Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2005, 12:08
Verwijderd
Het gevaar op de weg zijn wel de opoe's en de omoe's. Het reactievermogen is niet meer zo snel en de stabiliteit ook niet meer.

Een uitkomst voor het vervoer van dit volk is toch wel de brommobiel, deze rood gekleurde kart is droog en een stuk stabieler dan de benenwagen.
Iedere kiddo die op een stoere scooter wil rijden moet voldoen aan het hebben van een stukje wc-papier wat ze ook wel het bromfietscertificaat noemen.

Het oudere volk hoeft geen certificaat te hebben terwijl hun vermogen beduidend minder is.

Mij lijkt het verstandig dat er een brommobiel-certificaat en rijbewijs komt dat de oudere eerst leren hoe om te gaan met het apparaat in het verkeer en ook leren hoe andere in het verkeer reageren.
Of ben ik de enige met dit idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2005, 12:11
Q
Avatar van Q
Q is offline
Misschien dat die ouderen een rijbewijs hebben? Het grootste probleem bij de jeugd is dat ze soms onnodig risico nemen omdat ze niet inzien waar ze mee bezig zijn (zoals 80 rijden zonder helm) ouderen hebben dat probleem weer niet. Maar je hebt wel gelijk, het lichaam is zo ver achteruit gegaan dat ze inderdaad best problemen kunnen krijgen in het verkeer. Ik ben er wel een voorstander van.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 12:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
even afgezien van het feit dat veel ouderen wellicht een rijbewijs hebben, en dat een rijbewijs een geldig bromfietscertificaat is, even toelichten waarom 'oudjes' geen bromfietscertificaat nodig hebben.

het bromfietscertificaat is in een bepaald jaar (zoek zelf maar op welk) ingevoerd voor personen die geboren zijn na 1980 (dacht ik). oftewel, over een jaar of 50 moeten de 'oudjes' (die nu een jaar of twintig zijn) wel een bromfietscertificaat hebben.

echter, het grote probleem van het huidige certificaat is dat het alleen theorie is; de theorie zegt niks over de bekwaamheid van de bestuurder. voor jongeren is het wel goed, die leren misschien nog iets over de regels, maar die kennen ouderen heus wel. je wordt niet ineens oerdom zodra je met pensioen gaat.
wat dat betreft heeft een theoriecertificaat voor ouderen weinig zin, omdat, zoals je zelf al aangeeft, juist het reactievermogen en de voertuigbeheersing een probleempunt zijn bij ouderen icm brommobielen.

oftewel : als je t echt op wil lossen, moet je een praktijkexamen verplicht stellen.

overigens geven veel 'dealers' van brommobielen (vaak zelfs gratis) een praktijkcursus bij aankoop van de brommobiel; dat lijkt me inderdaad een positieve ontwikkeling.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:32
WickedDevil
WickedDevil is offline
ik denk niet dat alleen het reactie vermogen een probleem is bij die oudjes hoor, ook de kennis van regels onbreekt bij de meeste ten top.
het gewoon voorrang geven op plaatsen waar dat hoort hebben zij blijkbaar over geslagen bij het halen van het rijbewijs, of om je heen kijken als je ergens uitrijdt, ik heb ze zelfs naar de zijkant kijkend een rotonde op zien rijden
__________________
beesjes
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:57
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik vind dat als je op een brommer gaat rijden sowiezo een certificaat moet halen, ongeacht je een rijbewijs hebt of niet.
Het gebeurt hier vaak genoeg dat ik mensen van middelbare leeftijd op een brommer zie rijden op plaatsen waar ze NIET mogen komen, te hard rijden met het argument: je mag hier toch 50?
En maar zeiken op de jongeren.

Ik vind dat die bejaarden/ouderen voor zo'n brommobiel ook gewoon verplicht moeten worden gesteld een certificaat te halen en vanaf een bepaalde leeftijd een lichamelijke keuring (ook voor het rijbewijs een lichamelijke keuring vanaf een bepaalde leeftijd).
Ik kan me ontzettend hard ergeren aan bejaarden die op de snelweg 70 gaan rijden, als je niet minimaal 100 durft te/kan rijden, verkoop je auto dan gewoon!!

Ben het dus eens!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 23:03
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 16-10-2005 @ 22:57 :
Ik vind dat als je op een brommer gaat rijden sowiezo een certificaat moet halen, ongeacht je een rijbewijs hebt of niet.
Het gebeurt hier vaak genoeg dat ik mensen van middelbare leeftijd op een brommer zie rijden op plaatsen waar ze NIET mogen komen, te hard rijden met het argument: je mag hier toch 50?
En maar zeiken op de jongeren.
Dat is onzin, want de regels bealve snelheid zijn hetzelfde.
Naar mijn mening zijn de 30km regels zelfs levensgevaarlijk..
Maar dit is geheel offtopic..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 23:11
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Een praktijk examen voor jongeren en ouderen lijkt mij praktischer. Zo wordt tenminste ook de reactietijd getest. Wanneer er alleen een theorie gedeelte is, kan dit niet worden getest.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 01:13
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
********** schreef op 17-10-2005 @ 00:03 :
Dat is onzin, want de regels bealve snelheid zijn hetzelfde.
Naar mijn mening zijn de 30km regels zelfs levensgevaarlijk..
Maar dit is geheel offtopic..
de regels kwa snelheid voor een auto en brommer zijn hetzelfde?
Misschien was ik niet zo duidelijk, maar dat bedoelde ik dus
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 08:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 17-10-2005 @ 02:13 :
de regels kwa snelheid voor een auto en brommer zijn hetzelfde?
Misschien was ik niet zo duidelijk, maar dat bedoelde ik dus
hij zegt toch 'behalve'...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 10:02
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-10-2005 @ 09:06 :
hij zegt toch 'behalve'...
Had ik toch verkeerd gelezen... zie je nou, ik had eerder naar bed moeten gaan ipv een beetje op het forum rondhangen
Maargoed, bij de theorie voor je rijbewijs leer je niet waar je wel en niet mag rijden met een brommer (sommige (vaak volwassenen) schijnen het verschil niet te weten tussen een onverplicht fietspad en een brom/fietspad)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Brommerrijbewijs
khanie
26 28-09-2009 18:43
Verkeer & Vervoer Is een brommercertificaat verplicht?
Silent Moon
18 17-11-2005 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.