Oud 28-05-2007, 20:45
bezoekster91
bezoekster91 is offline
Hoi
Even een vraagje; wanneer is het het mooist om in kleuren genomen foto in het zwartwit om te zetten?
Of wanneer zet JIJ je foto`s om in zwartwit, waardoor het mooier uitkomt/het mooier lijkt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2007, 22:20
Verwijderd
Als 't goed bij de sfeer past

Een middagje pretpark met vrienden zou ik bijv. niet in z/w omzetten, maar laatst heb ik een serie van een oude vrouw geschoten en daar paste z/w weer wel heel mooi bij.

Ligt dus aan de foto's..

Oh, en als ik ze in z/w omzet doe ik ook altijd een beetje 't contrast verhogen zodat de foto's wat sprekender worden.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 22:29
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
bezoekster91 schreef op 28-05-2007 @ 21:45 :
Hoi
Even een vraagje; wanneer is het het mooist om in kleuren genomen foto in het zwartwit om te zetten?
Of wanneer zet JIJ je foto`s om in zwartwit, waardoor het mooier uitkomt/het mooier lijkt?
Dat is sowieso een keuze die voor elke fotograaf anders kan zijn. In het algemeen vind ik het not done bij natuurfoto's, foto's waarbij er ook lucht op staat of foto's van dieren + ik heb er moeite mee als een gewone close portretfoto naar zwart-wit omgezet wordt. Meestal voegt dat niks toe, breekt het het beeld enkel maar af en gaat er meer detail verloren dan dat je op die manier sfeer kan bijvoegen.

Wanneer wel? Wanneer ik weet dat een foto in zwart-wit gepubliceerd zal worden. Ik zet hem liever zelf om, dan dat ik het aan prepress of aan layouters overlaat.

Zelf de keuze voor zwart-wit, vooral wanneer mijn beeld rauwer moet worden, en de kleurenschakering dat niet toelaat. vb. slecht bruikbare achtergrond maar het onderwerp zelf staat er wel prima op. Voorbeeldje: eentje van The Kooks waar ik echt niks met die achtergrond kon aanvangen. (lelijk daglicht op een vrij kleine boot)






Bij mij is conversie naar zwart-wit vooral een laatste redmiddel, en nooit een artistieke overweging.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 23:49
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Kleurenfoto's omzetten in zwart/wit foto's doe ik vrij weinig omdat ik kleurenfoto's vaker mooier vind en als ik van te voren weet dat het zwart/wit foto's moeten worden, gebruik ik gewoon een zwart/wit-rolletje.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 20:51
Toddish
Avatar van Toddish
Toddish is offline
ALs je een foto in het zwart wit omzet waar doe je dat en hoe? Ik neem aan dat je het niet in word doet in grijswaarde of zo iets.
__________________
Pang
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 21:21
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Toddish schreef op 29-05-2007 @ 21:51 :
ALs je een foto in het zwart wit omzet waar doe je dat en hoe? Ik neem aan dat je het niet in word doet in grijswaarde of zo iets.
Neen, doe je idd niet door gewoon op het knopje grijswaarde te klikken. Dan heb je wel een zwart-wit-foto, maar eentje die er nogal levensloos uitziet.

Hier een goede tutorial
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 13:29
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Als je het goed doet maak je die keuze al voor je de foto's maakt.
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 13:43
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
<*)_>< schreef op 30-05-2007 @ 14:29 :
Als je het goed doet maak je die keuze al voor je de foto's maakt.
Ja, maar de vraag is gewoon: in welke gevallen maak je die keuze?
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 16:43
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 30-05-2007 @ 14:43 :
Ja, maar de vraag is gewoon: in welke gevallen maak je die keuze?
De vraag is, welke kleurenfoto's zet jij in z/w om?
Bij mij is dat vooral bij de foto's die ik vantevoren als z/w wilde hebben.

In welke gevallen dat is, bij mij vooral als ik extra nadruk op het onderwerp of de emotie wil leggen. Bot gezegd, er leidt minder af.

En wat je zelf zegt, geen landschappen in z/w? Zoek eens op de naam Ansel Adams.
En met z/w kun je ook bij portretten juist meer nadruk leggen op detail. Zeker ook wat textuur betreft.
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 21:53
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
<*)_>< schreef op 30-05-2007 @ 17:43 :
En wat je zelf zegt, geen landschappen in z/w? Zoek eens op de naam Ansel Adams.
En met z/w kun je ook bij portretten juist meer nadruk leggen op detail. Zeker ook wat textuur betreft.
Dat bedoelde ik er ook wel mee dat het voor iedere fotograaf anders zal liggen. Eerst en vooral: al geef je mij 20000 euro om fotomateriaal te kopen, dan nog krijg *ik* niet zoveel detail, scherpte en weet-ik-veel wat in mijn foto's gestopt als Ansel Adams (ik kende hem overigens nog niet). Nooit, never. (Hoe doet die mens dat toch... zucht)

Wat portretten betreft kan je gelijk hebben, maar ik weet het niet zo goed. Veel te veel z/w-foto's hebben een uitstraling van "ik ben zwart-wit dus dat geeft mij extra veel artistiek cachet" terwijl sfeer, detail enz. net compleet verloren zijn gegaan. Of schaduwen die niet 100% juist liggen gaan plots overheersen en verneuken het beeld ipv dat ze iets toevoegen.

Misschien is het ook wel zo dat je voor een goede zwart-wit genomen foto ook niet in kleur mag denken, iets wat ik per definitie wél doe.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 00:18
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 30-05-2007 @ 22:53 :
Dat bedoelde ik er ook wel mee dat het voor iedere fotograaf anders zal liggen. Eerst en vooral: al geef je mij 20000 euro om fotomateriaal te kopen, dan nog krijg *ik* niet zoveel detail, scherpte en weet-ik-veel wat in mijn foto's gestopt als Ansel Adams (ik kende hem overigens nog niet). Nooit, never. (Hoe doet die mens dat toch... zucht)

Wat portretten betreft kan je gelijk hebben, maar ik weet het niet zo goed. Veel te veel z/w-foto's hebben een uitstraling van "ik ben zwart-wit dus dat geeft mij extra veel artistiek cachet" terwijl sfeer, detail enz. net compleet verloren zijn gegaan. Of schaduwen die niet 100% juist liggen gaan plots overheersen en verneuken het beeld ipv dat ze iets toevoegen.

Misschien is het ook wel zo dat je voor een goede zwart-wit genomen foto ook niet in kleur mag denken, iets wat ik per definitie wél doe.
Ansel Adams is dan ook wel redelijk legendarisch. Zeker wat techniek betreft.

Ah, maar op schaduw en licht moet je eigenlijk altijd letten. Zeker bij portretten.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die een foto proberen te "redden" met zwartwit. Maar meestal kun je niks redden, als er toch al niks was. Ik ben op dit moment zelf redelijk trots op deze foto (dat kan morgen weer anders zijn, maar goed).
Ik vind dit beeld stukken sterker in z/w dan in kleur. Het voegt wat toe.

Aan de ene kant niet nee. Maar aan de andere kant moet je toch de kleuren bekijken voor als je je foto's om gaat zetten naar zwart wit. Zo kan een gezicht op een lichte rood/roze-achtergrond een ramp zijn. En een blauwe achtergrond geen probleem.
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 19:23
Verwijderd
ik vind zwart-wit foto's digitaal genomen over het algemeen lelijk, hoe goed het ook gedaan is met photoshop.
eigenlijk houd ik meer van kleurfotografie. zoals eerder gezegd vind ik aan zwart-wit vaak een semi-artistiek labeltje hangen. een soort verdoezeling van mislukte foto's...
maar als het wél goed is gedaan, is het vaak ook wel heel mooi. jammer genoeg betreft het dan vaak analoge foto's, en ik ben niet zo'n fanatieke analoge fotograaf, hehe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Dwergsaaiks #1200!
Verwijderd
500 01-11-2010 18:47
ARTistiek tmax400 asa zwartwit:hoe neem ik foto's?
Dís
6 26-11-2006 19:11
De Kantine wat hangt er bij jullie in t kleinste kamertje?
rare kwast
76 11-04-2006 15:21
Software & Hardware als pdf saven in illustrator
Sime
0 20-11-2005 21:08
Lifestyle Wat voor Interieur-shit wil jij nog zo graag?
Sjoerd
82 22-08-2004 15:24
ARTistiek [foto's]kritiek is zeer welkom!
de Koe!
17 07-05-2004 18:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.