Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2009, 21:29
xFre
Avatar van xFre
xFre is offline
Mijn ouders kwamen met de "verrassing" dat ik volgend jaar naar het Luzac College Enschede mocht om mijn vwo diploma te halen. Ik ben zwaar dyslectisch waardoor ik met een tiende punt verschil na de tweede klas havo moest doen ipv vwo. Eerst dacht ´Wauw een school waar je 2 jaar vwo in 1 kunt doen´, veel positieve verhalen hoor ik er alleen niet over.

Iemand ervaring met het Luzac College? Ik kan nauwelijks informatie vinden op de site.

Ik koop niet mijn diploma voor degenen die dat willen gaan posten. Ik ben niet zo'n rijke stinkerd die te lui is, de individueelgerichte begeleiding zou erg handig zijn in verband met mij dyslectie, en mijn vader had hiervoor gespaard :)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2009, 21:32
Verwijderd
Ben je ook echt van plan om naar de universiteit te gaan?
Misschien moet je er eerst maar eens goed over nadenken wat je daarna wilt en eventueel kun je naar het hbo gaan en dan je p halen om zo naar de universiteit te gaan. Studeren gaat namelijk ook een hoop geld kosten.

Over het Luzac college weet ik eigenlijks niks, sorry.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 21:38
xFre
Avatar van xFre
xFre is offline
Citaat:
Ben je ook echt van plan om naar de universiteit te gaan?
Misschien moet je er eerst maar eens goed over nadenken wat je daarna wilt en eventueel kun je naar het hbo gaan en dan je p halen om zo naar de universiteit te gaan. Studeren gaat namelijk ook een hoop geld kosten.

Over het Luzac college weet ik eigenlijks niks, sorry.
Ja ik ben van plan geneeskunde te gaan studeren, een behoorlijke studie maarja het is zal ik maar zeggen 'mijn droom' geweest, die ik toch wel wil waarmaken. Om dan van hbo door te stromen is ook al zo wat; dat wordt 4 jaar hbo en 8 jaar wo. Dan ben ik klaar als ik 29 ben?

En over de studie kosten, mijn vader vertelde dat je 15 jaar na je studie nog je schuld mag aflossen, en op die manier zouden we het wel makkelijk kunnen betalen, maar het blijft ontiegelijk veel geld.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Ja ik ben van plan geneeskunde te gaan studeren, een behoorlijke studie maarja het is zal ik maar zeggen 'mijn droom' geweest, die ik toch wel wil waarmaken. Om dan van hbo door te stromen is ook al zo wat; dat wordt 4 jaar hbo en 8 jaar wo. Dan ben ik klaar als ik 29 ben?

En over de studie kosten, mijn vader vertelde dat je 15 jaar na je studie nog je schuld mag aflossen, en op die manier zouden we het wel makkelijk kunnen betalen, maar het blijft ontiegelijk veel geld.
Ok, duidelijk.
Ik bedoelde trouwens dat je naar het hbo gaat, daar je propedeuse haalt, en dan na 1 jaar hbo naar de universiteit gaat.
Maar geen idee of dit kan bij geneeskunde, hoe slim het is enz. dus daar kan ik je verder niet mee helpen.
Veel succes iig!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 07:24
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Voor geneeskunde is het slimmer om je vwo te halen. Met een hbo-p kom je in lotingsklasse C, en daar heb je echt geen 100% inloting. Met vwo kun je B of zelfs A (8 gemiddeld of hoger) halen, dus meer kans om geneeskunde te mogen doen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 08:45
Verwijderd
Ik zou je niet zo'n zorgen maken om het Luzac. Naar de verhalen die ik gehoord hebt zitten er vaak rijke stinkerds die het diploma kopen. Jij komt daar echter niet met die reden en daarom hoef je ook niet perse met die mensen om te gaan.

Ik zou deze kans met twee handen aanpakken en gaan voor die 8! Het komt vast wel goed.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 12:08
xFre
Avatar van xFre
xFre is offline
Citaat:
Voor geneeskunde is het slimmer om je vwo te halen. Met een hbo-p kom je in lotingsklasse C, en daar heb je echt geen 100% inloting. Met vwo kun je B of zelfs A (8 gemiddeld of hoger) halen, dus meer kans om geneeskunde te mogen doen.
Dat word dus gewoon vwo doen :')

Thanks!
__________________
Just because it is, doesn't mean it should be
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 12:08
xFre
Avatar van xFre
xFre is offline
Citaat:
Ik zou je niet zo'n zorgen maken om het Luzac. Naar de verhalen die ik gehoord hebt zitten er vaak rijke stinkerds die het diploma kopen. Jij komt daar echter niet met die reden en daarom hoef je ook niet perse met die mensen om te gaan.

Ik zou deze kans met twee handen aanpakken en gaan voor die 8! Het komt vast wel goed.
Bedankt ;D
__________________
Just because it is, doesn't mean it should be
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Ik zou je niet zo'n zorgen maken om het Luzac. Naar de verhalen die ik gehoord hebt zitten er vaak rijke stinkerds die het diploma kopen. Jij komt daar echter niet met die reden en daarom hoef je ook niet perse met die mensen om te gaan.
Dat is een hardnekkig misverstand. Ja, je moet aardig in de slappe was zitten om er naar school te gaan, omdat de overheid het niet plat subsidieert. Maar iedereen doet hetzelfde examens, dus van een diploma kopen is geen sprake.

Verder is Luzac meer gericht op het behalen van goede resultaten en kiest dus voor docenten die dat kunnen leveren. Dat zijn dus door de bank genomen betere docenten.

Overigens zou ik me niet zo druk maken over schoolgaan aan het Luzac. Het is er weliswaar strikter en je zit er lange rop school, maar zodra je thuis bent, heb je ook geen huiswerk meer (als je gewoon je best doet). Da's ook wat waard.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 12:18
BvO
BvO is offline
Ben het (bijna) helemaal met alluman eens

Het fabeltje dat je er je diploma koopt is egte onzin het is natuurlijk ook zo duur omdat er geen subsidie voor word gegeven en om rond te komen moeten ze wel want de leraren werken ook Egt hard voor de leerlingen.
Ik zit nu zelf op het Luzac in Utrecht en het is egt hard werken!
De mensen die er werken staan wel altijd voor je klaar en als je idd je best doet op school heb je zo goed als nooit huiswerk !

Het is idd wel een dure grap maar dan heb je wel wat als je het haalt, er zijn natuurlijk altijd mensen die het niet aankunnen en halverwege het jaar vertrekken.

Ik dacht eerst dat het ook alleenmaar rijke zouden zijn maar er zijn zelf mensen die er een lening voor afsluiten. De mensen die er op zitten zijn idd wel vooral kakkers maar iedereen gaat met elkaar om omdat er niet zoveel leerlingen zitten, het is gewoon heel gezellig zoals een school hoort te zijn om de lessen heen !

Dit wilde ik even mede delen als achtergrond info en om misverstanden te voorkomen \

Good Luck with it ( oh en in de slappe was zitten is egt niet de enige reden dat mensen er heen gaan..natuurlijk zijn er wel een eental maar die halen het bijna allemaal alsnog niet. Het is gewoon een goeie school!)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 13:33
Verwijderd
Het lijkt me juist de perfecte omgeving om les te krijgen wanneer je wat directere begeleiding nodig hebt (omdat jij dus dyslexie hebt). Het is duur omdat het relatief kleine groepen zijn en docenten natuurlijk gewoon betaald moeten worden, je betaalt echt voor die begeleiding. Daarnaast zit je volgens mij erg veel op school, maar dat heeft natuurlijk nog nooit iemand kwaad gedaan; misschien is 't niet altijd even fijn om tot laat op school te zijn, maar als dat betekent dat je betere cijfers haalt, dan moet 't maar, toch?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 23:36
Verwijderd
Zeer goede school. Mijn ouders wilden mij er ook naartoe hebben toendertijd. Uiteindelijk niet gegaan. Was 2 jaar terug in het nieuws dat ze vele malen beter onderwijs geven dan in normale scholen gesteund door de overheid. Animo was zo groot dat Luzac de groei niet aankon; aanmeldingen stegen explosief. Kost wel aardig wat duiten. 1500 euro of gulden, weet ik veel per examenvak meende ik. CKV, LO, Tekenen en al die andere pret-pakket-ongein niet meegerekend.

Ik zou je ouders maar niet teleurstellen en een beetje blij zijn en je best doen. 1500 euro of gulden toendertijd per examenvak is een berg geld.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 19:15
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Het Luzac Enschede is niet zo, hoor. Ik zat er vorig jaar. Als je iets wilt weten, kun je me pm'en.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Was 2 jaar terug in het nieuws dat ze vele malen beter onderwijs geven dan in normale scholen gesteund door de overheid.
Goh, waarom verbaast dat mij nou niks? Natuurlijk doet het Luzac het logischerwijs veel beter dan 'gewone' middelbare scholen - bijna elke leerling doet het veel beter met individuelere begeleiding en meer druk achter hun leren.

Dat is ook meteen het grootste bezwaar dat ik heb tegen instituten als het Luzac. Leerlingen krijgen wel heel veel begeleiding, waardoor ze niet altijd goed aanleren om gedisciplineerd aan het werk te zijn. Als je daarna geneeskunde gaat doen, in het geval van de TS (of een andere universitaire studie), dan moet je ineens alles zelf doen en dat kan nog wel eens een probleem worden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Goh, waarom verbaast dat mij nou niks? Natuurlijk doet het Luzac het logischerwijs veel beter dan 'gewone' middelbare scholen - bijna elke leerling doet het veel beter met individuelere begeleiding en meer druk achter hun leren.

Dat is ook meteen het grootste bezwaar dat ik heb tegen instituten als het Luzac. Leerlingen krijgen wel heel veel begeleiding, waardoor ze niet altijd goed aanleren om gedisciplineerd aan het werk te zijn. Als je daarna geneeskunde gaat doen, in het geval van de TS (of een andere universitaire studie), dan moet je ineens alles zelf doen en dat kan nog wel eens een probleem worden.
Dat heeft gewoon te maken dat het Luzac college een commerciele instelling is. Leraren moeten daar gewoon goed lesgeven, anders kunnen ze gewoon een andere baan gaan zoeken. Er moeten gewoon een x aantal leerlingen per jaar slagen met goede cijfers, anders gaan er koppen rollen. Het kapitalisme heeft slechts enkele nadelen, maar zeer vee voordelen en het is het beste systeem dat er is. Dat blijkt wel.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 08:28
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Dat is ook meteen het grootste bezwaar dat ik heb tegen instituten als het Luzac. Leerlingen krijgen wel heel veel begeleiding, waardoor ze niet altijd goed aanleren om gedisciplineerd aan het werk te zijn. Als je daarna geneeskunde gaat doen, in het geval van de TS (of een andere universitaire studie), dan moet je ineens alles zelf doen en dat kan nog wel eens een probleem worden.
Eens.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 16:19
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Zeer goede school. Uiteindelijk niet gegaan.
Waarom niet?
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Goh, waarom verbaast dat mij nou niks? Natuurlijk doet het Luzac het logischerwijs veel beter dan 'gewone' middelbare scholen - bijna elke leerling doet het veel beter met individuelere begeleiding en meer druk achter hun leren.

Dat is ook meteen het grootste bezwaar dat ik heb tegen instituten als het Luzac. Leerlingen krijgen wel heel veel begeleiding, waardoor ze niet altijd goed aanleren om gedisciplineerd aan het werk te zijn. Als je daarna geneeskunde gaat doen, in het geval van de TS (of een andere universitaire studie), dan moet je ineens alles zelf doen en dat kan nog wel eens een probleem worden.
Onzin. Alleen wie het nodig heeft, krijgt extra begeleiding. Luzac heeft echt geen ongelimiteerde pot extra docenten of zo.

Verder wil begeleiding niet zeggen dat iemand anders al het werk voor ze doet. De leerlingen doen nog steeds zelf al het werk, want ze moeten ook zelf examen doen. Als ze er al iets leren, dan is het dat ze het kunnen, als ze het maar zelf en op tijd doen. Dat lijkt me juist een wijze les die 'normale' leerlingen niet meekrijgen.

En de schok die leerlingen krijgen vanwege de grotere zelfstandigheid op universiteiten doet zich in alle rangen en standen voor. Zo ben ik inmiddels aan mijn tweede universitaire studie begonnen na de eerste met succes te hebben afgerond. Zo kan het dus ook. Mijn ervaring is dat de meeste studenten sowieso niet met de zelfstandigheid kunnen omgaan. Wat extra begeleiding beinvloedt het gedrag van mensen echt niet op zo'n indringende wijze dat Luzacleerlingen het ineens slechter zouden doen.

Het zou wel zo kunnen zijn dat er op het Luzac een onevenredig groot deel leerlingen zit dat van nature niet met zelfstandigheid kan omgaan. Daarover zijn geen cijfers bekend. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit verschil in werkelijkheid niet zo groot is als sommigen hier willen doen geloven.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-01-2009, 19:31
Verwijderd
Wat ik heb begrepen van 't Luzac is idd dat de begeleiding er is als je 't nodig hebt maar dat er ook zeker zelfwerkzaamheid wordt verwacht, net zoals als op iedere middelbare school en soms misschien nog wel meer. Overigens vind ik mijn studie soms echt schoolser dan de middelbare school en ik hoor soms nog veel schoolsere verhalen dus zo enorm in 't diepe worden studenten ook niet gegooid.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Wat ik heb begrepen van 't Luzac is idd dat de begeleiding er is als je 't nodig hebt maar dat er ook zeker zelfwerkzaamheid wordt verwacht, net zoals als op iedere middelbare school en soms misschien nog wel meer. Overigens vind ik mijn studie soms echt schoolser dan de middelbare school en ik hoor soms nog veel schoolsere verhalen dus zo enorm in 't diepe worden studenten ook niet gegooid.
ik denk dat dat dan erg per opleiding verschilt... Er wordt bij mij op de opleiding dan ook met probleem gestuurd onderwijs gewerkt maar ik denk dat ze ons af en toe wel wat minder in het diepe mogen gooien. Sinds jaar 1 is het in kleine groepjes zelf vragen bij een casus bedenken en de antwoorden zelf opzoeken (niet lees hoofdstuk 3 en 4 van dat boek en dan weet je de antwoorden) en dan nabespreken met studenten. Er zit wel een docent bij, maar die helpt over het algemeen alleen als we vastzitten en als we te ver van het onderwerp afwijken en als je mazzel hebt wordt er wel eens een handige tip gegeven om meer informatie te vinden...

Zou af en toe best schools onderwijs willen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 22:00
Verwijderd
Citaat:
ik denk dat dat dan erg per opleiding verschilt... Er wordt bij mij op de opleiding dan ook met probleem gestuurd onderwijs gewerkt maar ik denk dat ze ons af en toe wel wat minder in het diepe mogen gooien. Sinds jaar 1 is het in kleine groepjes zelf vragen bij een casus bedenken en de antwoorden zelf opzoeken (niet lees hoofdstuk 3 en 4 van dat boek en dan weet je de antwoorden) en dan nabespreken met studenten. Er zit wel een docent bij, maar die helpt over het algemeen alleen als we vastzitten en als we te ver van het onderwerp afwijken en als je mazzel hebt wordt er wel eens een handige tip gegeven om meer informatie te vinden...

Zou af en toe best schools onderwijs willen
Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen, mijn man is docent en werkt ook met dat PGO-systeem; er zijn altijd heel veel bijeenkomsten voor studenten, allemaal verplicht, ze moeten iedere week wel iets presenteren, zijn altijd in groepjes met een of andere casus bezig.. Dat vind ik heel schools Niet schools vind ik hoorcolleges, zelf literatuur doornemen en dan tentamen. Dan móet je het echt zelf doen, als je zelf de discipline niet hebt dat boek open te slaan of naar de colleges te gaan, dan komt er ook niets. Met dat PGO-systeem heb je nog een soort stok achter de deur.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen, mijn man is docent en werkt ook met dat PGO-systeem; er zijn altijd heel veel bijeenkomsten voor studenten, allemaal verplicht, ze moeten iedere week wel iets presenteren, zijn altijd in groepjes met een of andere casus bezig.. Dat vind ik heel schools Niet schools vind ik hoorcolleges, zelf literatuur doornemen en dan tentamen. Dan móet je het echt zelf doen, als je zelf de discipline niet hebt dat boek open te slaan of naar de colleges te gaan, dan komt er ook niets. Met dat PGO-systeem heb je nog een soort stok achter de deur.
Volgensmij hebben we een verschillende definitie van schools
Bij hoorcolleges hoef je alleen maar te luisteren en aantekeningen te maken van de stof die de docent al voor je heeft doorgenomen en daarna moet je je de stof eigen maken door een boek te lezen waarvan je zelfs vaak al weet welke hoofstukken je moet lezen of je moet het hele boek lezen... Dat vind ik zelf erg schools

Met PGO moet je juist de stof eigen maken door zelf informatie te zoeken en niet alleen in boeken maar ook in recente publicaties... Het vervelendste is dat leraren niet eenduidig begeleiden, de ene docent helpt je veel meer en vind bepaalde dingen weer belangrijker dan een andere docent.

Wij hebben niet echt veel bijeenkomsten, hoeven niet elke week te presenteren en verder weinig verplichtingen. Als je teveel afwezig bent loop je wel een herkansing mis.. dus ik denk dat PGO ook per school/universiteit weer erg verschilt.

en nu weer ontopic

Laatst gewijzigd op 29-01-2009 om 00:33.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 00:21
Verwijderd
Citaat:
Waarom niet?
Weet eigenlijk niet meer zo goed. Wist ook niet dat mijn ouder mij daarheen wilden trappen. Ik zag twee jaar terug pas de offerte van toendertijd ergens onderin de kast liggen. Bovendien was ik in de 3e blijven zitten en om dan 3 of 4 jaar VWO in één jaar te doen is ook zo klote. Ook stond mij het tot 5 uur per dag op school zitten niet aan.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Verder wil begeleiding niet zeggen dat iemand anders al het werk voor ze doet. De leerlingen doen nog steeds zelf al het werk, want ze moeten ook zelf examen doen. Als ze er al iets leren, dan is het dat ze het kunnen, als ze het maar zelf en op tijd doen. Dat lijkt me juist een wijze les die 'normale' leerlingen niet meekrijgen.

En de schok die leerlingen krijgen vanwege de grotere zelfstandigheid op universiteiten doet zich in alle rangen en standen voor. Zo ben ik inmiddels aan mijn tweede universitaire studie begonnen na de eerste met succes te hebben afgerond. Zo kan het dus ook. Mijn ervaring is dat de meeste studenten sowieso niet met de zelfstandigheid kunnen omgaan. Wat extra begeleiding beinvloedt het gedrag van mensen echt niet op zo'n indringende wijze dat Luzacleerlingen het ineens slechter zouden doen.
Ik snap je punt wel, maar ik denk niet dat je het mijne snapt (of je bent het er pertinent mee oneens). Op het Luzac koop je geen diploma's, maar discipline: op een gewone middelbare school wordt er niet zoveel achter je aan gezeten als op het Luzac (of een andere willekeurige particuliere school.) Daarnaast is het wel echt zo dat je het met meer begeleiding veel beter doet als leerling, maar dat je zelfstandigheid daardoor wel achteruit gaat. Ik merk dat in mijn werk, waar we met een ratio van één op vier werken, ook in sterke mate. Leerlingen krijgen net even meer aandacht, net even meer uitleg en doen het daarom veel beter, maar als die uitleg en die aandacht wegvalt en ze het zelf moeten doen, dan is het heel lastig voor ze om dat allemaal zelf te doen. Ze worden er in zekere zin lui van.

Citaat:
Het zou wel zo kunnen zijn dat er op het Luzac een onevenredig groot deel leerlingen zit dat van nature niet met zelfstandigheid kan omgaan. Daarover zijn geen cijfers bekend. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit verschil in werkelijkheid niet zo groot is als sommigen hier willen doen geloven.
Klopt. Luzacleerlingen zijn verre van representatief voor de gemiddelde middelbare scholier.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 16:39
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Bovendien was ik in de 3e blijven zitten en om dan 3 of 4 jaar VWO in één jaar te doen is ook zo klote.
Het lijkt mij onredelijk als je blijft zitten in 3 VWO (bv 15 jaar) dat Luzac erin zou kunnen slagen om het jaar daarop (16 jaar) meteen je VWO diploma te laten halen.

Bedoel je wat anders?
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 29-01-2009 om 18:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Luzac College
Verwijderd
1 09-04-2014 20:10
Algemene schoolzaken Luzac College
Robin93
34 08-07-2011 14:19
Algemene schoolzaken Luzac College ...?
mizy
10 31-10-2005 15:05
Algemene schoolzaken Vragen over Luzac College
BlackVoid
41 13-03-2005 15:06
Algemene schoolzaken Luzac College
Jolla
44 14-06-2004 23:55
Algemene schoolzaken Luzac College Groningen
Verwijderd
2 15-08-2003 20:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.