Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2005, 18:07
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Ik werk als hulpverkoopster bij de Hema op zaterdag. Ik doe dit al sinds januari 2002, in januari werk ik er dus al 4 jaar, 8 uur per week.

Nu ga ik in November - December op studiereis naar Amerika, met als gevolg dat ik vier zaterdagen vrij moet hebben. Dit heb ik al een tijd terug (mei?) doorgegeven en er zou gekeken worden wat ze er mee zouden doen, maar er is al wel aangegeven dat het kon zijn dat ik ontslag zou moeten nemen.

Tot nog toe heb ik nog geen antwoord kunnen krijgen van mijn chef over het feit of ik vrij krijg of niet en hij kon er ook nog eigenlijk niets over zeggen omdat hij precies wist wat er allemaal gebeuren ging en of ze (degene die hoger staan) zich aan de regeltjes (4 weken vrij achter elkaar is te lang en zeker in december) zullen houden.

Nu gaat er behoorlijk wat veranderen bij ons in de Hema waardoor er per 1 oktober een overmaat aan personeel is. Hierdoor komt een deel van het doordeweekse personeel op zaterdag werken en meot het zaterdag personeel afvloeien + er zullen er waarschijnlijk een paar weg moeten. Aangezien ik vrij moet hebben lijkt dit mij de ideale kans om mij eruit te werken door geen vrij te geven.

Nu vraag ik me af, kunnen ze mij wel zomaar wegsturen? Ik heb geen contract maar een modelinge overeenkomst is mij verteld; ik kan ieder moment weggaan en zij kunenn mij ieder moment wegsturen is mij verteld.

Ik heb één klein vakje arbeidsrecht gehad en volgens mij zou ik theoretisch in vaste dienst zijn omdat ik langer dan 3 jaar een vast aantal uren heb gewerkt. Kunnen zij me dan zomaar geen vrij geven en er op die manier uitwerken? (Want dan is het natuurlijk werkweigering..)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2005, 18:46
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Als je er al bijna 4 jaar werkt, dan lijkt het me toch slim dat je een contract krijgt? :? Is alleen maar beter voor jezelf want nu heb je echt geen poot om op te staan..

Als ze genoeg van je hebben sta je zo op straat. En zeker nu, nu je naar Amerika wilt heb je weleens kans dat ze je eruit gooien. En dat kan inderdaad zomaar, zo'n mondelinge overeenkomst betekent niets. Denk ook niet dat je daar op terug kunt vallen als er niet iets schriftelijk is vastgelegd.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 19:11
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 12-09-2005 @ 19:46 :
Als je er al bijna 4 jaar werkt, dan lijkt het me toch slim dat je een contract krijgt? :? Is alleen maar beter voor jezelf want nu heb je echt geen poot om op te staan..

Als ze genoeg van je hebben sta je zo op straat. En zeker nu, nu je naar Amerika wilt heb je weleens kans dat ze je eruit gooien. En dat kan inderdaad zomaar, zo'n mondelinge overeenkomst betekent niets. Denk ook niet dat je daar op terug kunt vallen als er niet iets schriftelijk is vastgelegd.
Nu is dat niet helemaal zo aangezien je loonstrookjes krijgt, wanneer er niks getekend is geld de wet dat houd (uit me hoofd) in dat je 2 maanden proef hebt en vervolgens een OT contract
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:03
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 12-09-2005 @ 19:46 :
Als je er al bijna 4 jaar werkt, dan lijkt het me toch slim dat je een contract krijgt? :? Is alleen maar beter voor jezelf want nu heb je echt geen poot om op te staan..

Als ze genoeg van je hebben sta je zo op straat. En zeker nu, nu je naar Amerika wilt heb je weleens kans dat ze je eruit gooien. En dat kan inderdaad zomaar, zo'n mondelinge overeenkomst betekent niets. Denk ook niet dat je daar op terug kunt vallen als er niet iets schriftelijk is vastgelegd.
Niemand van de weekendmedewerkers heeft een contract bij ons... En volgens mij klopt het niet helemaal wat jij zegt, want ik heb aantoonbaar gemiddeld 8 uur per week gewerkt, bijna 4 jaar lang, dus dat komt volgens mij overeen met een contract... Maar weet niet precies hoe het zit, vandaar dat ik het hier eens voorleg
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Snufje schreef op 12-09-2005 @ 21:03 :
ik heb aantoonbaar gemiddeld 8 uur per week gewerkt, bijna 4 jaar lang, dus dat komt volgens mij overeen met een contract... Maar weet niet precies hoe het zit, vandaar dat ik het hier eens voorleg
Ckeck mijn posts in 0-uren contract en geen werk meer?.

Het lijkt mij dat je je vakantie ruim op tijd van tevoren hebt aangegeven. Tenzij er 'zwaarwegende' belangen zijn, moet je werkgever je gewoon vrij geven.

Verder heb je niet 4 weken achter elkaar vrij, maar 4 zaterdagen (aangezien je alleen maar op de zaterdag werkt).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 18:13
Monica
Avatar van Monica
Monica is offline
Citaat:
Snufje schreef op 12-09-2005 @ 21:03 :
Niemand van de weekendmedewerkers heeft een contract bij ons... En volgens mij klopt het niet helemaal wat jij zegt, want ik heb aantoonbaar gemiddeld 8 uur per week gewerkt, bijna 4 jaar lang, dus dat komt volgens mij overeen met een contract... Maar weet niet precies hoe het zit, vandaar dat ik het hier eens voorleg
Een mondelinge arbeidsovereenkomst is óók een overeenkomst, hou daar rekening mee. Het is overigens wèl verstandig een contract op te stellen. Even ver gezocht, maar: mocht je ooit in een rechtszaak verwikkeld raken, dan heb je meer aan een tastbaar contract dan wanneer je moet gaan bewijzen wat je mondeling hebt afgesproken.

Met wat voor afspraken ben je destijds begonnen, kreeg je een tijdelijk arbeidscontract (mondeling geldt dus)? 't Burgerlijk Wetboek geeft aan dat, wanneer je na zo'n periode niet naar huis wordt gestuurd en er worden geen verdere afspraken gemaakt, je nogmaals voor dezelfde periode (met een maximum van een jaar) mag blijven werken. (ik weet alleen niet hoe dat precies werkt met een 0-urencontract.)
Ik weet niet veel over je afspraken en werkverleden, maar als jij 4 jaar lang 8 uur per week hebt gewerkt en nooit meer dan drie maanden achter elkaar een tussenpoos hebt genomen, is de kans daar dat je onder de Flexwet (art. 7:668a BW) valt. Je idee over drie jaar vast achter elkaar werken (of meer dan drie keer achter elkaar een tijdelijk arbeidscontract hebben) gaat dan wel op. In dat geval heb je een vast contract.

Niet zeker ben ik ervan of in dit geval geldt dat omvorming door bedrijfstechnische redenen de laatst aangenomen krachten er als eerst weer uit moeten, want ik weet niet wat de Hema precies gaat veranderen bij jou.

Zoek na of je zeker weten een vast contract hoort te hebben inmiddels, dan moeten ze de reden van ontslag namelijk doorgeven bij het CWI, indien ze je eruit willen zetten. 't CWI beslist dan of ze de reden grondig vinden.
__________________
This is our last dance.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 20:41
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Dr zijn verder nooit specifieke afspraken gemaakt, het enige wat is 'afgesproken' is dat ik iedere zaterdag 8 uur lang kom werken. En daarbij is mij verteld dat zowel de Hema als ik ieder moment zou kunnen opzeggen. Maar ik vraag me dus af of zij zomaar kunnen weigeren om mij vrij te geven en me op die manier ontslaan (want dan is het natuurlijk werkweigering). Dus dat ze zeggen 'je kunt geen vrij krijgen, dan zul je moeten vertrekken'. Mag dat?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 20:54
Monica
Avatar van Monica
Monica is offline
Art. 7:610b BW: "Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden."

32 uur per maand.

Het lijkt mij zo goed als onmogelijk dat een werkgever met jou kan afspreken dat beide partijen ieder moment mogen opgeven. Dan is er sprake van een oproepcontract, maar omdat jij met zulke regelmaat wordt opgeroepen (eigenlijk word je er niet eens voor opgeroepen, het is simpelweg zo afgesproken!) twijfel ik er sterk aan of dat het geval is. Ik zou dat eens navragen.
__________________
This is our last dance.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 13:05
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik zou er niet eens meer willen werken, als ze je er na 4 jaar gewoon uit willen werken. Dat is repectloos
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 13:31
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
MB schreef op 15-09-2005 @ 14:05 :
Ik zou er niet eens meer willen werken, als ze je er na 4 jaar gewoon uit willen werken. Dat is repectloos
Echt hema
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Stel ik mij nou aan of niet?
Noddy
59 25-07-2008 23:26
Werk, Geld & Recht bezoek op 31 dec, maar kan geen vrij krijgen van werk.
Niet Slaan
55 11-12-2005 22:57
Levensbeschouwing & Filosofie Scholen vrijgeven voor suikerfeest
Upke
452 09-12-2003 20:33
Werk, Geld & Recht [werk] ik MOET vrij krijgen vrijdag
t68i
15 21-09-2003 08:50
Werk, Geld & Recht Vrij vragen te veel gevraagd..
colors
18 19-09-2003 10:16
Software & Hardware [Defragmenteren] Kan einde schijf niet vrijmaken
Tuinkabouter !!
8 25-07-2003 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.