Oud 27-10-2002, 09:41
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Hallo, hallo

Ik weet niet zeker of ik helemaal goed ben op dit forum, maar ik kan het altijd proberen.

Ik moet binnenkort mijn profiel gaan kiezen, en ik twijfel tussen cultuur&maatschappij en economie&maatschappij.
Ik vind het zo moeilijk!

Ik zal wel wat over mezelf vertellen, en misschien zou iemand me dan kunnen helpen. Of in ieder geval een tip geven.

De talen gaan bij mij allemaal goed. Geschiedenis, aardrijkskunde, biologie enzo ook, gewoon leerwerk.
Het zijn die snap-vakken (daar hoort biologie eigenlijk ook een beetje bij)...
Voor wiskunde haal ik meestal ongeveer een 6 of 7.
Natuurkunde en scheikunde gaan prut, nou ja, 5jes.
Economie gaat wel goed tot nu toe, maar ja, ik heb het pas dit jaar gekregen en ik weet niet zo goed wat dat vak helemaal inhoudt. Nu is het alleen nog maar tabellen, grafieken enz. tekenen. En veel hoofdrekenen. Dat is natuurlijk nog niet zo moeilijk.

Volgens mij kan ik mijn vraag veel simpeler stellen:
(even denken)

Kan iemand (met profiel E&M?) mij vertellen of dat profiel geschikt voor mij is als ik redelijk ben in wiskunde, matig in natuurkunde en scheikunde en goed in economie (voor wat het tot nu toe voorstelt dan).

zucht... volgens mij ben ik verschrikkelijk onduidelijk aan het brabbelen. Ik hoop maar dat iemand me kan helpen, ik kan absoluut niet met mijn decaan overweg en mijn mentor vind ik eng.

nou, alvast bedankt,

Jette
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2002, 11:34
hallee
hallee is offline
hoi, Jetteke.

Economie in de onderbouw en economie in de bovenbouw zijn echt twee totaal verschillende vakken.

Ik ken een hoop mensen die met hetzelfde dilemma zaten als jij en die het dan toch kozen....maar van een koude kermis thuiskwamen.....ik zelf heb ook getwijfeld....ik heb het gekozen en ik studeer het nu aan de UVT.

Het hangt echt af van je interesses....ben je geintereseerd in hoe prijzen samen worden gesteld....vormen van werkloosheid....begroting van de overheid....dat soort zaken kun je zeker verwachten
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 13:33
simple creed
Avatar van simple creed
simple creed is offline
Ik doe zelf natuur en gezondheid met economie12. Mij gaat economie allemaal makkelijk af. Ik haal zonder echt veel te hoeven doen een goed cijfer op economie. MAar niet iedereen gaat het zo gemakkelijk af. Degene die wiskunde A hebben en geen wiskunde B vinden economie veel moeilijker. En aangezien jij niet zo heel sterk bent in wiskunde en wel goed in de talen zou ik als ik jou was CM gaan doen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 14:46
Outsider
Avatar van Outsider
Outsider is offline
Als ik jou was zou ik EM kiezen. Je kan er altijd een taal ofzo bijkiezen. Als je goed bent in economie en het interessant vindt lukt het vast wel. Wiskunde vinden veel mensen moeilijk trouwens.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 19:36
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Heel erg bedankt allemaal.

Ik denk dat ik toch het beste voor C&M kan kiezen. Ik snap Economie wel, maar het stelt tot nu toe echt erg weinig voor. (En ik had de vorige twee repetities al thuis liggen voor ik ze kreeg, das ook weer waar, niet zo heel gek dat ik goede cijfers had.)

Nou ja, ik heb gelukkig nog even de tijd. Tot de kerstvakantie, dan moet ik het zeker weten.

Nogmaals bedankt,

Jette
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 08:36
Dwarfie
Dwarfie is offline
Grote onzin dat je zonder wiskunde B1 beter ook geen economie12 kunt kiezen! Alle enigszins wiskundige dingen die bij economie worden behandeld, heb je tegen die tijd al lang en breed ook bij wiskunde A12 behandeld!
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 22:43
Mariebel
Mariebel is offline
Wiskunde A2 is behoorlijk moeilijker dan wiskunde A1 (als je al niet zo goed in wiskunde bent), maar voor veel opleidingen wordt wel A2 gevraagd.

De andere vakken zijn allemaal goed te doen, alleen aardrijkskunde is behoorlijk pittig af en toe (maar dat kan ook aan de toetsen op mijn school liggen)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 23:58
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
denk dat je hier wel op de goede plek bent...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 22:49
Razzle
Avatar van Razzle
Razzle is offline
Citaat:
Jetteke schreef:

En ik had de vorige twee repetities al thuis liggen voor ik ze kreeg, das ook weer waar, niet zo heel gek dat ik goede cijfers had.
En daardoor ga je je hele toekomst laten beinvloeden?
__________________
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 22:49
Razzle
Avatar van Razzle
Razzle is offline
C+M = pretpakket
__________________
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:53
hallee
hallee is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Grote onzin dat je zonder wiskunde B1 beter ook geen economie12 kunt kiezen! Alle enigszins wiskundige dingen die bij economie worden behandeld, heb je tegen die tijd al lang en breed ook bij wiskunde A12 behandeld!
maar als je echt economie wilt gaan studeren kun je echt wel beter wiskunde B1(2) ipv wiskunde A12 nemen!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:02
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Razzle schreef:
C+M = pretpakket
Niet als je slecht in talen bent
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 16:23
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
Razzle schreef:
En daardoor ga je je hele toekomst laten beinvloeden?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 15:59
KiwiTjuHh
Avatar van KiwiTjuHh
KiwiTjuHh is offline
Je moet je bedenken, dat economie veel moeilijker is in de bovenbouw dan in de onderbouw.

Ik zit nu momenteel in havo 4, met profiel E&M, en in de 3e dacht ik altijd, economie makkelijk, altijd goeie cijfers.

Maar nu zit ik vaak in de les met grote ogen te kijken.
Je zit zowiezo goed trouwens, want bij geen van de profielen heb je natuur of scheikunde, dus dat scheelt weer :-)

En zoals eerder al gezegt werd, je kan altijd duits 2, of frans 2 kiezen bij E&M.

Het is een leuk profiel, maar je moet niet denken dat het makkelijk is ofsow.

Liefs,

KiWiTjuhh
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 06:00
PV
PV is offline
Economie in de bovenbouw is idd heel anders als in de 3e... in de 3e is 't veel simpeler, gewoon wat algemene kennis.

Als je al weet wat je na de middelbare school wil doen, zou ik daar rekening mee houden.. heb je economie daarvoor nodig, doe je E&M, is 't niet vereist, doe je C&M..
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 07:36
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
PV schreef:
Economie in de bovenbouw is idd heel anders als in de 3e... in de 3e is 't veel simpeler, gewoon wat algemene kennis.

Als je al weet wat je na de middelbare school wil doen, zou ik daar rekening mee houden.. heb je economie daarvoor nodig, doe je E&M, is 't niet vereist, doe je C&M..
ja, ik wil later graag gewoon naar de PABO, dus ik kan dan maar het beste doen wat het makkelijkste is voor mij. je hebt voor de PABO niet een speciaal profiel nodig. Dus dan wordt het C&M denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 13:59
Razzle
Avatar van Razzle
Razzle is offline
ok, goede keus Succes!
__________________
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 10:03
glenda
glenda is offline
Ik heb het profiel. Het valt best wel mee. Geschiedeins, Aardrijkskunde en Economie moet je gewoon leren. Bij wiskunde kun je zelfs kiezen a12 of b1. Ik heb a12 het is niet makkelijk maar het valt te overzien als ik die b1 mensen hoor praten denk ik waar hebben ze het over. Bij ons zijn Frans 1 en Duits 1 wel k*t. Je hebt dan alleen tekst, maar heb je Frans12 en/of Duits12 dan heb je alles. Het is geen moeilijk profiel. Natuurkunde wordt wel heel moeilijk. In de derde was ik er heel goed in dus had ik het gekozen, maar het is nu heel moeilijk ik heb er ook spijt van. En ik heb M en O dat is ook een k*t vak heel moeilijk en oninteressant. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Glenda
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2002, 11:03
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
ik zou E&M kiezen, daar kan je veel meer mee later! en ik zou geen wb1 kiezen in plaats van wa1,2 want wiskunde b is echt fuckin' moeilijk... zelf doe ik N&G das natuurlijk het leukste profiel nee hoor dat verschilt per persoon, als ik N&G niet haal ga ik wel E&M doen ook al heb ik een gruwelijke hekel aan economie... maar ik ga zeker geen havo doen ofzo! het vwo is haalbaar voor mij! nou ja mijn advies kies E&M.......
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:05
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
maar het is nu al te laat om je te overtuigen...
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 21:37
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ach, kies gewoon wat je leuk vind. Naar de PABO kan je met alle profielen (volgens mij, verbeter mij aub als ik er naast zit, thx ).
En ik denk dat je later meer hebt aan Duits en Frans dan aan Economie. Ik heb zelf E&M gekozen omdat ik totaal brak ben in talen en zowal Bio als Scheikunde geen bal aan vind, maar ik weet nu al dat ik later spijt ga krijgen van mijn gebrek aan talen .

Oh, en het maakt in jouw geval natuurlijk ook heel erg uit welk profiel de meesten van je vrienden kiezen. Maar allez, ik weet zeker dat je met welk profiel nog een leuke tijd gaat krijgen

*2e Fase Ruled!*
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 21:25
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Jetteke schreef:


De talen gaan bij mij allemaal goed. Geschiedenis, aardrijkskunde, biologie enzo ook, gewoon leerwerk.

Voor wiskunde haal ik meestal ongeveer een 6 of 7.

Kan iemand (met profiel E&M?) mij vertellen of dat profiel geschikt voor mij is als ik redelijk ben in wiskunde, matig in natuurkunde en scheikunde en goed in economie (voor wat het tot nu toe voorstelt dan).
Ik denk dat EM wel iets voor jou is.
D
aar zit namelijk Geschiedenis en Aardrijkskunde ook in je profiel, niet al te moeilijk, vooral AK niet.
Verder wiskunde, waar je redelijk goed in bent, en het is niet veel moeilijker.
Economie in de 4e ook niet, in de 5e wordt het wel zwaar, maar als je gewoon voldoendes staat voor de rest heb je totaal geen problemen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 21:38
anoniemmanneke
anoniemmanneke is offline
ik heb EM gekozen met bio als vrij vak erbij, bevalt me goed. Maar ik moest wel want ik kan geen wis en ook geen talen dus dan is het deze maar. Eco wordt echt heel kut
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 22:35
Verwijderd
Ik zou E&M kiezen, ga ik zelf waarschijnlijk ook doen, omdat je dan de meeste kanten op kan qua vervolgopleidingen (in mijn geval dan, ik heb gekeken naar studies die me leuk lijken) (en ik vind C&M iets te simpel). Denk eens goed na over wat je later wilt. De PABO is toch niet het enige wat je wil? Iig zit je zo wel een beetje aan je PABO vast, ook al vind je het niet meer leuk als je je havo (/vwo ) af hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 17:19
$tarlight
Avatar van $tarlight
$tarlight is offline
als ik jou was zou ik c&m kiezen... Ik stond ongeveer voor dezelfde keuze als jij maar ik heb e&m gekozen. Ik vind het heel erg leuk, maar wel heeel erg moeilijk. Vooral de economie dus, met superveel leren lukt t me net om een 5.5 te halen.. Eerst vond ik t ook simpel, maar nu (in de 5e) wordt t toch heel erg ingewikkeld... veel suc6!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2002, 19:59
Dwarfie
Dwarfie is offline
Tja, als je een beetje goed bent in wiskunde is economie echt wel te doen hoor! Zonder ook maar 1x te leren heb ik er nooit een onvoldoende voor gehaald. Ik hield wel altijd netjes m'n huiswerk opdrachten bij en lette in de lessen ook goed op.

Economie is gewoon doen, oefenen, sommen maken, net zoals wiskunde. Economie is geen vak dat je op de laatste dag voor een proefwerk/schoolonderzoek nog wel even kunt leren, in tegenstelling tot aardrijkskunde, geschiedenis, etc.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 16:45
wiske_ir
wiske_ir is offline
hi

ik weet niet of je keuze nu al vast staat, maar misschien is dit nog een handige tip....je wilt pabo gaan doen, en zo ver ik me kan herinneren is dat om lerares te worden (k wil ook die richting op, maar misschien niet via de pabo)
als je al een bepaalde keuze heb gedaan voor lerares...(basisschool, voortgezet onderwijs, enz) misschien help het dan wel om met iemand te gaan praten, die het al als beroep heeft. Dat is iets wat ik gedaan heb, en het heeft mij best wel geholpen. (ik hoefde ook niet ver te zoeken....gewoon bij mij opschool)
je zou dan vanalles door kunen nemen met die persoon, en mischien kan hij/zij je ook wel vertellen hoe hij/zij zijn/haar studie heeft gedaan.
Verder moet je niet alleen kijken naar de vakken waar je goed in bent, maar vooral die je leuk vind....
wat ze zeggen over economie, is wel waar....ik zit nu in de 4de, en het is nu vooral nog veel stof, weinig berekeningen, maar volgens mijn leraar (die dit jaar voor de eerste keer eco geeft aan de 4de ) wordt dat nog wel anders....
bij wiskunde hangt het er ook wel vanaf wat voor leraar je hebt...ik heb geluk, want mijn leraar schrijft ook mee aan de boeken die wij gebruiken, en hij kan het dus goed uitleggen...mijn vriendinnen die in een ander cluster zitten, en ook een andere leraar hebben, hebben het wel moeilijker, omdat hun leraar niet zo goed uitlegt....(iets wat we WEL nodig hebben met die nieuwe rekenmachiene.....)
ik hoop dat je wel volledig achter je keuze staat, bij je profiel, en dat het niet is van, ik moest toch wat kiezen, want je kan nu voor een deel je eigen "schoolbaan" maken...veel suc6!!
groetjes wiske
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Geneeskunde, Havo E&M..
haly4
21 05-01-2017 19:52
Studeren E&M, N&G of N&T
Thomasjuuhhh
16 30-03-2011 19:21
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Presentatie E&M
ikke-iris-
3 11-03-2010 16:06
Algemene schoolzaken E&M en N&G
F-F
64 02-05-2006 16:34
Eindexamens 2004 Wiskunde A12 in Havo5 E&M in je profiel?
Verwijderd
5 21-05-2004 14:36
Algemene schoolzaken E&M of N&G??
ananas15
27 23-04-2003 23:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.