Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2010, 09:05
brands
Avatar van brands
brands is offline
Hallo mede leden,

Ik ben me al een tijdje rot aan het zoeken om aan een aantal gegevens te komen wat betreft de opdrachten van Algemene Economie. Heb de docent ook al om tips en advies gevraag maar ik kom er niet uit.

Van de opdracht heb ik nog 2 vragen open staan. Dus met jullie hulp kom ik er misschien wel uit. De vragen zijn:
Citaat:
Vraag 1:
- Zoek uit hoe gevoelig de afzetmarkt van de ondernemingen in de markt zijn voor een verandering van de rente. Gebruik eventueel het jaarverslag van een onderneming in de markt.
Citaat:
Vraag 2:
- Geef aan hoe belangrijk de ontwikkeling van de rente is voor het resultaat van de gemiddelde onderneming in de bedrijfstak. Om hier een idee van te krijgen kun je denken aan zaken als de kapitaalintensiteit van de productie (hoe meer er geïnvesteerd is, hoe meer vermogen er zal zijn aangetrokken en hoe meer rente er betaald zal moeten worden). Een andere mogelijkheid om dit te achterhalen is dat je de balans en resultatenrekening van een onderneming in de bedrijfstak analyseert.
Nog even wat aanvullende informatie:
- Wij hebben als bedrijf een accountantskantoor deze valt onder de bedrijfstak zakelijke dienstverlening of alleen dienstverlening
- Eventueel kan er gekeken worden bij CBS, nivra, nova (maar ik ben de draad kwijt en kan het niet vinden .

Alvast bedankt voor het lezen & ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2010, 10:36
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Ik zal een poging wagen... moet zeggen beetje rare vragen

Vraag 1: De afzetmarkt van de zakelijk dienstverleners is zo goed als de gehele economie, denk maar aan accountants, banken en dergelijke, elk bedrijf maakt gebruikt van deze diensten, gevolg is dus dat je op een gemiddelde rentegevoeligheid uitkomt maar per sector kunnen er flinke verschillen zijn.

de gebruik een jaarverslag optie is nutteloos want dan kom je automatisch uit bij de grote bedrijven en juist die kunnen renterisico's hedgen.

Vraag 2: De markt van de zakelijke diensverlening kenmerkt zich door een lage kapitaalintensiteit, anders dan kantoor met inrichting zijn er geen dure kapitaalgoederen nodig. Lage kapitaalintensiteit (in vaste en vlottende activa) betekend dat er weinig vreemd vermogen nodig is en derhalve niet erg afhankelijk van de renteontwikkeling.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 16:39
brands
Avatar van brands
brands is offline
Iemand anders nog een idee?
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 21:20
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
vraag 1 is fail. Vanaf een eenmanszaakje met een jaaromzet van 8000 euro tot bedrijfen met 200 miljoen omzet komen bij accountantskantoren. Alle sectoren.

Vraag compleet irrelevant voor enige vorm van beeldvorming of wat dan ook.

AC kantoren kosten en opbrengsten voor 95% door personeel, welk niet rentegevoelig is. Het effect is waarschijnlijk zo klein dat ze op het kantoor zelf niet de moeite gaan nemen het uit te rekenen omdat dit aan personeel meer kost dan het ze aan informatie oplevert.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 15:31
brands
Avatar van brands
brands is offline
Topic mag dicht, opdracht wordt volgende week ingeleverd!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [HBO algemene economie] SGR model
brands
7 03-10-2009 00:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Studeren Overstap hbo naar universiteit.
chocotic
4 05-03-2008 15:14
Algemene schoolzaken Over thuis, school, vrienden enz.
Daan_21
70 25-05-2005 22:15
Studeren Journalistiekopleidingen; wie kan mij informatie erover geven?
Verwijderd
21 14-10-2004 12:20
Algemene schoolzaken Communicatie studies
BCR
20 28-01-2004 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.