Oud 10-03-2010, 18:53
Jeemzz
Avatar van Jeemzz
Jeemzz is offline
Ik moet voor scheikunde uitzoeken hoe ik een vlam van kleur verander. Dan bedoel ik niet d.m.v. de zuurstoftoevoer.
Ik heb al een tijdje op internet gezocht, maar niets bruikbaars gevonden.

Weet iemand het antwoord? Alvast hartstikke bedankt!!
__________________
The truth is that everyone's going to hurt you, you just have to decide who's worth the pain.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2010, 20:26
Boyd
Met sommige metalen kan je een vlam van kleur laten veranderen. Als je bijvoorbeeld een beetje koperpoeder in de vlam gooit, zal de vlam een groene kleur krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 00:52
Verwijderd
Ja, dat kan door bepaalde metalen in de vlam te gooien. Volgens mijn werd door koper de kleur van de vlam blauw.

natrium werd geel,
strontium werd rood ofzo.

Tip. Zoek eens op internet op waar de verschillende kleuren vuurwerk vandaan komen!

kijk eens even nadat ik ´kleuren in vuurwerk heb ingetypr in google±

Al - Aluminium. Aluminium wordt gebruikt om zilveren en witte vlammen en vonken te produceren. Het is een gemeenschappelijke component van sterretjes.

Ba - Barium. Barium wordt gebruikt voor groene kleuren in vuurwerk en het kan ook helpen om andere vluchtige elementen te stabiliseren.

C - Koolstof. Koolstof is één van de belangrijkste componenten van zwart kruit, dat als voortstuwingsstof in vuurwerk wordt gebruikt. Met andere woorden: koolstof verstrekt brandstof aan vuurwerk. Zwart kruit bevat buiten koolstof ook zwartsel, suiker, of zetmeel.

Ca - Calcium. Calcium wordt gebruikt om vuurwerkkleuren te verdiepen. De zouten van het calcium produceren oranje vuurwerk.

Cl - Chloor. Chloor is een belangrijke component van de vele oxydanten in vuurwerk. Verscheidene van de metaalzouten die kleuren veroorzaken bevatten namelijk chloor.

Cu - Koper. De samenstelling met koper veroorzaakt blauwe kleuren in vuurwerk.

Fe - IJzer. IJzer wordt gebruikt om vonken te produceren. De hitte van het metaal bepaalt de kleur van de vonken.

K - Kalium. Kalium helpt om vuurwerkmengsels te oxyderen. Het nitraat van het kalium, het kaliumchloraat, en het kaliumperchloraat zijn allen belangrijke oxiderende elementen.

Li - Lithium. Lithium is een metaal dat wordt gebruikt om een rode kleur aan vuurwerk te geven.

Mg - Magnesium. Magnesium brandt zeer helder wit. Om deze reden wordt het gebruikt om witte vonken toe te voegen aan vuurwerk of om de algemene schittering van vuurwerk te verbeteren.

Na - Natrium. Natrium verleent een goud/gele kleur aan vuurwerk, echter, de kleur is vaak zo helder dat het andere, minder intense kleuren overheerst.

O - Zuurstof. Vuurwerk omvat oxiderende elementen. Dit zijn substanties die zuurstof produceren zodat verbranding kan plaatsvinden. Oxiderende elementen zijn gewoonlijk nitraten, chloraten, of perchloraat.

P - Fosfor. Fosfor ontbrandt spontaan in lucht en is de oorzaak van gloed-effecten. Het kan een component van de brandstof van vuurwerk zijn.

S - Zwavel. Zwavel is een component van zwart kruit. Het wordt gebruikt in de voortstuwingsbrandstof van vuurwerk.

Sb - Antimoon. Antimoon wordt gebruikt om een glittereffect te bereiken.

SR - Strontium. De zouten van strontium zorgen voor een rode kleur van vuurwerk. De samenstelling van strontium is ook belangrijk voor het stabiliseren van vuurwerkmengsels.

Ti - Titanium. Het metaal van het titanium kan als poeder of vlokken worden verbrand om zilveren vonken te produceren.

Zn - Zink. Zink is een blauw/witachtig metaal dat wordt gebruikt om rookeffecten te creeeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 06:41
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Verhalen & Gedichten Verhaal (toch nog verder gegaan)
vleermuismaatje
2 28-09-2005 18:35
Verhalen & Gedichten Anouk&Danny
Little Phoebe
500 10-06-2005 16:56
ARTistiek Achter de Werkelijkheid
Inemine
33 09-06-2002 20:43
Verhalen & Gedichten Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!)
Tantalus
31 02-02-2002 10:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.