Oud 23-01-2007, 23:59
herz
herz is offline
Wie heeft er hier ervaring mee?

En kun je er ook wat over vertellen.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2007, 00:02
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik heb weleens gefungeerd als onderdeel van een gezonde controlegroep bij een onderzoek over een aantal dingen. Beetje bloed afnemen, bloeddrukmeter, wat voelen hier en daar (om draadjes eraan te hangen), vragenlijsten etc.

Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt? Wat voor onderzoek is het?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 00:03
Verwijderd
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, aangezien je nooit weet wat de lange termijneffecten van het medicijn zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 00:58
herz
herz is offline
@ kruimel

Ik wil gewoon verhalen horen. Negatief en positief. Of mensen last hadden van het medicijn na de testperiode. Dat soort dingen.

Ik denk er namelijk over na om mezelf op te geven als proefkonijn, maar ik wil me eerst goed laten informeren over de ervaringen die mensen ermee hebben.

Vergoed de verzekering eigenlijk opgelopen psychische/fysieke schade opgelopen door deze tests of naar aanleiding van de opgenomen periode?

Laatst gewijzigd op 24-01-2007 om 02:22.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 05:04
bam
Avatar van bam
bam is offline
Zes mannen in een Londense kliniek zijn ernstig ziek geworden nadat ze maandagavond een nieuw medicijn uittesten. De Britten namen deel aan een medische proef, waarbij ze een medicijn innamen dat is ontwikkeld tegen chronische ontstekingen en leukemie. Nadat de effecten zichtbaar werden, zijn de zes in allerijl naar een ziekenhuis overgebracht.

Bij de mannen zouden verschillende organen zijn uitgevallen. Twee patiënten zijn in levensgevaar. Volgens de familie van de 21-jarige Ryan Flanagan, één van de getroffen personen, waren de nek en het hoofd van de jongeman ernstig opgezwollen. Flanagan kon niet meer ademen, en zijn benen waren paars uitgeslagen. "Ryan was een gezonde jongen, en had gereageerd op een advertentie waarin proefpersonen werden gezocht", vertelt een vriend. "Hij vertelde ons dat hij 2000 Pond (bijna 3000 euro) zou krijgen voor deelname."

Volgens de Londense kliniek is de proef geheel volgens de regels uitgevoerd en gebeurt het bijna nooit dat deelnemers zo ziek worden. De Britse toezichthouder onderzoekt wat er is misgegaan. De test was opgezet door het Amerikaanse bedrijf Parexel. De vrijwilligers slikten een medicijn dat door het Duitse bedrijf TeGenero is ontwikkeld.


http://frontpage.fok.nl/nieuws/63006
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 08:18
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Ik heb er ook serieus over na gedacht, wie wil er nou niet makkelijk geld verdienen?

Vraag je af wat je dierbaarder is: die € 2000,- nu of je gezondheid over 10 jaar. Je blijft altijd in de onzekerheid zitten als je ineens je slecht voelt en je afvraagt van: "Hm, zou dit van het medicijn kunnen komen ?".

Natuurlijk gaat dit lang niet op bij alle medicijnen, maar ik zou sowieso nooit de sterkere uittesten... als het niet gevaarlijk is waarom testen ze het dan niet op de echte patienten? Zien ze gelijk of het helpt.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 09:35
Verwijderd
Waarom ze het niet testen op 'echte' patienten is simpelweg omdat je als pharmaceutisch bedrijf in Europa aan een hele rits aan regels moet voldoen alvorens je je product op de markt mag brengen (en het dus daadwerkelijk als medicijn gebruikt kan en mag worden).

Voor zover ik weet gaat het bij dit soort bedrijven (pharma research bijv.) meestal om medicijnen die in de VS al op de markt zijn en daar al uitvoerig getest zijn maar hier dus omwille van europese regelgeving weer getest moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 09:45
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Anderhalf jaar geleden heb ik een keer aan een onderzoek meegedaan. Het meeste daarvan moest je thuis doen (buisjes speeksel verzamelen op vaste tijdstippen en vragenlijsten invullen) en één middag naar het ziekenhuis waar je een bepaald hormoon ingespoten kreeg (cortisol) en daarna namen ze elk uur een paar buisjes bloed af. Ondertussen kon je gewoon lezen of met je kamergenoot praten, maar dat was in mijn geval iemand uit de categorie "oorlogsveteranen" die meteen in slaap viel. Volgens mij sta ik nog wel in zo'n database en ik zou het best nog een keer doen.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 10:06
Verwijderd
voordat mensen allemaal vage ideeen gaan spuien over medicijn-onderzoek:
1. eerst wordt op ratten of muizen getest of die er niet massaal dood aan gaan
2. zo niet, dan wordt op een stuk of 10 mensen (indien mogelijk terminale patiënten; als het medicijn niet tegen een dodelijke ziekte is, vaak gezonde vrijwilligers) getest of díe er niet dood aan gaan
3. zo niet, dan wordt op een grotere groep van een stuk of 30 patiënten met de bedoelde aandoening, getest of het medicijn ook bij sommigen werkt
4. zo wel, dan wordt op een weer grotere groep (stuk of 100 mensen, patienten of gezonde vrijwilligers) bekeken wat de bijwerkingen zijn en of deze acceptabel zijn
5. zo wel, dan wordt op een zeer grote groep patiënten getest of het medicijn beter werkt dan een placebo en wat de lange termijn effecten zijn.

Ik raad je af om aan onderzoeken van stap 2 deel te nemen, maar onderzoeken van stap 4 zullen meestal geen probleem vormen. 5 al helemaal niet, maar dan moet je maar net patiënt ergens van zijn.

Daarbij zijn er natuurlijk allerlei medische onderzoeken die géén medicijn-onderzoek zijn, maar waarbij je bijvoorbeeld mri's krijgt e.d. Daaraan deelnemen lijkt mij ook geen probleem.

Ik heb wel eens overwogen om ergens aan deel te nemen, maar omdat ik toch geen enkel risico wil lopen is het er nooit van gekomen. Het laatste wat ik toch-maar-niet heb gedaan was een onderzoek naar een anticonceptiepil waar al foliumzuur aan toegevoegd zit; op zich heel weinig risico's maar dan moest je vooraf ten minste 2 maanden geen hormonale anticonceptie gebruiken (en uiterlijk in februari beginnen, dus dat zou ik sowieso niet meer redden).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 11:06
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik zou hier zelf niet aan meedoen. Sowieso wil ik eigenlijk alleen medicijnen als ik ze nodig heb voor mijn gezondheid. Je weet inderdaad niet wat de lange termijn effecten zijn. Als ik medicijnen nodig heb neem ik de lange termijn effecten voor lief, maar als ik ze niet nodig heb zou ik het nooit doen.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 11:17
Verwijderd
Citaat:
herz schreef op 24-01-2007 @ 00:58 :
(...)

Vergoed de verzekering eigenlijk opgelopen psychische/fysieke schade opgelopen door deze tests of naar aanleiding van de opgenomen periode?
In principe is het bedrijf dat het onderzoek uitvoert verantwoordelijk voor de 'proefkonijnen' en hun gezondheid. De proefpersonen moeten meestal voor een bepaalde in een speciale ruimte verblijven na inname van de medicijnen, voor het geval dat er toch iets misgaat. Het bedrijf is immers verantwoordelijk voor de gezondheid van de proefpersonen en wil dus niet dat zij (blijvende) schade oplopen door het onderzoek.

Het kan uiteraard niet zo zijn dat je je jezelf zou moeten laten verzekeren voor eventuele klachten na het testen van medicijnen in opdracht van een farmaceutisch bedrijf...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 11:24
juno
Avatar van juno
juno is offline
Er zitten risico's aan, die per onderzoek verschillen. Kwestie van selecteren.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 11:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bambix schreef op 24-01-2007 @ 05:04 :
Zes mannen in een Londense kliniek zijn ernstig ziek geworden
Dat was dan ook een hoogst onwaarschijnlijk uitzondering. Er gaan genoeg tests aan vooraf voordat testen op mensen überhaupt is toegestaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 13:30
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Waar kun je je aanmelden als 'proefkonijn'?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 13:37
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
bambix schreef op 24-01-2007 @ 05:04 :
Zes mannen in een Londense kliniek zijn ernstig ziek geworden nadat ze maandagavond een nieuw medicijn uittesten.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/63006
Het bedrijf in kwestie wilde deze test eerst in Nederland laten uitvoeren, na onderzoek door zo'n toelatingscommissie bleek dat de papierenmolen niet in orde was. De proef was slecht onderbouwd en gedocumenteerd, het verzoek werd afgewezen. Daarop is het bedrijf naar Londen gegaan en voila, al die gasten bijna dood. Dit kan gebeuren omdat deze industrie er 1tje is van veel geld, heel veel geld. Deze bedrijven doen alles om maar iets op de markt te brengen, het liefst zo snel mogelijk. Dan krijg je dus dit soort dingen.
Ik zou dus niet meedoen met zoeits, maar wel iets dat van het ziekenhuis uitgaat.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 24-01-2007 @ 13:30 :
Waar kun je je aanmelden als 'proefkonijn'?
Staan vaak advertenties in van die dagbladen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 18:02
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-01-2007 @ 13:37 :
Staan vaak advertenties in van die dagbladen
Ik las ze praktisch elke dag in de metro (vorig jaar)
Vooral vrouwen die niet meer ongesteld werden (ze hadden daar een mooi woord voor )
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 19:46
herz
herz is offline
postmenopauzaal
https://www.vrijwilligerpra.com/
Dit is de site.

Laatst gewijzigd op 24-01-2007 om 22:52.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-01-2007, 20:53
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
herz schreef op 24-01-2007 @ 19:46 :
postmenopauzaal
mooi woord
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 08:17
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Kanniemeerbloeden heet het gewoon, hoor.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 10:13
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Je hebt ook onderzoeken waarbij reeds geregistreerde medicijnen worden getest, sommige medicijnen zijn al 20 jaar in de running. Dat zou mij veiliger lijken dan een nieuw medicijn.

Ik doe overigens wel eens mee aan onderzoeken, dus zonder medicijnen, bijvoorbeeld een CT of MRI scan, bloedafname, echo, bronchoscopie, vragenlijsten invullen.
Verdient goed. Die advertenties hangen altijd op de medische faculteit in r'dam.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 14:23
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
ik heb meegedaan aan een onderzoek in maart vorig jaar.. geneesmiddelenonderzoek is echt heel veel onnodige angst voor. in nederland is de wetgeving zéér streng en de belangrijkste eis is dat je als je in zo'n kliniek zit niet meer gevaar loopt dan als je thuis op de bank zit.

ze testen de middelen in eerste instantie niet op de bijwerkingen, die zijn meestal goed te voorspellen en komen bijna nooit voor. ik ken iemand die heeft al aan 5 onderzoeken meegedaan en zelfs niet meegemaakt dat iemand ook maar een klein beetje misselijk was.

bij de meeste onderzoeken kijken ze hoe lang het duurt voordat het middel opgenomen en uitgescheiden wordt, en soms wat de effecten van bepaalde voeding op de opname van het middel zijn (een vetrijk of vetarm ontbijt bijvoorbeeld).

de dosissen die je krijgt zijn dan ook heel laag. een mens krijgt om te beginnen een fractie van de absolute dosis waarvan een rat de eerste bijwerkingen kreeg! omgerekend naar gewicht is dit dus zeer weinig.

daar komt bij dat de middelen die getest worden veelal varianten zijn op reeds bestaande geneesmiddelen en ook dikwijls bedoeld om onschuldige kwaaltjes zoals acne te verhelpen. ik acht de kans echt zowat 0 % dat je iets oploopt tijdens een onderzoek.

daarom is het ook niet gek dat áls er iets gebeurd tijdens een geneesmiddelenonderzoek, zoals in engeland, dat breed wordt uitgemeten in de media. iemand die dingen kan relativeren snapt natuurlijk wel dat er wereldwijd duizenden onderzoeken lopen en dat de kans zeer klein is dat je iets overkomt. ongeveer even groot dat er een boom op je dak valt als je op de bank zit tv te kijken.
de personen in kwestie hebben het trouwens overleefd, en je bent voor honderdduizenden euro's verzekerd.

de vergoeding bedraagt ongeveer €100,- per dag en is afhankelijk van ongemak wat je ondervindt, niet van risico dat je loopt. onder ongemak wordt urine verzamelen, ecg's, bloed afnemen etc. verstaan.

pra (voorheen pbr) is in nederland de grootste: www.vrijwilligerpra.com



edit: ik heb ff een scan gemaakt van het programma in de kliniek dat ik de eerste dag had, zodat je beetje idee krijgt hoe het eruit zit. dag 1 was een zogenoemde 'prikdag' toen werd er iets van 10 keer bloed afgenomen, maar de volgende dag was ik helemaal vrij om het zo te zeggen, tussen 9.00 en 18.00 kun je dan doen en laten wat je wil. de dag dáárop kon ik weer naar huis. je hoeft je niet echt te vervelen trouwens... ze hebben films, playstation, soort huiskamers, tafelvoetbal, internetcafé, tafeltennis etc.. (al zou ik er geen twee weken willen zitten )

__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 25-01-2007 om 14:35.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 22:15
herz
herz is offline
bedankt voor de info.

Kun je misschien ook iets vertellen of het onderzoek belastend was of niet in verhouding met andere onderzoeken.

Ik denk er serieus na om het te gaan doen. De risico's zijn minimaal. Het verdient goed en het is toch meehelpen aan een betere wereld. (hoewel de financiele uitbetaling voor mij van meer belang is )

Als er mensen zijn met nog meer verhalen hoor ik ze graag .

Laatst gewijzigd op 25-01-2007 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 12:11
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
bij de meeste onderzoeken is de belasting vergelijkbaar met dit. maar je komt nooit voor onverwachte dingen te staan, ze informeren je van te voren heel goed en je mag je op elk moment terugtrekken.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 12:56
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Heeft een kennis van mij ook gedaan........

Hij is heel aardig maar zie er nu wel zo uit (zie foto).



Heeft een middel tegen depressie getest.....
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2007, 13:11
herz
herz is offline
het bewijs dat vrouwen geen humor hebben
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 13:14
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
herz schreef op 26-01-2007 @ 13:11 :
het bewijs dat vrouwen geen humor hebben
Wat is er? Herken je jezelf op die foto? Je schrijft in elk geval wel zo.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 13:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 26-01-2007 @ 12:56 :
Heeft een kennis van mij ook gedaan........
Hij is heel aardig maar zie er nu wel zo uit (zie foto).
[afbeelding]
Heeft een middel tegen depressie getest.....
Hey, waarom post je foto's van mij zonder toestemming?!
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 13:31
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-01-2007 @ 13:18 :
Hey, waarom post je foto's van mij zonder toestemming?!
Sorry, ik wilde ze alleen maar waarschuwen.......
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 13:37
herz
herz is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 26-01-2007 @ 13:14 :
Wat is er? Herken je jezelf op die foto? Je schrijft in elk geval wel zo.
Pardon, jij drukt hier spastisch op de knoppen met je overdadige hoeveelheid aan puntjes
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 13:46
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
herz schreef op 26-01-2007 @ 13:37 :
Pardon, jij drukt hier spastisch op de knoppen met je overdadige hoeveelheid aan puntjes
Overdrijven is ook een vak, frankenstein.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 21:40
*Nice Latino
*Nice Latino is offline
hier kun je jezelf aanmelden:

http://www.link2trials.nl
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 23:01
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 26-01-2007 @ 12:56 :
Heeft een kennis van mij ook gedaan........

Hij is heel aardig maar zie er nu wel zo uit (zie foto).

[afbeelding]

Heeft een middel tegen depressie getest.....
Dan ziet hij er nog goed uit.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:40
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Vice schreef op 02-02-2007 @ 23:01 :
Dan ziet hij er nog goed uit.
Ja, ik vind vooral die paarse wallen wel grappig.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:23
Verwijderd
Ik heb er ook weleens over nagedacht.
Maar de verdiensten zijn echt niet veel hoger dan een normale bijbaan.
Je verdiend per uur iets van 10,- alleen omdat je het fulltime doen achter elkaar (ook 's nachts) lijkt het veel.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 18:58
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
De broer van een vriendin van mij doet nu mee aan een medisch onderzoek. Daarvoor moet hij drie weken met krukken lopen en één been die weken niet belasten, dus niet op staan en alles. Het been 'hangt' dan ook echt instoffen elastieken, zodat het volledig kan ontspannen, maar het nog wel kan bewegen en hij gewoon kan zitten. Ze gaan onderzoeken wat de effecten zijn als je zoiets doet ofzo, blabla. Maar hij krijgt echt dik goed betaald.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2007, 15:28
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 06-02-2007 @ 17:23 :
Ik heb er ook weleens over nagedacht.
Maar de verdiensten zijn echt niet veel hoger dan een normale bijbaan.
Je verdiend per uur iets van 10,- alleen omdat je het fulltime doen achter elkaar (ook 's nachts) lijkt het veel.
Ik doe ook mee aan een onderzoek waarvoor ik 1 keer in de 3 dagen (in een bepaalde periode) bloed moet laten prikken en een echo moet laten maken, dat kost bij elkaar nog geen half uurtje (soms moet je iets langer wachten maar dat komt zelden voor) in een onderzoeksruimte die 5 minuten fietsen van mijn huis af is. Ik krijg per keer dat ik langskom €36. Dat is dus wel iets meer dan €10 per uur.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 22:26
Verwijderd
Ik heb bij TNO een zoetstof getest die voor betere opname van calcium en magnesium zou moeten zorgen. Ik was toen 12 en heb er 950 gulden mee verdiend. Bij TNO kan je er vanuit gaan dat het verantwoord is, bij de bedrijven die in de metro adverteren met bedragen van boven de 3000 moet je denk ik wat meer uitkijken
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 22:41
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
z0pje schreef op 08-02-2007 @ 22:26 :
Ik heb bij TNO een zoetstof getest die voor betere opname van calcium en magnesium zou moeten zorgen. Ik was toen 12 en heb er 950 gulden mee verdiend. Bij TNO kan je er vanuit gaan dat het verantwoord is, bij de bedrijven die in de metro adverteren met bedragen van boven de 3000 moet je denk ik wat meer uitkijken
klinkklare bullshit
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 02:01
engeltje
engeltje is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-02-2007 @ 18:58 :
De broer van een vriendin van mij doet nu mee aan een medisch onderzoek. Daarvoor moet hij drie weken met krukken lopen en één been die weken niet belasten, dus niet op staan en alles. Het been 'hangt' dan ook echt instoffen elastieken, zodat het volledig kan ontspannen, maar het nog wel kan bewegen en hij gewoon kan zitten. Ze gaan onderzoeken wat de effecten zijn als je zoiets doet ofzo, blabla. Maar hij krijgt echt dik goed betaald.
Dat onderzoek zou mn vriend ook gaan doen, maar na een paar keer bellen lieten ze opeens niks meer van zich horen... Vond het maar vaag.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 13:31
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
z0pje schreef op 08-02-2007 @ 22:26 :
Ik heb bij TNO een zoetstof getest die voor betere opname van calcium en magnesium zou moeten zorgen. Ik was toen 12 en heb er 950 gulden mee verdiend. Bij TNO kan je er vanuit gaan dat het verantwoord is, bij de bedrijven die in de metro adverteren met bedragen van boven de 3000 moet je denk ik wat meer uitkijken
z0pje toch, ik dacht dat je niet aan opscheppen deed?
Voor de meeste testen moet je 18+ zijn hoor
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Casaaiblanca #1942
Verwijderd
500 09-11-2015 00:05
Onzin Werkzoekende
Aszleyy
86 25-08-2015 00:33
De Kantine Saaikempo #1573
Mc Kauw
500 13-12-2011 01:09
Games Het algemene Sims 2 topic #4
Miracle
500 25-12-2005 13:18
Lichaam & Gezondheid Het grote piltopic, deel 9!
Miracle
500 16-12-2004 10:23
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 11:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.