Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2010, 14:08
108444
108444 is offline
Hoihoi,

Ik moet een wiskunde PO maken, maar vind het echt heel erg lastig!
Bij de eerste vraag kom ik er gewoon al niet uit, dus het zou fijn zijn las jullie me willen helpen :-).
De vraag is:
Je hebt geleerd hoe je de formule van een parabool opstelt wanneer er 3 punten gegeven zijn. Aan welke eigenschappen moeten deze 3 punten voldoen om op deze manier de formule van een kwadratisch verband op te stellen?

Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2010, 14:25
Verwijderd
De 2 nulpunten en de top lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 16:29
crltj
crltj is offline
oh dat hoeft niet eens, als je drie willekeuige punten hebt kun je ook op andere manieren (zonder de top en nulpunten) berekenen wat de parabool wordt, maar ja die vraag is ook een beetje vaag, want hoe moeten wij nou weten welke methode ze bedoelen.

Toch heb ik een vermoeden wat ik denk dat ze bedoelen, stel je hebt 2 punten die hebben beide dezelfde hoogte. en een extra punt die ergens ander rond zweeft.
we hebben daarom de volgende coördinaten:


je ziet de eerste twee punten hebben dezelfde hoogte, dus hiermee kunnen we al een deel berekenen als we namelijk de volgende formule opstellen:

Als we nu voor x, zowel als invult komt er gewoon uit, nu moeten we alleen nog weten wat a is, dit kun je berekenen door van het derde afwijkende punt de verwachte x en y in te vullen, en als je dan de vergelijking oplost krijg je a

Voorbeeld:
stel we willen een parabool vinden door de punten:

Dan weten we al dat de formule in deze vorm is:

Dus als we voor het laatste punt de x en y-waardes invullen kunnen we a vinden:

dus


dus de totale formule wordt:

of wat je maar net liever wil:


Maar als alle y waardes ongelijk zijn kun je ook nog een formule opstellen, maar ik denk niet dat je zover hoeft te gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 19:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
De algemene vedrgelijking van een parabool luidt: y = ax²+bx+c, dus als je 3 punten (x1,y1), (x2,y2) en (x3,y3) hebt levert dat 3 vergelijkingen met a, b en c als de onbekenden. Ga nu na hoe je hieruit a, b en c kunt vinden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Leven: "Evolutie of schepping?"
BiL@L
13 03-12-2003 11:02
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WiB1] Vraagje over bewijzen...
Gothic
1 10-03-2003 19:19
Psychologie Inschatten van problemen en het inschatten van sterke punten (van jezelf)
iamre18
34 26-02-2003 19:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.