Oud 22-07-2011, 13:11
Keith21
Keith21 is offline
Dag Allen,

Mijn naam is Keith en ik ben van plan om vanaf september Communicatiewetenschap te gaan studeren, waarschijnlijk aan de UvA. Afgelopen jaar heb mijn HBO propedeuse gehaald (maatschappelijk werk & dienstverlening). Daarvoor heb ik een MBO opleiding gedaan. Eerst twijfelde ik heel erg of ik wel de overstap moest maken, met een HBO p naar het WO. Ik heb hier ook al veel over gelezen op het internet, en het ligt, voor zo ver ik heb gevonden, vooral aan je eigen inzet en motivatie.

Ik heb al op verschillende fora gezocht naar de antwoorden op mijn vragen. Toch kan ik nergens vinden hoe moeilijk de statistiek vakken zijn. De laatste keer dat ik wiskunde had is op het VMBO. Ik weet dat het niveau wiskunde natuurlijk een stuk hoger is. Maar worden de statistiek vakken vanaf het begin uitgelegd in de hoorcolleges? Of begint het al op een bepaald niveau?

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die antwoord kunnen geven op mijn vraag.

Alvast bedankt,

Keith
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2011, 17:09
Verwijderd
Bij mijn studie begon statistiek op een bepaald niveau, een beetje aansluitend op wiskunde A van het VWO. Maar er zijn veel inleidende boeken die je goed kunnen helpen met de basis, dus je zou nu alvast zo'n boek kunnen aanschaffen zodat je je kan voorbereiden en weet wat er ongeveer zal gaan komen. Misschien weet je al welk boek ze op de UvA gebruiken? Zo ja: dan zou ik dat gewoon aanschaffen en zelfstandig een begin erin te maken, dan ontdek je al snel of je het gewoon kan volgen of dat je er wat harder aan moet werken.
Een boek dat heel vaak wordt aangeraden en dat ook erg leuk is - vind ik in ieder geval - is 'Discovering Statistiscs Using SPSS' geschreven door Andy Field (de derde editie is de meest recente, geloof ik). Dat begint bij het begin en je kunt er prima zelfstandig mee werken (ik raad je dan ook aan om de SPSS-opdrachten te doen; dan pas je de stof toe en daar leer je echt veel van), vervolgens is het ook echt een handig naslagwerk. Het behandelt meer dan je nodig zult hebben, maar juist daarom is het dus een handig boek om in de kast te hebben staan (als je een keer een artikel leest waarin een methode wordt gebruikt die je niet kent, hup boek erbij en je hebt vrij snel door hoe je de resultaten moet interpreteren).

Statistiek is vaak een lastig vak, de een heeft er weinig moeite mee, de ander raakt als snel het overzicht kwijt. Als je zorgt voor een goed begin, ben je echt al een heel eind. Ik denk niet dat het heel veel met niveau te maken heeft, meer met zorgen dat je overzicht houdt, dus zorg voor een goede aanpak.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2011, 00:26
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
De start van wiskunde en statistiek ligt inderdaad op vwo wiskunde niveau. Ik zou je aanraden om alvast op de boekenlijst te kijken om te zien welk(e) boek(en) er voor wiskunde en statistiek op de lijst staan en hier gewoon gedurende de zomer al mee te beginnen. Heb je trouwens ook goed gekeken als er een wiskunde deficiëntie geldt voordat je wordt toegelaten?

Voor wiskunde kan je het volgende boek als opstart gebruiken: J. van de Craats en R. Bosch ; Basisboek Wiskunde ; 2009 ; Pearson ; ISBN: 978-90-430-1673-5 Op de erasmus wordt dit boek gebruikt bij het vak wiskunde 1.

Voor statistiek is het boek van Field inderdaad een zeer handig boek om te hebben. Voor de rest is mijn mening dat je statistiek vooral moet doen. Uren spenderen aan het lezen van de theorie heeft weinig nut en die tijd kan je beter gebruiken om alle stappen van het maken van opgaves goed te leren kennen en toe te passen.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 23-07-2011, 15:30
Keith21
Keith21 is offline
Stiff en Andijvie, bedankt voor jullie reactie. Ik ga maandag op zoek naar de literatuur die jullie me adviseren. Deze literatuur ga ik dan bestuderen en hopelijk heb ik dan genoeg voorkennis om de eerste colleges te kunnen begrijpen. Ik heb al gelezen om andere fora dat de UvA ook bijles geeft voor statistiek, dat is wellicht ook iets voor me.

Wat zijn nog meer valkuilen waar jullie tegenaan liepen in de overstap HBO - WO? Ik weet dat ik meer literatuur moet bestuderen.

Gr,
Keith
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 15:08
loesk
loesk is offline
Goedemiddag mede-communicatiewetenschappers,

Ik ben voor mijn afstudeeronderzoek van Universiteit van Amsterdam op zoek naar de mening van de consument. Wie o wie heeft maximaal 10 minuten de tijd voor mij om een korte vragenlijst is te vullen? Klik op de volgende link of kopieer de link naar uw adresbalk:

https://uvacommscience.qualtrics.com...3bxxIGm6aSkheY

Ik zou jullie erg dankbaar zijn!
Groetjes, Loes K
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren [nijmegen] communicatiewetenschappen
whertus
5 11-04-2006 13:52
Studeren Sociologie
Viod
22 25-05-2005 21:06
Algemene schoolzaken studie: kunst wetenschappen
Mustang_Sally
13 29-06-2004 17:45
Algemene schoolzaken communicatie wetenschappen vs communicatiebeheer
fruitvliegje
2 09-07-2003 14:15
Algemene schoolzaken studie: communicatie wetenschappen
Mustang_Sally
1 14-05-2003 22:56
Algemene schoolzaken Communicatie op WO-niveau
Darshan
1 03-11-2002 22:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.