Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2004, 17:37
Verwijderd
Dit MOET je zien!



Citaat:
Coco Chanel was al veertig jaar lang een mode-legende, toen vrouwen in de jaren ’50 opnieuw de straat op gingen in namaak-Chanelpakjes. In plaats van zich zorgen te maken over verlies aan inkomsten, zag de mode-ontwerpster de grootscheepse imitatie van haar mode als een compliment, een houding die typerend was voor haar praktische kijk op mode. ‘Luxe kleding die niet lekker zit, is geen luxe’ was één van haar beroemde uitspraken. Het ging haar erom kleding te maken waarin een vrouw zich soepel kon bewegen, kleding waarin ze zich niet ‘verkleed’ voelde. En dus bedacht ze het tweed mantelpakje, waarvan de schouders weliswaar aansluitend waren, maar de taille niet ingesnoerd, en met zakken waarin de moderne, geëmancipeerde vrouw haar autosleutels op kon bergen.

Tegenwoordig is comfortabele kleding niets bijzonders meer, maar aan het begin van de 20ste eeuw stonden de zaken er anders voor. Kleding beknotte vrouwen in hun bewegingsvrijheid, met strakke corsetten en zware rokken die tot op de grond reikten. Coco Chanel, een wilskrachtig meisje uit een eenvoudig milieu, zou dit alles veranderen. In de jaren ’10 van de vorige eeuw doet ze haar eerste rebelse en meesterlijke zet door rokken en jasjes te maken van een materiaal dat tot dan toe alleen voor ondergoed gebruikt werd, jersey. In de chique badplaats Deauville – waar Chanel haar winkel had – sloeg de supercomfortable jersey ‘look’ in als een bom. Vernieuwing op vernieuwing zou de mode-ontwerpster, in de jaren die volgden, lanceren.

Chanels mode had een paradoxaal karakter: aanvankelijk oogde haar kleding revolutionair, maar uiteindelijk bleek deze tijdloos. Dat had ook zijn nadelen. Volgens Karl Lagerfeld, die Coco opvolgde als ontwerper van het huis Chanel, werd de Chanellook in de jaren ’70 gemeengoed bij de bourgeoisie. De mode had op dat moment iets revolutionairs nodig om zich te kunnen vernieuwen; de mini-jurk. ‘Het belang van die mini-jurk’, zegt Lagerfeld, ‘dát is het enige wat het mode-genie Chanel niet heeft begrepen. Maar dat moeten we haar maar vergeven, want ze was toen al 85 jaar.’
Nu op Nederland 1, van 18.25 tot 19.20 , en de herhaling op 31 juli 12:20-13:10 uur

In hoeverre is Chanel een lifestyle boegbeeld voor jullie, heeft ze veel bijgedragen naar jou mening of is "gewoon maar weer een ontwerpster" , dan maakt boeierder.

Laatst gewijzigd op 25-07-2004 om 17:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2004, 17:53
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ik denk dat zij wel een inspiratiebron is voor mensen uit een wat lager milieu die toch iets in de mode willen doen en zichzelf daarvan willen kunnen onderhouden, want wat er niet bij staat in het stukje tekst, is dat deze vrouw straat en straatarm was voordat ze begon. Moet je kijken hoe ze er nu bij loopt.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 25-07-2004 @ 18:53 :
Ik denk dat zij wel een inspiratiebron is voor mensen uit een wat lager milieu die toch iets in de mode willen doen en zichzelf daarvan willen kunnen onderhouden, want wat er niet bij staat in het stukje tekst, is dat deze vrouw straat en straatarm was voordat ze begon. Moet je kijken hoe ze er nu bij loopt.
al 33 jaar loopt ze niet meer hoor
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 18:02
Verwijderd
Ik zit het te kijken maar hoor weinig nieuws. Heb haar biografie pas gelezen en het boek "Coco & Igor" van Chris Greenhalgh, waarin de doorbraak van Coco beschreven wordt aan de hand van haar leven in de periode 1910-1950 en haar relatie met componist Igor Stravinsky.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 18:10
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Noé schreef op 25-07-2004 @ 18:57 :
al 33 jaar loopt ze niet meer hoor
Nja, oke, puntje voor jou, maar je snapt wat ik bedoel
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 19:00
Susanne
Susanne is offline
hoi een nichtje van mij heet ook coco voor de rest heb ik geen mening over het stukje doeii
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 09:33
Verwijderd
al gezien was leuk
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 12:00
--Pipeloi--
Avatar van --Pipeloi--
--Pipeloi-- is offline
Ja, kheb het ook gezien, klein stukje gemist omdat ik in slaap viel....maar vond het wel een boeiend programma om naar te kijken....schijnt een heel aparte vrouw geweest te zijn...
__________________
Love is a battlefield.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle Mademoiselle Chanel!
JULIUS
7 03-08-2004 14:13
Lifestyle Wie is jouw lifestyle held?
Kosmopolitian
189 01-07-2004 20:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.