent.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-06-2007, 10:18
Mariposa
Avatar van Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-06-2007 @ 10:39 :
men is depressief wanneer het gevoel van eigenwaarde niet gebaseerd is op de echtheid van de eigen gevoelens.

als je je kut voelt kun je je aanstellen, als je je niet kut voelt kun je je eigen situatie ontkennen etc. ik vind het een beetje jammer dat je tegenwoordig zelf kunt bepalen of je depressief bent.
Als je je langer dan twee weken somber voelt en niet echt een uitweg ziet, dan mag je jezelf despressief noemen. Natuurlijk zijn andere factoren ook van invloed, maar over het algemeen is dat een richtlijn voor 'depressief' zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie nergens meer zin in, depressief
Anoniiem
3 03-01-2012 12:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Internetverslaafde jongeren vaker depressief
Supreme Dutch
80 16-03-2006 20:37
Psychologie manisch-depressief
nescio
13 20-12-2003 14:39
Psychologie Depressieve mensen moeten juist WEL streng voor zichzelf zijn?
Eend
46 21-09-2003 12:39
Psychologie Dood willen = depressief zijn?
MazeMouse
31 01-04-2003 17:40
Psychologie Manisch Depressief (MDS - Borderline)
Genesis
25 25-03-2002 18:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.