Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2013, 15:06
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Hoi,

Ik las laatst het boek 'Het grote misschien' van John Green () en daarin werd de vraag gesteld: "Wat is de belangrijkste vraag die mensen moeten beantwoorden?" Nou, wat vinden jullie? En waarom?

Greetings
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2013, 15:13
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat dat per persoon verschilt. Zo zal de één heel graag willen weten waar leven op aarde vandaan komt of wat er is na de dood. Terwijl iemand anders, bijvoorbeeld een religieus persoon, in zijn/ haar geloof antwoorden vindt op die vragen, maar zich misschien juist wel afvraagt waar God dan vandaan komt.

Al zijn dat natuurlijk allemaal niet echt vragen waar mensen een antwoord op moeten vinden... Misschien heb ik je vraagstelling verkeerd begrepen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-09-2013, 15:19
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Goed boek
Maar de vrag kan ik me even niet meer herinneren. Daarnaast kan ik 'm ook niet beantwoorden.
Hoe maak je iedereen gelukkig? Wat is het 'Grote Misschien' eigenlijk? I dunno.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2013, 20:01
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Verschilt per persoon welke vraag ze het belangrijkst vinden. Ikzelf heb niet echt 1 specifieke vraag de ik als allerbelangrijkste zie. Voor de mensheid als geheel zijn de vragen met antwoorden die potentieel ons voortbestaan kunnen beïnvloeden natuurlijk het belangrijkst.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2013, 22:01
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
"Neuken?"
Met citaat reageren
Oud 28-09-2013, 23:10
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Meh, ik was vooral benieuwd naar wat jullie zelf als vraag zouden kiezen... Dus ff de mensheid als geheel loslaten, maar echt puur individueel.
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 08:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Nou ja, Schrödinger heeft wel een punt, mijn vraag zou namelijk zijn: "waarom doet iedereen zo moeilijk?" We zijn gewoon dieren die willen eten, leven en voortplanten. Flikker op met je "religie", kijk naar alle andere dieren en volg het (goede) voorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 10:34
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wel of niet naar het toilet gaan voor een lange autorit.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 12:23
Verwijderd
Ik vraag me af waar de oerknal vandaan kwam, wat was er voor de oerknal, niets? natuurlijk wel iets, maar wat dan, en waar kwam dat uit voort etc..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 12:35
Verwijderd
Mensen moeten helemaal geen vragen te beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 15:01
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik vraag me af waar de oerknal vandaan kwam, wat was er voor de oerknal, niets? natuurlijk wel iets, maar wat dan, en waar kwam dat uit voort etc..
Voor de oerknal was er niets omdat ruimte en tijd pas op het moment van de oerknal ontstonden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 15:58
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
De belangrijkste vraag in mijn leven is toch wel 'wat zal ik straks eten?'
Met citaat reageren
Oud 30-09-2013, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Voor de oerknal was er niets omdat ruimte en tijd pas op het moment van de oerknal ontstonden.
maar hoe kan er uit niets iets ontstaan?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2013, 16:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
maar hoe kan er uit niets iets ontstaan?
Niets is je niet voor te stellen. Net als dat je het concept "eeuwig" of "eeuwigheid" eigenlijk niet kunt bevatten. Van niets iets maken is scheppen, maar dat zou ook weer wijzen op het bestaan van een Schepper die zelf toch ook weer ergens vandaan moet komen of er altijd al geweest is. Als je het bestaan van een Schepper niet aannemelijk vind kom je waarschijnlijk in een theorie terecht waarbinnen er toch iets (materie, energie) was wat iets dergelijks als de oerknal veroorzaakt kan hebben.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-09-2013, 17:28
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Waarom zou je sowieso aannemen dat er ooit niets was? En wie/wat zou dat dan hebben moeten vaststellen? We hebben 't hier niet over een vermeende lege hoed van een goochelaar..
Met citaat reageren
Oud 30-09-2013, 18:05
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
maar hoe kan er uit niets iets ontstaan?
Dat is ook niet het geval. Het heelal ontstond uit een enkelvoudig punt, een singulariteit genaamd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 01-10-2013, 12:39
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Citaat:
Niets is je niet voor te stellen. Net als dat je het concept "eeuwig" of "eeuwigheid" eigenlijk niet kunt bevatten. Van niets iets maken is scheppen, maar dat zou ook weer wijzen op het bestaan van een Schepper die zelf toch ook weer ergens vandaan moet komen of er altijd al geweest is. Als je het bestaan van een Schepper niet aannemelijk vind kom je waarschijnlijk in een theorie terecht waarbinnen er toch iets (materie, energie) was wat iets dergelijks als de oerknal veroorzaakt kan hebben.
Ja het is een conflict tussen 2 concepten die absoluut fundamenteel zijn. Het ene is inderdaad dat materie en energie niet zomaar uit het niets kunnen ontstaan, het andere is dat alles een oorzaak moet hebben en dat iets niet oneindig lang zou kunnen bestaan.

Of de totale hoeveelheid materie en energie heeft oneindig lang bestaan of het is ooit uit niets ontstaan. Een God verschuift het probleem weer, of die god is ooit uit niets ontstaan(eventueel via een reeks andere goden) of god bestaat oneindig lang. Een multiversum verschuift ook het probleem, want dan kun je weer dezelfde vragen stellen over het multiversum als geheel.

Het uiteindelijke antwoord ligt denk ik in iets wat heel heel erg contra intuitief is net als de relativiteitstheorie en kwantummechanica dat nu ook al zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2013, 19:38
Verwijderd
'Hoe ga ik mijn leven zo aanpakken dat ik een dak boven mijn hoofd heb, schone kleren en eten?'

Dat is het basaal. En verder, al dat moeten, jezus, een mens moet niks. Waarom zou iedereen zichzelf moeten afvragen waar het heelal vandaan komt?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-10-2013, 10:49
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Hey, dat is die gast van Crash course. Gaaf!
Voorloopig de hoofdvraag van mijn project.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 04:07
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Hoe lossen we het wereldwijde waterprobleem op.


en op persoonlijk vlak; wat is geluk
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 21:50
Verwijderd
Wat is er nodig om kanker onsterfelijk te maken (dat je er niet door dood gaat)?

en persoonlijk:
Wie of wat ben ik nou echt?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 22:42
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
kanker is in toenemende mate goed behandelbaar
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-10-2013, 12:19
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wat is er nodig om kanker onsterfelijk te maken (dat je er niet door dood gaat)?

en persoonlijk:
Wie of wat ben ik nou echt?
Waar zou jij dan graag aan doodgaan?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2013, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Wat is er nodig om kanker onsterfelijk te maken?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2013, 22:49
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Hij bedoelde doodloos, of ondodelijk of onfataal of..zo :-)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2013, 20:00
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Citaat:
Niets is je niet voor te stellen. Net als dat je het concept "eeuwig" of "eeuwigheid" eigenlijk niet kunt bevatten. Van niets iets maken is scheppen, maar dat zou ook weer wijzen op het bestaan van een Schepper die zelf toch ook weer ergens vandaan moet komen of er altijd al geweest is. Als je het bestaan van een Schepper niet aannemelijk vind kom je waarschijnlijk in een theorie terecht waarbinnen er toch iets (materie, energie) was wat iets dergelijks als de oerknal veroorzaakt kan hebben.
Augustinus?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2013, 20:02
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Denken over het moraal vind ik wel belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2013, 21:19
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Augustinus?
Iets meer tekst? Ik "ken" Augustinus, maar niet goed genoeg om gelijk te begrijpen waar je op doelt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-11-2013, 22:00
rprijk
rprijk is offline
De vraag die ik zelf het meest stel is: "Heb ik nog voldoende saldo?"...
Sorry, niet echt filosofisch
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 13:27
mercurius70707
mercurius70707 is offline
Citaat:
Wie of wat ben ik nou echt?
Ik denk zelf ook dat dit een vraag is, die iedereen zich in zijn leven in iedergeval 1X afvraagd. Hier ben ik elke dag mee bezig.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 00:35
Obelise
Obelise is offline
Wie ben je?: Een entity
Wat ben je?: Een entity
Opgelost.

Waarom kunnen we nog steeds niet met elkaar in vrede leven, en vinden we materie belangenrijker dan de rest? En denken we dat als we genoeg geld/macht hebben we geen zorgen hoeven te maken?

Persoonlijk: Wanneer begint ons ras eindelijk te leren van ze fouten?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 00:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
de enige relevante vraag op dit moment is, hoe komen we van ons terminale systeem af zodat we niet allemaal sterven in de grondstoffenoorlogen van 2060
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 01:08
Obelise
Obelise is offline
De enige relevante vraag huh?
Weer iets over materie huh?
Wanneer we dat opgelost hebben, wat komen we daarna weer tekort over 50 jaar?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 21:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Hoe komen we van het systeem af... impliceert de noodzaak voor een ander systeem, er zijn geen echte tekorten er is chronisch mismanagement.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 22:03
Obelise
Obelise is offline
Ja, al ongeveer 50000 jaar, alleen maken we nu systemen die onze planeet veel, veel sneller kapot maakt ^^
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 10:27
vivianvaals
Avatar van vivianvaals
vivianvaals is offline
Belangrijkste vraag?
Ken ik mijzelf wel?

Voordat je de wereld kunt begrijpen of überhaupt meningen kunt geven over dingen, is het belangrijk jezelf van binnen en buiten te kennen, denk ik maar zo. Iedereen heeft andere referentiekaders, andere ervaringen, waardoor communicatie of filosoferen over onderwerpen compleet nutteloos zullen zijn zonder die verschillen in acht te nemen...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2014, 23:41
HistoryMan
Avatar van HistoryMan
HistoryMan is offline
Citaat:
Wat is er nodig om kanker onsterfelijk te maken
Lol
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Religie (DUHH!!!)
Mairdread
48 08-12-2008 19:42
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [LB] Levensvragen?
Missy
6 17-12-2005 16:14
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is waarheid
Dís
122 13-12-2004 14:30
Levensbeschouwing & Filosofie Hekserij
Moonlight fairy
65 08-12-2004 15:18
Verhalen & Gedichten Levensdroom & levensvraag ( tweelingsgedicht)
Green Day
2 02-11-2003 14:01
Levensbeschouwing & Filosofie levensvragen
Ghash
3 20-09-2003 14:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.