Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2006, 10:27
Anonimi
Anonimi is offline
Ik zit met een probleem waar ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen.

Ik heb mijn schoolleven een beetje heel erg verknalt door wat problemen. Uiteindelijk belandde ik via het gymnasium naar de mbo. Heel erg zonde maar het mbo was ook zó makkelijk voor mij dat ik na 2 jaar besloot om de draad weer op te pakken en mijn vwo af te maken. Een slimme keuze vind ik zelf.

Nu is het alleen zo. Mijn ouders willen mijn school niet meer betalen sinds dit jaar, maar ik krijg geen studiefinanciering of tegemoetkoming, dus een school kan ik dan helemaal niet betalen!

Ik werk maar zo'n 8 uur in de week, en daarvan kan ik geen schoolgeld, boeken blabla betalen. Nu wil ik dus zelf eigenlijk ergens geld lenen, zodat ik toch kan studeren. Alleen die schuld zou ik toch minimaal 6 jaar houden, en ik ben natuurlijk niet van plan als ik nu 2000 euro leen, dat ik over 6 jaar er 4000 over terug moet betalen.

Wie heeft in hetzelfde schuitje gezeten of kan mij hierbij helpen?
Advertentie
Oud 12-09-2006, 10:31
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Dit geeft geen antwoord op je vraag, maar heb je hier niet iets aan? Of misschien aan dit?
Oud 12-09-2006, 10:33
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 12-09-2006 @ 11:31 :
Dit geeft geen antwoord op je vraag, maar heb je hier niet iets aan? Of misschien aan dit?
Nou, bij de ib-groep kun je alleen leningen afsluiten en financieringen krijgen als je studeert. En je kunt een tegemoetkoming voor scholieren krijgen, maar ik zou het via de NHA willen doen omdat dat voor mij veel goedkoper is.
Oud 12-09-2006, 10:35
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
In welk jaar zit je nu? Ik dacht dat schoolgeld afgeschaft was? Dan hoef je alleen nog je boeken te betalen/lenen of wat dan ook?
Oud 12-09-2006, 10:40
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 12-09-2006 @ 11:35 :
In welk jaar zit je nu? Ik dacht dat schoolgeld afgeschaft was? Dan hoef je alleen nog je boeken te betalen/lenen of wat dan ook?
Als je weet terug naar school gaat, na 2 jaar geen middelbare meer te hebben gevolgd, kom je in het volwassenonderwijs terecht en dat kost zeker wel geld. Echter, kan ik alleen naar een volwassenonderwijs hier 30 km verderop en die zou mij (omdat die mijn gemeente niet financiert) zo'n 20.000 euro kosten. Veel te duur dus. Daarom heb ik naar meer mogelijkheden gekeken, en de NHA beviel mij. Een aantal vakken kan ik zo thuis volgen, en de moeilijkere vakken doe ik via de NHA, maar dit zou mij wel zo'n 1000 euro voor het volgen kosten + de boeken voor de andere vakken die ook niet goedkoop zijn.
Oud 12-09-2006, 10:43
Verwijderd
maar willen je ouders je dan niet voorschieten?

ik begrijp wel dat ze niet meer willen betalen, maar als je nu met hen regelt dat je hen terugbetaalt in de loop van de tijd die volgt eens je een fulltime baan hebt - die je wrschnlk pas krijgt als je een diploma hebt.
het gaat tenslotte om jouw toekomst en uiteindelijk lijkt me dat ze nog altijd wel het beste zullen willen voor hun kind ... ?
Oud 12-09-2006, 10:46
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 12-09-2006 @ 11:43 :
maar willen je ouders je dan niet voorschieten?

ik begrijp wel dat ze niet meer willen betalen, maar als je nu met hen regelt dat je hen terugbetaalt in de loop van de tijd die volgt eens je een fulltime baan hebt - die je wrschnlk pas krijgt als je een diploma hebt.
het gaat tenslotte om jouw toekomst en uiteindelijk lijkt me dat ze nog altijd wel het beste zullen willen voor hun kind ... ?
Nee, mijn ouders willen niet meer betalen. En ik wil toch echt wel een opleiding, ik ben niet voor niks gestopt met een oh zo makkelijke mbo.
Oud 12-09-2006, 14:07
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Wat raar van je ouders.
Oud 12-09-2006, 14:53
Morri
Morri is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 12-09-2006 @ 15:07 :
Wat raar van je ouders.
Misschien kunnen ze het wel niet betalen.

Is er niet een ander familielid oid waarvan je kunt lenen? En kun je niet meer gaan werken? Heb je deze zomervakantie fulltime gewerkt? Kun je nog bezuinigen op uitgaan/mobieltje enz?
Oud 12-09-2006, 15:33
Estar
Estar is offline
Kun je dan niet verhuizen naar een grote stad en daar een klein trut kamertje pakken? Dan betaald je gewoon lesgeld en krijg je schoolgeld vergoeding, als je uitwonend bent en je ouders weinig verdienen of niet mee willen betalen iets van 300 euro ofzo.
Oud 12-09-2006, 16:04
JNR
JNR is offline
230 euro ong. krijg je van de IBG. Tenminste dat was het vorig jaar.

Het is erg zwaar om de VAVO te doen als je ouders niet mee werken, financieel gezien. Ik denk dat je toch zal moeten proberen meer te werken per week. zaterdag en zondag overdag zou al 16 uur zijn en dan bijvoorbeeld door de weeks 's avonds nog 1 of 2 keer in de horeca.

Het geld heb je echt wel nodig, vooral als je kamer huur moet betalen en ziektenkosten verzekering. Daaroverheen nog school en boekengeld. Er zijn gemeentes waarin ze het wel financieeren dus daar zou ik dan maar heen verhuizen als ik jou was. \
Oud 12-09-2006, 17:29
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Maar 8 uur per week, misschien een idee om iets meer te gaan werken als je echt je VWO af wil maken. Moet kunnen.
Maar waarom maak je die MBO opleiding niet gewoon af als je er al 2 jaar mee bezig bent? En ga je vanuit daar een HBO opleiding volgen. Lijkt mij een beter plan
Staat zeker niet minder op je CV als VWO eerst niet afgemaakt, toen MBO opleiding niet afgemaakt en opnieuw weer aan je VWO begonnen..
__________________
no fun
Oud 12-09-2006, 17:50
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
Morri schreef op 12-09-2006 @ 15:53 :
Misschien kunnen ze het wel niet betalen.

Is er niet een ander familielid oid waarvan je kunt lenen? En kun je niet meer gaan werken? Heb je deze zomervakantie fulltime gewerkt? Kun je nog bezuinigen op uitgaan/mobieltje enz?
Mijn ouders kunnen het wel betalen (mama tandarts, papa chirurg) maar ze willen het gewoon niet meer omdat ik mijn schoolleven heb verknald. Ze vinden dat ik mijn kansen heb gehad. Terwijl ik vind dat ik nu goed bezig ben, want ik ga nu hogerop en bij de mbo hadden ze het wel afbetaald.

Bij andere gezinsleden gaat dus niet.

En bezuinigen kan wel, maar ik heb niet binnen een maand 2000 euro of zo liggen. Ik moet ook zorgverzekering betalen, kleding ect, en ik verdien voor 250 euro per maand.
Oud 12-09-2006, 17:51
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
Estar schreef op 12-09-2006 @ 16:33 :
Kun je dan niet verhuizen naar een grote stad en daar een klein trut kamertje pakken? Dan betaald je gewoon lesgeld en krijg je schoolgeld vergoeding, als je uitwonend bent en je ouders weinig verdienen of niet mee willen betalen iets van 300 euro ofzo.
Ik zou dan 240 euro krijgen, maar als ik in een grote stad woon, dan betaal ik alleen al aan de kamer 240 euro. En dan nog schoolgeld, eten, drinken, en boeken. Dus dan ben ik nog meer kwijt.
Oud 12-09-2006, 17:53
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 12-09-2006 @ 18:29 :
Maar 8 uur per week, misschien een idee om iets meer te gaan werken als je echt je VWO af wil maken. Moet kunnen.
Maar waarom maak je die MBO opleiding niet gewoon af als je er al 2 jaar mee bezig bent? En ga je vanuit daar een HBO opleiding volgen. Lijkt mij een beter plan
Staat zeker niet minder op je CV als VWO eerst niet afgemaakt, toen MBO opleiding niet afgemaakt en opnieuw weer aan je VWO begonnen..
Omdat ik mbo gewoonweg TE simpel vind. Ik vind er niks aan, de mensen zijn totaal niet mijn type(je kunt er niet eens normaal mee praten) en er zit geen uitdaging in. Vroeger had ik dat niet erg gevonden, nu wel.

En ik begin liever gelijk op de universiteit, dan nog 2 jaar mbo waar ik uit mijn neus kan peuteren, en dan pas iets te kunnen zoeken wat ik wel leuk zal kunnen gaan vinden. Dan zou ik het eerste jaar van de universiteit al af kunnen hebben.
Oud 12-09-2006, 17:54
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 12-09-2006 @ 18:29 :
Maar 8 uur per week, misschien een idee om iets meer te gaan werken als je echt je VWO af wil maken. Moet kunnen.
Maar waarom maak je die MBO opleiding niet gewoon af als je er al 2 jaar mee bezig bent? En ga je vanuit daar een HBO opleiding volgen. Lijkt mij een beter plan
Staat zeker niet minder op je CV als VWO eerst niet afgemaakt, toen MBO opleiding niet afgemaakt en opnieuw weer aan je VWO begonnen..
En bovendien kun je gewoon uitleggen waardoor het komt. En staat het dan wel weer goed dat je grote inzet toonde en toen wel een universiteit afmaakte
Oud 12-09-2006, 21:00
Ndimension
Ndimension is offline
Een oplossing zou zijn om meer te werken, maar dat is zo vermoeiend. En je hebt het geld ook snel nodig neem ik aan.

Je zou langs een bank kunnen gaan en je probleem uitleggen. Met een beetje geslijm kun je vast wel een lening of een limiet (roodstaan) los peuteren. Je hebt een inkomen, dus het zou in principe moeten kunnen.

Het beste is om eens goed te praten met je ouders. Je opleiding niet betalen omdat ze het niet kunnen is natuurlijk wat anders dan je opleiding niet betalen uit principiële redenen.
__________________
Š Ndimension
Oud 12-09-2006, 21:27
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Je zou eens moeten contact opnemen met de ombudsdienst of dienst sociale voorzieningen van je school. In principe zijn er immers nog andere wegen om aan een soort van vervangende studiebeurs te geraken.

Ik heb het dan niet over een gewone beurs, laat staan over een lening, want de kans dat je daar aanspraak op maakt is erg klein. Maar ook in Nederland bestaan er opvangmogelijkheden (ik bedoel dus financieel) die individueel bekijken waarop jij in jou situatie aanspraak kan maken. In de praktijk komt dat meestal neer op terugbetaling van je studiemateriaal (studieboeken en in sommige gevallen ook andere onkosten zoals lesmaterialen, studieuitstappen, busabonnement e.d.) + dekking van het inschrijvingsgeld van je school.

Het kan best wat tijd + administratiewerk en heen en weer telefoneren kosten (in België worden die dingen door een verantwoordelijke binnen de school rechtstreeks bij het ministerie van Onderwijs bedongen) maar als het goedgekeurd wordt geniet je wel volledig gratis onderwijs. Zo'n beurzen komen overigens niet tussen in 'levensonderhoud'. M.a.w. je boterhammen onder de middagpauze betalen ze niet voor jou.
__________________
Let's fantasize a revolution
Ads door Google
Oud 12-09-2006, 21:28
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 12-09-2006 @ 22:00 :
Het beste is om eens goed te praten met je ouders. Je opleiding niet betalen omdat ze het niet kunnen is natuurlijk wat anders dan je opleiding niet betalen uit principiële redenen.
Jammer genoeg is het resultaat net hetzelfde...
__________________
Let's fantasize a revolution
Oud 12-09-2006, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Anonimi schreef op 12-09-2006 @ 18:54 :
En staat het dan wel weer goed dat je grote inzet toonde en toen wel een universiteit afmaakte
Als je dat via het mbo-hbo doet staat dat niet minder goed, lijkt me?

Je hebt al twee jaar mbo, dan hoef je dus nog maar twee jaar, toch? En zo lang zul je vast ook nog over het vwo doen. Ik zou het mbo afmaken en die mensen daar maar even voor lief nemen, vervolgens een propedeuse op het hbo halen en dan kun je ook naar de universiteit. En als je ouders die mbo opleiding wel willen betalen (nog steeds?), dan heb je wat dat betreft ook geen problemen.

Hoe oud ben je, als ik vragen mag?
Oud 12-09-2006, 21:58
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-09-2006 @ 22:33 :
Als je dat via het mbo-hbo doet staat dat niet minder goed, lijkt me?

Je hebt al twee jaar mbo, dan hoef je dus nog maar twee jaar, toch? En zo lang zul je vast ook nog over het vwo doen. Ik zou het mbo afmaken en die mensen daar maar even voor lief nemen, vervolgens een propedeuse op het hbo halen en dan kun je ook naar de universiteit. En als je ouders die mbo opleiding wel willen betalen (nog steeds?), dan heb je wat dat betreft ook geen problemen.

Hoe oud ben je, als ik vragen mag?
Ik ben bijna 19 (eind deze maand), en zou het vwo in een jaar kunnen. MBO afmaken is echt geen optie, daar zit gewoon geen uitdaging in en hij duurt nog 2,5 jaar. Dat zou betekenen dat ik op z'n vroegst over 3,5 jaar een P kan hebben, terwijl ik over 1 jaar ook naar de uni zou kunnen. + dat ik dan wel een uitdaging heb
Oud 12-09-2006, 22:29
Verwijderd
Ik vraag me wel af, willen ze wel mee betalen aan een eventuele latere studie? Dus als je naar de uni gaat betalen ze dan wel mee?

Anders kan je overwegen om nu twee jaar te werken (zoek iets leuks als het kan?) en daarmee een behoorlijk bedrag bij elkaar te verzamelen, de 21+ toets van de studie die je wil doen te maken en zo de universiteit binnen te komen.

Het duurt nog wel lang voordat je kan gaan studeren, maar het scheelt inprincipe maar 1 jaar.
Oud 12-09-2006, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Anonimi schreef op 12-09-2006 @ 22:58 :
Ik ben bijna 19 (eind deze maand), en zou het vwo in een jaar kunnen. MBO afmaken is echt geen optie, daar zit gewoon geen uitdaging in en hij duurt nog 2,5 jaar. Dat zou betekenen dat ik op z'n vroegst over 3,5 jaar een P kan hebben, terwijl ik over 1 jaar ook naar de uni zou kunnen. + dat ik dan wel een uitdaging heb
Ik vraag me serieus af of je het idd in één jaar kunt halen...een jaar is behoorlijk kort. Zeker als je daarnaast moet werken om het te kunnen betalen. Als je allerlei regelingen aan moet spreken om het te kunnen financieren ben je bovendien denk ik nog wel even bezig en verlies je op die manier ook tijd.

Kan je de MBO opleiding niet verkort doen? Dan is het nog niet moeilijk, maar moet je wel meer doen en wordt het daardoor wellicht wat zwaarder. Bovendien ben je dan eerder klaar met de opleiding.

Bijna 19, dan is de 21+ toets geen optie. Welke MBO opleiding deed je (sorry, als je dat al gezegd hebt) en heb je enig idee welke universitaire studie je zou gaan willen doen?
Oud 13-09-2006, 08:17
fractuur
fractuur is offline
Een jaar is behoorlijk kort, vooral omdat he nog behoorlijk wat achterstand hebt (ik neem aan dat je nu niet op vwo5 niveau zit). Is dubbele uren (dus 500 per maand) en in de periferie gaan wonen geen optie?

Meer werken zal je sowieso moeten. Ook als je langs een bank gaat oid.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 13-09-2006, 09:25
Verwijderd
als je 18 bent, waarom krijg je dan geen stufi en ook geen tegemoetkoming scholieren? Daar heb je gewoon recht op hoor. Dat is geen vetpot (thuiswonende stufi is zo'n 90 euro, tegemoetkoming scholieren rond de 60 dacht ik) maar het is toch zonde om er géén gebruik van te maken.
Advertentie
Oud 13-09-2006, 09:31
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-09-2006 @ 10:25 :
als je 18 bent, waarom krijg je dan geen stufi en ook geen tegemoetkoming scholieren? Daar heb je gewoon recht op hoor. Dat is geen vetpot (thuiswonende stufi is zo'n 90 euro, tegemoetkoming scholieren rond de 60 dacht ik) maar het is toch zonde om er géén gebruik van te maken.
Toen ik overstapte van tegemoetkoming naar stufi, ging ik er twintig euro op achteruit hoor. (maar daarvoor kreeg ik dan wel weer een OV-jaarkaart)
__________________
Oud 13-09-2006, 12:09
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-09-2006 @ 10:25 :
als je 18 bent, waarom krijg je dan geen stufi en ook geen tegemoetkoming scholieren? Daar heb je gewoon recht op hoor. Dat is geen vetpot (thuiswonende stufi is zo'n 90 euro, tegemoetkoming scholieren rond de 60 dacht ik) maar het is toch zonde om er géén gebruik van te maken.
Omdat ik het dan dus via een cursus doe, omdat dat goedkoper is voor mij dan school.
Oud 13-09-2006, 12:40
Verwijderd
Ga naar de vavo. Dan heb je recht op tegemoetkoming, het schoolgeld is 900 euro en je tegemoetkoming is op jaarbasis 1080 euro. Dan moet je alleen werken voor je boeken. Lijkt me goed te doen, zeker als je bedenkt dat je volwassenenonderwijs i nde avonduren kunt volgen als je dat wilt.
Oud 13-09-2006, 12:44
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
zuster schreef op 13-09-2006 @ 13:40 :
Ga naar de vavo. Dan heb je recht op tegemoetkoming, het schoolgeld is 900 euro en je tegemoetkoming is op jaarbasis 1080 euro. Dan moet je alleen werken voor je boeken. Lijkt me goed te doen, zeker als je bedenkt dat je volwassenenonderwijs i nde avonduren kunt volgen als je dat wilt.
Lees mijn stukje eerder:

Als je weet terug naar school gaat, na 2 jaar geen middelbare meer te hebben gevolgd, kom je in het volwassenonderwijs terecht en dat kost zeker wel geld. Echter, kan ik alleen naar een volwassenonderwijs hier 30 km verderop en die zou mij (omdat die mijn gemeente niet financiert) zo'n 20.000 euro kosten. Veel te duur dus. Daarom heb ik naar meer mogelijkheden gekeken, en de NHA beviel mij. Een aantal vakken kan ik zo thuis volgen, en de moeilijkere vakken doe ik via de NHA, maar dit zou mij wel zo'n 1000 euro voor het volgen kosten + de boeken voor de andere vakken die ook niet goedkoop zijn.
Oud 13-09-2006, 13:53
Azzurra
Azzurra is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-09-2006 @ 23:29 :
Ik vraag me wel af, willen ze wel mee betalen aan een eventuele latere studie? Dus als je naar de uni gaat betalen ze dan wel mee?

Anders kan je overwegen om nu twee jaar te werken (zoek iets leuks als het kan?) en daarmee een behoorlijk bedrag bij elkaar te verzamelen, de 21+ toets van de studie die je wil doen te maken en zo de universiteit binnen te komen.

Het duurt nog wel lang voordat je kan gaan studeren, maar het scheelt inprincipe maar 1 jaar.
In leuven, belgie, kun je op je 18e (denk ik, kennis van mij was 20) al een toelatingstest voor de universiteit doen. die bestaat uit een test taalvaardigheid en een intelligentie test, iemand die ik ken is op die manier zonder middelbaar diploma toegelaten. misschien is dat te proberen? studeren is belgie is ook nog eens goedkoper, 500 college geld, en de kamers zijn ook minder duur
__________________
Violins and Happy endings

Laatst gewijzigd op 13-09-2006 om 13:58.
Oud 13-09-2006, 19:28
Verwijderd
Misschien kun je een beroep op de bijzondere bijstand doen?
Weet niet of dat op je 19e mogelijk is, maar anders kunnen zij je misschien verder helpen?
Oud 15-09-2006, 16:05
Yolcu
Yolcu is offline
Wat ik me afvraag is het volgende: hoe ben je via de gymnasium op het mbo terecht gekomen? heb je wel een vbo/mavo diploma of ben je door een overgangsbewijs 4-5 gym naar de mbo gegaan? Dat maakt namelijk nogal wat uit.. als je geen enkel papiertje hebt dan is de stap naar het vwo wel heel groot.. je lijkt er zelf van overtuigd dat je het aankunt, maar is dat werkelijk zo?

En kun je niet op een "gewone" vwo terecht? Je bent dan wel 18, maar er zijn toch zoveel mensen op de middelbare school 18?
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Oud 15-09-2006, 17:09
Anonimi
Anonimi is offline
Citaat:
Yolcu schreef op 15-09-2006 @ 17:05 :
Wat ik me afvraag is het volgende: hoe ben je via de gymnasium op het mbo terecht gekomen? heb je wel een vbo/mavo diploma of ben je door een overgangsbewijs 4-5 gym naar de mbo gegaan? Dat maakt namelijk nogal wat uit.. als je geen enkel papiertje hebt dan is de stap naar het vwo wel heel groot.. je lijkt er zelf van overtuigd dat je het aankunt, maar is dat werkelijk zo?

En kun je niet op een "gewone" vwo terecht? Je bent dan wel 18, maar er zijn toch zoveel mensen op de middelbare school 18?
Via een overgangsbewijs natuurlijk, want anders kom je niet op de mbo lijkt mij? Maar hoezo is de stap naar het vwo moeilijk als ik geen papier heb. Logisch toch dat ik geen papier heb als ik rechtstreeks van de vwo naar de mbo ben gegaan? En lijkt me ook niet dat de stap dus heel groot is, want vwo en vwo blijven hetzelfde, toch?

En op een gewone vwo wijzen ze me dus door naar het vavo, al geprobeerd
Oud 15-09-2006, 17:30
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Anonimi schreef op 15-09-2006 @ 18:09 :
Via een overgangsbewijs natuurlijk, want anders kom je niet op de mbo lijkt mij?
Het had toch ook gekund dat je van de gymnasium uiteindelijk op het vbo of mavo beland was? En van daaruit op het mbo uitkwam?


Citaat:
Anonimi schreef op 15-09-2006 @ 18:09 :
Maar hoezo is de stap naar het vwo moeilijk als ik geen papier heb. Logisch toch dat ik geen papier heb als ik rechtstreeks van de vwo naar de mbo ben gegaan? En lijkt me ook niet dat de stap dus heel groot is, want vwo en vwo blijven hetzelfde, toch?
Ik denk dat die stap wel degelijk heel groot is, want er zijn een paar jaar verstreken, andere examenonderwerpen en verandering van vakken... Heb je wel de invoering van de tweede fase meegekregen of zat je toen al op het mbo? Heb je tussendoor ook gewerkt of zit je nu nog op het mbo? Je omschrijft alles zo vaag dat het me echt niet duidelijk wordt. Aangezien het schooljaar nu in heel Nederland al begonnen is.. zit je nu thuis? Waarom werk je dan maar 8 uur per week? En als je je vwo via het NHA wilt gaan doen, waarom ga je dan niet fulltime werken?

Het lijkt me dat je niet voor niets van het gymnasium naar de mbo bent gegaan.. tenminste dat is mijn eigen interpretatie. Als je allemaal achten stond en fluitend en probleemloos door het leven ging op het gymnasium dan was je toch nooit op het idee gekomen om mbo te gaan doen? Mag ik vragen waarom je daarvoor gekozen hebt? Waarom niet bijvoorbeeld havo, zodat je tenminste een papiertje zou hebben?
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Oud 15-09-2006, 18:18
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Mensen, mensen.

Het is HET Beroepsonderwijs, dus ook HET MBO, niet 'de mbo'.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 15-09-2006, 19:56
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-09-2006 @ 19:18 :
Mensen, mensen.

Het is HET Beroepsonderwijs, dus ook HET MBO, niet 'de mbo'.

nuttige toevoeging ja.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Ads door Google
Oud 05-10-2007, 15:30
souldelafreak
souldelafreak is offline
Citaat:
Ik zit met een probleem waar ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen.

Ik heb mijn schoolleven een beetje heel erg verknalt door wat problemen. Uiteindelijk belandde ik via het gymnasium naar de mbo. Heel erg zonde maar het mbo was ook zó makkelijk voor mij dat ik na 2 jaar besloot om de draad weer op te pakken en mijn vwo af te maken. Een slimme keuze vind ik zelf.

Nu is het alleen zo. Mijn ouders willen mijn school niet meer betalen sinds dit jaar, maar ik krijg geen studiefinanciering of tegemoetkoming, dus een school kan ik dan helemaal niet betalen!

Ik werk maar zo'n 8 uur in de week, en daarvan kan ik geen schoolgeld, boeken blabla betalen. Nu wil ik dus zelf eigenlijk ergens geld lenen, zodat ik toch kan studeren. Alleen die schuld zou ik toch minimaal 6 jaar houden, en ik ben natuurlijk niet van plan als ik nu 2000 euro leen, dat ik over 6 jaar er 4000 over terug moet betalen.

Wie heeft in hetzelfde schuitje gezeten of kan mij hierbij helpen?

yo anonimi,

ik zit ook in dezelfde situatie als jouw,
ben ook van vwo naar mbo gezakt, en ben ook van plan om een
NHA thuisstudie te volgen,

als je een studiegids (vmbo-havo-vwo) hier aanvraagt:

http://www.nha.nl/index.html?cm_mmc_...w%20lfApbwTbpl

en kijkt op blz 8, onder de titel: belastingvoordeel en vergoedingen in het rechterkolom. dan staat daargeschreven:

studiekosten kun je in veel gevallen fiscaal aftrekken,
denk hierbij aan kosten als lesgeld, examengeld, afschrijving van een computer,
enzovoort. wanneer de studie erop gericht is om je positie te verbeteren, dan kun je studiekosten meestal aftrekken ( na aftrek van een bepaald drempelbedrag)
volg je een studie om je kennis op niveau te houden, dan kun je de kosten opvoeren alsaftrekbare beroepskosten.
wanneer je een bijstandsuitkering ontvangt, kun je in aanmerking komen voor een vergoeding van studiekosten. informeer hiervoor bij de sociale dienst in jouw gemeente. wanneer je een WW of WAO uitkering ontvangt, kun je ook in aanmerking komen voor een vergoeding van studiekosten.
informeer hiervoor bij het UWV of CWI.

ik heb geen werk, waarschijnlijk kan ik de vergoeding wel krijgen,
maar omdat jij werkt, durf ik niet met zekerheid te zeggen of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

je kan altijd nog informeren bij de CWI/Sociale dienst

succes verder, hopelijk komt alles goed met je opleiding,

ohja misschien kan je ook terecht bij een maatschappelijk werker, bij jouw in de buurt of een soort van re-integratie bureau voor werk en scholing

hopelijk heb je hier wat aan, BLESS...
Oud 05-10-2007, 15:53
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
De vraag is ruim een jaar geleden gesteld, ik mag hopen voor de TS dat die intussen het antwoord op de vraag al gevonden heeft...
Oud 05-10-2007, 15:57
souldelafreak
souldelafreak is offline
HAHAHAHAHAAA shit heb niet naar de tijd gekeken
Oud 06-10-2007, 12:53
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Hij kan beter dicht dus.
__________________
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Jouw inkomen P/W
Dennisajacied
67 24-04-2009 12:57
Psychologie Ik wil niet meer leven
No Quiero
62 13-07-2004 11:19
Werk, Geld & Recht Studie en geld?
Tsjopke
31 13-02-2004 17:10
Algemene schoolzaken Studiefinanciering
Avatar
35 06-04-2003 11:07
Algemene schoolzaken landmacht, luchtmacht, marine of HBO
rockyj
26 03-08-2002 17:20
Psychologie Wat moet ik hier nou mee!?!
Nena21
20 15-04-2002 18:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.