Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2005, 14:21
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Hey, ik heb een vraagje.
Iedereen krijgt het altijd voor elkaar overal geld terug te krijgen dus ik wil ook

mnee het zit zo, ik ben dit schooljaar begonnen aan een HBO opleiding, maar omdat ik 17 ben geld mijn OV vanaf 1 oktober. Hierdoor heb ik de afgelopen maand flink wat reiskosten moeten maken. Een klasgenoot van mij had het erover dat je dit kon opgeven bij de IB groep en dat je dan geld terug kon krijgen.

Klopt dit, en zo ja hoe moet ik dit aan pakken?

alvast bedankt
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2005, 14:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Volgens mij is dit niet zo?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 14:35
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat is inderdaad niet zo, je krijgt in die periode geen reiskostenvergoeding of OV.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 14:42
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
wat gemeen

weet trouwens ook iemand wat een "OV-verklaring" is?

of staat dat ook overal buiten
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 15:22
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Volgens mij is dat alleen voor werknemers die bij een bedrijf werken en elk jaar inkomstenbelasting aanvragen bij de Belastingen. Dat bedrag kunnen ze dan terug krijgen van de fiscus.

even opgezocht
Jaarabonnement
Als u reist met een jaarabonnement dan kunt u op uw verzoek van het vervoerbedrijf waar u uw jaarabonnement kocht een OV-verklaring ontvangen.

Aftrek reiskostenforfait
Hiermee kunt u in een aantal gevallen in aanmerking komen voor de aftrek van het reiskostenforfait (woon-/werkverkeer) bij uw belastingaangifte.
Soms kunt u ook met uw maandabonnement in aanmerking komen voor het reiskostenforfait.
Voor meer informatie over het reiskostenforfait kunt u bellen met de Belasting telefoon: 0800-0543.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
nee, je kan niet van de ibg geld terug krijgen. (kom op zeg, die mensen betalen al zo ongeveer je hele studie en alle vervoerskosten vanaf het moment dat je een OV hebt, ze zijn sinterklaas niet.)

je kan je vervoerskosten wel aftrekken bij je belastingaangifte (als je die doet tenminste).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In die maand krijg je zeker geen geld terug van de IB-Groep. In de maand september heb jij nog geen recht op studiefinanciering en dus ook niet op een OV-kaart of een OV-vergoeding in een andere vorm. Over de maand september krijgen jouw ouders wel nog kinderbijslag voor jou.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:38
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 17:17 :
nee, je kan niet van de ibg geld terug krijgen. (kom op zeg, die mensen betalen al zo ongeveer je hele studie en alle vervoerskosten vanaf het moment dat je een OV hebt, ze zijn sinterklaas niet.)

je kan je vervoerskosten wel aftrekken bij je belastingaangifte (als je die doet tenminste).
Hoe kan je dan bewijzen dat je die reiskosten gemaakt hebt? (of hoeft dat niet)

Citaat:
(kom op zeg, die mensen betalen al zo ongeveer je hele studie en alle vervoerskosten vanaf het moment dat je een OV hebt, ze zijn sinterklaas niet.)


Het is gewoon oneerlijk dat de een het wel krijgt omdat hij/zij een maandje ouder is en de ander niet. Zo'n gekke gedachte is het ook helemaal niet. Het zou alleen maar eerlijk zijn...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MB schreef op 26-09-2005 @ 17:38 :
Hoe kan je dan bewijzen dat je die reiskosten gemaakt hebt? (of hoeft dat niet)

Het is gewoon oneerlijk dat de een het wel krijgt omdat hij/zij een maandje ouder is en de ander niet. Zo'n gekke gedachte is het ook helemaal niet. Het zou alleen maar eerlijk zijn...
Je hebt toch vervoersbewijzen van die reis neem ik aan? Treinkaartjes, strippenkaarten, busabonnement, treinabonnement whatever.

Het is niet zo dat iemand meer krijgt dan een ander. Als je pas in oktober stufi krijgt dan krijg je op het eind gewoon een maand meer dan iemand die in september al stufi heeft gehad. Je hebt als je pas in oktober krijgt net zo lang recht op stufi als iemand die in september al krijgt en een studie doet die evenlang duurt. Alleen bij de een begint het een maand eerder en bij de ander gaat het een maand langer door.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 17:41
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 17:17 :
nee, je kan niet van de ibg geld terug krijgen. (kom op zeg, die mensen betalen al zo ongeveer je hele studie en alle vervoerskosten vanaf het moment dat je een OV hebt, ze zijn sinterklaas niet.)

je kan je vervoerskosten wel aftrekken bij je belastingaangifte (als je die doet tenminste).
Rustig ik weet ook wel dat ik veel van ze krijg en daar ben ik ze dankbaar voor. Ik hoorde alleen iemand zeggen dat je ook van de afgelopen maand wat terug kon krijgen maar ik kon er op de site van IB niks van vinden, ik denk ik vraag het ff voor het geval dat

aftrekken belanstingaangifte wist ik idd, maar das papas werk
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 18:29
PV
PV is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 17:17 :
nee, je kan niet van de ibg geld terug krijgen. (kom op zeg, die mensen betalen al zo ongeveer je hele studie en alle vervoerskosten vanaf het moment dat je een OV hebt, ze zijn sinterklaas niet.)
Reiskosten in die ene maand kunnen anders aardig oplopen hoor, helemaal als je nog geen kamer hebt en dus elke dag heen en weer moet reizen. Denk even na
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 18:57
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
PV schreef op 26-09-2005 @ 19:29 :
Reiskosten in die ene maand kunnen anders aardig oplopen hoor, helemaal als je nog geen kamer hebt en dus elke dag heen en weer moet reizen. Denk even na
voor mij is het nu idd zo'n 200 euro, leek me toch wel ff het proberen waard
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 19:17
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik kreeg het geld vorig jaar ook niet terug
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 19:29
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
PV schreef op 26-09-2005 @ 19:29 :
Reiskosten in die ene maand kunnen anders aardig oplopen hoor, helemaal als je nog geen kamer hebt en dus elke dag heen en weer moet reizen. Denk even na
ik weet prima hoe duur het openbaar vervoer is. zoals al gezegd werd krijgt iedereen evenveel, alleen niet iedereen op hetzelfde moment. ik denk echt wel even na. . dat het veel is (voor de TS in elk geval geloof ik) is nog geen reden om aan te nemen dat iemand anders het voor je zou betalen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 21:45
PV
PV is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 20:29 :
ik weet prima hoe duur het openbaar vervoer is. zoals al gezegd werd krijgt iedereen evenveel, alleen niet iedereen op hetzelfde moment. ik denk echt wel even na. . dat het veel is (voor de TS in elk geval geloof ik) is nog geen reden om aan te nemen dat iemand anders het voor je zou betalen.
Als het voor 18+ers wél wordt gedaan, zou het voor 16/17-jarigen ook moeten worden gedaan. 't is een idiote regeling
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 23:10
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
PV schreef op 26-09-2005 @ 22:45 :
Als het voor 18+ers wél wordt gedaan, zou het voor 16/17-jarigen ook moeten worden gedaan. 't is een idiote regeling
Daar ben ik het helemaal mee eens. Hetzelfde geldt voor mijn broertje die nu MBO is gaan doen. Wat dan wél weer okee is, is dat het collegegeld voor 16- en 17-jarigen is afgeschaft. Scheelt mijn ouders toch een flink pak geld. Gelukkig ben ik niet zo duur
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:15
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-09-2005 @ 00:10 :
Daar ben ik het helemaal mee eens. Hetzelfde geldt voor mijn broertje die nu MBO is gaan doen. Wat dan wél weer okee is, is dat het collegegeld voor 16- en 17-jarigen is afgeschaft. Scheelt mijn ouders toch een flink pak geld. Gelukkig ben ik niet zo duur
de regeling dat je op het mbo ook pas studiefinanciering krijgt vanaf je 18e is inderdaad nogal idioot, tenslotte is 3/4 van de beginnende mbo-ers 17 of zelfs nog maar 16.

maar de TS krijgt gewoon op t eind van haar studie een maand langer stufi dan iemand die al 18 is bij het begin van de studie, en komt wat dat betreft niks tekort.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:22
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-09-2005 @ 11:15 :
de regeling dat je op het mbo ook pas studiefinanciering krijgt vanaf je 18e is inderdaad nogal idioot, tenslotte is 3/4 van de beginnende mbo-ers 17 of zelfs nog maar 16.

maar de TS krijgt gewoon op t eind van haar studie een maand langer stufi dan iemand die al 18 is bij het begin van de studie, en komt wat dat betreft niks tekort.
Als zij haar studie netjes in 4 jaar afrondt, krijgt zij echt geen extra stufi.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-09-2005, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 26-09-2005 @ 15:35 :
Dat is inderdaad niet zo, je krijgt in die periode geen reiskostenvergoeding of OV.
De reden daarvoor is trouwens dat je dat van je kinderbijslag moet betalen (kinderbijslag en stufi werkt in kwartalen, ergo: je krijgt tot 1 oktober nog kinderbijslag en vanaf 1 oktober stufi en OV.)
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 11:40
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 26-09-2005 @ 19:29 :
Reiskosten in die ene maand kunnen anders aardig oplopen hoor, helemaal als je nog geen kamer hebt en dus elke dag heen en weer moet reizen. Denk even na
Hoe duur denk je dat een OV is? Zoiets kost toch al gauw 2000 euro per jaar ofzo, als je het zou moeten betalen. Dan is één maandje 200 euro niet zoveel en zoals gezegd, dat zou je dus van je kinderbijslag moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 11:56
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-09-2005 @ 12:40 :
Hoe duur denk je dat een OV is? Zoiets kost toch al gauw 2000 euro per jaar ofzo, als je het zou moeten betalen. Dan is één maandje 200 euro niet zoveel en zoals gezegd, dat zou je dus van je kinderbijslag moeten betalen.
Klinkt wel logisch zo met dat kinderbijslag. En MightyMarcel stel je niet zo aan zeg. Ik ben toch vrij om te informeren of er mogelijkheden zijn iets terug te krijgen? En ik zeur nu toch niet, zeker nu met de verklaring van kinderbijslag klinkt het best ok.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 27-09-2005 @ 12:56 :
Klinkt wel logisch zo met dat kinderbijslag. En MightyMarcel stel je niet zo aan zeg. Ik ben toch vrij om te informeren of er mogelijkheden zijn iets terug te krijgen? En ik zeur nu toch niet, zeker nu met de verklaring van kinderbijslag klinkt het best ok.
Je moet het dus gewoon bij je ouders claimen zij krijgen jouw kinderbijslag.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 12:14
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-09-2005 @ 12:39 :
De reden daarvoor is trouwens dat je dat van je kinderbijslag moet betalen (kinderbijslag en stufi werkt in kwartalen, ergo: je krijgt tot 1 oktober nog kinderbijslag en vanaf 1 oktober stufi en OV.)
Dat klopt, maar je kinderbijslag is al minder dan je eventuele studiefinanciering.

Overigens kost de OV studentenkaart de IBG zo'n 80 euro per maand. Dat is omgerekend 960 euro per jaar. Dat heeft te maken met het feit dat de OV studentenkaart een gedeeltelijk OV abonnement voorstelt en dat de IBG een "grootafnemer" is.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 12:15
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-09-2005 @ 13:00 :
Je moet het dus gewoon bij je ouders claimen zij krijgen jouw kinderbijslag.
Kinderbijslag zijn onderhoudskosten (zakgeld). Dat is te weinig om ook nog vervoerskosten van te betalen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 13:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je ouders niet zoveel verdienen hebben ze naast de kinderbijslag recht op tegemoetkoming studiekosten voor minderjarige kinderen. (naast de kinderbijslag dus).

en @TS : je zeurt eigenlijk best wel, je studeert tenslotte voor jezelf en die vervoerskosten maak je ook voor jezelf, en ik snap best dat je graag wil krijgen wat je krijgen kan, maar het is imo niet logisch om ervan uit te gaan dat dit soort dingen uberhaupt voor je betaald zullen worden. daarnaast zijn er, zoals gezegd, andere regelingen waar je op terug kunt vallen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2005, 13:28
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-09-2005 @ 13:00 :
Je moet het dus gewoon bij je ouders claimen zij krijgen jouw kinderbijslag.
dat is allemaal wel geregelt hier thuis

maar goed bedankt iedereen, ik denk dat het antwoord nu wel duidelijk is
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-09-2005 @ 13:14 :
Dat klopt, maar je kinderbijslag is al minder dan je eventuele studiefinanciering.

Overigens kost de OV studentenkaart de IBG zo'n 80 euro per maand. Dat is omgerekend 960 euro per jaar. Dat heeft te maken met het feit dat de OV studentenkaart een gedeeltelijk OV abonnement voorstelt en dat de IBG een "grootafnemer" is.
Hmm, dan zal het 'gewone' OV die altijd geldig is wel zo'n 1000-2000 euro kosten. Ik vond het al veel maar ik herinnerde het me ergens van.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 12:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-09-2005 @ 13:09 :
Hmm, dan zal het 'gewone' OV die altijd geldig is wel zo'n 1000-2000 euro kosten. Ik vond het al veel maar ik herinnerde het me ergens van.
Een OV jaarkaart voor één persoon kost 3210,50 (ns.nl).

Ik haal die 80 euro uit het feit dat je, als je kiest om géén OV te nemen, ongeveer dat bedrag extra op je rekening krijgt gestort. Daarnaast is de afname van de IB natuurlijk ook nog eens enkele honderdduizenden kaarten. Dan kun je je de kortingen wel voorstellen. Daarnaast is de belasting van studenten op het trein- en busverkeer relatief niet zo groot als andere abonnementhouders.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 12:33
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-09-2005 @ 13:19 :
Een OV jaarkaart voor één persoon kost 3210,50 (ns.nl).

Ik haal die 80 euro uit het feit dat je, als je kiest om géén OV te nemen, ongeveer dat bedrag extra op je rekening krijgt gestort. Daarnaast is de afname van de IB natuurlijk ook nog eens enkele honderdduizenden kaarten. Dan kun je je de kortingen wel voorstellen. Daarnaast is de belasting van studenten op het trein- en busverkeer relatief niet zo groot als andere abonnementhouders.
(om verwarring te voorkomen, ik snap dat wij allebei een ander soort belasting bedoelen )

de ib-groep betaalt per student minder, omdat inderdaad de ov-kaart geen volledig ov-abbonement is, er grote aantallen afgenomen worden, de ib-groep aan de ov-bedrijven bepaalde garanties geeft over de afnamen (en dus gegarandeerde inkomsten voor de ov-bedrijven), en omdat de ov-jaarkaarten onbelaste abbonementen zijn. (dwz dat er geen btw over afgedragen hoeft te worden.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 14:52
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik zeg niets anders.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.