Oud 19-07-2005, 21:45
Marek vd Jicht
Avatar van Marek vd Jicht
Marek vd Jicht is offline
Alles danst voor me
Een groep kinderen, of zijn het
engelen

zwart wit moslim jid
kleurrijk harmonieus

met de onschuld zoals alleen
een elf-, twaalfjarige dat heeft
omhelzen ze elkaar
accepteren elkaar
houden van elkaar
als mensen

wat moet ik hen vertellen
als ze vragen over de grote wereld?
wat als ze willen weten
waarom er zoveel ruzie is?

Met zoveel liefde voor mijn ogen,
En het verlangen naar cohesie in mijn hart,
kan ik niets anders meer dan
huilen
heel lang en hard.
__________________
Je kunt ervoor kiezen een signature (onderschrift) onder je berichten te plaatsen. Deze mag maximaal 150 tekens groot zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2005, 23:39
ragdoll
Avatar van ragdoll
ragdoll is offline
ik vind het thema erg mooi, en het begin (alles danst voor me) ook...alleen vind ik het ritme af & toe een beetje stroef lopen, ofzo. (maar dat kan ook aan mij liggen )
__________________
april is the cruellest month
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 00:44
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind het wel oké maar niet meer dan dat. Als ik het goed begrepen heb ben je ook James_xxcm_Bond? In dat geval wil ik even in het algemeen zeggen dat ik de stijl die je vaak hanteert niet zo mooi vindt. Het lijkt alsof je teveel woorden nodig hebt om iets duidelijk te maken, waardoor je een soort langdradigheid in je gedicht krijgt en de boodschap aan kracht verliest. Dat is jammer. Misschien zou je eens kunnen proberen om het wat compacter, krachtiger en origineler te verwoorden. Bovendien is het trouwens ook wel wat cliché: de jeugd als ideaalbeeld die elkaar compleet accepteert etc.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 01:16.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 07:05
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 20-07-2005 @ 00:44 :
Het lijkt alsof je teveel woorden nodig hebt om iets duidelijk te maken, waardoor je een soort langdradigheid in je gedicht krijgt en de boodschap aan kracht verliest. Bovendien is het trouwens ook wel wat cliché: de jeugd als ideaalbeeld die elkaar compleet accepteert etc.
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt Reynaert. Dit is wat ons aller James decadentie zou noemen:

Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-07-2005 @ 19:27 :

decadentie (=zonder innerlijke en morele kracht), iets dat een schaap ten voeten uit kent.
Dus zijn gedichten zijn ook niet slecht, goedkoop, gekunsteld en cliché - en oeps, dat is natuurlijk mijn subjectieve beleving - maar ze getuigen juist van verheven intelligentie, diep inzicht en innerljike kracht. Want natuurlijk meent James dit niet alsof zíjn ego dit heeft geschreven. Dit is slechts een alter ego, of misschien zelfs minder nog, een karikatuur die hij verafschuwt. Je snapt de boodschap toch wel?
Laten we, nogmaals, niet vergeten dat James een man met visie is, en een geweldig dichterstalent heeft.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 07:53.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:07
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Niet veel van de hele "James" en "Marek" -historie afwetend (ik was namelijk op vakantie) heb ik het volgende over het gedicht te vertellen:
Ik ben het grotendeels eens met Reynaert. De idee van de lieve onschuld die een ondraaglijke volwassenheid tegemoet gaat, vind ik op zich al een beetje afgezaagd. Voor mij zou er dus een heel creatieve uitwerking moeten plaatsvinden om het gedicht interessant te maken. Ik vind dit gedicht niet van een "verheven intelligentie" getuigen, net omdat het hier en daar niet goed loopt en er te veel woorden nodig waren om de idee over te brengen.

Dit zijn natuurlijk mijn belevenissen over het gedicht zoals ik het nu lees, zonder één of andere bom aan achtergrondinformatie. Ik vind dat je gedichten meestal leest zonder dat referentiekader, dus daarom vind ik de boodschap helemaal niet overkomen.
__________________
...moet u maar bedenken dat Dwaasheid, die ook nog eens een vrouw is, aan het woord was. (EvR)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:59
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Halogeen, ik dacht dat we volgens hem niet op een naam maar op het gedicht zelf zouden moeten reageren? Dan heeft zijn diepe inzicht en verheven persoonlijkheid hier geen moer mee te maken. En het is echt niet nieuw om te schrijven onder een alter ego. Bovendien ben ik er nu wel ontzettend nieuwsgierig naar waarom hij een groot dichttalent is, naar alles wat ik niet zou begrijpen, waarom hij iets schrijft als een alter ego dat hij zelf verafschuwt, en waarom zijn gedichten niet goedkoop en cliché zijn. Leg uit, s.v.p.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 13:54.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:38
Verwijderd
Ik ben het hier volledig eens met Reynaert. Mijn 'verheven intelligentie' en 'diepe inzicht' hebben hier niets mee te maken. De decadentie die Halogeen zodoende probeert toe te schrijven aan Reynaert doet eerder denken aan het aloude verhaal van de pot en de negroïde ketel.
Dit gedicht heeft niets met decadentie te maken en is slechts geschreven naar aanleiding van mijn gevoel na het zien van de afscheidsmusical van mijn zusje.
Het sarcasme waar Halogeen zich van bedient kan soms tekenend zijn voor genialiteit, maar in dit geval geeft het alleen het onbegrip en de onkunde van Michel (Halogeen) bloot. Wanneer men iets niet begrijpt is men veel eerder geneigd om daar tegen aan te schoppen dan om er naar te vragen, daarom neem ik het hem ook niet per se kwalijk, al is het mooi als je er even over nadenkt, Michel.
Ook heeft dit gedicht niets van doen met dingen die ik niet zou menen, of alter ego's die ik verafschuw. Ik heb dit gedicht slechts op titel van Marek geschreven, zodat eerder op de inhoud zou worden gereageerd dan bij James, een nick die momenteel aanstootgevend werkt bij veel lezers. Wat overigens ook zijn hilariteit en charmes kent.

De eerste post van Reynaert gaf een redelijke (=met behulp van de rede) reactie op mijn gedicht en een inhoudelijke over (een aantal van) mijn gedichten in het algemeen. Hij stelt dat er een bepaalde langdradigheid zit in mijn gedicht en daar heeft hij een erg goed punt. Veel van mijn gedichten zijn minstens 25 regels lang. Natuurlijk niet allemaal, maar genoeg voor hem om een punt te maken. Ik zou er dus inderdaad goed aan doen om te proberen de gedichten wat krachtiger en compacter te schrijven.
Dat een gedicht de lengte soms wél nodig heeft en dat dit gedicht zelf niet cliché genoemd mag worden, omdat het een gevoel naar aanleiding van een musical beschreef, betekent niet dat ik daarom deze kritiek zou moeten afwenden.

Wat je hier ziet is een proces van input en output met de terugkoppeling (de feedback) zoals het bedoelt is. Een dergelijke afhandeling zorgt voor een ordelijk forum waarin iedereen vrij is om te zeggen wat hij/zij wilt en waardoor de dichters en gedichten zelfs aan kwaliteit kunnen winnen.

Ik hoop dat jullie hieraan een voorbeeld kunnen nemen op dit forum en in het leven, waar dit proces nog wel tot ruzies en oorlogen leidt.

Lang leve de sluwe Reynaert!



NB: Reynaert is geen alter ego, noch heb ik hem eerder zien posten dan vandaag en ik ken hem dus ook niet verder.
NB: Bij dit proces van input, output en terugkoppeling heeft de manier waarop de input en de output werd gegeven en door wie geen enkele rol gespeeld.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 12:41.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 13:29
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 20-07-2005 @ 12:38 :
Lang leve de sluwe Reynaert!



NB: Reynaert is geen alter ego, noch heb ik hem eerder zien posten dan vandaag en ik ken hem dus ook niet verder.
NB: Bij dit proces van input, output en terugkoppeling heeft de manier waarop de input en de output werd gegeven en door wie geen enkele rol gespeeld.
Jij hebt Reynaert nooit eerder zien posten? Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Met welk recht heb jij dan kritiek op dit forum, want klaarblijkelijk heb je de helft van wat hier gebeurd is, niet meegekregen.
En ook je kritiek op Halogeen... Alles wat je nu nog gaat zeggen over dit forum, kan ik onmogelijk nog serieus nemen. Reynaert is een van de meest toonaangevende dichters in de afgelopen tijd geweest, Halogeen heeft ervoor gevochten om fatsoenlijke kritiek erdoor te krijgen op dit forum. Waar was jij in die tussentijd?

Het gedicht.
De vorm is op zich wel mijn smaak, maar ik hou niet van de kinderlijke naïviteit die zich in de inhoud en het woordgebruik nestelt.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 13:40
Verwijderd
Beste Riven,

Zoals al staat in de selectie die je quote uit mijn vorige post gaat het er bij kritiek niet om wie het zegt, het gaat om de kritiek zelf. Overigens stamt mijn eerste gedicht uit 2003. Ik heb Reynaert absoluut op dit forum gezien, maar ik onthoud eerder gedichten dan nicks, om redenen die een ieder welbekend zal zijn zo langzamerhand. Overigens was de enige reden dat ik dat zei dat er veel mensen zijn die in hun eigen waarheid geen ruimte zien voor anderen die het met mij eens zouden kunnen zijn, vandaar.

Vind je de kinderlijke naïviteit niet juist toepasselijk bij een gedicht over een toneelstuk van 11- en 12-jarige kinderen?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 13:48
LittleLucille
LittleLucille is offline
vind het een origineel gedicht..

Een groep kinderen, of zijn het
engelen

erg leuk gedacht..
__________________
Sometimes An Accident Is No Accident At All...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 15:16
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 20-07-2005 @ 12:38 :
Ik ben het hier volledig eens met Reynaert. Mijn 'verheven intelligentie' en 'diepe inzicht' hebben hier niets mee te maken. De decadentie die Halogeen zodoende probeert toe te schrijven aan Reynaert doet eerder denken aan het aloude verhaal van de pot en de negroïde ketel.
Grappig, dat je mij tracht te beschuldigen van juist datgene wat ik jou eerder al duidelijk probeerde te maken.

En reynaert, je hebt een pm.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] De wereld van glas
Verwijderd
0 12-04-2007 18:37
Verhalen & Gedichten Verhaal voor geschiedenis
Mirruh
1 22-03-2005 22:00
Verhalen & Gedichten Verhaal: de traagheid van het bestaan
Tisch
19 20-05-2004 23:19
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 22:12
Verhalen & Gedichten *mist over mijn gevoel *
*Norena*
6 08-09-2003 21:41
Verhalen & Gedichten mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje
Verwijderd
15 17-05-2003 23:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.