Oud 08-03-2011, 09:28
Verwijderd
Ik helemaal geen
Ik ben maar aan wat oude tijdschriften begonnen, de bieb is dicht met carnaval

Laatst gewijzigd op 08-03-2011 om 11:40.
Advertentie
Oud 08-03-2011, 10:56
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Het moet XXIV zijn ipv XXIIII
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 08-03-2011, 11:41
Verwijderd
@Geel, haa okee, maar hoe verander ik dat?
Oud 08-03-2011, 11:52
Verwijderd
Ik ben nu bezig in kinderjaren!
Oud 08-03-2011, 14:28
Verwijderd
@Freyja: De Engelse vertalingen van Murakami (door Jay Rubin, als ik het goed heb) vind ik véél beter dan de Nederlandse (vaak door Jacques Westerhoven, als ik het me goed herinner). Ik vind die NLse vertalingen vaak niet helemaal lekker lopen, bij de Engelse heb ik er helemaal geen problemen mee.
Oud 08-03-2011, 18:46
Verwijderd
Hm, kijk, dat scheelt al. Zal eens kijken. Heb het vermoeden dat er ook meer Engels-Japans wordt vertaald dan Nederlands-Japans, dus dan is het ook wel logisch dat die beter zijn.

Five Boys is tot nu toe trouwens wel tof
Oud 09-03-2011, 13:54
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik meen me te herinneren dat het bij Murakami ook vaak zo is dat de Nederlandse vertaling vanuit het Engels komt, en niet het Japans. Dus dan heb je Japans-Engels-Nederlands. Dat kan verklaren waarom het minder lekker loopt? Maar weet niet of dat bij elke vertaling zo is.

Ik ben begonnen in the Discomfort zone van Jonathan Franzen en ik moet zeggen dat dat wel wat makkelijker leest dan the Corrections, maar misschien omdat het iets minder fictie is.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 10-03-2011, 19:36
Verwijderd
Volgens mij is Murakami door Jacques Westerhoven wel uit het Japans vertaald, maar het kan goed zijn dat er ook andere titels van Murakami door iemand anders en vanuit het Engels zijn vertaald. Jay Rubin werkt met vertalen veel samen met Murakami zelf, dus mogelijk dat dat ook bijdraagt aan de kwaliteit van de vertaling. Maar bij Westerhoven stoor ik me aan kleine, vreemde formuleringen, soms mis ik gewoon een woord oid (bij opnieuw lezen blijkt dat de zin zonder dat woord ook klopt, maar echt lekker loopt het niet) En mja, dat leest niet lekker. Dus vertalingen van Rubin
Oud 10-03-2011, 20:58
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Jacques Westerhoven is een idioot. Ik heb me echt hevig aan hem geërgerd, zeker in Kafka op het strand, waarin hij in een voetnoot (die gelukkig niet spoilt) zegt:
Citaat:
Even voor de goede orde: in zijn Poetica schrijft Aristoteles alleen dat het karakter van de tragische held 'goed' moet zijn en dat zijn ondergang het gevolg dient te zijn van een dwaling of zwakheid in zijn of haar karakter. Over ironie - een uiterst belangrijk concept in alle vormen van de westerse toneeltraditie, maar weinig bekend in Japan - rept hij met geen woord. Alle speculaties in deze passage over de rol van ironie in de Griekse tragedie zijn voor Murakami's eigen rekening." (p. 280)
Wtf dude!? Wie ben jij om opmerkingen te maken over het boek dat je aan het vertalen bent? Je enige taak is om ervoor te zorgen dat ik dat boek kan lezen, niet dat ik voortaan weet hoe Aristoteles over ironie dacht. Man, hij maakt zó vaak dat soort opmerkingen. En d'oh, alles wat Murakami zegt is voor zijn eigen rekening, daarom lees ik het toch ook?

Sindsdien negeer ik stelselmatig al Westerhovens voetnoten, en dan is het verhaal fantastisch genoeg om het niet meer irritant te vinden. Mijn versie van Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld is vertaald door Marion op den Camp en Maxim de Winter, die is heel goed. Datzelfde geldt voor mijn andere Murakami-boeken, die zijn misschien niet van dezelfde vertaler maar iig ook niet van Jacques Westerhoven. Mijn Norwegian Wood trouwens ook niet.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 11-03-2011, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Jacques Westerhoven is een idioot. Ik heb me echt hevig aan hem geërgerd, zeker in Kafka op het strand, waarin hij in een voetnoot (die gelukkig niet spoilt) zegt: Wtf dude!? Wie ben jij om opmerkingen te maken over het boek dat je aan het vertalen bent? Je enige taak is om ervoor te zorgen dat ik dat boek kan lezen, niet dat ik voortaan weet hoe Aristoteles over ironie dacht. Man, hij maakt zó vaak dat soort opmerkingen. En d'oh, alles wat Murakami zegt is voor zijn eigen rekening, daarom lees ik het toch ook?

Sindsdien negeer ik stelselmatig al Westerhovens voetnoten, en dan is het verhaal fantastisch genoeg om het niet meer irritant te vinden. Mijn versie van Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld is vertaald door Marion op den Camp en Maxim de Winter, die is heel goed. Datzelfde geldt voor mijn andere Murakami-boeken, die zijn misschien niet van dezelfde vertaler maar iig ook niet van Jacques Westerhoven. Mijn Norwegian Wood trouwens ook niet.
Ja, ik haakte bij De Opwindvogelkronieken af door een voetnoot Toen begon ik me af te vragen of hij zich niet té veel met de inhoud bemoeide en ben ik de Engelse vertaling maar gaan lezen. Beter
Oud 13-03-2011, 13:45
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Ann Brashares - The sisterhood of the traveling pants.

Het is nog best leuk ook.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 13-03-2011, 13:59
Muhahahahaha
Avatar van Muhahahahaha
Muhahahahaha is offline
Ja, die boeken zijn echt te gek
Oud 13-03-2011, 16:02
Verwijderd
Maryse Condé - Ségou I: De Aarden Wallen.

Ik vind hem heel mooi.
Oud 13-03-2011, 17:40
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Freedom - Jonathan Franzen
__________________
Nobody is completly useless, they can always serve as a bad example.
Oud 14-03-2011, 11:24
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Isabel Allende - Het eiland onder de zee. Poging twee.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 14-03-2011, 13:29
Verwijderd
Ik ben 1q84 deel 1 van Murakami aan het herlezen
Oud 14-03-2011, 15:18
Verwijderd
Freedom van Jonathan Franzen
Oud 14-03-2011, 19:12
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Ja, ik haakte bij De Opwindvogelkronieken af door een voetnoot Toen begon ik me af te vragen of hij zich niet té veel met de inhoud bemoeide en ben ik de Engelse vertaling maar gaan lezen. Beter
Ik snap dat levendig! Grappig trouwens, want ik heb De opwindvogelkronieken zonder voetnoten (tenminste, daar lijkt het op, ik heb niet álle pagina's gecheckt). Is het Engels te doen? Ik lees wel veel in het Engels, maar Murakami's boeken zijn vaak al dusdanig surrealistisch dat ik bang ben om er niet doorheen te komen.

Edit: Ik lees trouwens 1q84 - deel 3 van Murakami.
Spoiler
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Ads door Google
Oud 16-03-2011, 16:12
Verwijderd
Ik ga vanavond beginnen in Muleum van Erlend Loe, lijkt me wel n heel gaaf boek...
ik hou wel van die '''dramastory's'' om t maar ff een naam te geven...
Oud 17-03-2011, 10:35
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Brieven van Elie, van Thaisa Frank. Het is alweer even geleden dat ik een oorlogsboek heb gelezen. Ben nu net over de helft en de spanning wordt voorzichtig, licht dreigend opgebouwd. Het houdt me wel geboeid.
Oud 17-03-2011, 15:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ann Brashares - The sisterhood of the traveling pants.

Het is nog best leuk ook.
Tibby <3


Ik lees 'Jan, mijn vriend' van Peter Pohl.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 23-03-2011, 13:42
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik ben begonnen in By nightfall - Cunningham en ik vind het meteen prettig lezen, hij heeft zo'n herkenbare stijl
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 24-03-2011, 15:09
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Tibby <3
Oh, ik ben fan van Bridget <3

Ot: Ik (her)lees Wie scheep gaat van Rascha Peper. Het is tof.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 25-03-2011, 23:26
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
na delphine van siska mulder
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Oud 26-03-2011, 08:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Oh, ik ben fan van Bridget <3
Bridget is ook tof. En Lena. Alleen Carmen ietsje minder.

Ik lees De alchemist van Paulo Coelho. Oersaai.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Advertentie
Oud 26-03-2011, 11:23
Larry Flint
Larry Flint is offline
By nightfall is uit, prachtig! Cunningham schrijft echt heel prettig, heel helder en bij tijden ontroerend. En de literaire verwijzingen zijn zo leuk (L). Nu ben ik in de nieuwe Koch begonnen, vreemd om na zo'n tijd weer eens een Nederlandstalig boek te lezen? Leest wel eergggggg snel weg zo.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 26-03-2011, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Ik lees De alchemist van Paulo Coelho. Oersaai.
Oh, verschrikkelijk is die, ja. Het is net Harry Potter, maar dan kijk-eens-hoe-intelligent-ik-ben. En niet grappig, en met stomvervelende hoofdpersonen.

Ik lees Mijn leven met Osama van Jean Sasson. Het is wel interessant.
Oud 26-03-2011, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Oh, verschrikkelijk is die, ja. Het is net Harry Potter, maar dan kijk-eens-hoe-intelligent-ik-ben. En niet grappig, en met stomvervelende hoofdpersonen.

Ik lees Mijn leven met Osama van Jean Sasson. Het is wel interessant.
Hoe is het net Harry Potter? Magische subwereld die grotendeels op een middelbare school af speelt?
Oud 26-03-2011, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Hoe is het net Harry Potter? Magische subwereld die grotendeels op een middelbare school af speelt?
Hoooo, ik was in de war met een andere alchemist, geloof ik.
Oud 27-03-2011, 19:05
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Bridget is ook tof. En Lena. Alleen Carmen ietsje minder.
Wat vind je niet leuk aan Carmen? Ik vind haar tof, met haar kont en rare moeder en aantrekkelijkheid. Alleen aan Lena kan ik me af en toe verschrikkelijk ergeren. En soms aan Tibby maar die is zo lief.

Ot: Ik lees (ook) Juni van Gerbrand Bakker. Het is tof, geloof ik, maar minder dan Boven is het stil.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 30-03-2011, 11:45
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hoooo, ik was in de war met een andere alchemist, geloof ik.
Ik snapte de overeenkomst al niet Hoewel de hoofdpersoon uit deze alchemist ook stomvervelend is Maar goed, las het voor mijn studie.

@Roosje: Ik vind Carman ook leuk, alleen iets minder leuk vergeleken bij de rest En Lena is natuurlijk een zeur, maar ik mag haar wel, met 'r geschilder en moeilijkdoen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 31-03-2011, 00:44
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
George Orwell - Down and Out in Paris and London.

En ik vind het een zeer interessant boek
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 31-03-2011, 06:46
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Boom! - Mark Haddon
__________________
Nobody is completly useless, they can always serve as a bad example.
Oud 31-03-2011, 14:44
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ik lees nu ''Een schitterend gebrek'' door Artur Japin. Ik moest het lezen voor mijn lijst, maar ik vind het oprecht een mooi en goed boek. Ik lees hem met plezier, hij is al bijna uit en ik vind het nog jammer ook.
Oud 31-03-2011, 17:42
Verwijderd
Ik lees nu in Cel van Charles den Tex. Ik lees het ook voor mijn lijst, en ik vind het best wel een spannend en leuk boek!
Oud 01-04-2011, 22:54
Verwijderd
Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Op aanraden van mijn zus, haar vriend en de jongen in de boekwinkel. De eerste vijftig pagina's (ofzo) zijn echt raar, maar volgens mij begin ik het nu een beetje te waarderen.
Ads door Google
Oud 02-04-2011, 11:09
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
^ het is ook een raar boek! Ben benieuwd wat je ervan vindt als je hem uit hebt.

Ik heb Juni uit en dat was intrigerend. Meer mensen die dat gelezen hebben?
Nu lees ik Wie scheep gaat van Rascha Peper, wat fijn is, want zij is mijn favoriete Nederlandse schrijfster, en Zo god het wil, van Niccolo Ammaniti, wat vooral heel vermakelijk is. Zijn hoofdpersonen zijn zulke idioten.

En ik lees een beetje From voting to violence van Jack Snyder, maar dat is voor school en eigenlijk heb ik het al gelezen dus dat telt niet.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 02-04-2011, 17:44
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Ik ben nu bezig in Tale of two cities van Charles Dickens. Vanavond wil ik gaan beginnen in Jonathan Strange and mr. Norrell van Susanna Clarke. Ik ben erg benieuwd naar die laatste!
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 03-04-2011, 15:24
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
New moon - Stephenie Meyer
__________________
Nobody is completly useless, they can always serve as a bad example.
Oud 04-04-2011, 00:02
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Pulp van Maeve Binchy... ik moet nodig weer eens een goed boek halen/kopen/lenen!
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Oud 04-04-2011, 17:04
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb heel lang gedaan over Verborgen nalatenschap van Ruth Rendell. Een intrigerend verhaal, maar het verhaal pakte me niet in die zin dat ik het boek snel even pakte om verder te lezen.
Nu ben ik begonnen aan Indringer van Patrick de Bruyn. Dat is een Vlaamse schrijver en hij gebruikt niet echt hoogdravende taal, dus af en toe zijn de uitspraken best even wennen. Dit boek is niet zo lang, eenvoudig geschreven en wel spannend, dus dit zal ik wel sneller lezen.
Oud 05-04-2011, 16:59
Jessie96
Jessie96 is offline
twilight serie.
is geweldig..
Oud 05-04-2011, 20:26
Sorry.x
Avatar van Sorry.x
Sorry.x is offline
Ik lees nu een aantal boeken door elkaar heen.
Voor Engels en Nederlands:
- Brave New World - Aldous Huxley.
- The Color Purple - Alice Walker.
- Ficiton's Writer's Workshop - Josip Novakovich.
- Moederkruid en Eva - Carry Slee.
Oud 06-04-2011, 00:38
Verwijderd
^The color purple, is dat verflimd? Want ik ben echt heel erge fan van de film, misschien moet ik het boek ook maar ergens vandaan halen... Wat vind je ervan?

Nog steeds Joe Speedboot hier, het schiet niet echt op.
Oud 06-04-2011, 11:18
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Bernlef, Boy. Staat al 10 jaar in mijn kast en ik kwam er nooit doorheen, poging 3. Iemand die het gelezen heeft? (En nee, ik hoef het slot niet te weten )
Oud 07-04-2011, 12:13
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik ga vandaag beginnen aan De kraai van Kader Abdolah, het boekenweekgeschenk. Ik heb Wie scheep gaat en Zo god het wil uit inmiddels; tentamens moeten leren heeft echt een positieve invloed op het aantal boeken dat ik lees. Vorig jaar had ik als voornemen om vijftig boeken te lezen. Dat is gelukt, maar dit jaar ben ik er nog niet echt.. ik wil het stiekem wel halen, dus wie weet.

Hoe veel boeken lezen jullie ongeveer per maand/jaar?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 07-04-2011, 18:22
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hoe veel boeken lezen jullie ongeveer per maand/jaar?
Sinds ik werk ligt het er helemaal aan hoeveel tijd ik heb. Als kind mocht ik per keer 5 boeken lenen bij de bieb, en iedere vrijdag ruilde ik ze om voor andere. Als student las ik al wat minder, maar nu ik werk, heb ik gewoon veel andere dingen te doen (en moet ik ook vakliteratuur bijhouden). Ik denk dat ik nu (afhankelijk van het boek) zo'n 2 a 3 weken doe over een boek. Maar in de zomervakantie heb ik in 2 weken 14 boeken gelezen...
Oud 08-04-2011, 11:08
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hoe veel boeken lezen jullie ongeveer per maand/jaar?
Vorig jaar wilde ik 100 boeken lezen in één jaar en dat is precies gelukt, maar ik had toen ook wel erg veel tijd. Dit jaar heb ik tot nu toe 27 boeken gelezen, lees denk ik 1 à 2 boeken per week. Maar goed, hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor boeken je leest, ik lees vrij veel jeugdliteratuur.

En nu lees ik Het verwende nest van Liza van Sambeek. Ik kan me herinneren dat ik dat ene fietsboek van hen erg leuk vond, maar ik vind hier niet echt veel aan..
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 09-04-2011, 13:45
Verwijderd
ik lees de laatste tijd echt weinig, eerst las ik soms idd wel meerdere boeken per week, 1 keer zelfs 6 in 1 week.
maar nu hooguit 1 per 2/3 weken ofzo.....
ben nu nog steeds bezig in muleum van erlend loe, echt n aanrader.
volgende boek wordt 'in haar schoenen' van Abby mcdonald
Oud 10-04-2011, 10:20
Verwijderd
tegenwoordig lees ik niet veel meer.
ik vind wel de doornvogels een mooi boek. maar dat is mer voor volwasenen.
ik lees nu wel mn oude tijschriften ik heb ze weer gevonden
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.