Oud 10-08-2012, 19:17
Trkeskin
Trkeskin is offline
Beste,

Ik heb een vraag ik ben net 16 jaar geworden en ik mag van mijn vader een scooter rijbewijs halen en ik ga aanstaande zondag alvast een scooter kopen.

Maar ik heb gehoord dat je daar eventuele boeken nodig hebt om te leren kan je die ook in de bieb halen ? Zo ja hebben ze daar ook cd -roms om te leren dat vind ik veel gemakkelijker...

Btw, Is het makkelijk om te leren ? Ik mocht in Turkije auto rijden van mijn vader dat vind ik super makkelijk ( handmatige auto ) ik denk dat scooter iets moeilijker is dan een auto maarja,

iemand tips?

Laatst gewijzigd op 11-08-2012 om 17:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2012, 21:20
florisbaas
florisbaas is offline
1 scooter rijden is echt heel makkelijk, je leert het zo

2 ik geef je het advies om GEEN scooter maar een brommer te kopen
( een brommer heeft geen vario )

waarom ?

1 haast iedereen rijd op zo'n ding dus het is niet bepaald origine

2 op een scooter wordt je sneller van de weg gehaald door de politie

ga gewoon eens kijken voor een puch,kreidler,zundapp of een honda mb/mt


maarja ik ben dan ook een scooterhater
Met citaat reageren
Oud 11-08-2012, 11:01
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Boekje kun je bij de Bruna kopen of bij de bieb lenen (bij de bieb was het al weken gereserveerd, daarom heb ik hem maar gekocht). Of ze het op CD-ROM hebben, weet ik niet, ik geloof het niet. Het is niet zo moeilijk, maar je moet ook niet denken dat je het zo wel even doet. Je mag maar 6 van de 50 vragen fout hebben

Je hebt tegenwoordig wel de praktijk, maar als je kunt fietsen, kun je ook brommer rijden. Ik heb de praktijk zelf niet gehad, toen was dat gelukkig nog niet ingevoerd, en ik kan ook rijden, dus echt, hoe moeilijk kan het zijn.

Overigens moet je lekker zelf weten of je een scooter of een brommer koopt, ik heb zelf een Tomos. Het lijkt me wel handig om zelf een testrondje te maken, sommige scooters sturen heel zwaar.
Ook lijkt het me verstandig eerst je rijbewijs te halen en dan je scooter te kopen, want dan kan je hem op jouw naam zetten en de verzekering ook.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2012, 16:10
Trkeskin
Trkeskin is offline
Citaat:
Boekje kun je bij de Bruna kopen of bij de bieb lenen (bij de bieb was het al weken gereserveerd, daarom heb ik hem maar gekocht). Of ze het op CD-ROM hebben, weet ik niet, ik geloof het niet. Het is niet zo moeilijk, maar je moet ook niet denken dat je het zo wel even doet. Je mag maar 6 van de 50 vragen fout hebben

Je hebt tegenwoordig wel de praktijk, maar als je kunt fietsen, kun je ook brommer rijden. Ik heb de praktijk zelf niet gehad, toen was dat gelukkig nog niet ingevoerd, en ik kan ook rijden, dus echt, hoe moeilijk kan het zijn.

Overigens moet je lekker zelf weten of je een scooter of een brommer koopt, ik heb zelf een Tomos. Het lijkt me wel handig om zelf een testrondje te maken, sommige scooters sturen heel zwaar.
Ook lijkt het me verstandig eerst je rijbewijs te halen en dan je scooter te kopen, want dan kan je hem op jouw naam zetten en de verzekering ook.
Nja weetje ik ben vanplan om boekje echt goed super goed door te lezen en dan misschien aanstaande vrijdag mijn examen proberen te doen want ik ga zondag de hele dag leren want mijn oom gaat boekjes voor mij halen van haar dochter dus ik heb een vriend en ik heb met hem afgesproken dat ik maandag bij hem zou gaan om dat hij me wilt leren scooter rijden weetje dat vind ik wel tof dan kan ik ook gelijk weten hoe het in elkaar zit btw hoeveel praktijklessen moet je nemen dan? Stel je voor ik ken alles en ik heb mezelf laten ondervragen door mijn vriend en ik heb alles goed kan ik dan geljik zonder praktijklessen beginnen aan mijn examen?


mvg,
Met citaat reageren
Oud 11-08-2012, 18:35
feniks
feniks is offline
Lesje over de leestekens gemist?
Kom op zeg, van die woordenbrij kan niemand toch kaas maken.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2012, 23:15
Verwijderd
Hoezo, "want" is toch een leesteken?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 00:07
Verwijderd
Typ maar even opnieuw inderdaad, dat ga ik niet lezen
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 00:13
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Zeuren over ge- of misbruik van de Nederlandse taal doen jullie maar op Letteren hoor
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 00:15
Verwijderd
Nou, kun je die post even afsplitsen en verplaatsen?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 00:23
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Je opent er zelf maar een topic Als ik kijk naar hoe sommige andere 16-jarigen typen is dit nog redelijk te volgen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 00:26
Verwijderd
Citaat:
Je opent er zelf maar een topic Als ik kijk naar hoe sommige andere 16-jarigen typen is dit nog redelijk te volgen.
Kidding me? Geen leestekens in een verhaal van meer dan 100 woorden vind ik toch 1 van de ergste dingen die je kan doen
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 00:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat zal best, maar dit is een internetforum en geen taalkundig instituut. Dus reageer ontopic of verhuis met je taalgerelateerde bezwaren naar een hoek van dit forum waar dat op zijn plaats is
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 10:24
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Nja weetje ik ben vanplan om boekje echt goed super goed door te lezen en dan misschien aanstaande vrijdag mijn examen proberen te doen want ik ga zondag de hele dag leren want mijn oom gaat boekjes voor mij halen van haar dochter dus ik heb een vriend en ik heb met hem afgesproken dat ik maandag bij hem zou gaan om dat hij me wilt leren scooter rijden weetje dat vind ik wel tof dan kan ik ook gelijk weten hoe het in elkaar zit btw hoeveel praktijklessen moet je nemen dan? Stel je voor ik ken alles en ik heb mezelf laten ondervragen door mijn vriend en ik heb alles goed kan ik dan geljik zonder praktijklessen beginnen aan mijn examen?


mvg,
Ik zou, als ik jou was, nog niet op een scooter gaan rijden voordat je überhaupt een rijbewijs daarvoor hebt. Vooral niet bij 'een vriend'. Stel dat er iets misgaat; die scooter/brommer raakt (ernstig) beschadigd. Jij bent daarvoor dan niet verzekerd, aangezien je geen rijbewijs hebt. Die kosten mag je dan dus zelf gaan ophoesten, en geloof me: die kosten lopen al gauw in de honderden euro's.

Je kunt beter gewoon pas gaan rijden/oefenen als je bij je rijschool mag gaan lessen, niet daarvoor. Een rijschool is voor al die schade verzekerd, dus dan komen de kosten sowieso niet voor jouw rekening. 't Is maar een tip hoor, maar je zult je ongeduld nog eventjes moeten bewaren.

Verder zorgt je rijschool wel dat je genoeg lessen hebt hoor. Bij mij was het een keer anderhalf uur oefenen met de besturing van het ding (bijv. om pionnetjes rijden, dat soort shit) en de keer daarna hadden we eerst nog een rit van zo'n 25 km door allemaal dorpjes heen om naar het CBR te rijden. Dan leer je ook hoe om te gaan met de verkeersregels en ander verkeer. Komt goed!

Succes in ieder geval met alles.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 10:27
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
En oh: je kunt, als ik het goed heb, niet eens praktijkexamen doen zonder dat je bij een rijschool aangesloten bent. Dus die vlieger gaat sowieso al niet op.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 11:16
Trkeskin
Trkeskin is offline
Wat betreft de reacties hier boven mij over mijn taal ik had haast!

Beste Cucumber, Ik ga vandaag een scooter kopen maar natuurlijk ga ik er nog niet op rijden.
Ik ben nu ook al aan het leren voor mijn examen ( Heb boeken van mijn nicht gekregen ) en ben er nu hard mee bezig.

Ik had met mijn vriend afgesproken om naar een afgelegen plek te gaan en dat hij mij dan zou gaan leren hoe ik met een scooter om moest gaan, bijvoorbeeld ; gas geven, remmen etc en dat ik dan langs pionnetjes ga rijden.

En ik heb nog een vraag : Als ik mijn examen niet haal en ik zak hoeveel moet ik dan betalen voor een her-examen?

Mvg, Trkeskin.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 22:39
Verwijderd
Even voor jouw informatie: Het enige moment dat jij op een scooter mag rijden, is op afgesloten privéterrein. Een afgelegen terrein of industrieterrein valt daar dus niet onder. Je kunt dan dus ook bekeurd worden en met wat pech zelfs eerst een aanvullend rijvaardigheidsonderzoek moeten ondergaan bij het CBR.
Dat je wilt oefenen is natuurlijk een prima plan, maar doe dat dan bij een rijschool. Dan leer je jezelf ook geen foute dingen aan en is de kans groter dat je in 1x slaagt. Zij weten immers waar het CBR op let bij de examens.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2012, 12:46
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Wat betreft de reacties hier boven mij over mijn taal ik had haast!

Beste Cucumber, Ik ga vandaag een scooter kopen maar natuurlijk ga ik er nog niet op rijden.
Ik ben nu ook al aan het leren voor mijn examen ( Heb boeken van mijn nicht gekregen ) en ben er nu hard mee bezig.

Ik had met mijn vriend afgesproken om naar een afgelegen plek te gaan en dat hij mij dan zou gaan leren hoe ik met een scooter om moest gaan, bijvoorbeeld ; gas geven, remmen etc en dat ik dan langs pionnetjes ga rijden.

En ik heb nog een vraag : Als ik mijn examen niet haal en ik zak hoeveel moet ik dan betalen voor een her-examen?

Mvg, Trkeskin.
Nou ja, ik zou zelf niet gaan oefenen met een vriend. Ten eerste dus om het feit dat als er iets gebeurt met die scooter, jij alles mag gaan betalen. Ten tweede, idd wat Dittrich zegt, je kunt sommige dingen verkeerd aanleren. Gas geven is natuurlijk gewoon altijd en overal hetzelfde, maar bijvoorbeeld remmen en kijken hebben wel een paar regeltjes en om dat écht goed aan te leren en te beheersen, zul je toch echt bij je rijschool moeten oefenen.

En ik weet niet wat je bedoelt met 'mijn examen'? Bedoel je de theorie of de praktijk? Je theorie kost volgens mij elke keer €33,25 (of 't is weer verhoogd...), ongeacht het aantal keer dat je hem over moet doen. Voor de praktijk weet ik het niet, dat ligt ook aan je rijschool. Informeer eens bij hen!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 20:34
Verwijderd
SCOOTER!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer welk vermogen scooter?
Martini_C
7 22-09-2015 21:14
Verkeer & Vervoer Jouw mening over elektrische scooters
driekesman
3 22-12-2011 18:58
Werk, Geld & Recht Wat voor een scooter?
BroodjeTonijn
8 14-09-2010 14:41
Software & Hardware Wie heeft er een scooter en welk merk ??
The Sentinal
79 15-10-2002 10:15
Software & Hardware Keuze scooters
Forza_Vak X
33 26-04-2002 02:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.