Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2010, 09:33
Röps
Avatar van Röps
Röps is offline
Ik ben altijd bang dat degene waartegen ik "u" zeg, zich belegdigd voelt, omdat ik die persoon "oud" acht
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2010, 10:16
Henck
Avatar van Henck
Henck is offline
Hangt van de leeftijd/ functie af die diegene in kwestie bekleedt. Mensen die zich hoger op de sociale ladder bevinden, spreek ik doorgaans sneller aan met u.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Waarom worden mensen nou weer boos als je ze u noemt? Waarom wil iedereen toch zo jong lijken, zich zo jong voelen? Wat is er mis met oud zijn? Het hoort bij het leven. Altijd jong willen zijn is meer iets voor Justin Bieber en Pippi Langkous. En voor mij is u gewoon een uiting van beleefdheid en een goede opvoeding. Wat ze over mij denken als ik je zeg maakt me niet zoveel uit, maar wat moeten ze van mijn ouders vinden? Die hebben dat meisje helemaal niet opgevoed, ze noemt zomaar ouderen je!
Ik vind het altijd zo respectloos wanneer iemand na 'u' genoemd te zijn ineens uitvalt met 'ik ben toch niet oud!!!'... Zeg gewoon dat iemand gerust 'je/jij' mag zeggen ipv iemand zo af te blaffen Gelukkig zelf nog nooit als reactie gekregen, maar wel vaker gehoord.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 16:36
Verwijderd
Wat ik me nu wel afvraag: hoe verwacht je zelf genoemd te worden door welke mensen?
Dat mensen van telefonische helpdesks enzo u tegen me zeggen vind ik normaal, maar ik vind het ook prima als ze het niet doen. Als mensen op straat ofzo de weg vragen vind ik het weer wat overdreven als ze u zeggen, maar ik zeg er niets van.
Als ik mensen leer kennen die ik vaker zal spreken zeg ik meestal na één u meteen dat ik liever heb dat ze je en jij zeggen, behalve als het patiënten zijn. Die horen mij met u aan te spreken, maar zeggen vaak alsnog 'je'. Daar zeg ik ook nooit wat van, maar ik zal nooit expliciet zeggen dat ze je en jij mogen zeggen, ook omdat veel mensen dat waarschijnlijk helemaal niet willen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Wat ik me nu wel afvraag: hoe verwacht je zelf genoemd te worden door welke mensen?
Dat mensen van telefonische helpdesks enzo u tegen me zeggen vind ik normaal, maar ik vind het ook prima als ze het niet doen. Als mensen op straat ofzo de weg vragen vind ik het weer wat overdreven als ze u zeggen, maar ik zeg er niets van.
Als ik mensen leer kennen die ik vaker zal spreken zeg ik meestal na één u meteen dat ik liever heb dat ze je en jij zeggen, behalve als het patiënten zijn. Die horen mij met u aan te spreken, maar zeggen vaak alsnog 'je'. Daar zeg ik ook nooit wat van, maar ik zal nooit expliciet zeggen dat ze je en jij mogen zeggen, ook omdat veel mensen dat waarschijnlijk helemaal niet willen.
Mensen met wie ik maar kort contact heb corrigeer ik niet als ze 'u' zeggen, maar 'je/jij' vind ik ook prima (als mensen iets van me willen, ze willen bv dat ik iets koop oid, dan vind ik 'u' wel gepaster, maar bij de weg vragen vind ik het niet nodig).
Mensen die ik vaker zal spreken zowel op wat meer informeel niveau (bv buren) als wat formeler niveau (bv docenten/begeleiders) zou ik wel aangeven dat ze je/jij mogen zeggen.

Artsen spreek ik trouwens altijd met 'u' aan, dat vind ik dan weer een context waarin ik 'u' echt gepast vind (en richting patient ook). Politieagenten zou ik ook met 'u' aanspreken (en ik verwacht dat ook wel terug).
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:16
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik voel me een beetje ongemakkelijk als mensen u of meneer tegen me zouden zeggen. En vanuit mijn waarde "wat gij niet wil dat gij geschiedt, doet dat ook een ander niet" spreek ik mensen praktisch nooit aan met u. Bij patiënten doe ik het wel, omdat dat etiquette is.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:18
Verwijderd
Tegen de praktijkverpleegkundige zeg ik wel je, want die heb ik al sinds ik astma kreeg (=vier of vijf jaar geleden) vast en die zag ik eerst om de twee maanden en nu om het half jaar. En die mag ik graag, en het is gewoon zo gegroeid. De sfeer tussen ons is eigenlijk ook niet zo heel formeel.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 23:40
Verwijderd
ik zeg je/jij en pap/mam tegen mijn ouders. Opa's en oma's heb ik niet meer en ik kan me niet meer herinneren wat ik tegen ze zei toen ze nog leefden.

Toen ik 16 was zat ik in een kliniek voor volwassenen en werd ik met u en mijn achternaam aangesproken en dat vond ik toen vreselijk. Tegenwoordig maakt me dat niet meer zoveel uit.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 23:48
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
In belgië zeggen we altijd U maakt niet tegen wat en het heeft niets met respect te maken meer met dialect
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 23:49
Verwijderd
In Zwolle zegt men vaak 'oe'.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 11:04
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Wat ik me nu wel afvraag: hoe verwacht je zelf genoemd te worden door welke mensen?
Aangezien iedereen mij 16 schat zegt iedereen je, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Laatst werd ik door 2 jongens aangesproken met mevrouw... Toen wilde ik eigenlijk zeggen dat het juffrouw is, maar waarschijnlijk kennen ze dat woord alleen voor leraressen. Dus ik liet ze maar.

Toch zou ik het fijn vinden al juffrouw weer wat vaker gebruikt ging worden. Mevrouw klinkt zo... 30+
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Aangezien iedereen mij 16 schat zegt iedereen je, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Laatst werd ik door 2 jongens aangesproken met mevrouw... Toen wilde ik eigenlijk zeggen dat het juffrouw is, maar waarschijnlijk kennen ze dat woord alleen voor leraressen. Dus ik liet ze maar.

Toch zou ik het fijn vinden al juffrouw weer wat vaker gebruikt ging worden. Mevrouw klinkt zo... 30+
De bank stuurt mij altijd brieven met 'mejuffrouw Achternaam', dat vind ik echt vreselijk, toen ik 8 was, was dat grappig, maar ik vind dat ze als iemand 18 is geworden best over mogen schakelen naar 'mevrouw'
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:28
Verwijderd
Ik zeg je/jij tegen m'n ouders. Kan het me niet eens voorstellen dat ik ze aan zou spreken met u, dat schept een enorme afstand. Tegen vreemden zeg ik altijd u, tegen docenten ook (als ik nu docenten zou hebben dan ).
De laatste tijd spreken mensen me vaker aan met u en mevrouw, en dat vind ik totaal niet nodig. Ik ben toch geen mevrouw. Pas laatst ook een jongen van een jaar of 18 die me mevrouw noemde. Come on.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:29
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
De bank stuurt mij altijd brieven met 'mejuffrouw Achternaam', dat vind ik echt vreselijk, toen ik 8 was, was dat grappig, maar ik vind dat ze als iemand 18 is geworden best over mogen schakelen naar 'mevrouw'
Nee!!! Mevrouw is voor een getrouwde vrouw, en ik vind het stom als een bank me aanspreekt met de benaming voor een getrouwde vrouw terwijl ik dat niet ben. Doe dan mooi de afkorting mw., die kan voor zowel mevrouw als mejuffrouw staan.

Oh ja, en ik verwacht eigenlijk van niemand dat ik u genoemd word. Ook studenten die ik begeleid in hun scripties of opdrachten probeer ik zo snel mogelijk te vertellen dat mijn voornaam en je gewoon kunnen (al begrijp ik heel goed dat ze zo niet beginnen, zeker als ze me nog nooit gezien hebben en eerst een mail sturen).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Nee!!! Mevrouw is voor een getrouwde vrouw, en ik vind het stom als een bank me aanspreekt met de benaming voor een getrouwde vrouw terwijl ik dat niet ben. Doe dan mooi de afkorting mw., die kan voor zowel mevrouw als mejuffrouw staan.

Oh ja, en ik verwacht eigenlijk van niemand dat ik u genoemd word. Ook studenten die ik begeleid in hun scripties of opdrachten probeer ik zo snel mogelijk te vertellen dat mijn voornaam en je gewoon kunnen (al begrijp ik heel goed dat ze zo niet beginnen, zeker als ze me nog nooit gezien hebben en eerst een mail sturen).
Het feit dat ik wel getrouwd ben (en de bank dat weet) en ze nog steeds 'mejuffrouw' gebruiken, vind ik ook stom

(Mijn tandarts doet het veel leuker; daar is kennelijk in het vakje 'voorletters' mijn volledige voornaam in gevuld. Dus nu ben ik 'mevr. A.N.D.R.E.A. Achternaam' Maar dat is offtopic )
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:55
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Het feit dat ik wel getrouwd ben (en de bank dat weet) en ze nog steeds 'mejuffrouw' gebruiken, vind ik ook stom
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 14:37
Verwijderd
Ik word op straat aangesproken met u en mevrouw en dan voel ik me best groot
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 16:12
MisSunshine
Avatar van MisSunshine
MisSunshine is offline
Tegen mijn ouders en andere familieleden ( op mijn opa en oma van mijn vaders kant na) zeg ik allemaal je.
Persoonlijk vind ik dat wat gezelliger en makkelijker klinken. Het voelt alsof de afstand tussen mij en die andere persoon dan minder klein in.
Tijdens het werken zeg ik vaak automatisch u tegen mensen. Nu werk ik wel in een bedrijf wat vooral het "je"- gebruik stimuleerd. Ik heb 1 keer gehad dat een klant mij verbeterde, een oudere man (jaar of 50/60, dus wel ouder maar echt niet oud). Dat vond ik echt heel vreemd toen.
Toen ik nog een klein meisje was, vond ik het u gebruik wat vriendjes en vriendinnetjes hadden nooit zo erg (nu ook niet hoor ). Maar ik vond het altijd wel raar als ze boos werden of brutaal. Voor mijn gevoel werden kinderen die u zeiden ook makkelijker boos tegen hun ouders. Geen idee waarom, maar dat viel mij altijd op. Haha.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Ik word op straat aangesproken met u en mevrouw en dan voel ik me best groot
Haha, heb ik ook wel is
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Haha, heb ik ook wel is
Jij wordt op straat aangesproken met mevrouw?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Jij wordt op straat aangesproken met mevrouw?
Omg nee, met meneer natuurlijk ;d;D;;;d
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 16:54
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Tegen vreemden zeg ik sowieso altijd u, dat vind ik wel zo beleefd eigenlijk . Tegen mijn opa en oma ook, ik zou ze niet eens meer met 'je' kunnen aanspreken. Tegen mijn ouders en vrienden van mijn ouders (oftewel goed bekende, geen bejaarde volwassenen) zeg ik wel 'je'.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 17:21
Verwijderd
Tegen mijn familie zeg ik altijd je. Ik weet niet, wat ik tegen mijn grootouders gezegd hebben zou: die zijn allang dood.
Soms word ik ook wel met u aangesproken, maar dat eigenlijk alleen als ik ergens voor moet doneren of als ik iets moet kopen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 13:58
Verwijderd
meestal zeg ik gewoon je
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken u of je/jij?
DAH
14 17-08-2011 18:37
De Kantine U zeggen.
Missy
89 29-10-2008 07:54
Algemene schoolzaken U of Jij? Voornaam of Achternaam?
Verwijderd
94 21-05-2005 14:28
Verhalen & Gedichten Wilt u dit even keuren
lestat080
14 29-03-2004 21:30
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23
De Kantine Zeg jij U of je tegen je ouders?
Regen
170 16-03-2004 17:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.