Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 22:44
Verwijderd
Ah, die negertjes in Afrika; wie is er niet groot mee geworden? Zij waren de grote motivatie achter ons altijd lege bord, achter de volledig verorberde boterhamkorsten. Zelfs de meest ranzige misbaksels die voor voedsel door moesten gaan, wist men bij de koters die wij waren naar binnen te krijgen omwille van de negertjes in Afrika. Die leden immers honger en daarom moesten wij alles dankbaar opeten. U ziet; de logica is ver te zoeken.
In kleine kringen van intellectuelen speelt men tegenwoordig echter steeds vaker met de gedachte dat de negertjes in Afrika helemaal geen honger lijden. Nee, zij denken dit niet vanwege de dikke buiken die zogenaamd ‘van de honger’ zouden komen of van de enorme hoeveelheid vliegen die bijna vanzelf de mond van menig uitgemergeld negertje binnenkruipen. Zij denken het vanwege over het begrip ‘gewenning’.
Honger is iets wat optreedt wanneer iemand een poos niets gegeten heeft en gewenning is het wennen aan een bepaalde omstandigheid waarin je verkeerd. Vertelt u mij; wanneer hebben de negertjes in Afrika voor het laatst fatsoenlijk gegeten? Inderdaad, dat doen ze niet. Zij zijn het niet gewend om te eten en hebben nog nooit een volle maag gehad. Zij zijn dusdanig aan hun ‘honger’ gewend, dat ze er feitelijk geen last meer van hebben.
Nee, neem dan ons, wij arme westerlingen. Wij zijn het gewend dat wij dagelijks een stevige prak met jus – in een kuiltje! – naar binnen kunnen werken. Wanneer wij eens een dag geen voedsel krijgen, dan hebben we pas honger! Daar in Afrika kennen ze dat helemaal niet. Ze weten niet anders. Hooguit kunnen ze last hebben van een lichte trek, die makkelijk te verhelpen valt door het verorberen van één der smakelijke vliegen die zich aldaar gewillig opwerpen. Maar honger? Nonsens.
Wij kennen pas echte honger. Maar stuurt Afrika voedselpakketten op naar ons? Nee, dat kan er dan weer niet af daar. Egoïsten dat het zijn. Ik stel voor: laat ze lekker. Laat ze lekker trek hebben en denk aan onze eigen honger. En nog belangrijker: laat die korsten van de boterham ook maar liggen. Voor de negertjes in Afrika hoeven we het toch niet te doen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2004, 07:14
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Had jij het geschreven LUH ? Je zet je nick er zo netjes onder.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 09:42
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Zij denken het vanwege over het begrip ‘gewenning’.

Volgens mij klopt deze zin niet.

Maar hoe dan ook, gefeliciteerd met deze grootse zege!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 09:51
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik had er helemaal niet aangedacht dat jij ook zou kunnen deelnemen aan de wedstrijd, maar nu ik weet dat jij het schreef, denk ik: ik had het kunnen weten. Duidelijk...

Maar goed, gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 18:45
Rareman2
Rareman2 is offline
Ik had het ook niet verwacht dat jij ook mee zou doen maja, waarom ook niet he? Gefeliciteerd!!
__________________
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:09
Verwijderd
Gefeliciteerd!
Ik vond het wel een terechte winnaar, moet ik zeggen - en achteraf had ik kunnen weten dat het van jou was, idd

Ik win ook nooit wat met schrijfwedstrijden. Volgens mij kan ik er beter mee ophouden.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:12
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Welk schrijfsel was van jouw hand dan, krummel?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:47
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Gefeliciteerd!
(zet m in de krant)

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 22:12
Verwijderd
Eh, ik had monoloog! geschreven.

Maar ja, ik ben een beetje slecht in columns. En in korte verhalen. Dus ik vraag me nog wel eens af wat ik hier doe
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 22:53
Verwijderd
Ik had zelf ook niet verwacht dat ik mee zou doen en heb eigenlijk op het laatste moment een oude tekst opgevist. Vandaar ook die dikke, vette, kromme zin erin, denk ik. Maar bedankt voor de eer, hulde en vooral het retrospectief toekennen van een eigen stijl.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 07:34
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Geef nooit op Krummel !
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 07:52
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 27-05-2004 @ 08:34 :
Geef nooit op Krummel !

Binnenkort (exit examens he?) ga ik jullie overstelpen met allerlei schrijfwerk. En lezen dat jullie het zullen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 11:30
Verwijderd
wanneer begint eigenlijk de volgende columnwedstrijd of is dit niet iets vasts?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 15:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Gefeliciteerd!!! Ik vond het een leuke column

Citaat:
Doerak?! schreef op 27-05-2004 @ 12:30 :
wanneer begint eigenlijk de volgende columnwedstrijd of is dit niet iets vasts?
Dit was de eerste, nu gaan we overleggen over wat we ermee willen, maar er zal vast nog een volgende wedstrijd volgen. Niet voor de zomervakantie in ieder geval, dus zal wel augustus of september worden.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 07:44
Verwijderd
LUH, gefeliciteerd met deze zege, ik wist eigenlijk wel dat jij het was

Citaat:
Ieke schreef op 27-05-2004 @ 16:45 :
Dit was de eerste, nu gaan we overleggen over wat we ermee willen, maar er zal vast nog een volgende wedstrijd volgen. Niet voor de zomervakantie in ieder geval, dus zal wel augustus of september worden.
Een tweede wedstrijd zou ik wel leuk vinden om mee te doen, ik heb nou nog helemaal geen idee hoe je een goede column schrijft, maar dat komt nog wel.

Citaat:
Maar ja, ik ben een beetje slecht in columns. En in korte verhalen. Dus ik vraag me nog wel eens af wat ik hier doe
Ach Krummel, je kan hier gewoon rondhangen en overal kritiek op geven. Denk jij dat ik goed ben in schrijven en columns? Ik blijf hier onvermoeid kritiek posten en soms zelf een creatie. Gewoon door blijven gaan met de dingen die je wil doen, ik ga iig je schrijfsels lezen!

En toch zijn er zo weinig mensen die Dreamland deel 1 uit hebben gelezen... Ik zal voortaan niet meer zoveel tegelijk posten
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 21:58
saganou
saganou is offline
oo hij is leuk! Ik weet niet of je vaker dit soort dingen schrijft (ik ben nog maar net hier op het forum gedropt), maar zo ja dan moet je eens contact opnemen met de krant, het Nieuwsblad van het Noorden zocht jonge columnisten/talenten hoorde ik, en van de meeste dingen die ik heb gelezen, vind ik je een van de beste

maar iets anders, die columnwedstrijd waar jullie het over hebben, ik neem aan dat het een wedstrijd van scholieren.com zelf is, of is het iets anders? en wanneer begint het weer, want ik sta te popelen om zelf mee te doen
__________________
Remember, when your mind is lost, it is probably wandering in the woods.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 00:03
Verwijderd
Dank u voor de reacties.

Ik schrijf elke week iets voor mijn internet weekblad, maar dat is niet aan te raden als leesvoer. Verder schrijf ik sinds kort elke maand een column en een interview in een regionale krant, en mogelijk komt daar nog meer bij. Maar meer is altijd welkom.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Hier is hij dan: Wie wordt de winnaar van de eerste columnwedstrijd?
Ieke
13 25-05-2004 22:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.