Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2006, 20:59
F-F
F-F is offline
Hey,

Ik doe op dit moment VWO 3 en heb als profiel Economie en Maatschappij gekozen. Ik heb goede cijfers voor scheikunde, natuurkunde en wiskunde maar ben veel beter in talen, daar sta ik allemaal negens voor, vandaar mijn keuze voor E&M.
Iedereen zegt tegen mij dat ik veel beter kan dan E&M en daarom ben ik op dit moment ook erg aan het twijfelen of ik toch geen N&G moet doen. Aan de ene kant boeien mij de beroepen die bij N&G horen niet, ik zou bijv. nooit een arts willen worden maar aan de andere kant vind ik E&M weer zo gewoon, het zijn in principe alleen economie en talen. Het liefst zou ik deze twee profielen allebei doen, maar nu is mijn vraag: hoe moeilijk is N&G en wat leer je allemaal? En is wiskunde b1 veel moeilijker dan a1 en a2. Het is wel zo dat ik meer plezier heb in het leren van talen dan van wiskunde.
Hebben meer mensen hetzelfde?

Groetjes
Advertentie
Oud 20-04-2006, 21:06
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Ik heb nog nooit gehoord dat N&G moeilijker zou zijn dan E&M. In principe is de moeilijkheidsgraad precies hetzelfde, alleen de vakken zijn anders. ik zelf vond wiskunde B bijvoorbeeld veel makkelijker dan wiskunde A, gewoon omdat ik van de kansberekening niks snapte. Dat is dus allemaal erg betrekkelijk.

Wat jij moet doen is denken wat je er na die tijd mee wilt. Zoals je nu al zegt kun je nu alle kanten nog op. Misschien kun je met de keuzevakken een profiel maken wat precies bij jou past.
__________________
Lief zijn!
Oud 20-04-2006, 21:22
Verwijderd
Je hebt bij zowel E&M als N&G Nederlands, Engels, Frans1 en Duits1. Dus qua talen verschilt het helemaal niet. Misschien moet je je eerst eens beter verdiepen in de profielvakken.

N&G: Natuurkunde1, Scheikunde1, Wiskunde B1, Biologie12
E&M: Wiskunde A2, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie12
Oud 20-04-2006, 21:24
Verwijderd
Natuurlijk is N&G wel moeilijker dan E&M, dat spreekt voor zich. Maar als je negens haalt voor je talen, neem ik aan dat je NG+EM ook wel aan zal kunnen. De vraag is of je het ziet zitten om zo veel tijd te verspillen aan nutteloze dingen.
Oud 20-04-2006, 21:31
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-04-2006 @ 22:24 :
Natuurlijk is N&G wel moeilijker dan E&M, dat spreekt voor zich.
o? verklaar u nader
__________________
Lief zijn!
Oud 20-04-2006, 21:32
Verwijderd
Ze zou N&G kunnen doen met Economie12 en Geschiedenis. Geschiedenis is sowieso een nuttig vak omdat je vaardigheden ontwikkelt zoals het bestuderen van bronnen en het correct toepassen van structuurbegrippen en Economie12 lijkt me ook nooit weg.
Oud 20-04-2006, 21:36
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Multilot schreef op 20-04-2006 @ 22:31 :
o? verklaar u nader
Hij is een beetje eigenwijs.
__________________
Oud 20-04-2006, 23:55
professor2
professor2 is offline
je bedoelt da tje twijfelt tussen CM en NG ?

bij mijn broertje ind e klas is een meisje na 2 maand gewisseld van CM naar NT
dus als je echt denkd a tje keuze helemaal slecht is ind e 4e kan je nog wel veranderen
Oud 21-04-2006, 06:46
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
professor2 schreef op 21-04-2006 @ 00:55 :
je bedoelt da tje twijfelt tussen CM en NG ?

bij mijn broertje ind e klas is een meisje na 2 maand gewisseld van CM naar NT
dus als je echt denkd a tje keuze helemaal slecht is ind e 4e kan je nog wel veranderen
Kan wel, maar het is niet aan te raden.
__________________
Oud 21-04-2006, 07:50
Verwijderd
Als je beter bent in exactevakken is E&M moeilijker, als je beter bent in maatschappelijke vakken is N&G moeilijker... dat verschilt echt per persoon. De talen verschillen niet zo. Wiskunde B is abstracter dan wiskunde A, de meeste mensen vinden het daardoor moeilijker, maar als je juist goed bent in abstract denken kan het makkelijker zijn dan wiskunde A.
Als je later een E&M gerelateerde studie wil doen, lijkt mij dat het meest praktische profiel om te kiezen . Dan kun je bijvoorbeeld scheikunde, natuurkunde en biologie als bijvakken kiezen. Dat zijn misschien een beetje veel bijvakken, maar je kunt er altijd nog een laten vallen als blijkt dat het te veel werk is.
Oud 21-04-2006, 09:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Multilot schreef op 20-04-2006 @ 22:31 :
o? verklaar u nader
Alsjeblieft niet zeg.

Bedoel je overigens niet C&M ipv E&M? Want bij E&M krijg je geen extra taal oid.

En heb je helemaal geen idee wat voor een opleiding je eventueel hierna zou willen doen?
Oud 21-04-2006, 10:24
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik zou N&G gaan doen met ec 12 ofzo. Dan heb je geen aardrijkskunde en geschiedenis 2, nou boeien, heb je nergens voor nodig (qua opleiding) Verder heb je wel Duits 1, Frans 1 en geschiedenis 1 (althans bij ons op school wel)
Wiskunde b1 is moeilijker dan wiskunde a12. Niet zeuren van de 1 vindt wiskunde a moeilijker en de ander wiskunde b. Ik moet de eerste nog tegenkomen die wiskunde b makkelijker vindt dan wiskunde a. Verder worden exacte vakken in het algemeen in de bovenbouw moeilijker, met name in de vijfde, moet je wel rekening mee houden.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 21-04-2006, 12:57
Experiment
Experiment is offline
Ik zou N&G doen want daar kun je meer kanten mee op, en overstappen naar M kan dan nog maar andersom meestal niet.

Hou je meer van de gammavakken? --> NG met eco1(2) en/of gs2
Hou je meer van talen? --> NG met fa12 en/of du12
Oud 21-04-2006, 13:50
enilE
Avatar van enilE
enilE is offline
Mijn zusje zit met precies hetzelfde probleem, die heeft samen met mij met de decaan gepraat en dit kwam eruit:

Als je goed bent in wiskunde, scheikunde enzo kun je beter N&G gaan doen, hier heb je namelijk later meer aan.
Als je N&G en als keuzevak Ec1 doet, kun je de meeste opleidingen van allemaal gaan volgen, behalve de technische, daar heb je meestal N&T voor nodig.
Ik weet niet hoeveel keuzevakken jij mag, maar misschien kun je dan gewoon als keuzevakken talen kiezen?
Mijn zusje wil misschien economie gaan studeren, hier is EC2 niet eens voor verplicht, maar als je economie gaat studeren is het heel erg handig als je wiskunde B hebt gedaan. Mijn vriend doet nu ook economie en heeft E&M gedaan, maar hij vindt t jammer dat hij geen wiskunde B heeft gehad, dat moet hij nu allemaal nog inhalen qua kennis.
Oud 21-04-2006, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 20-04-2006 @ 22:31 :
o? verklaar u nader
- Van natuur- naar maatschappijstroom switchen is vaak wel mogelijk, maar andersom niet.
- Natuurstroom geeft toegang tot meer opleidingen.

Waarom is dat, denk je?
Oud 21-04-2006, 14:23
Verwijderd
een profiel als NG met economie1(2) en een taal is heel erg breed, en ook niet al te zwaar. Het hebben van wiskunde B1 kan bij veel studies een voordeel zijn. Als je toch voor EM kiest zou ik daarom kijken of je wiskunde B1 erbij kan kiezen, puur omdat het zo verrekte handig kan zijn.....
Oud 21-04-2006, 14:55
Verwijderd
je hebt plezier in talen en kiest voor E&M ?
Daar krijg je niet meer talen dan bij N&G.
evt. kan je N&G met 2 of zelfs 3 talen doen..
En in principe zou ik kiezen voor wat je het leukst vindt .
Maar misschien dat het niveau van de talen etc je gaat vervelen.. en dat N&G voor wat meer uitdaging zorgt.
Oud 21-04-2006, 15:21
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Met N&G kan je inderdaad meer, dus dat zou ik je aanraden. En je zou er ook nog voor kunnen kiezen om een taal in het vrije deel te doen. Verder kun je kijken welke studies je interessant lijken, en welke vakken je nodig hebt om toegang te krijgen tot deze studies.
Ads door Google
Oud 21-04-2006, 16:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik zou als ik jou was NG gaan doen met economie1 of 12 met een extra taal.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Oud 21-04-2006, 17:42
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Als je goed bent in de talen moet je CM gaan die en niet EM of NG want daar zijn alle talen hetzelfe

maar toch als je twijfelt tussen NG en EM

Wiskunde is bij beide hetzelfde want bij EM kunt je (net als bij NG wisB1 kiezen ipv A2)

De verschillen zitten dus in dde andere vakken

economie, aardrijkskunde en geschiedenis
natuurkunde scheikunde en biologie.

Het economie-profiel betekend eigenlijk dat je alles letterlijk uit je kop moet knallen ( veel bergippen enz vooral ak en gs). Economie is dan weer zoiets als nat en sk (als je goed bent in de rekenvragen heb je 3/4 van een proefwerk goed. de rest zijn begrippen of inzichtvragen).

en biologie is gewoon uit je kop knallen.

Daarbij komt het ook nog dat je bij het NG-profiel altijd een boek erbij hebt waar handige dingen in staan ( biodata en binas) je hoeft de formules niet letterlijk te leren want je kunt alles opzoeken ( wat niet wegneemt dat het makkelijker is als je ze wel kent ))


Verder: ik heb het NG profiel gekozen omdat ik geen kei was in talen en wiskunde ( daarom geen CM en NT) dus ik had de keuze tussen NG en EM. Omdat ik geen zin had begrippen uit me kop te leren en bronnen te analyseren heb ik voor NG gekozen.
__________________
niet alleen =)
Oud 21-04-2006, 18:06
Verwijderd
NG doen! Als je cijfers inderdaad goed zijn dan kan je het wel aan en je hebt straks veel meer keuzemogelijkheden.
Oud 21-04-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 21-04-2006 @ 18:42 :
Wiskunde is bij beide hetzelfde want bij EM kunt je (net als bij NG wisB1 kiezen ipv A2)
Bij ons kan dit niet ivm met roostertechnische problemen ofzo. Zou ik dus niet zomaar aannemen.
Oud 21-04-2006, 22:26
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-04-2006 @ 07:46 :
Kan wel, maar het is niet aan te raden.
als je echt overal goed in bent is het geen punt
Oud 22-04-2006, 07:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
superduck schreef op 21-04-2006 @ 23:13 :
Bij ons kan dit niet ivm met roostertechnische problemen ofzo. Zou ik dus niet zomaar aannemen.
Ik heb het ook gedaan. Volgens mij hebben ze het rooster wel om mij heen moeten bouwen
Oud 22-04-2006, 10:47
F-F
F-F is offline
Hey,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb al eerder nagedacht om N&G te gaan doen met Frans 2 en Duits 2, alleen ik denk dat ik dat niet zal trekken. Als ik N&G kies dan moet al mijn tijd en energie in de exacte vakken worden gestoken en niet in talen, ik kom dan in tijd te kort.

Groetjes
Advertentie
Oud 22-04-2006, 11:49
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
F-F schreef op 22-04-2006 @ 11:47 :
Hey,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb al eerder nagedacht om N&G te gaan doen met Frans 2 en Duits 2, alleen ik denk dat ik dat niet zal trekken. Als ik N&G kies dan moet al mijn tijd en energie in de exacte vakken worden gestoken en niet in talen, ik kom dan in tijd te kort.

Groetjes
Oh dat lukt best hoor, ik doe ook N&G met Frans 2 (tekenen laten vallen) stop bijna al mijn tijd in de exacte vakken. Als je goed bent in talen (ben ik zelf ook) maakt dat niet zoveel uit. Je moet alleen wel uitkijken dat je het boeken lezen enz een beetje bijhoudt. De examens voor Frans en Duits stellen niks voor, beetje teksten lezen. Verder heb je ook nog een luistertoets waar je weinig voor hoeft te doen (beetje oefenen in de les) dus valt allemaal best mee.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 22-04-2006, 15:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 22-04-2006 @ 12:49 :
Oh dat lukt best hoor, ik doe ook N&G met Frans 2 (tekenen laten vallen) stop bijna al mijn tijd in de exacte vakken. Als je goed bent in talen (ben ik zelf ook) maakt dat niet zoveel uit. Je moet alleen wel uitkijken dat je het boeken lezen enz een beetje bijhoudt. De examens voor Frans en Duits stellen niks voor, beetje teksten lezen. Verder heb je ook nog een luistertoets waar je weinig voor hoeft te doen (beetje oefenen in de les) dus valt allemaal best mee.
Ze zegt frans2 en duits2. Dus dat is een extra vak. En bij ons waren die vakken wel vrij zwaar (veel teksten schrijven ed).
Oud 22-04-2006, 17:25
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
F-F schreef op 22-04-2006 @ 11:47 :
Hey,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb al eerder nagedacht om N&G te gaan doen met Frans 2 en Duits 2, alleen ik denk dat ik dat niet zal trekken. Als ik N&G kies dan moet al mijn tijd en energie in de exacte vakken worden gestoken en niet in talen, ik kom dan in tijd te kort.

Groetjes
Ik zal het proberen !!!!

Zo zwaar is NG niet. Ik vond de 4de klas bovendien ook makkelijker dan de 3de klas ( maar dat geld niet voor iedereen ). Mocht je het niet trekken zou je altijd nog du2 of fa2 kunnen laten vallen. Maar dat is natuurlijk zonde .

Ik zou het proberen ik dacht dat ik mijn profiel ook niet aan kon, maar het lukt me makkelijk . Zo zwaar is het niet 1 vak meer dan normaal.

Ga er gewoon voor !!!

Ik doe bijvoorbeeld NT + bio12 + ec1.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Oud 23-04-2006, 16:10
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-04-2006 @ 16:56 :
Ze zegt frans2 en duits2. Dus dat is een extra vak. En bij ons waren die vakken wel vrij zwaar (veel teksten schrijven ed).
Ja, ik had ook 2 vakken in mijn vrije deel. Wil best als je er goed in bent, verder zijn de meeste scholieren niet overdreven druk voor school. Heb alleen tekenen laten vallen omdat ik nogal perfectionistisch ben en dus veel te lang bezig was met die verrotte tekening. Bij ons moest je trouwens 2 vakken in je vrije deel anders kom je niet aan je uren.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 23-04-2006, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-04-2006 @ 16:56 :
Ze zegt frans2 en duits2. Dus dat is een extra vak. En bij ons waren die vakken wel vrij zwaar (veel teksten schrijven ed).
Als je aanleg hebt voor talen zijn Frans2 en Duits2 juist niet zwaar en hoef je er weinig tot geen tijd in te steken. Ik kreeg bij Frans2 en Duits2 bijna geen echte leerproefwerken - woordjes, zinnetjes en grammatica uit je hoofd leren dus - maar vrijwel alleen maar teksten, luistertoetsen, mondelingen en brieven. Voor zoiets hoef je niet te leren en als je aanleg hebt voor deze tallen schud je dat zo uit je mouw.

Meer dan 1 keuze vak doen is overigens ook niet ongebruikelijk of onmogelijk. Ik had vorig jaar 4e keuzevakken en 38 of 39 uur in de week les, maar ik hoefde thuis niks te doen. Huiswerk maken en leren deed ik op school, het enige wat ik thuis deed was werkstukken of verslagen maken. Ik ken overigens heel veel mensen die 2, 3, 4 of nog meer keuzen vakken deden of doen en bijna niemand met maar 1 keuze vak.

TS, ik zou echt voor het N&G profiel gaan en dan, afhankelijk van hoeveel tijd en moeite je aan school wil besteden, een keuze maken tussen Frans2, Duits2, Economie12 en eventueel Geschiedenis2 als keuzevakken.
Oud 24-04-2006, 10:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 23-04-2006 @ 23:44 :
Als je aanleg hebt voor talen zijn Frans2 en Duits2 juist niet zwaar en hoef je er weinig tot geen tijd in te steken. Ik kreeg bij Frans2 en Duits2 bijna geen echte leerproefwerken - woordjes, zinnetjes en grammatica uit je hoofd leren dus - maar vrijwel alleen maar teksten, luistertoetsen, mondelingen en brieven. Voor zoiets hoef je niet te leren en als je aanleg hebt voor deze tallen schud je dat zo uit je mouw.

Meer dan 1 keuze vak doen is overigens ook niet ongebruikelijk of onmogelijk. Ik had vorig jaar 4e keuzevakken en 38 of 39 uur in de week les, maar ik hoefde thuis niks te doen. Huiswerk maken en leren deed ik op school, het enige wat ik thuis deed was werkstukken of verslagen maken. Ik ken overigens heel veel mensen die 2, 3, 4 of nog meer keuzen vakken deden of doen en bijna niemand met maar 1 keuze vak.

TS, ik zou echt voor het N&G profiel gaan en dan, afhankelijk van hoeveel tijd en moeite je aan school wil besteden, een keuze maken tussen Frans2, Duits2, Economie12 en eventueel Geschiedenis2 als keuzevakken.
Ik heb er geen boodschap aan dat jij zegt dat het niet zwaar is. Ik zei dat het bij ons op school wel zware vakken waren omdat de leraar voor in ieder geval Frans2 nogal veel eisen stelde. Veel leerlingen haalden dan ook regelmatig onvoldoendes (ook als ze aanleg hadden).

En dat jij zo geweldig bent dat je 4 extra vakken aankunt, wil nog niet zeggen dat iedereen dat zou kunnen. Lang niet iedereen zelfs denk ik. Je hebt wel gelijk dat 2 vrijekeus vakken gebruikelijk is. Dat was ik vergeten.
Oud 24-04-2006, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-04-2006 @ 11:10 :
Ik heb er geen boodschap aan dat jij zegt dat het niet zwaar is. Ik zei dat het bij ons op school wel zware vakken waren omdat de leraar voor in ieder geval Frans2 nogal veel eisen stelde. Veel leerlingen haalden dan ook regelmatig onvoldoendes (ook als ze aanleg hadden).

En dat jij zo geweldig bent dat je 4 extra vakken aankunt, wil nog niet zeggen dat iedereen dat zou kunnen. Lang niet iedereen zelfs denk ik. Je hebt wel gelijk dat 2 vrijekeus vakken gebruikelijk is. Dat was ik vergeten.
Ik zeg niet dat het niet zwaar is, ik zegt dat het niet zwaar is en je er weinig tijd in hoeft te steken als je aanleg hebt voor talen. Voor Frans2 worden op mijn school beduidend lagere punten gehaald dan voor Duits2 en het gemiddelde punt zal een 6 of net iets hoger zijn, maar de mensen die duidelijk gevoel hebben voor de taal staan een 7 of hoger. Ik wilde met mijn post vooral uitdrukken dat Frans2 en Duits2 vakken zijn waar je niet veel tijd in hoeft te steken, omdat het in je hoofd stampen van woordjes, zinnetjes en grammatica op de meeste scholen niet aan de orde is.

Trouwens, wat zit je dwars? Ik zeg helemaal niet dat ik geweldig ben omdat ik 4 keuzevakken heb gedaan - ik heb er overigens nu nog maar 3 - ik zeg alleen dat het niet ongebruikelijk of onmogelijk is. Vrijwel iedereen op mijn school heeft minstens 2 keuzevakken, of 1 keuzevak en 1 module, en een groot deel daarvan heeft er 3 of zelfs 4 of meer. Ik wil daarmee alleen aangeven dat het kan, dat het gebeurt en dat de TS het waarschijnlijk ook wel aankan als ze het wil.
Oud 24-04-2006, 11:38
Fatality
Fatality is offline
Ik heb dus ervaring met beide profielen. Ik heb de 4de klas E&M gedaan, maar dit beviel me niet dus ben ik in de 5de NG/NT gaan doen.
E&M heeft economie1,2 wat opzich goed te doen is als je je er voor interesseert (dat vond ik zelf wel een grote voorwaarde voor economie aangezien je vrij veel moet lezen) Geschiedenis is altijd wel interessant, niet echt lastig als je een fatsoenlijke algemene ontwikkeling hebt. Wiskunde A1,2 is een eitje vergeleken met WiB1(2).
Maar als je nu al goede cijfers haalt kun je overwegen NT met Economie 1,2 en geschiedenis/aardrijkskunde te doen? Mijn ervaring met de exacte vakken is dat je er minder tijd aan kwijt bent dan aan de alfa/gammevakken, dus het zal wel goed te combineren zijn.
Oud 26-04-2006, 19:40
Guissie
Avatar van Guissie
Guissie is offline
NG moeilijker dan EM? Het hangt er maar vanaf wat je leuk vindt en waar je talenten liggen. En qua talen, jij zegt dat je bij EM meer talen hebt dan bij NG maar dat is bullshit. Als je veel talen wilt moet je CM doen, daar heb je sowieso fa1,2 en du1,2. Maar de '2-talen' kun je(iig bij ons) ook bij de andere profielen gewoon erbij kiezen.

En of wiskunde b1 moeilijker is dan a1,2? Het word over het algemeen wel gezien als moeilijker. Maar sommige mensen vinden wiskunde B makkelijker dan wiskunde A.
__________________
Volg de evenaar.
Oud 27-04-2006, 19:59
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Guissie schreef op 26-04-2006 @ 20:40 :
NG moeilijker dan EM? Het hangt er maar vanaf wat je leuk vindt en waar je talenten liggen. En qua talen, jij zegt dat je bij EM meer talen hebt dan bij NG maar dat is bullshit. Als je veel talen wilt moet je CM doen, daar heb je sowieso fa1,2 en du1,2. Maar de '2-talen' kun je(iig bij ons) ook bij de andere profielen gewoon erbij kiezen.

En of wiskunde b1 moeilijker is dan a1,2? Het word over het algemeen wel gezien als moeilijker. Maar sommige mensen vinden wiskunde B makkelijker dan wiskunde A.
Nou EM heeft de vakken aardrijkskunde en geschiedenis, je kunt me veel vertellen.. maar niet dat dit echt struikelvakken zijn. Eco 1,2 is daarentegen wel wat pittiger
Oud 27-04-2006, 20:01
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Guissie schreef op 26-04-2006 @ 20:40 :
NG moeilijker dan EM? Het hangt er maar vanaf wat je leuk vindt en waar je talenten liggen. En qua talen, jij zegt dat je bij EM meer talen hebt dan bij NG maar dat is bullshit. Als je veel talen wilt moet je CM doen, daar heb je sowieso fa1,2 en du1,2. Maar de '2-talen' kun je(iig bij ons) ook bij de andere profielen gewoon erbij kiezen.

En of wiskunde b1 moeilijker is dan a1,2? Het word over het algemeen wel gezien als moeilijker. Maar sommige mensen vinden wiskunde B makkelijker dan wiskunde A.
Wiskunde A is gewoon makkelijker, de wiskunde die bij wiA gegeven wordt,statistiek / kansrekenen en simpel differentieren kan hoogstens sterk demotiveren.
Ads door Google
Oud 27-04-2006, 20:52
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Fatality schreef op 27-04-2006 @ 21:01 :
Wiskunde A is gewoon makkelijker, de wiskunde die bij wiA gegeven wordt,statistiek / kansrekenen en simpel differentieren kan hoogstens sterk demotiveren.
Sla eens een wiskundeB1 boek open dan.
__________________
Oud 27-04-2006, 22:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Fatality schreef op 27-04-2006 @ 21:01 :
Wiskunde A is gewoon makkelijker, de wiskunde die bij wiA gegeven wordt,statistiek / kansrekenen en simpel differentieren kan hoogstens sterk demotiveren.
Zoals al gezegd, dat heb je ook met wiskunde B1. En die dingen die erbij komen kijken vond ik net zo makkelijk als de rest.
Oud 28-04-2006, 11:44
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Guissie schreef op 26-04-2006 @ 20:40 :
Als je veel talen wilt moet je CM doen, daar heb je sowieso fa1,2 en du1,2. Maar de '2-talen' kun je(iig bij ons) ook bij de andere profielen gewoon erbij kiezen.
Onzin, dit verschilt per school. Bij ons zijn du1,2 en fa1,2 niet verplicht bij C&M.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Oud 28-04-2006, 12:32
Verwijderd
Doe wat je leuk vind zou ik zeggen. Dat is volgens mij het belangrijkst.
Ik vind niet dat je al moet kijken naar welk beroep je wilt gaan uitoefenen, maar kijk gewoon naar de studies de er zijn. Welke studies behandelenen de stof die jij het interessantst vindt (wat voor beroepen er dan later ook aan vast zitten, dat komt daarna wel, dan heb je er veel beter zicht op) en kijk dan welke vakken je minstens nodig hebt voor die studies.

Is het niet veel leuker een opleiding te kiezen waarvan je weet dat je het onwijs interessant vind, ookal is het 'zo gewoon'. Het lijkt me stiervervelend als je bij de meest onmogelijke, saaie studie zit, omdat toevallig die studie bekend staat als 'inspirerend'.

Heb je interesses in natuurkunde, scheikunde, bio? Doe NG.
Verdiep je jezelf liever in geschiedenis of aardrijkskunde in combinatie met economie, doe EM.
Wil je talen? Doe CM.
Of combineer het, kies en profiel waarbij de meeste vakken zitten die je interesseren en die je nodig hebt voor een mogelijke vervolgopleiding, en probeer daarbij zulk leuk en ook nuttig mogelijke bijvakken te kiezen. (Twee extra vakken is een mooi en breed iets, maar als jij het aan kan en wilt en het rooster laat het toe kan je geloof ik 3 tot 4 extra vakken doen. Ligt aan jezelf en aan je school. )

Een vriend van mij heeft NG gedaan met Ec12 in de vrije ruimte en studeert nu economie. Een profiel an sich zegt dus nog niets.

Mijn persoonlijke mening? Doe NG, en combineer het met economie en een taal of geschiedenis. Met NG heb je wiskundeB, wat bij de meeste studies veel nuttiger blijkt dan WiA, en NG-ers zijn in Nederland momenteel meer gewild en hebben meer keuze vrijheid dan EM-ers.
En ook dit, no offence, maar bij mij op school was de scheiding tussen natuur- en maatschappijprofielen heel duidelijk. De M-ers voerden geen hol uit tijdens de lessen behalve kletsen en klaagden steen bij been. De N-ers werkten gewoon in de les en feesten in hun vrije tijd.
De (aangeleerde) werkhouding en manier van denken bij de N-profielen was veel productiever. -uitzonderingen daargelaten-


Ik ben een beetje de weg kwijt nu, waarneer gaat die vernieuwde tweede fase in? Val jij daar niet al onder en zijn de keuzeopties daarvoor niet totaal anders?



Trouwens: bij CM ben je verplicht 1 vreemde taal te doen, of dit nou Frans12, Duits12, Latijn, Grieks, Spaan, Russisch of wat dan ook is maakt niet echt uit, zolang het maar een volledig vak is.
Oud 28-04-2006, 12:54
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Olafant schreef op 28-04-2006 @ 13:32 :
Trouwens: bij CM ben je verplicht 1 vreemde taal te doen, of dit nou Frans12, Duits12, Latijn, Grieks, Spaan, Russisch of wat dan ook is maakt niet echt uit, zolang het maar een volledig vak is.
Klopt, maar bij ons kan dat ook je enige klassieke taal zijn, waarbij je dus net zoveel talen hebt als iemand met N&G.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Oud 28-04-2006, 16:44
Guissie
Avatar van Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Fatality schreef op 27-04-2006 @ 20:59 :
Nou EM heeft de vakken aardrijkskunde en geschiedenis, je kunt me veel vertellen.. maar niet dat dit echt struikelvakken zijn. Eco 1,2 is daarentegen wel wat pittiger
Ik ken mensen die echt veel moeite hebben met kunnen inschatten en analyseren hoe iet loopt/zal lopen bij een verschijnsel van Ak of Ges.. Die veel beter met rekenen zijn en dus beter een N-profiel kunnen doen... Voor hen is dat dus waarschijnlijk makkelijker.
__________________
Volg de evenaar.
Oud 28-04-2006, 16:49
Guissie
Avatar van Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Fatality schreef op 27-04-2006 @ 21:01 :
Wiskunde A is gewoon makkelijker, de wiskunde die bij wiA gegeven wordt,statistiek / kansrekenen en simpel differentieren kan hoogstens sterk demotiveren.
Gast, lees dan wat ik schrijf... Ik zeg toch dat wiskunde B over het algemeen (dus de meeste mensen vinden dat) wordt gezien als moeilijker dan wiskunde A. Dit geldt niet voor iedereen maargoed..

En dat wiskunde A gewoon allemaal appeltje eitje IS, is natuurlijk bullshit.. Wiskunde is niet voor iedereen zo makkelijk, ook al is het wiskunde A.
__________________
Volg de evenaar.
Oud 28-04-2006, 17:21
femke_1988
femke_1988 is offline
ik doe zelf N&G en ik vind het een super profiel..

als je het nog niet zeker weet kan k je aanraden N&G met Economie te kiezen. als je dit hebt kun ongeveer alles worde wat je maar wilt...

succes ermee
Oud 28-04-2006, 17:27
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 21-04-2006 @ 11:24 :
Ik zou N&G gaan doen met ec 12 ofzo. Dan heb je geen aardrijkskunde en geschiedenis 2, nou boeien, heb je nergens voor nodig (qua opleiding) Verder heb je wel Duits 1, Frans 1 en geschiedenis 1 (althans bij ons op school wel)
Wiskunde b1 is moeilijker dan wiskunde a12. Niet zeuren van de 1 vindt wiskunde a moeilijker en de ander wiskunde b. Ik moet de eerste nog tegenkomen die wiskunde b makkelijker vindt dan wiskunde a. Verder worden exacte vakken in het algemeen in de bovenbouw moeilijker, met name in de vijfde, moet je wel rekening mee houden.
Wiskunde B is ook moeilijker, en dat is ook heel logisch te verklaren. In Wiskunde B1 zit namelijk wiskunde A1+A2 in verwerkt + nog de stof van B. Dus je gaat er sneller door heen, moet er meer voor doen en B1 is een stuk abstracter wat vele moeilijker vinden. Als je moeite hebt met wiskunde, zou ik B1 nooit gaan doen. Kun je zeggen, ik vind abstracter makkelijker...maar je krijgt alsnog de stof van A erin en gaat er veel sneller doorheen.

Waarom denk je dat het B1 heet en je A1 al na een jaar kunt afsluiten? Wiskunde A1 stelt een stuk minder voor als B1 hoor!
Oud 29-04-2006, 02:20
Confus1oN
Confus1oN is offline
doen waar je t meeste plezier aan beleeft anders verlies je je motivatie
Oud 29-04-2006, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Confus1oN schreef op 29-04-2006 @ 03:20 :
doen waar je t meeste plezier aan beleeft anders verlies je je motivatie
Ja, en als het even tegenzit, gelijk opgeven!
Oud 29-04-2006, 10:46
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
lottaa schreef op 28-04-2006 @ 18:27 :
Wiskunde B is ook moeilijker, en dat is ook heel logisch te verklaren. In Wiskunde B1 zit namelijk wiskunde A1+A2 in verwerkt + nog de stof van B. Dus je gaat er sneller door heen, moet er meer voor doen en B1 is een stuk abstracter wat vele moeilijker vinden. Als je moeite hebt met wiskunde, zou ik B1 nooit gaan doen. Kun je zeggen, ik vind abstracter makkelijker...maar je krijgt alsnog de stof van A erin en gaat er veel sneller doorheen.

Waarom denk je dat het B1 heet en je A1 al na een jaar kunt afsluiten? Wiskunde A1 stelt een stuk minder voor als B1 hoor!
hier ben ik het dus zo niét mee eens he. Het gaat zich erom dat wiskunde B meet aansluit bij een NG profiel en dat A1,2 beter past het eco profiel.

Verder is B1 niet alles wat A2 heeft +B wat hier gezegt wordt. Ja ok wiskunde B heeft 2 hoofdstukken kansrekenen maar dat is dus echt poepsimpel (bij ons zijn die 2 hoofdstukken hetzelfde). Wiskunde B is gewoon zonder ellendig lange verhalen waar je vervolgens iets moet uitrekenen, maar meer bezig met wiskunde. Zoals afgeleide en intregreren. Voor de rest hoef je eigenlijk niks te weten, het is gewoon toepassen wat je weet. Als je dus eenmaal doorhebt hoe het allemaal gaat dan is het echt a piece of cake.
__________________
niet alleen =)
Oud 29-04-2006, 16:43
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
remy476 schreef op 29-04-2006 @ 11:46 :
hier ben ik het dus zo niét mee eens he. Het gaat zich erom dat wiskunde B meet aansluit bij een NG profiel en dat A1,2 beter past het eco profiel.

Verder is B1 niet alles wat A2 heeft +B wat hier gezegt wordt. Ja ok wiskunde B heeft 2 hoofdstukken kansrekenen maar dat is dus echt poepsimpel (bij ons zijn die 2 hoofdstukken hetzelfde). Wiskunde B is gewoon zonder ellendig lange verhalen waar je vervolgens iets moet uitrekenen, maar meer bezig met wiskunde. Zoals afgeleide en intregreren. Voor de rest hoef je eigenlijk niks te weten, het is gewoon toepassen wat je weet. Als je dus eenmaal doorhebt hoe het allemaal gaat dan is het echt a piece of cake.
Kansberekening zit bij WiA1,2 als bij WiB1 volgens mij op het zelfde aantal uren. Ook qua statistiek is WiA1,2 niet uitgebreider. Ze hebben wel matrices/lineair programmeren en nog een paar kleine dingetjes.


Als je dus eenmaal doorhebt hoe het allemaal gaat dan is het echt a piece of cake.


Oud 29-04-2006, 16:50
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
Fatality schreef op 29-04-2006 @ 17:43 :

Als je dus eenmaal doorhebt hoe het allemaal gaat dan is het echt a piece of cake.


Ja, inderdaad, dat is echt een stupide opmerking. Wiskunde-toetsen worden standaard slecht gemaakt, bij mij op school, en als ik zo om me heen kijk, op andere scholen ook. Dan is het dus duidelijk geen piece of cake.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Van HAVO5 E&M naar VWO N&G mogelijk?
Mikeyyzz
11 26-02-2013 16:53
Studeren E&M, N&G of N&T
Thomasjuuhhh
16 30-03-2011 18:21
Studeren Overstappen E&M naar N&G
mabaals
3 20-05-2009 14:03
Studeren Van E&M naar N&G
Verwijderd
15 09-01-2009 15:19
Algemene schoolzaken E&M of N&G??
ananas15
27 23-04-2003 22:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.