Oud 20-05-2005, 16:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ilovesnow schreef op 20-05-2005 @ 16:35 :
hoort gewoon bij H3, klimaat
Ja, dat dacht ik ook.. Bij mij is dat alleen wel hoofdstuk twee
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Advertentie
Oud 20-05-2005, 16:38
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-05-2005 @ 16:26 :
Jawel, want een hotspot is een magmastroom die omhoog gaat, een mantelpluim. Of wacht... Nee, dan zou het juist een schildvulkaan moeten zijn Ik weet het niet!
Hotspots
Grofweg zijn er twee typen vulkanen die zich onderscheiden in heftigheid en in de soort magma die ze uitstoten. De relatief rustige vulkanen worden gevoed door materiaal uit de mantel van de aarde. Op plekken waar de aardkorst uit elkaar beweegt, of zich in de diepte een extreme warmtebron bevindt (een zogenaamde hotspot), komt uit de mantel magma als dun vloeibare lava tot aan het oppervlak.

Deze magma heeft een chemische samenstelling die arm is aan SiO2 (silicaat, kwarts), maar rijk aan magnesium en ijzer. Deze zogeheten basaltische lava is niet erg taai door het lage gehalte SiO2. Mineralen met ijzer en magnesium (olivijn en pyroxeen) geven basalt de karakteristieke donkere kleur. De vorming van nieuwe oceaankorst bij een mid-oceanische rug, de vulkanen bij Hawaii en spleeterupties zijn typische voorbeelden van basaltvulkanisme. Uitbarstingen van dit type gaan vaak gepaard met relatief weinig geweld.

Schizofreen
De heftige vulkanen stoten gesmolten aardkorst uit. Bij een botsing van twee scherven aardkorst ('platen') moet een van de twee de diepte in ('subductie'). De korst die onderduikt, warmt op in de diepte en smelt. Als dat continentale korst is, geeft dat magma dat juist rijk is aan SiO2 en arm aan ijzer en magnesium. Door het hoge gehalte SiO2 kunnen grote silicaatketens ontstaan. Dat geeft erg taaie magma waarin veel druk kan opbouwen. Erupties met dit type magma zijn explosief en verwoestend. De vulkaanuitbarstingen die het nieuws halen, zijn vaak van dit subductie-gerelateerde type.


Dit staat op www.vulkanen.nl De vulkanen op Hawaii zouden dus rustige vulkanen moeten zijn. Dus het kunnen dan schildvulkanen zijn, toch? Of zie ik het nu weer verkeerd.
Oud 20-05-2005, 16:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Op plekken waar de aardkorst uit elkaar beweegt, of zich in de diepte een extreme warmtebron bevindt (een zogenaamde hotspot), komt uit de mantel magma als dun vloeibare lava tot aan het oppervlak.

Hieruit maak ik op dat dat inderdaad het geval is. Maar zeker ben ik er nog steeds niet van
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 20-05-2005, 16:42
ilovesnow
ilovesnow is offline
hoe heet het ook alweer als ze tegen elkaar botsen.. conform ofzo??
Oud 20-05-2005, 16:43
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
ilovesnow schreef op 20-05-2005 @ 16:25 :
kan iemand mij ook uitleggen hoe het precies zit met moessons... en het ITCZ? [verschuiving van het ITCZ etc.]

en wat passaten precies zijn?
Hier staat heel uitgebreid uitgelegd wat de ITCZ inhoudt. In de atlas kun je dit zien op blz 180 (52e druk), je ziet dan dat het hogeluchtdrukgebied in juli meer naar het zuiden ligt.
Oud 20-05-2005, 16:43
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
divergeren
convergeren dan?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 20-05-2005, 16:46
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-05-2005 @ 16:43 :
divergeren
convergeren dan?
Als ze tegen elkaar opbotsen is het convergeren. Van elkaar af is divergeren. Als de platen langs elkaar bewegen is het een transversale breuklijn.
Oud 20-05-2005, 16:48
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-05-2005 @ 16:40 :
Op plekken waar de aardkorst uit elkaar beweegt, of zich in de diepte een extreme warmtebron bevindt (een zogenaamde hotspot), komt uit de mantel magma als dun vloeibare lava tot aan het oppervlak.

Hieruit maak ik op dat dat inderdaad het geval is. Maar zeker ben ik er nog steeds niet van
Hier staan alle soorten vulkanen genoemd en toegelicht met een plaatje. Er staat dat bij een schildvulkaan magma door spleten in het aardoppervlak gaat, dus bij een hotspot zouden dan meer schildvulkanen kunnen voorkomen. Denk ik.
Oud 20-05-2005, 16:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 20-05-2005 @ 16:48 :
Hier staan alle soorten vulkanen genoemd en toegelicht met een plaatje. Er staat dat bij een schildvulkaan magma door spleten in het aardoppervlak gaat, dus bij een hotspot zouden dan meer schildvulkanen kunnen voorkomen. Denk ik.
Mja, het zal wel
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 20-05-2005, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-05-2005 @ 15:08 :
Gewoon Actieve Aarde... Dat is toch juist een van de belangrijkste dingen?

Stratovulkaan op continentale platen, schildvulkanen op oceanische
?? heuhj?
Oud 20-05-2005, 17:39
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 20-05-2005 @ 16:19 :
Dat staat inderdaad niet in Actieve Aarde. Wij hebben van onze lerares een heel deel uit het boek 'De Geo' gekregen, omdat in Actieve Aarde van Atlantis heel veel niet staat!
Bij mij staat wel alles over de vulkanen er in hoor.. Ik weet alleen niet wat een hotspot is! Wel over gelezen, maar snap t niet
Edit: zie net een paar posts hierboven de uitleg!

Citaat:
ilovesnow schreef op 20-05-2005 @ 16:25 :
kan iemand mij ook uitleggen hoe het precies zit met moessons... en het ITCZ? [verschuiving van het ITCZ etc.]

en wat passaten precies zijn?
Dat staat dan weer niet in mijn boek... En ook nergens in samengevat!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-05-2005, 19:09
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Moeten we trouwens ook de isostatische beweging van de aardkorst leren?
Oud 20-05-2005, 19:28
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Nog even iets over de ITC, moessons en passaten. Ik heb net mijn aantekeningen erover gevonden.

Globale luchtcirculatie
Ligging van ITC (equatoriale lagedruk-zone) is sterk afhankelijk van de zonshoogte (afhankelijk van seizoen).
Verschuiving boven land groter dan boven water.
Depressies: ontstaan op ongeveer 60 graden NB/ZB. Precieze ligging afhankelijk van seizoen.

Windsystemen
- passaten: tropen, hele jaar in dezelfde richting.
- moesson: tropen, verandert 2x per jaar van richting (verandering hangt samen met de ITC).
- westenwinden: 40 - 60 graden breedte.
- poolwinden.
Oud 20-05-2005, 21:35
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 20-05-2005 @ 19:28 :
Windsystemen
- passaten: tropen, hele jaar in dezelfde richting.
- moesson: tropen, verandert 2x per jaar van richting (verandering hangt samen met de ITC).
- westenwinden: 40 - 60 graden breedte.
- poolwinden.
Maar dit komt nergens terug in samengevat of in mijn boek! Hoeven we dat dan wel te weten?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-05-2005, 21:44
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Femic schreef op 20-05-2005 @ 21:35 :
Maar dit komt nergens terug in samengevat of in mijn boek! Hoeven we dat dan wel te weten?
De passaten en moessons moeten we zeker weten, want dat hangt samen met de ITC. Je moet de windsystemen op de wereld weten. Ze staan ook in de afbeelding op bladzijde 165 van samengevat.
Oud 20-05-2005, 21:47
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ow nog maar eens bekijken dan.. Ik bekijk die site ook wel ns Thx iig!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 21-05-2005, 10:06
ladyS
ladyS is offline
Hotspot is makkelijk
het is gewoon een gebied met verhoogde energie in de aardmantel
als je op een atlaskaart een hotspot moet gaan vinden dan moet je ZEKER niet bij plaatranden kijken. Hotspots zijn meestal aangegeven met een gele stip en ze hangen dus niet van plaatranden af! dus onthoud dat
__________________
ssss
Oud 21-05-2005, 10:31
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Weet iemand of het Köppensysteem bij de examenstof zit? Wij hebben het namelijk wel gehad bij het SE van Actieve Aarde...
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 21-05-2005, 10:37
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Panini schreef op 20-05-2005 @ 17:36 :
?? heuhj?
Wat?

@Sleeves: Je moet wel weten wat het is, maar volgens mij kun je dat gewoon in de Atlas opzoeken
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 21-05-2005, 11:54
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ontstaat marmer bij regionale metamorfose of bij contactmetamorfose?
Oud 21-05-2005, 11:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 21-05-2005 @ 11:54 :
Ontstaat marmer bij regionale metamorfose of bij contactmetamorfose?
Oké, van beide heb ik dus nog nooit gehoord, maar ik denk contact
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 21-05-2005, 11:59
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 21-05-2005 @ 11:55 :
Oké, van beide heb ik dus nog nooit gehoord, maar ik denk contact
Contactmetamorfose (plaatselijk) is het indringen van vloeibaar gesteente.
Regionale metamorfose (heel groot gebied) is de druk van bovenliggende lagen.

In samengevat staat alleen dat marmer tot metamorfe gesteenten behoord, maar er staat niet bij tot welke soort.
Oud 21-05-2005, 11:59
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 21-05-2005 @ 11:59 :
Contactmetamorfose (plaatselijk) is het indringen van vloeibaar gesteente.
Regionale metamorfose (heel groot gebied) is de druk van bovenliggende lagen.

In samengevat staat alleen dat marmer tot metamorfe gesteenten behoord, maar er staat niet bij tot welke soort.
Dan lijkt het me juist regionale

Maar ik weet het niet, je hoeft het denk ik ook niet te weten als het niet in samengevat staat? (en ook niet in mijn gewone boek, dus ja)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 21-05-2005, 12:05
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 21-05-2005 @ 11:59 :
Dan lijkt het me juist regionale

Maar ik weet het niet, je hoeft het denk ik ook niet te weten als het niet in samengevat staat? (en ook niet in mijn gewone boek, dus ja)
In mijn boek staan wel de twee soorten, maar er staat niet duidelijk waarbij marmer hoort.
Oud 21-05-2005, 12:06
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 21-05-2005 @ 12:05 :
In mijn boek staan wel de twee soorten, maar er staat niet duidelijk waarbij marmer hoort.
Ah, op die manier...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 21-05-2005, 14:17
ilovesnow
ilovesnow is offline
1. wat is het equatoriaal minimum en wat voor invloed heeft dat op passaten en moessons enzo?

2. wat is de subpolaire lagedrukzone?

Laatst gewijzigd op 21-05-2005 om 14:34.
Oud 21-05-2005, 14:54
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
ilovesnow schreef op 21-05-2005 @ 14:17 :
1. wat is het equatoriaal minimum en wat voor invloed heeft dat op passaten en moessons enzo?

2. wat is de subpolaire lagedrukzone?
Het equatoriaal minimum is lage druk door de verticale stijgende opgewarmde lucht. De rest moet ik even voor je nakijken, want ik weet het niet meer precies.
Oud 21-05-2005, 15:49
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 20-05-2005 @ 16:48 :
Hier staan alle soorten vulkanen genoemd en toegelicht met een plaatje. Er staat dat bij een schildvulkaan magma door spleten in het aardoppervlak gaat, dus bij een hotspot zouden dan meer schildvulkanen kunnen voorkomen. Denk ik.
Er staan daar wel erg veel vulkanen.. moeten we die allemaal weten? Ik dacht alleen schildvulkaan, stratovulkaan, spleeteruptie en dan de hot spots.
Iemand die dit kan bevestigen

Er staan hier zoveel woorden die me totaal niets zeggen, heb het idee dat we dat dus ook niet hoeven te weten? Teminste, sommige dingen staat wel een zinnetje van in mn boek maar hier wordt soms gevraagd waarom dat dan is, dat waarom en hoe hoeft volgens mij dan helemaal niet als er maar 1 zin over in het boek staat moet je het eerder gewoon aannemen dat het zo.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 21-05-2005, 16:03
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Liss schreef op 21-05-2005 @ 15:49 :
Er staan daar wel erg veel vulkanen.. moeten we die allemaal weten? Ik dacht alleen schildvulkaan, stratovulkaan, spleeteruptie en dan de hot spots.
Iemand die dit kan bevestigen

Er staan hier zoveel woorden die me totaal niets zeggen, heb het idee dat we dat dus ook niet hoeven te weten? Teminste, sommige dingen staat wel een zinnetje van in mn boek maar hier wordt soms gevraagd waarom dat dan is, dat waarom en hoe hoeft volgens mij dan helemaal niet als er maar 1 zin over in het boek staat moet je het eerder gewoon aannemen dat het zo.
Van de vulkanen moeten we alleen schildvulkanen, stratovulkanen, spleeterupties en hot spots leren. Op die site staan alle vulkanen, maar de meeste hoeven we niet te leren.
Oud 21-05-2005, 16:23
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Hoe zit het dan met horsten en slenken, komen die dan door spleeterupties omdat daar een scheur zit waar dat magma door komt en er daardoor op een deel van die scheur waar de hoogste druk is een horst komt en ernaast een slenk of hoe?

Edit (ik kom erg veel dingen tegen nu ik het samengevat boekje doorlees die ik niet in mn boek heb gezien :/) maar ik vraag me dus ook af wat precies een sedimentair bekken is.

En anticlinalen en synclinalen, zijn dat een soort horsten en slenken?
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

Laatst gewijzigd op 21-05-2005 om 16:27.
Oud 21-05-2005, 16:27
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Liss schreef op 21-05-2005 @ 16:23 :
Hoe zit het dan met horsten en slenken, komen die dan door spleeterupties omdat daar een scheur zit waar dat magma door komt en er daardoor op een deel van die scheur waar de hoogste druk is een horst komt en ernaast een slenk of hoe?
Horsten en slenken komen door breukvorming. Een horst is een langs breuklijnen omhoog geduwd deel in de aardkorst.
Ik zal eens kijken of ik een goed voorbeeld ervan kan vinden, ik heb er ooit eens een werkstuk over moeten maken.
Oud 21-05-2005, 16:29
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Liss schreef op 21-05-2005 @ 16:23 :
En anticlinalen en synclinalen, zijn dat een soort horsten en slenken?
Anticlinalen en synclinalen horen bij een plooiingsgebergte.
Oud 21-05-2005, 16:32
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Een sedimentair bekken is volgens mij een slenk en deze slenk is weer opgevuld met sedimenten. Je moet denken dat je een meer hebt. De bodem van het meer is de slenk en het water in het meer zijn de sedimenten. Samen vormt dit dan het sedimentair bekken. De bodem van dit meer bevat dan dus andere soorten gesteenten dan het water van het meer. Ik denk dat dit het belangrijkste is wat je moet weten over een sedimentair bekken. Het voorkomen van verschillende soorten gesteenten en kunnen uitleggen waardoor dit komt (dit komt dus door het ontstaan van een slenk en daarna het opvullen van de slenk met sedimenten).

Laatst gewijzigd op 21-05-2005 om 16:35.
Oud 21-05-2005, 16:41
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Heel erg bedankt vast voor je uitleg
Zal vast nog wel meer vragen hebben maar die kom ik vanzelf wel weer tegen.. je uitleg is iig logisch en goed te begrijpen, bij het boek staat het nog wel eens vreemd uitgelegd waar ze ervanuit gaan dat je ook alle andere begrippen kent en ze dus begrippen uitleggen mbv begrippen :/
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 21-05-2005, 16:48
ilovesnow
ilovesnow is offline
mag ik vragen welk boek jullie hebben?

Want wij hebben Atlantis... en daar staat niks in over die verschillende soorten vulkanen etc. hoor. Dus lijkt me sterk als ze dat gaan vragen op het examen toch?
Oud 21-05-2005, 16:56
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
ilovesnow schreef op 21-05-2005 @ 16:48 :
mag ik vragen welk boek jullie hebben?

Want wij hebben Atlantis... en daar staat niks in over die verschillende soorten vulkanen etc. hoor. Dus lijkt me sterk als ze dat gaan vragen op het examen toch?
Ik heb ook atlantis. Ik vind dat maar een stom boek, het gaat alleen maar over de soorten gesteenten. De soorten vulkanen staan wel in samengevat. In dat andere boek van AA (wereldwijs) staan volgens mij ook de soorten vulkanen, maar dit weet ik niet zeker. Ik denk niet dat ze echt de soorten gaan vragen, ze zullen eerder een verklaring willen weten waarom daar (zie kaartje blabla) vulkanen voorkomen.
Oud 22-05-2005, 16:47
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Wat moet je nou precies wel en niet kennen over Actieve Aarde? Ik hoorde iemand over de ITCZ, bij ons best uitgebreid beschreven, terwijl bij anderen dit helemaal niet voorkomt etc..
__________________
nee
Oud 22-05-2005, 17:04
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Marloeske schreef op 22-05-2005 @ 16:47 :
Wat moet je nou precies wel en niet kennen over Actieve Aarde? Ik hoorde iemand over de ITCZ, bij ons best uitgebreid beschreven, terwijl bij anderen dit helemaal niet voorkomt etc..
Citaat:
Subdomein: Klimaat en klimaatveranderingen

De kandidaat kan
29 het klimaat op wereldschaal en klimaatveranderingen op verschillende schaalniveaus beschrijven en verklaren.
• de processen die verantwoordelijk zijn voor het bestaande klimaat op aarde beschrijven.
• verschillende opvattingen over de factoren die op een bepaalde schaal en een bepaalde tijdsorde sturend zijn voor klimaatveranderingen aangeven.
• klimaatveranderingen signaleren door het gebruik van verschillende (gesimuleerde) onderzoekstechnieken.
Hij betrekt daarbij
- veranderingen in de energiebalans en de algemene luchtcirculatie;
- veranderingen in de relatie aarde-zon, de koolstofbalans, de ligging van de continenten, de zeestromen en menselijke activiteiten;
- (gesimuleerde) onderzoekstechnieken, bijvoorbeeld uit de paleogeologie, paleoklimatologie (O16/O18), geomorfologie, palynologie, dendrochronologie en geschiedenis.
Ik denk dat de ITCZ onder de eerste • valt.
Oud 22-05-2005, 21:53
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
ilovesnow schreef op 21-05-2005 @ 16:48 :
Want wij hebben Atlantis... en daar staat niks in over die verschillende soorten vulkanen etc. hoor. Dus lijkt me sterk als ze dat gaan vragen op het examen toch?
In mijn Atlantis wel...
En ik ga dit topic niet meer lezen, word er vet zenuwachtig van, want de helft van de begrippen heb ik nog nooit gelezen en ik snap er niks van
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 22-05-2005, 23:42
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ow en waar haal je de stofomschrijving van AK vandaan?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 23-05-2005, 08:09
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Citaat:
Femic schreef op 22-05-2005 @ 21:53 :
In mijn Atlantis wel...
En ik ga dit topic niet meer lezen, word er vet zenuwachtig van, want de helft van de begrippen heb ik nog nooit gelezen en ik snap er niks van
Hmm, ja ik heb ook Atlantis en dr staat idd niets in over de verschillende soorten vulkanen, maar mijn leraar heeft ons verteld dat we dat wel moeten weten. Daarom hebben wij ook aantekeningen er van gehad.. het staat ook in 't samengevat van Aardrijkskunde, fijn dat ik die heb want daar staan heel veel dingen in die niet in Atlantis staan, vooral van Actieve Aarde..
Oud 23-05-2005, 09:06
ilovesnow
ilovesnow is offline
JA LEUK IS DAT
Oud 23-05-2005, 10:11
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Femic schreef op 22-05-2005 @ 23:42 :
Ow en waar haal je de stofomschrijving van AK vandaan?
Hier staat van alles over aardrijkskunde. Het is ook eens handig om het door te lezen, want bijna alle begrippen worden genoemd (en soms ook nog eens kort uitgelegd).
Oud 23-05-2005, 11:31
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Ik heb ook Actieve aarde, van wereldwijs, daar staan verschillende vulkanen in, en de leraar vertelde dat ook de ITCZ erg belangrijk was.. (maar ik snap et niet (A)) dus dat wordt maar even leren denk ik..
wel makkelijk zo'n topic.. sommige dingen heb ik nog nooit van gehoord, en die lees ik dan ook maar niet maar veel dingen die hier verteld worden moet ik wel weten, en dit is een goede uitweg omdat ik geen zin heb om te leren hehe
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 23-05-2005, 11:53
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Er staat trouwens een fout in de atlas bij het kaartje 'De Aarde geologie de dwarsdoorsnede langs de evenaar'. De pijl tussen de euraziatische plaat en de pacifische plaat staat verkeerd om. De pacifische plaat moet onder de euraziatische plaat gaan.
Oud 25-05-2005, 15:08
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik begin Actieve Aarde nu eindelijk te snappen en te onthouden, alleen die gesteenten en de vorming ervan enzo ken ik nog totaal niet (staat niet bepaald uitgebreid in Atlantis). Ik heb nu wel weer een beetje hoop, ik moet alleen nu niet de fout maken om de komende dagen dit topic volop te volgen, want dan word ik weer vet onzeker over al die dingen die ik niet ken/weet/snap .
Ik had al bedacht: als ik nou voor het deel van Actieve Aarde een 5 haal en voor die andere twee een 7, dan kom ik op een ruime 6 uit, lijkt me prima Heb een 5.4 nodig om gemiddeld een 7 te staan, dat is wel mijn streven!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 25-05-2005, 17:31
Verwijderd
Kan iemand mij uitleggen hoe straalstromen ontstaan? en wat ze precies zijn?
En misschien ook nog wat geocinlcinalen precies zijn?

Thnx
Oud 25-05-2005, 18:26
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Christian86 schreef op 25-05-2005 @ 17:31 :
Kan iemand mij uitleggen hoe straalstromen ontstaan? en wat ze precies zijn?
En misschien ook nog wat geocinlcinalen precies zijn?

Thnx
Van straalstromen heb ik nog nooit gehoord. Weet je daar misschien nog een ander woord voor?
Bedoel je trouwens synclinalen?
Oud 25-05-2005, 18:57
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 18:26 :
Van straalstromen heb ik nog nooit gehoord. Weet je daar misschien nog een ander woord voor?
Bedoel je trouwens synclinalen?
Straalstomen weet ik zo geen ander woord voor. En ik bedoel idd synclinalen (bij ons in het boek staan ze als geosynclinalen maar dat zal wel het zelfde zijn) als je me uit zou kunnen leggen wat synclinalen zijn, zou ik je erg dankbaar zijn
Oud 25-05-2005, 19:02
Diana's~Acolyte
Diana's~Acolyte is offline
heeft er uberhaupt iemand het boekTERRA?
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [HAVO] Aardrijkskunde :S
LauraJansen
1 21-05-2013 21:37
Algemene schoolzaken Aardrijkskunde, profielkeuze
Verwijderd
20 24-11-2011 15:32
Algemene schoolzaken duits of aardrijkskunde??
anouk1994
16 26-03-2009 18:38
VMBO Examen aardrijkskunde
brands
9 01-06-2006 14:00
Eindexamens 2003 [aardrijkskunde] Al je vragen & opmerkingen over het CE aardrijkskunde hier!
Verwijderd
220 26-05-2003 10:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.